Az olvasás helye és megítélése az általános iskola felső tagozatában Készítette Mizera Krisztina Gabriella
Miért kell olvasásról beszélni? Amikor az interneten is olvasnak (ha nem játszanak) Chat, MSN stb., levelezés (Ezt megértik?) Olvasási nehézségek / zavarok Diszlexia Elfoglaltságok rangsora Olvasás gyakorisága PIRLS, PISA
A szövegértés fejlesztése Feladatok utasításainak értelmezése Feladatsorok megoldása Olvastatás az órán Csöndes olvasás majd értelmezés Otthonra kiadott rövidebb (novella, vers) művek olvasása Házi olvasmányok kiadása Feltétele: Olvasásra ösztönzés
Olvasásra motiválás és az olvasási szokások befolyásolása Értékelés Olvasónapló Felolvasás Részletek olvastatása Kötelező olvasmányok Részletek tanítása Ünnepek kihasználása Könyvtárban tartott órák Könyvajánlók pozitív értékelése Ajánlott irodalmak jegyzéke
Könyvtárak „B” iskola „A” iskola Jonatán Versenyek helyszíne Népmese Napja Költészet Napja Filmek vetítése (regények) „Szájról szájra” Könyvtári hétpróba Másodikosok beíratása Állati jó nap – nagyon állat könyvek Kézműves programok „A” iskola Versenyek helyszíne Témakörök szerinti programok Minden hónapban egy ünnep Napközisek a könyvtárban várnak egymásra Tanórák a könyvtárban
Tanárok „A” iskola Könyvtárban tartott óra Színházlátogatás Olvasásélmény elmesélése Ajánlott olvasmányok Házi olvasmányok: személyre szabott kérdés Film „B” iskola Az internet lehetőségei Jutalom: film vagy színház A tanárnő mesél a könyvről A tanárnő az éppen aktuálisan olvasott könyvéről mesél Bármilyen olvasmány
Diákok
Diákok
A felmerülő problémák „ A gyerekek nem szeretnek olvasni, így a kötelező olvasmányokat sem.„ „Aki nem szeret olvasni, az a 6-7. osztályos olvasmányoktól megrémül.” „Sokan csak a számonkérés miatt olvassák el a kötelezőket és ezt be is vallják, ha rákérdezek.” Egyre nehezebb a motiválás Komoly szövegértési gondok, de nincs idő a fejlesztésre Kötelezők röviden és filmek Nem lehet számítani a szülőkre
Perspektívák Nem csak egy tanár a felelős Szaktanárok és könyvtárosok aktív együttműködése A könyvtárakban megtartott szakórák Csak egy könyv elmélete Módszerek részletes kidolgozása Helyi tantervekbe építés
Minden program célja… Köszönöm a figyelmet!