Kommunikáció.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kommunikáció.
Advertisements

Csoport munka.
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Kommunikáció.
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
A SZOCIALIZÁCIÓ.
A szolgáltatói jelleg erősítése a postai szakképzésben Rosta Péter.
Vezetés – Vezetési Stílusok
Egyéni döntések a szervezetben
Együtt egymásért és magunkért
Soft skills.
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Fogd A Kezem Alapítvány
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
Kommunikáció a szervezetben
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
KOLLABORÁCIÓT ÉS KOOPERÁCIÓT TÁMOGATÓ ESZKÖZÖK
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
Kommunikáció a Vincés Családban Készítette: Sz ű cs Péter.
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
KAM - Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Sapientia - Erdély Magyar Tudományegyetem, Csíkszereda.
Az alapvető kommunikáció
A vezetésről.
Érzelmi intelligencia
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Kommunikáció Mátyás Viktor KOMMUNIKÁCIÓ Az emberek közti interakció nagyrészt üzenetek szabályozott cseréjéből, azaz kommunikációból áll. Kommunikáció:
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Kommunikáció.
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Miskolc, Szenior tudáskormányzás Cédrus-NET Konferencia 1 Szenior kompetencia-deficit Csutorás György - Matiscsákné dr. Lizák Marianna.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Teamek, kommunikáció.
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikáció típusai.
SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ, TÁRGYALÁSI TECHNIKÁK
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Előadás másolata:

Kommunikáció

Az előadás vázlata, témakörei Előzmények A kommunikáció Szervezeti kommunikáció Tárgyalástechnika, vezetői kommunikáció

Mi teszi alkalmassá a (szak)embereket a korszerű szervezetekben való működésre? A belső motiváltság, a csapatmunkában szükséges empátia, a változások elfogadása és kezdeményezése, az együttműködés képessége, (stb.).

Érzelmi kompetenciák – személyes kompetenciák (Forrás: Consortium for Research on Emotional Intelligence in Organizations) Én-tudatosság érzelmi tudatosság, pontos önértékelés, önbizalom Önszabályozás önkontroll, megbízhatóság, lelkiismeretesség, alkalmazkodó-képesség, innovációs készség Ön-motiváltság teljesítmény-vezéreltség, elköteleződés, kezdeményezés, optimizmus

Érzelmi kompetenciák – szociális kompetenciák (Forrás: Consortium for Research on Emotional Intelligence in Organizations) Szociális tudatosság Empátia, szolgáltatás-orientáció, mások fejlesztésére való érzékenység, a sokféleség elfogadása és kezelése, szervezet-politikai tudatosság Szociális készségek Befolyásolás és hatékony kommunikáció, változás-segítés, konfliktus-kezelés, kötelék-képzés, együttműködés, csoport-képesség

Az EQ hatása a szervezet kommunikációs képességeire Forrás: Göndör András Ha a szervezetben dolgozók képesek észlelni, felismerni és kialakítani az érzelmeket, akkor mélyek és támogatóak a munkatársi kapcsolatok, a vezetés érzékeny az alkalmazottak problémáira, a vezetés és az alkalmazottak kölcsönösen támogatják egymást, felismerik a változással szembeni ellenállás okait, készek a változásokra, jól menedzselhetőek a változások, fontosnak tartják a munkával való elégedettséget, érzékeny a partnerek (vevők, szállítók) problémáira, figyelnek a munka és magánélet kiegyensúlyozottságának támogatására, felelősséget éreznek munkájukért, természeti és társadalmi környezetükért.

Ha a szervezetben dolgozók képesek tudatosítani az érzelmeket Forrás: Göndör András olyan módszereket alkalmaznak, amelyek bátorítják a problémák felszínre kerülését, olyan módszereket alkalmaznak, amelyek nyílt kommunikációt eredményeznek, beszélnek a problémákról, és nem söpörik azokat a szőnyeg alá, olyan módszereket alkalmaznak, amelyek a legtöbb esélyt biztosítják a problémák érdemi megoldására, olyan módszereket alkalmaznak, amelyek garantálják a célok megértését, olyan módszereket alkalmaznak, amelyek feltárják az alkalmazottak munkahellyel kapcsolatos beállítódásait.

