A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI VIII. Országos Neveléstudományi Konferencia 2008. november 13. Gaál Gabriella Eszterházy Károly Főiskola
A kidolgozást megelőző kutatómunka Szakirodalmak, források, dokumentumok feltárása, amelyek értelmezik a célcsoport személyes, családi és társadalmi problémáit Pedagógiai folyóiratokban publikált hátrányos helyzetű tanulókról szóló esetek tanulmányozása Hospitálások keretében a domináns iskolai gyakorlatok, eljárások és technikák megfigyelése Pedagógusok véleményének megismerése
A kutatómunka eredményei Az ismeretközpontú oktatás módszerei és eszközei meghatározóak Legnagyobb problémák: az agresszív viselkedésekből adódó nevelési-helyzetek kezelése a szociális magatartás fejlesztése az alulmotiváltság arányának csökkentése a tanuláshoz való viszony alakítása * 3x30 órás egymásra épített pedagógiai továbbképzési program kidolgozása, akkreditálása és nyomtatott taneszközeinek elkészítése
Kommunikációs technikák elsajátítása 1. Alapozó tréning Célja Kommunikációs technikák elsajátítása Tartalma Kommunikációs zavarokra visszavezethető és az agresszív viselkedésből adódó nevelési problémák kezelése A meggyőző közlés használata Befolyásolási stílusok és módszerek Az együttműködésen alapuló készségek fejlesztése, a konszenzus létrehozásának folyamata
2. Tanulói kompetenciák feltárása és fejlesztése Célja Elméleti és módszertani felkészítés a korosztály kompetencia-szintjének megítélésére, fejlesztésére A pedagógusok attitűdjének formálása Tartalma – moduláris felépítés 1. A kompetencia fogalma, a tanuló megismerésének lépései és módszerei 2. Kommunikációs kompetencia - vizuális, nyelvi, formális, olvasási-szövegértési 3. Szociális kompetencia - érzelmi nevelés, a hatékony együttműködés szintjei és készségei, életvezetési ismeretek és készségek 4. Tanulási kompetencia - stílusok, stratégiák, technikák, módszerek
3. Jó gyakorlatok Célja Tartalma – moduláris felépítés Saját élményű tanulás segítségével a olyan eljárások és technikák megismerése, amelyek növelik az oktató munka hatékonyságát Tartalma – moduláris felépítés 1. Problémaháttér - ifjúsági szubkultúrák, az iskolarendszer átalakulása 2. Az iskolarendszeren kívüli példák - alternatív utak 3. Új módszertani modellek - oktatási stratégiák 4.Tanulás és a munka világa - az élethosszig tartó tanulás, felkészítés a munka világára 5. A tanulás szociális tere - az iskola szervezete, társadalma, szerepek az iskolában 6. Siker és eredményesség a szakképzésben - eredményes iskolák, tanulói sikertörténetek
Munkaformák, módszerek, tevékenységek Tréning – saját élményen alapuló ismeretelsajátítás, kérdőívek feldolgozása, a résztvevők saját nevelési problémáinak kiscsoportos megbeszélése 2. Előadás, magyarázat, kooperatív tanulásszervezés, saját élményű kérdőív kitöltése, megbeszélés, egyéni munka, megfigyelés 3. Előadás, vita, szituációs játék, csoportmunka, megbeszélés, projekt
Nyomtatott taneszközök Alapozó tréning Szöveggyűjtemény Munkafüzet Tanulói kompetenciák feltárása és fejlesztése serdülőkorban Elméleti ismeretek Hallgatói munkafüzet Jó gyakorlatok Szemelvénygyűjtemény Munkatankönyv
A szöveg-, szemelvénygyűjtemény, elméleti ismeretek tartalma 1. Társadalmi háttér A magyar közoktatás eredményességi problémái Évfolyamismétlők számának hazai alakulása és összehasonlítása a nemzetközi tapasztalatokkal Negatív magatartási formák 2. Válaszok a társadalmi változásokra Az oktatási rendszer és a tanulói továbbhaladás kapcsolata Az esélynövelő és a hátránykompenzáló iskolák sajátosságai Nemzetközi programok tapasztalatai, adaptálásának lehetőségei A tanulás jellemzőinek feltárása
Hallgatói munkafüzet, munkatankönyv 2.2.3. Embléma leírása, pontosítása A gyakorlat a verbális kommunikációs készségek közül a leírás-pontosítás készségét fejleszti. 2.2.3. Embléma leírása, pontosítása A gyakorlat a verbális kommunikációs készségek közül a leírás-pontosítás készségét fejleszti. Hallgatói munkafüzet, munkatankönyv Tanulók körében is eredményesen alkalmazható feladatok A játékszituáció: a játékos egy konferenciára utazott, de otthon felejtette a belépőként is szolgáló emblémáját; telefonon hívja az otthon maradt barátait, hogy keressék meg a kérdéses emblémát és küldjék utána. A verbális kommunikáció megengedett, mindenki kérdezhet, a játékos mindenkinek válaszolhat. A játékszituáció: a játékos egy konferenciára utazott, de otthon felejtette a belépőként is szolgáló emblémáját; telefonon hívja az otthon maradt barátait, hogy keressék meg a kérdéses emblémát és küldjék utána. A verbális kommunikáció megengedett, mindenki kérdezhet, a játékos mindenkinek válaszolhat.
Kimeneti követelmények Alapozó tréning „Reflexiós levél” kitöltése Tanulói kompetenciák feltárása és fejlesztése serdülőkorban Esettanulmány készítése egy tanulóról, amely tartalmazza a szociális, kommunikációs és tanulási kompetenciák feltárásának eredményeit, és az ezekre alapozott fejlesztési tervet Jó gyakorlatok Portfolió – a modulok feladatainak - tématerv, önértékelés és önfejlesztési terv, reflexiók, összegző esszé, tematikus terv, félig strukturált interjúk – gyűjteménye
Várható eredmények A hallgatók képesek lesznek eddiginél eredményesebb kapcsolatot kiépíteni a tanítványaikkal, kollégáikkal, ill. külső környezetükkel tudatosan használni a személyközi kommunikáció verbális és nonverbális módszereit; a tanítványaik speciális nevelési problémáit hatékonyan kezelni; tervszerű megfigyeléseket végezni a különböző kompetenciaterületeken; a szociális- és kommunikációs kompetenciák összetevőinek feltárására és fejlesztésére kooperatív módszerek és technikák alkalmazására; értelmezni a korosztály szubkulturális sajátosságait; az új elméleti és módszertani megoldásokat beépíteni a pedagógiai gyakorlatukba.
KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET!