Szervezéstechnológia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

Logisztika alapvetések.
Projekt vezetés és kontroll – Mi történik a gépházban?
B2B-marketing – A szervezeti piacok
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Business Process Outsourcing © Arthur Andersen 2001 Szolgáltató központok a harmadik évezredben Várnai Éva partner Andersen, Vezetési tanácsadás.
Tevékenységmenedzsment 1. szeminárium
2. előadás.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Vállalkozásunk külső, belső kapcsolatrendszere és értéklánca
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
2001. szeptember 13 LOGI-TECH Déri András 1 az e-kereskedelem után Déri András.
A nemzetközi üzleti élet etikája
ERP Integrált vállalatirányítási rendszer
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Szervezeti formák.
A vállalat szervezete.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Logisztika 6.előadás.
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
A fordista termelési rendszer
Közönségkapcsolatok (PR)
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
Divizionális (divíziós) szervezet
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
E-beszerzés Bravo csoport.
III. A logisztika jövője
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Az ellátási láncok biztonsága
A szervezeti felépítés definíciója
Kérdések a második zh-hoz
Tanuló szervezet.
Bauer András - Berács József:
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Munkavédelem és controlling
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Az információrendszerek kialakulása
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A kis- és közepes vállalkozások információs rendszerei Erdős Ferenc.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
TECHNOLÓGIA ÉS KÖRNYEZET
Készletgazdálkodás és logisztika
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
LOGISZTIKA ÉS GLOBALIZÁCIÓ. Logisztika és globalizáció A piacok globalizálódásának következménye: - nemzeti piacok szükségletét lényegesen meghaladó termelési.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
8. tétel.
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
ISO/IEC Software Asset Management szabvány
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Előadás másolata:

Szervezéstechnológia Közgazdasági Informatikai Intézeti Tanszék Gyurkó György

II. rész: Stratégiaalkotás és szervezéstechnológia

1. Történeti előzmények és a vállalatok mai környezete

Manufakturális ipar A folyamatokat minél egyszerűbb lépésekre bontották, olyan feladatokra, amikhez már nem szükséges átfogó ismeret, komolyabb szakértelem. Következmények: Minden lépést más, arra specializálódott (betanított) személy végzi (futószalag, bizonylati út). Ez a munkamegosztás sokszorosára emeli a teljesítményt (a tömegtermelés keretei között).

Vasúttársaságok, a vállalati bürokrácia kialakulása Az üzemek méretének növekedésével egyre bonyolultabbá vált a termelés irányítása, ellenőrzése: szükségszerűvé vált a vállalati bürokrácia kialakulása. Ki kellett alakítani az utasítás, elszámoltatás (ellenőrzés) rendszerét (eljárásrend). A vasúttársaságok élenjáró szerepe: hivatalos működési szabályzat ennek végrehajtására kialakított szervezeti struktúra - tipikus szervezeti struktúra a hierarchia (piramis) minden eshetőségre kidolgozott intézkedési tervek egyértelműen meghatározott hatáskörök és beszámolási vonalak – eljárási rend

Henry Ford újításai a fizikai munka terén A specializáció gyenge pontja: a bonyolult végtermék össze-szerelése az egyes részműveletekben keletkezett alkatrészekből. Első lépés: az autók összeszerelésére olyan tevékenységlebontást adott, amely minden egyes munkás feladatát egyetlen alkatrész előírás szerinti beszerelésére csökkentette. (1908 előtt) További problémák: A növekedés egyedüli módja: egyidejűleg több autó összeszerelése több szerelőálláson. Következmények: (1) sok helyen kellett gondoskodni az alkatrészek oda-készítéséről, (2) jelentős időkieséssel járt, hogy a munkásoknak kellett mozogni az egyik összeszerelő állástól a másikig. Második lépés: a mozgó szerelőszalag 1913-ban történt bevezetése.

Alfred Sloan újításai az irányítás terén A nagyra nőtt szervezetekben egyre nagyobb gond a keresletnek megfelelő termelés és a termelésnek megfelelő anyagellátás (beszerzés) megoldása. Sloan újításai: (1) Az irányítás tekintetében a vállalat autómodellek, (Chevrolet, Pontiac, Buick, …) illetve részegységek (generátorok, kormányszerkezetek, …) szerinti diviziókra tagolása. (2) A vállalatvezetőknek a pénzügyekhez kell érteniük, pénzügyi nézőpontból kell értékelniük a diviziók működését és dönteni a beavatkozás szükségességéről. (3) A diviziók irányítását műszaki, termelési szakemberek-re kell bízni. (4) Megjelenik a termékdifferenciáló modularizáció.

