A Logo programozási nyelv

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bemutató-készítés PowerPoint.
Advertisements

Számítógép bemeneti egységei
Készítette: Kun Béla.  Operációs rendszernek nevezzük a számítástechnikában a számítógépeknek azt az alapprogramját, mely közvetlenül kezeli a hardvert,
A programozási környezet A felhasználói környezet
Szövegszerkesztés Összefoglalás.
TOLL, SZÍN ÉS VASTAGSÁG.
Az operációs rendszer Egy olyan szoftver, ami a számítógépeink használatához nélkülözhetetlen. Főbb feladatai: programok betöltése, futtatása perifériák.
Operációs rendszerek Bevezetés.
Operációs rendszerek Beállítások.
Számítógépes ismeretek 5. óra
4. Feladat (2) Foci VB 2006 Különböző országok taktikái.
Operációs rendszerek Mappa és file-kezelés.
Comenius Logo alkalmazásai
Windows operációs rendszer
Címsor menüsor ikonsor munkaterület (ikonsor) állapotsor.
A Windows grafikus felülete
Rekurziós példa „Az érzékek elé kell tárni mindent, mégpedig a láthatókat a látás elé, a hallhatókat a hallás elé, a szagolhatókat a szaglás elé, az ízelhetőket.
Microsoft Windows A Windows fejlődése, általános jellemzése – 2. dia
A körlevél készítésének menete
A HTML alapjai Havlik Barnabás Készítette:
A szövegszerkesztés alapjai
A GIMP képszerkesztő program bemutatása
Képek beillesztése,formázása dokumentumokban Tóth Anita 8
,,Én így tanítanám az informatikát”
Gútai Magyar Tannyelvű Magán Szakközépiskola, Szlovákia
Táblázatok beillesztése, formázása dokumentumokba
A Gimp képszerkesztő program
A GIMP képszerkesztő program bemutatása Készítette: Rokonál Zoltán
Ismerkedés a szövegszerkesztéssel
Gimp v2.2 Csanádi Norbert The Gimp.
Prezentáció készítés MS PowerPoint segítségével
Prezentáció a prezentációról
A prezentációkészítés alapjai
Egy szövegszerkesztő legegyszerűbb szolgáltatásai
Képek feldolgozása 7. osztály.
Az algoritmuskészítés alapjai
Az m70.hu Szaknévsor adatlapjának kitöltési folyamatát követheti végig illusztrálva – klikkeivel. Minden kattintásra változik a kép, beúszik a magyarázó.
Az egyik legnagyobb előnye hogy magyar nyelvű és ezáltal egyszerűen használható. További nagy előnye az hogy ingyenesen használható és letölthető. A Gimp.
Első lépések a szövegszerkesztő használatában
Táblázatok.
Adatvizualizáció Segédanyag a Gazdasági informatika tárgyához
Programozás Imagine Logo.
Készítette: Kiscsatári Nóra
Operációs rendszerek II Készítette: Turócziné Kiscsatári Nóra.
Készítette: Földi Gergely Felkészítő: Antal Zoltán Szentpéterúri Általános Iskola Szentpéterúr, Kossuth Lajos Utca 13. Kedvenc szerkesztő szoftverem.
Számítógépes grafika I. AUTOCAD alapok
Prezentációk készítése
SZÖVEGSZERKESZTÉS III. ~ KARAKTERFORMÁZÁS ~
Az Office 2007 új grafikus felülete
Gazdasági informatikus - Szövegszerkesztés 1 Bekezdések formázása 3.
SZÖVEGSZERKESZTÉS II. SZÖVEGSZERKESZTÉS LÉPÉSEI
Grafikus programozás Készítette: Csernok László
Kedvenc szerkesztő szoftverem: WORD Készítette: BODOR PÉTER Felkészítő tanár: RAVASZ IMRÉNÉ Iskola: HERENDI NÉMET NEMZETISÉGI NYELVOKTATÓ ÁLTALÁNOS ISKOLA.
Kép készítése számítógép segítségével
Számítógépes programok használata
A Mozilla magyar nyelvű szerkesztőjének használata
Informatika Oktató: Bock Ádám. Prezentáció készítés PowerPoint program segítségével.
A képszerkesztési eljárások gyakorlata Microsoft Picture Manager 3. témakör:
Bevezetés. Alapok: szövegszerkesztő alkalmazás (Word) megnyitása: Start gomb  Minden program  Microsoft Office  Microsoft Office Word 2007 szövegszerkesztő.
Könyvtárstruktúra, felhasználói és rendszerkönyvtárak Fájlkiterjesztések, attribútumok és engedélyek Takács Béla 2016.
Táblák létrehozása és feltöltése adatokkal Rendezés Szűrés.
Információ és kommunikáció
Szövegszerkesztési alapfogalmak
Rajzprogramok Bevezetés a Paint program használatába.
Neumann János Informatikai Kar
Ubuntu – ismerkedés Fájlok és könyvtárak
Szövegszerkesztés Összefoglalás.
Ismétlés 6. osztály Image Logo
téma közlemény SmartArt-ábra piros hátterű képekkel (Haladó)
Előadás másolata:

