(1) A marketingkörnyezet Marketingmenedzsment 2008
Mi a marketingkörnyezet? Azon a marketingen kívüli szereplők és erők, melyek befolyásolják a marketingmenedzsmentet a sikeres vevőkapcsolatok kiépítésében és fenntartásában. Belső környezet (vállalaton belüli tényezők, melyek befolyásolják a marketinget) Mikrokörnyezet: A vállalathoz közel álló szereplők, akik befolyásolják a vállalat vevőkkel való kapcsolatát (beszállítók, marketingközvetítők, versenytársak, közvélemény, vevőpiacok). Makrokörnyezet: A mikrokörnyezetet befolyásoló jelentős társadalmi erők (demográfiai, gazdasági, természeti, technológiai, politikai, kulturális).
Környezeti elemzés eszközei SWOT analysis (belső-külső) Five forces analysis (mikro) STEEP analysis (makro)
Mikrokörnyezet Beszállítók Marketing közvetítők Vevők Versenytársak Közvélemény
Porter 5 forces analysis
STEEP (makrokörnyezet) Társadalmi tényezők Demográfia, kultúra, társadalmi mobilitás, életstílus, stb. Technológiai Internet hozzáférés, technológia transzfer sebessége, infrastruktúra Gazdasági tényezők Infláció, foglalkoztatás, rendelkezésre álló jövedelem, üzleti ciklusok, energia költségek, adók, stb. Környezeti tényezők Kormányzati beavatkozás, CSR, nyersanyagforrások Politikai/jogi tényezők: Törvények, versenyszabályozás, fogyasztóvédelem, munkajogi kérdések