Az erős specializációt feltételező munkamegosztás milyen feltételek közt volt hatékony? Expanzióban lévő piac (egyre bővülő termelés, kereslet, kereskedelem), a lakosság robbanásszerű növekedése. A fogyasztási cikkek krónikus hiánya, a kapacitások elégtelensége. Tömegtermelés - minden vevő egyforma, vagy ha nem, akkor sem kap mást.

Az erős specializáción alapuló munkamegosztás hátrányai A részek hatékonysága gyakran csak az egész hatékonyságának rovására érvényesíthető. (Minden részfeladat - láncszem - számára definiálni kell a rá vonatkozó hatékonysági kritériumokat. Ezek elkezdenek önálló életet élni. - Példák) Az egyszerű feladatok összekapcsolása bonyolult eljárásokat igényel ("többe kerül a ragasztó").

A funkcionális elvű szervezettagolás A tartósan fennálló tömegtermelés körülményei között a szinte változatlanul ismétlődő feladatok a funkcionális elvű szervezettagolás előnyeit domborították ki. A funkcionális szervezeti egységek az egyes szakmai feladatok ellátásáért felelősek, és nem azért a folyamatért, aminek a feladat a részét képezi. - "Mindenki részt vesz benne, de senki sem felelős érte." A folyamatok egyre jobban kiszorultak a figyelem középpontjából, egyre homályosabban azonosítható dologgá váltak a menedzsment gondolkodásában.

A hierarchikus szervezet előnyei Könnyen bővíthető. Összhangban áll az erős specializációra, munkamegosztásra alapozott termeléssel és irányítással, mert egyértelmű utasítási/elszámoltatási láncot definiál. A szervezetet megvédi a kalandor kezdeményezések kockázataitól.

A hagyományos szervezet tehetetlensége Erős specializáció + hierarchikus szervezet  A középvezetők száma felduzzad - hosszú elszámoltatási lánc, bővülő általános költségek (többe kerül a ragasztó). A hierarchia vertikális méretei  Egyre nagyobb a távolság (egyik oldalon) a vezetés és (másik oldalon) a tényleges termelés, szolgáltatás, valamint ezek felhasználói között, mert a mindennapos tevékenység irányításából a vezetés kivonul. A rendszer megakadályozza a környezet változásainak érzékelését. A rendszer akadályozza a változásokra reagálást, a megújulásra irányuló kezdeményezést (nagy a tehetetlensége). "A szervezet gondoskodik arról, hogy senki sem ismerje fel a változásokat; ha valaki mégis felismeri, akkor ne legyen lehetősége bármit is tenni.

A vállalatok mai környezete

A környezet figyelembe vétele Stratégiai tervezés A vállalat strukturális kereteinek kialakítása (szervezés) A vállalat környezete A vállalatok mikro- és makrokörnyezetében napjainkban történő válto-zások következménye éppen azon feltételek eltűnése, amelyek nélkül az előző korokban rögzült elvek közül sok nemcsak érvényét veszíti, de alkalmazása kifejezetten akadályozza, hogy a vállalkozások meg-feleljenek a megváltozott körülményekből adódó új kihívásoknak.

A három globalizáció (Thomas L. Friedman: És mégis lapos a Föld) Az első globalizáció: 1492-től, Amerika felfedezésétől kb. 1800-ig. Az országok és az erő (izomerő, lóerő, szél-erő, „gőzerő”) ideje. Nagyból közepes világ. A második globalizáció: kb. 1800-tól 2000 körülig. A multinacionális vállalatok és műszaki fejlesztés (közle-kedés, távközlés, számítógép) ideje. Közepesből kicsi világ. A harmadik globalizáció: kb. 2000-től. Globálisan együttműködő és versengő egyének ideje. Kicsiből egészen apró világ. 