A Logo programozási nyelv Fogalom

Előszó Comenius - (Jan Amos Komensky, 1592-1670) "Az érzékek elé kell tárni mindent, mégpedig a láthatókat a látás elé, a hallhatókat a hallás elé, a szagolhatókat a szaglás elé, az ízelhetőket az ízlelőszerv elé, a tapinthatókat a tapintás elé. És ami több érzékszerv által egyszerre érzékelhető, azt több érzékszerv útján kell érzékelni."       Comenius -  (Jan Amos Komensky, 1592-1670) Fogalom

Használat 1. dia Főmenü Vissza Új ismeteretek 56. dia Előző Tovább Fogalom Előző Tovább Használat Fogalmak Fogalom

A foglalkozás tagozódása I. CÉL I.1 Követelmények, kompetenciák II. TARTALMI LEÍRÁS, STRUKTÚRA III. TEVÉKENYSÉGEK (TARTALOM) 1. Motiváció 2. Korábbi ismeretek aktivizálása 2.1 Részellenőrzés, visszacsatolás 3.Új ismeretek feldolgozása 3.1 ellenőrzés 4.Összefoglalás 4.1. Összefoglalás: a leckék összegzése 4.2. összefoglaló kérdések 5. Értékelés 5.1. Összefoglaló kérdések, feladatok 5.2. Kérdések, feladatok megválaszolása IV. EGYÉB IV.1 Fogalmak IV.2 Irodalom Fogalom

Célkitűzés A leírásaimal próbálunk segítséget nyújtani a Logo-val még csak most ismerkedőknek és a Logót már  jól használóknak is. A képzés célja felkelteni és fokozatosan ébren tartani a tanulók érdeklődését az informatika iránt, megismertetni eszközeit, módszereit, fogalmait. A Logo szervesen kapcsolódik az adott műveltségi területhez, hiszen új probléma-megoldási lehetőséget nyújt a tanulók számára A szoftver megismerését követően önálló számítógépes alkotások elkészítésére alkalmas. Biztosítják az informatika tantárgy kiemelt feladatát az algoritmikus gondolkodás fejlesztését. Fogalom

Követelmények, kompetenciák A logo nyelv alapjainak elsajátítása A Logo által a pedagógus és a tanuló kapcsolata sem a hagyományos tanár-diák viszony, hiszen a felnőtt együtt dolgozik a gyerekkel, de nem irányítóként, hanem munkatársként Fogalom

Tartalmi leírás A gyerekjátékok olvasni, írni tudó 4-6 éves gyerekeknek készült. Olvasási készséget és logikai gondolkodást fejleszt. A feladatok az egyszerűbbektől az összetettebbek felé haladnak. Egyes feladatokat maguk hozhatnak létre, és adhatják fel egymásnak. Fogalom

Tananyag leírás A programozással való ismerkedést a gyerekek a számítógépes teknőc irányításával kezdik. A képernyő közepén lévő teknőc jellemzője a helye és iránya. Megtanítható tetszés szerint alakzatok rajzolására, mozgó ábrák készítésére, a toll és a rajzlap színének változtatására, matematikai műveletekre, véletlen jelenségek bemutatására, szövegírásra, zenélésre, animációra. Fogalom

III. Tartalom Fogalom A Logo nyelv kialakulása A Logo programozási nyelv elméleti alapjai A szoftver fő funkciója Comenius Logo A programcsomag részei Gyerek könyvtár Szókirakó játék Pontsorok összekötése Kocka kirakó játék Kifestő játék Gyümölcsös kert Vasútépítés Demó játékok A Comenius Logo indítása Bejelentkező képernyő A parancsszerkesztés szabályai A teknőc mozgatása Fontos parancsok Képszerkesztő Képszerkesztő ikonok Fogalom