Ha a szervezetben dolgozók képesek tudatosan szabályozni az érzelmeket Forrás: Göndör András odafigyelnek az alkalmazottak fejlődésére, rendszeresen értékelik az alkalmazottak fejlődését, építenek az alkalmazottak önálló felelősségére, nem alakulnak ki szélsőséges érzelmi konfliktusok, segítik a konfliktusok megoldását, elfogadott és támogatott a saját hibákból való tanulás, törekednek a kölcsönösen elfogadható célok kitűzésére, fontosnak tartják a célok megértését, világosan látják saját jövőjüket, és optimizmussal tekintenek a jövőbe, rendszeresen értékelik az alkalmazottak szervezeti célokhoz való viszonyát, támogatják az alkalmazottakat a munka és magánélet egyensúlyának fenntartásában.

Szervezeti konfliktusok Tágabb értelemben a szervezeti konfliktusok döntési illetve vetélkedési helyzet okozta feszültségek. A konfliktusban a felek egymással összeegyeztethetetlen nézetei, érdekei érvényesítése kizárja a másikat. Az nyer, akinek a szándéka, akarata, érdeke érvényesül a másik rovására. Ezért a konfliktus mindig érzelemmel telített.

Konfliktus típusok egyéni vagy személyen belüli: személyközi: két vonzó cél között lenni (nem túl reális és kellemetlen) ellentétes célok között lenni (reális és kellemetlen) ugyanaz a cél, vonzó és taszító is személyközi: többszemélyes egyén és csoport közti csoporton belüli szervezeten belüli: korábban azt gondolták, hogy ez ártalmas a szervezetre, amit el kell fojtani manapság a konfliktus a szervezet működésének velejárója a cél: nem elfojtani, hanem visszatartani, hanem kezelni

Szervezeti konfliktusok egyéni konfliktus esetei: nincs elég információ, vagy nem ismerik azokat szerep kétértelműség: munkakörrel kapcsolatos elvárások, felelősségi helyzetek szaktekintély és hatalmi pozíciók eltérése: nem egyértelmű, vagy kiszámíthatatlan elvárások munkafeladat és szerepelvárás csoportos konfliktus esetei: tagadás kizárás szétesik a csoport elnyomás beleegyezés

Szervezeti konfliktus típusok, okok szerint szerkezeti konfliktus: amikor a források nem, vagy nem egyenlően állnak rendelkezésre érdekkonfliktus: amikor a célokhoz eltérő érdekek kapcsolódnak (mennyiség-minőség-kereskedelem) egyéni konfliktus értékkonfliktus: rendszerint az érdekkonfliktusok hátterében van kapcsolati konfliktus: érzelmi, kommunikációs problémák okozzák álkonfliktus: nem a tényleges felek vesznek részt benne, csak a tünetek igaziak lappangó/rejtett konfliktus: nem tudatosult, bármikor kirobbanhat téves konfliktus: a feleket egy harmadik fél uszítja egymásnak

Konfliktuskezelési módok Ö N OK+OK- OK+OK+ É R versengő problémamegoldó V É kompromisszumkereső N Y E elkerülő alkalmazkodó S Í OK-OK- OK-OK+ T E G Y Ü T T M Ű K Ö D É S

A stressz jelentése nyomás, megterhelés. Természettudományokban (fizikai, technikai területen) külső erőhatást és az anyagszerkezetben bekövetkezett kárt, deformációt jelenti. Selye János az 1930-as években vált ismertté, híressé. Kutatásai óta a stresszt a szervezetben bekövetkező belső változások összességeként értelmezzük. Stressz az a test biológiai válaszreakciója a külső, illetve belső terhelőhatásokra.

1. A kommunikáció fogalma A communicare latin szó jelentése: közlés átadás szállítás közvetítés

A kommunikáció az emberi, a társas kapcsolatokat megelevenítő, működtető információ- és energiacsere-folyamat.