2. A Netscape bevezetés a tőzsdére, 1995.08.09. A harmadik globalizáció - A világot kilapító tíz erő (Thomas L. Friedman) 1. A berlini fal leomlása, 1989.11.09. 2. A Netscape bevezetés a tőzsdére, 1995.08.09. 3. Munkafolyamat-szoftverek (helyesebben: ERP szoft-verek) 4. Tartalomfeltöltés (tudásmegosztás, önkéntes együtt-működés) 5. Feladatkiszervezés, kiszerződés (outsourcing) 6. Gyártáskiszervezés (offshoring) 7. Ellátási láncok 8. Insourcing 9. In-formáció 10. Szteroidok (vagy inkább katalizátorok) 

Az információtechnológia mint a változások katalizátora Mikroelektronika és digitális adatábrázolás – A fejlődés gyorsuló üteme – Az első programozható digitális számítógép – Z-1 (elektromechanikus - relés) 1938-41. – Az elektroncső feltalálása: 1904. Az első elektroni-kus (elektroncsöves) számitógép – ENIAC: 1943. – A tranzisztor feltalálása: 1948. Az első tranziszto-ros számítógép: 1958. – Az első IC bemutatása:1958. Sorozatgyártás:1962. IC-t tartalmazó számítógép: 1964. – 1,5-2 évenként megduplázódik az IC-k bonyolultsá-ga és teljesítménye – Mikroprocesszor: 1971. 

Az információtechnológia mint a változások katalizátora A mikroprocesszor, valamint a tudás és az adatok digitalizálásának következményei – A számítógép személyes eszközzé válása – A számítógép és a digitalizált tudás beépülése a legkülönfélébb iparágak termékeibe és szolgálta-tásaiba – Egyetlen termékbe különböző – korábban eltérő iparágakban gyártott – termékek képességeinek beépülése (pl. mobiltelefon) – Különböző iparágak vagy különböző műhelyek együttműködésével végzett termelés, szolgáltatás-nyújtás helyett egyetlen személy által egyetlen asztalon végrehajtható műveletek. 

Az IT két különös sajátossága – A piaca soha nem telítődhet, mert minél többen hasz-nálják a termékeit, annál több új igény generálódik ugyanezen iparág produktumai iránt. (Mindenkinek egyre gyorsabban kell futnia ahhoz, hogy egy helyben maradhasson.) – Különleges eszköz, mert a tudás egyre koncentráltabb tárgyiasulását teszik lehetővé: minden más eszköz tudástartalmának bővülése a beléjük épülő információ-rendszer-képességek (érzékelés, értelmezés, döntés, reagálásirányítás) növekvő komplexitásának megnyil-vánulása. 

Számítógép és a kommunikáció integrációja – Számítógép: a termékek, az eszközök egyre nagyobb tudástartalma – Számítógép + kommunikáció: világméretű adatmegosztás – Az informatizálódó termelés a számítógépek logikája szerint kezd működni (lásd a töme-ges testreszabást) – Hálózati gazdaság (információgazdaság) 

Az e-business, a számítógépes hálózatokon folyó üzleti tevékenység történeti állomásai A kezdet: a számítástechnika és az üzleti kommunikáció fejlődése külön utakon – csak szervezeten belüli hálózatok. Az 1980-as évektől kezdődően vállalatközi információs rendszerek (bankok közötti adatcsere, légitársaságok jegyfoglaló rendszerei) - EDI (Electronic Data Interchange), 1997-től WebEDI. 1995-1999: Elektronikus kereskedelem (eCommerce) és ezt támogató business-to-customer / business-to-consumer (B2C) alkalmazások. – A folyamat: on-line rendelés, fizetés (on-line / off-line), kézzelfogható áruk - hagyományos disztribúció, digitalizált termékek - lehetséges az on-line disztribúció. 2000-2001: Vállalkozások közötti együttműködés - business-to-business (B2B) megoldások, majd elektronikus piacterek (eMarketplace-ek) - a B2B multilaterális változatai. 2002-: Elektronikus piacterek hálózatának építése.

A hálózati gazdaság A piac a térben kitágul (globalizálódik). – Más nézőpontból: a világ egyre kisebb, mert elvben bármikor bárhol jelen lehetsz. Az idődimenzióban is változnak a léptékek - gyorsuló tempó. – Más nézőpontból az idő felértékelődik. Megváltozott tér és idő – kiélezett globális verseny: ami ma extra minőség, holnapra mindenütt szériakövetelmény. "Vevők felülkerekedése": A kiéleződött verseny keretei között a vevők megszerzésének és megtartásának érdekében még fontosabbá vált az egyedi igények kiszolgálása és a reklám. Egymást kiegészítő partnereknek egy, a szervezeti határokon átívelő ellátási láncba szerveződése. – Közvetítő vállalkozások. Távol élő, egymást nem ismerő, de azonos érdeklődésű személyekből a neten spontán szerveződő alkotó közösségek.