Motiváció gyártás A program segítségével a gyerekek megtalálják az értelmet abban, amit meg akarnak tanulni, és ez az értelem egybe essen azzal, amit ők fontosnak tartanak. Az alapvető informatikai ismeretek megtanulásával, megszerettetésével egy olyan attitűdöt alakít ki, amely a megszerzett ismeretek folyamatos bővítésére, megújítására ösztönöz. Fogalom

Ismétlése a korábbi ismereteknek I. Paint olyan rajzolóeszköz, amellyel egyszerű és kidolgozott rajzok egyaránt készíthetők. A rajzok fekete-fehérek vagy színesek lehetnek, és bitképfájlként menthetők. A rajzot kinyomtathatja, háttérként használhatja a képernyőn, vagy beillesztheti másik dokumentumba. A Paint programmal a digitalizált fényképek is megtekinthetők és szerkeszthetők. A Paint programban képekkel is dolgozhat, amelyeket .jpg, .gif vagy .bmp kiterjesztésű fájlok tárolnak. A létrehozott Paint képeket beillesztheti más dokumentumba, vagy az asztal háttereként használhatja. Fogalom

Az alábbi feladatokra gyakran kerül sor a Paint használata közben: Egyenes vonal rajzolása Rajzolhat vízszintes, függőleges vagy átlós vonalakat. Adott terület kitöltése színnel Az ábrákat előtér- és háttérszínekkel töltheti ki. Paint kép alkalmazása háttérképként Paint programmal készített képet használhat az asztal háttereként. Rácsvonalak megjelenítése színes területek apró módosításához A rácsvonalak megjelenítésével módosíthatja a kép színét és alakját. Képolvasóról vagy digitális kameráról származó képek kezelése Ha a számítógéphez van digitális kamera, képolvasó vagy hasonló eszköz csatlakoztatva, az eszközről a képeket át lehet venni, és a képen a Paint segítségével különböző műveleteket végezni. Kép küldése e-mailben Fogalom

Részellenőrzés, visszacsatolás Melyik állítás helyes? Kérdés A) A Paint csak rajzok készítésére használható B) A Paint képeket nem illesztheti be más dokumentumba C) A Paint egy rajzolóeszköz, emellett digitalizált fényképek is megtekinthetők és szerkeszthetők. Megoldás C) Fogalom

Részellenőrzés folytatás Melyik állítás helytelen? Kérdés A) Feladatok programozással történő megoldása B) Paint kép alkalmazása háttérképként C) Egyenes vonal rajzolása Megoldás A) Fogalom

A Logo nyelv kialakulása A Logo szó nem mozaikszó, hanem a „logosz” szóból származik. A „logosz” szó jelentése: értelem, tudomány. A Logo programozási nyelv és a hozzá kapcsolódó pedagógiai elvek kidolgozása és elterjesztése első sorban Seymour Papert amerikai professzor nevéhez fűződik. Az amerikai Massachussetts Műszaki Egyetemen dolgozták ki, a LISP programozási nyelv melléktermékeként jött létre. Fogalom

Alkalmazásának kísérleti oktatási tapasztalatai igen pozitívak voltak. A Logo igazi oktatási sikerét és nemzetközi népszerűségét tulajdonképpen a teknőcgrafika és mikroszámítógépek elterjedése hozta meg. A Logo mindent „tud”, amit bármilyen magas szintű programozási nyelv mégis lényegesen többet jelent egy számítógépes programnál. Egy olyan pedagógiai környezetet jelent, amelyben a gyerekek maguk tehetnek felfedezéseket, miközben magolás nélkül új ismeretek birtokába jutnak. Fogalom

A Logo programozási nyelv elméleti alapjai A programozási nyelveket úgy érthetjük meg igazán, ha a nyelv „filozófiai” alapjait vizsgáljuk meg, azaz azt a végrehajtási mechanizmust, amit a program mögé elképzelünk. A Logo jelentősen eltér a hagyományos , Neumann-elvű programozási modelltől, két lényegesen különböző koncepcíóra építkezik Fogalom