Az emberi kommunikáció tranzakciós modellje

A kód Az információ közvetítés eszköze, ami lehet: szám jel szimbólum vonalkód szó mimika gesztus, stb.

A kódok fajtái digitális kódok, melyek mint egyezményes jelek egyértelműen jelölik a tartalmat (ilyen pl. a beszéd) analóg kódok, melyek az eseménnyel függvénykapcsolatban állnak (ilyen pl. a mimika)

Az emberi kommunikáció csatornái VERBÁLIS (fogalmak) Beszéd Írott szöveg Adatbázisok Tervrajz SMS, MMS Email Levelezési listák Chat Nonverbális (érzelmek) Tekintet Mimika, Gesztusok Testtartás Proxemika Vokális intonáció Emblémák Testi érintés

Metakommunikáció jellemzői verbális + nonverbális csatorna, kommunikáció a kommunikációról, a közlés alapja a nyelvi jel helyett a testbeszéd valamely csatornája, utal a közlő attitűdjeire, hitelesíti, vagy éppen elbizonytalanítja a nyelvi jel információtartalmát.

Testbeszéd Példák

Az elektornikus komunikáció A csatorna modulált elektromágneses hullámokat továbbít. SMS (Short Message Service) Emoticons:  ,  , ;-) , :D , wow , :o MMS (Multimédia Message Service) Az Internet technikailag az egész világot körülfogó számítógépes hálózat. Tartalmilag egy olyan adatbázis, amely számítógép-hálózatokat fog össze. Ez a valós világ leképezése egy virtuális térbe (kibertérbe), amely önálló életet él. Levelezési listák, email, chat.

A SZOCIÁLIS BEFOLYÁSOLÁS BEHÓDOLÁS AZONOSULÁS INTERIORIZÁCIÓ CÉL Jutalom - büntetés Pozitív énkép Egyéni értékrend ÉRZELEM Öröm - félelem Szeretet, kötődés az iskolához Magasabbrendű érzelmek INDÍTÉK Külső motiváció Külső és belső motívumok Belső motiváció VEZETÉSI MÓDSZER Követelés, jutalmazás, büntetés Példaadás, modell Meggyőzés ERŐ Szociális hatalom Vonzalom Szakértelem, megbízhatóság, szavahihetőség FELTÉTEL Jelenlét Pozitív érzelmi viszony Értékkongruencia

A sikeres kommunikációt befolyásoló tényezők a másik ember észlelése, reakcióinak figyelése, személyes benyomások, várakozások szerepe, kommunikáció legyen világos, az információ legyen teljes, biztosítsuk a kommunikáció integritását, épségét, időnként formális, kötetlen beszélgetésre is szükség van, hangulat szerepe, empátia készség, legyünk jó hallgatók.

A kommunikáció tartalmi követelményei legyen információtartalma, legyen strukturált szerkezete, legyen biztosított a dekódolása, legyen redundancia mentes, szolgálja az erőfeszítés-mentes információfeldolgozást.

3. Tárgyalástechnika ELVKÖVETŐ: POZICIÓVÉDŐ: NYERŐ-NYERŐ: Érdekekre összpontosít Az érzelmi állapot torzítja az észlelést Kölcsönösen elfogadható megoldások kidolgozása Törekvés az objektíven értékelhető eredményekre. POZICIÓVÉDŐ: A valódi szándék a beosztottak előtt rendszerint rejtett Az érdekek harmonizációja másodlagos NYERŐ-NYERŐ: Mindkét fél úgy érzi, hogy győztes

A vezető kommunikációja a megjelenés a tekintetkontroll a kommunikációs szándék a folyamatos visszacsatolás a közlés kongruenciája

Felhasznált irodalom Lévai, Z., Bauer, J.: A személyügyi tevékenység gyakorlata. Szokratész Külgazdasági Akadémia, Budapest, 2006. Matiscsákné dr. Lizák Marianna prezentációja

Köszönöm a figyelmet!

Köszönöm a figyelmet!