Személyes tömegtermelés = Tömeges testreszabás Előzmény: – A tömegtermelés az erőforrások kimerítésével önmagát veszélyezteti. – Egyedi vevői igények jelentkezése. – Az ezt figyelmen kívül hagyó tömegtermelés az eladhatatlan termékek tömegét szaporítja. Megoldás: – Választék növelése (nem valódi megoldás) – Tömeges testreszabás 

A tömeges testreszabás következményei Megtakarítás termelő oldalán vevő oldalán A nevesített termelők termékeiket ténylege-sen egymással versengő beszállítókkal ter-meltetik meg, maguk pedig főként a fejlesz-tésre és a marketingre koncentrálnak, azaz arra, amit a leghatékonyabban képesek meg-szervezni. A termelők radikálisan csökkenthetik raktár-készleteiket, hiszen nem kell széles válasz-tékot tartaniuk ahhoz, hogy a vevő hozzájut-hasson a kedvére való termékhez. A testreszabásnak köszönhetően ismeretlen az eladhatatlan termék és az ebből származó veszteség. Csak azokat a funkciókat vásárolja meg, amelyekre tényleg szüksége van. Össztársadalmi szinten: Mérséklődik a szűkös erőforrások pazarló felhasználása.

A tömeges testreszabás feltételei Szoftverrel integrált folyamatok Modularizáció Rendelésfelvétel - nyilvántartás Tervezés Beszerzés Feladatkiosztás Termelés Kiszállítás a vevőhöz Moduláris termék Moduláris termelési folyamat Moduláris szervezet

Egyenrangú egyének önkéntes, tömeges és globális együttműködése – Wikinómia Példái: – Tartalomfeltöltés, tudás (és vélemény) globális megosztása – A hálózaton szerveződő alkotó közösségek (pl. Wikipédia, szoftverfejlesztés – nyílt forráskód: Linux, Apache, MySQL, Firefox) Következmények: – Más iparágak is átveszik a „nyílt forráskód” megoldást (Goldcorp sztori) – Felismerés1: A falakon kívül több tudás van, mint a falakon belül.  Zárt ajtók mögött végzett belső kutatások helyett a falakon kívüli tudás mozgósításának, "megcsapolásának" menedzselése – Felismerés2: A parancselvű szervezet, a hierarchia gátolja a mobilitást, a kreativitást és az összekapcsolódást. 

A Wikinómia alapelvei – Nyitottság. – Nyílt szabványok, „nyílt forrás-kód”. Kívülről beengedni az ötleteket! – Egyenrangúak együttműködése – A tudás és a vélemény megosztása – Globális cselekvés – globális integráció 

A globalizáció ígéretei A kultúra, a gazdaság, az infrastruktúra világméretű integrációja és demokratizálódása. Az információs és kommunikációs technológia világméretű elterjedése. Az előbbiek és a szabad piac pozitív hatása a lokális, regionális és nemzetgazdaságokra.

A globalizáció árnyoldalai Nem csak előny, de veszély is. – Erkölcs, törvényi szabályo-zás és a törvények betartatásához szükséges szándék és erő függ-vénye, hogy milyen arányban használják a globalizációt jó és rossz célra. Az egyén totálisan „letapogatható”, privát aktivitása nyomon követhető és elemezhető. Nyertesek és vesztesek: Rugalmas szervezet – rugalmas foglalkoztatás Kiszervezés – alárendelt szerepben lévő beszállítók Gyártáskihelyezés: egyik helyen munkanélküliség, másik helyen a lazább munkajogi, munkaegészségügyi és környezetvédelmi szabályok kihasználása Egyoldalú előnyök az erősek számára – a lokalitások alávetett helyzete (erőforrásaik kiszivattyúzása)

A globalizáció árnyoldalai / 2 A célracionális gondolkodás eluralkodása értékracio-nális korlátok nélkül. Fokozódik: a nem megújuló erőforrások felélése, a fizikai és szociális szemét környezetbe ürítése. A globális függőségek mentén korlátlanul és gyorsan terjedő káros hatások. – A vétlenek is érintettek. Demokratizálódás? Az offshoringból hasznot húzó tőke mindig könnyebben szót ért a diktatúrákkal. Nem demokratikusan választott világszervezetek