A szoftver fő funkciója Előkészíti az egér használatát Erre a feladatra leginkább a „Gyerekjátékok” és a „Demoprogram” oktatójátékai a legalkalmasabbak. Megismerteti a billentyűzet használatát A programok elkészítéséhez szükséges az utasítások begépelése. Ezáltal a tanulók megtanulják a karakterek helyét a billentyűzeten, a javítási lehetőségeket. Ezek az ismeretek megalapozzák a későbbi programok használatát mint pl: rajzolóprogram, szövegszerkesztés, stb. Lehetővé teszi alapvető informatikai ismeretek elsajátítását A tanulók megtanulják a programok elindítását, fájlok mentését, megnyitását, a vágólap használatát, amely ismeretek elsajátításának szintén alapozó jellege van Fogalom

Comenius Logo A Comenius Logo futtatásához szükséges környezet: Ajánlott : 486-os konfiguráció VGA grafikus kártya 4 MB RAM 6 MB merevlemez-terület Windows 3.1 vagy újabb verzió Sound Blaster kompatibilis hangkártya Fogalom

A programcsomag részei Comenius Logo: a Comenius logo programozási nyelvet értelmező környezet a Comenius Logo ikonra kattintva indítható el. Képszerkesztő: képek vagy képsorozatok létrehozására és módosítására alkalmas szerkesztő. Kímélő: a létrehozott Logo programokat képernyőkímélőként futtató segédprogram Fogalom

Gyerekjátékok: kisebbeknek szóló játékcsomag. Gyerekjátékok-használat: ikonra való kattintás egy szöveges állományt nyit, melyben részletes leírást olvashatunk a játékok használatáról. Fordítóprogram: a Comenuis Logo régebbi verziójában íródott programokat az új verzió utasításaira fordítja át. Információ: általános információkat tartalmaz a programcsomagról. Fogalom

Gyerek könyvtár A gyerekjátékok olvasni, írni tudó 4-6 éves gyerekeknek készült. Olvasási készséget és logikai gondolkodást fejleszt. A feladatok az egyszerűbbektől az összetettebbek felé haladnak. Egyes feladatokat maguk hozhatnak létre, és adhatják fel egymásnak. Fogalom

Szókirakó játék Olvasni tudó gyerekeknek készítették. Adott egy 4x9-es négyzetháló, felette egy kép, s a kép mellett egy szó vagy egy mondat. Ennek betűi összekeverve találhatók a négyzethálóban. Ezekből a betűkből kell kirakni a fent megadottat. A betűket vízszintes és függőleges irányba lehet mozgatni. Az egér bal gombjával a betűre kattintunk, majd a négyzetre, ahová rakni akarjuk. Ha egy másik betű elállja az útját, akkor csak addig megy. Ha kész vagyunk a szóval, de a betűk fel vannak cserélve, akkor színkiemeléssel hívja fel rá a figyelmünket. Fogalom

Pontsorok összekötése Lényege, hogy a gyerekek a betűk, számok és más objektumok sorba rendezését ismerjék fel. A szétszórt és különböző módon jelölt pontok megfelelő sorrendben való összekötésével kép alakul ki. Jobb gombbal kattintunk az első pontra, majd a másodikra, és a két pont közt a program szakaszt húz. A kész képet a program kiszínezi, és kis animációt fűz hozzá. Fogalom

Kocka kirakó játék Adott egy színes kockákból kialakított mozaikszerű kép. Ezt kell felépíteni különböző színű kockákból. A 10x10-es táblába felülről kell bedobálni a kockákat. Az leesik,amíg tud. A gyerekek hamar rájönnek, hogy szükség van az átlátszók kocka használatára is. Fogalom

Kifestő játék Az adott képet a jelzett színekkel kell kiszínezni. A színeket kis körök, zászlók, és számok jelzik. A szín kijelölése után egérrel odakattintva kiszínezi a részt. Fogalom

Gyümölcsös kert Labirintus adott gyümölcsökkel. A süni szedi össze a terméseket. Egyszerre hármat bír el, ezután ki kell vezetni a kertből. Az orra előtt kell húzni az egeret, és a süni követi. Később megfelelő sorrendben kell kihozni a gyümölcsöket, és vermek is lehetnek, amibe beleesik a süni. Fogalom

Vasútépítés Adott egy terepasztal, és meghatározott számú különböző sínelem. A sínelemekből össze lehet állítani a vasúti pályát. A megfelelő elemre kattintás után a terepasztal egy pontjára kell kattintani. Ha elkészült a pálya, akkor a kisvonat elindulhat. Lehet, hogy kevesebb elem van, mint ami szükséges. Ekkor trükköt kell alkalmaznunk, az utolsó elemet felszedjük, és előre rakjuk. Fogalom

Demó játékok Brekik: A békák növekvő sorszámú elrendezését szorgalmazó játék. A békák száma választható. Bringa: Egy kis demonstráció az animációra. Cica: Egérmozgató ügyességi játék. Az egér után szalad a cica. Fogalom

Digit: Digitális órát szimuláló példaprogram. Fura: Tükörhatást eredményező rajzolóprogram. Hexa: Hexagon nevű játék. A játékok közül a legnehezebb. Merlin: Mozaikos képkirakó játék Merlinnel a teknőssel. Rajz: Háttérképek rajzolásához alkalmazható program. Szalad: Demonstrációs program. Egérkattintásra csirkék kezdenek szaladni. Szedd: Virágszedő ügyességi játék. Hasonlít a kígyó nevű játékra. Helipeti: Egérmozgató ügyességi játék. Utca: Egyszerű animáció. Tiktak: Mutatós órát szimuláló példaprogram Fogalom

A Comenius Logo indítása Start / Programok / Comenius Logo / Comenius Logo …/ Comlogo / Comlogo.exe Fogalom

Bejelentkező képernyő Rajzlap Menüsor Írólap A Logo elindításakor a kezdő ablaka látható, a rajzlap közepén a teknőccel. A képernyő alján egy külön ablak van, ez az írólap. Ide írjuk a parancsokat. Az írólap mérete egérrel növelhető, csökkenthető ill. teljesen eltüntethető ikonnal. Fogalom

Csak írólap Csak rajzlap Megnyitás Súgó Memória Rajzlap és írólap Mentés Feladatok Gombok Stop Alapszavak Demó játékok Fogalom

A parancsszerkesztés szabályai Új projekt létrehozása: Fájl -> új projekt Csak olyan utasításokat adhatunk meg amit a teknőc ismer (megért). Kiválasztott alapszavakból választhatunk utasításokat. Ezeket az alapszavak ikonra kattintva a megjelenő ablakban választhatjuk ki. Majd a csináld! Gombra kattintva hajtódik végre az utasítás. Fogalom

Utasításainkat közvetlenül írhatjuk az írólapra is. Használhatunk kis- és nagybetűket. A magyar változatban ékezetes betűket kell használni. Az utasítások írhatók teljes és rövidített formában. A parancsszó után mindig szóközt kell hagyni. Több utasítást is írhatunk egy sorba szóközzel elválasztva.(Több sorba írt, de egybefüggő részeknél a sor végére ~ jelet kell tenni.) Az utasítás érvényesítése az Enter billentyű leütésével történik. A le és felfelé mutató kurzormozgató nyilakkal visszahívhatjuk a korábban kiadott parancsainkat. A szó belsejébe vagy végére állva a Ctrl+F1 hatására az adott szövegre vonatkozó Segítség jelenik meg. Az összes parancs részletes leírása megtalálható a Segítség menüpont Alapszavak ABC listájában. Fogalom

A teknőc mozgatása Parancsai: Rövidítve előre e hátra h balra b jobbra j Fogalom

Fontos parancsok Művelet Parancs Rövidítés radírozás tollradír trd rajzlap törlés törölrajzlap tr írólap törlés törölírólap tí toll felemelés tollatfel tf toll lerakás tollatle tl Fogalom

Képszerkesztő Fogalom

A képszerkesztővel létrehozhatunk: - képsorozatokat ill. teknőcalakokat - képsor típusú ikonokat (.ICO) - rajzokat (.BMP) Megnyitása: Start/Programok/Comlogo/comedit. exe Fogalom

- szabadkézi rajzolásra - kitöltésre - szövegek írására a rajzban A képszerkesztő típusát tekintve bittérkép szerkesztő. A kép maximális mérete 255*255 pixel. Lehetőséget ad: - szabadkézi rajzolásra - kitöltésre - szövegek írására a rajzban - geometriai alakzatok beszúrására - forgatásra - színcserékre - színek definiálására Együttműködve a Comenius Logoval, lehetővé teszi, hogy képsorokat és mozgássorozatokat, animációkat hozzunk létre, módosítsunk. Fogalom

Képszerkesztő ikonok Segítség, Mentés, Megnyitás, Terület kijelölése/kivágása/mentése /beillesztése, Visszavon Előző fázis, Aktuális fázis száma, Következő fázis, Fázisok száma, „fázisok ablak” megnyitása, Fázis beillesztése aktuális fázis elé/mögé, Aktuális fázis törlése Rajzoló ceruza, Kitöltés, Szöveg, Egyenes, Téglalap, Kitöltött téglalap, Ellipszis, Kitöltött ellipszis, Animáció, Pillanatfelvétel, Kicsinyítés/nagyítás, Képsor/terület méretre vágása, Függőleges/Vízszintes tükrözés, Balra/Jobbra forgatás 90°-al, Tetszőleges szöggel való jobbra/balra forgatás, Felengedett/Lenyomott gombkeret beillesztése. Fogalom

Paletta, Átlátszó/Inverz szín, Bal egérgomb színe (Kép törlés), Bal egérgomb színének a jobb egérgomb színére való cseréje, Jobb egérgomb (Kép törlés), Paletta elrejtése/megjelenítése, Tollvastagság 1..5 képpont. Állapotsor: egér helyzete, felbontás (raszterszám), egér helyzete a rajzterületen, Tollpont megadása. Fogalom

Összefoglalás A Commenius Logo gyerekeknek tervezett programozási nyelv, melynek segítségével az észlelt törvényszerűségeket logikai részekre bontva fogalmazhatják meg A Logo legismertebb alkalmazása a teknőcgrafika, ami nagyon jól kidolgozott terület, gazdag feladatanyaggal program nagyon sok lehetőséget kínál az iskolákban, különösen kisebb gyerekekkel nagyon jól használható. Fogalom

Összefoglalás Az itt leírt programok megbeszélése során gazdag lehetőség kínálkozik a gyerekek képességeinek fejlesztésére. Mindegyik játéknál találhatunk valami kapcsolatot az előzővel, felhasználhatunk abban kitalált részeket, megfogalmazott tapasztalatokat. Ugyanakkor mindegyik más és más, új ötleteket és megközelítési módot igényel. Fogalom

Összefoglalás Előnyei: magyar nyelvű utasításkészlet, "gyermekbarát" programozási felület, jó grafikai lehetőségek, részletes, többszempontú segítségadás. Olyan pedagógiai környezetet, "mikrovilágot" jelent, amelyben a gyerekek maguk tehetnek felfedezéseket, miközben minden kényszer és "magolás" nélkül számos új ismeret birtokába jutnak. Fogalom

Értékelés Szólj pár szót a Logo nyelv kialakulásáról! Értelmezd a Logo programozási nyelv elméleti alapjait! Ismertesd a Commenius Logo indításának lépéseit! Sorold fel a programcsomag részeit! Mire ad lehetőséget a képszerkesztő használata? Fogalom

Értékelés 6. Elemezd a szókirakó játékot! 7. Mutasd be a kocka kirakó játékot! 8. Sorold fel a demó játékokat és ismertess közülük néhányat! 9. Mit hozhatunk létre kép-szerkesztővel? 10. Milyen környezet ajánlott a Logo futásához? Fogalom

Kérdések megválaszolása 1. Logo nyelv kialakulása: A Logo szó nem mozaikszó, hanem a „logosz” szóból származik. A „logosz” szó jelentése: értelem, tudomány. A Logo programozási nyelv és a hozzá kapcsolódó pedagógiai elvek kidolgozása és elterjesztése első sorban Seymour Papert amerikai professzor nevéhez fűződik 2. Programozási nyelv elméleti alapjait:A programozási nyelveket úgy érthetjük meg igazán, ha a nyelv „filozófiai” alapjait vizsgáljuk meg, azaz azt a végrehajtási mechanizmust, amit a program mögé elképzelünk. A Logo jelentősen eltér a hagyományos , Neumann-elvű programozási modelltől, két lényegesen különböző koncepcíóra építkezik 3 . Commenius indítása: Start / Programok / Comenius Logo / Comenius Logo …/ Comlogo / Comlogo.exe Fogalom

- szabadkézi rajzolásra - kitöltésre - szövegek írására a rajzban 4. Comenius Logo, Képszerkesztő, Kímélő, Gyerekjátékok 5. Lehetőséget ad: - szabadkézi rajzolásra - kitöltésre - szövegek írására a rajzban - geometriai alakzatok beszúrására - forgatásra - színcserékre - színek definiálására Fogalom

6. Adott egy 4x9-es négyzetháló, felette egy kép, s a kép mellett egy szó vagy egy mondat. Ennek betűi összekeverve találhatók a négyzethálóban. Ezekből a betűkből kell kirakni a fent megadottat. A betűket vízszintes és függőleges irányba lehet mozgatni. 7. Adott egy színes kockákból kialakított mozaikszerű kép. Ezt kell felépíteni különböző színű kockákból. A 10x10-es táblába felülről kell bedobálni a kockákat. Az leesik,amíg tud. 8. Fogalom

9. A képszerkesztővel létrehozhatunk: - képsorozatokat ill. teknőcalakokat - képsor típusú ikonokat (.ICO) - rajzokat (.BMP) 10. Ajánlott : 486-os konfiguráció VGA grafikus kártya 4 MB RAM 6 MB merevlemez-terület Windows 3.1 vagy újabb verzió Sound Blaster kompatibilis hangkártya Fogalom

IV. Egyéb Reméljük, sikerült felkelteni az érdeklődésedet a Commenius Logo programozási nyelv iránt. Ha további információkra van szükséged a témával kapcsolatban, és szeretnéd még jobban elmélyíteni tudásod, az „irodalomjegyzék” dia alatt mindezt megtalálhatod. Jó böngészést! Fogalom

Fogalmak A programkészítés során alkalmazandó szabályok 1. Teljes teknőc tétel:Záró síkbeli alakzatoknál, ha a teknőc visszatér kiindulási állapotába, akkor a fordulatok összege 360o vagy annak többszöröse. (Megfordítva hamis.) 2. I. tükrözési tétel: Tetszőleges alakzat megrajzolása után, ha a lépéseket változatlanul hagyjuk, viszont minden fordulási parancsot egyenlő nagyságú, de ellentétes irányú fordulással helyettesítünk, akkor az alakzatot a teknőc kiinduló pontján átmenő, kiindulási irányba eső egyenesre tükrözzük. 3. II. tükrözési tétel: Ha a fordulatokat változatlanul hagyjuk, de lépések hosszát ellentétesre változtatjuk, akkor a teknőc kiinduló pontjára tükrözzük az alakzatot. 4. III. tükrözési tétel: Ha a fordulatok irányát és a lépések hosszát is ellentétesre változtatjuk, akkor az alakzatot a teknőc kiinduló pontján átmenő, kiindulási irányáras merőleges egyenesre tükrözzük. Fogalom

Irodalom A Logóval most ismerkedők dolgát könnyíti meg Addo Stuur - Turcsányiné Szabó Márta "Játék és programozás Comenius Logo 3.0-val " című könyve, amely a Kossuth Kiadó Rt. gondozásában jelent meg.     Mélyebb Comenius Logo programozási ismereteket ad informatika tanárok számára Turcsányiné Szabó Márta - Zsakó László "Comenius Logo gyakorlatok" című könyve, amelyet a Kossuth Kiadó Rt. forgalmaz.    Az Comenius Logo 3.0 adaptálása a magyarításon kívül egy átfogó megismerési környezet összeállítását is tartalmazza, amely a TeaM laborban készült. Forgalmazza a Kossuth Kiadó Rt. (telefon: (1)370-0601, e-mail: rt@kossuted.hu) Addo Stuur-Turcsányiné Szabó Márta:Comenius Logo játék és programozás (Kossuth Kiadó) Turcsányiné Szabó Márta - Zsakó Lászó:Comenius Logo Gyakorlatok (Kossuth Kiadó) Szentpéteriné Király Tünde: Comenius Logo Teknőcgrafika Papert, Seymour, Észrengés. A gyermeki gondolkodás titkos útjai. SZÁMALK, Budapest, 1988. http://www.coe.uh.edu/insite/elec_pub/HTML1998/yc_ouy2.htm Magyar nyelvű logo oldal (http://www.logo.hu/) Comenius Logo oldalak (http://caesar.elte.hu/~comlogo/) Fogalom

Készítette: Molnár Nikoletta Köszönöm a figyelmet! Fogalom