AZ EMBERI MEMORIA.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az emberi agy… … ott vág át, ahol tud!.
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
A pszichológiai segítségnyújtás szerepe a szabadulás utáni időszakban
Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
Agytorna. Érdekes kis feladatsor. Érdemes végig csinálni.
A TESTÜLETI VEZETŐK ÉS TESTÜLETI TAGOK PROAKTIVITÁSÁNAK FEJLESZTÉSE (A FLOW ELMÉLET GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TESTÜLETI MUNKÁBAN) FLOW AKTIVITÁS EURÓPAI.
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Köszönöm Neked Szebenyi Judit.
Üdvözöljük a gyermekbútorok új korszakában
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
A kibocsátáscsökkentés első számú eszköze az energiahatékonyság
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
Pénz a cipődben: Gyémánt Kard Technika
Társismeret.
Tudatos és tudattalan modern felfogása
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
1 Az önfeltárás kockázati tényezőinek összefoglalása Dimenzió Idő Téma Értékelés Emberek Kis kockázat Múlt események, gondolatok, általános elképzelések.
A TANULÁS BELSŐ FELTÉTELEI
EMLÉKEZÉS.
Hogyan legyünk jó tanulók?
Karriertervezés.
Etikai alapelvek az ápolásban
Én, Énkép, Önismeret, Önértékelés
Tibeti személyiségteszt
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A DENEVÉR.
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
A szervezeti problémák kezelése
KUTYASORS.
„Nagyító alatt” A GrafoKom - projektek során használt írásvizsgálati metódusról.
Az emberi tanulás.
A kommunikáció Az emlékezet
Egyedül olvasd el... különösen az utolsó részt
Emlékezés, tanulás, felejtés, butulás
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Az emlékezés torzításai
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A szomatikus marker feltevés
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Tanulás tanítása Tanulásmódszertan
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás Egy kísérleti projekt tapasztalatai Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért 2010.
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Kompetenciamérés a szakmai vizsgán - mérőeszközök Ujfalvy Andrásné Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet április 27.
Hosszútávú memória HTM.
A nevelő munka tervezése intézményi szinten
Miért nem valóságos az idő?
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
V ARJÚ L AJOS R EGIONÁLIS T ERMÉSZETTUDOMÁNYI E MLÉKVERSENY Bevált Jó Gyakorlat.
Karácsony Ha szerencsénk van havazik és nem tűnik minden annyira szürkének. Mostanában, hogy jön az új év és a Karácsony, csak fázol és meg-megállva.
Néhány jótanács prezentációk készítéséhez
Okoskamera és megfigyelőrendszer
GRAFIKAI TERVEZÉS A TANULÁS MOTIVÁLÁSÁRA ÉS A LEMORZSOLÓDÁS KEZELÉSÉRE.
Chapter 2 Human Information Processing
LEGO Dacta program.
Jegyzetkészítés 5/17.
Pszichológiai módszerek a szenvedélybetegek kezelésében
1 PLAY Lapkombinációk az ellenvonalon. ELLENJÁTÉK.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
European Distance and E-Learning Network
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Jövő és emlékezet EMBERI EMLÉKEZET félév Szőllősi Ágnes
1.1 Marketing előadás Az élmény szerepe a marketingtevékenységben
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
A HTE Vételtechnikai, Kábeltelevíziós Szakosztálya és a Média Klub előadása a BME TMIT I. épület B. 210-ben Mobilinternet semlegesség gyakorlati mérése.
Előadás másolata:

AZ EMBERI MEMORIA

Az emlékezet 7 bűne Az elhalványulás bűne A szórakozottság bűne A rövidzárlat bűne A téves attribúció bűne A szuggesztibilitás bűne Az elfogultság bűne A makacsság bűne

Befolyásolt emlékek – A szuggesztibilitás bűne Az emlékezettel kapcsolatos szuggesztibilitás arra a jelentős egyéni különbségeket mutató hajlamra utal, ami a külső forrásokból származó félrevezető inf. beépítésére irányul a személyes emlékezetbe – ilyen külső forrás lehet egy másik személy, írásos anyag, kép, sőt a média is.

A szuggesztibilitás több okból is aggasztó jelenség Sugalmazott kérdések, amelyek hozzájárulnak a szemtanúk téves azonosításához Szuggesztív pszichoterápiák – elősegítik a téves emlékek felbukkanását Nagycsoportos óvodások kikérdezése – eltorzított emlékeket eredményeznek nevelők állítólagos zaklatásairól

Szemtanúk befolyásolása Ezen a területen az alapkutatásokat Elisabeth Loftus végezte Az emlékezeti torzulásokat olyan szuggesztiók eredményezik, amelyek hamis inf. tartalmaznak Az árnyaltabb szuggesztiók; nem kívánatos tanúvallomásokat Pl: Szemtanú: Istenem..nem tudom…a kettő közül az egyik…..nem vagyok biztos benne, nem tudom Szemtanú, 30 perccel később: nem tudom…a kettes? Hivatalnok: Rendben Védőügyvéd a tárgyaláson (1hónappal később): Egészen biztos, hogy a kettes számú volt? Szemtanú: Nem voltak ez irányú kétségeim, teljesen biztos voltam

Hangulatállapot-függő felidézés: a felidézési memória akkor a legjobb, amikor a felidézéskori hangulati állapot ugyanolyan, mint tanuláskor volt Gondolati megfelelés: az egyének szabad asszociációi, gondolatai és ítéletei tematikusan megfelelnek hangulati állapotának Hangulati megfelelés: az érzelmileg töltött információkat akkor tanuljuk meg a legjobban, amikor ezek érzelmi értéke megfelel aktuális hangulati állapotunknak Hangulati intenzitás: a hangulati állapot intenzitásának növekedése megnöveli a kapcsolódó csomópontok aktivációját a hálózatban

Szórakozottság Az elhalványulás és a szórakozottság közti különbséget jól szemlélteti az alábbi 2 példa: Egy férfi a golfpályán néhány másodperccel azután, hogy elütötte saját labdáját, ütéshez készülődő partnerének labdáját is elüti, megfeledkezve arról, hogy egy kicsivel korábban már ütött egyet. Egy férfi az ágy szélére rakja a szemüvegét, majd néhány perccel később már sehol sem találja és fél órát tölt a keresésével

Emlékezet: múlt – jelen – jövő Prospektív emlékezet (PM): az a képességünk, mely lehetővé teszi, hogy egy szándékot megőrizzünk, felelevenítsünk és a jövő egy adott időpontjában és kontextusában ki is vitelezzünk – a jövőre vonatkozó cselekvési szándék megőrzése Hétköznapi példák: emlékszem, hogy délután 16 órától egy értekezleten kell résztvegyek emlékszem, hogy be kell vegyem a gyógyszereimet emlékszem, hogy hazafele menet tejet kell vásárolnom

A Retrospektív (RM) és Prospektív emlékezet (PM) viszonya Nincs morális vonatkozás Magas információ tartalom Mire kell emlékezni? RM Mikor kell emlékezni? Alacsony információ tartalom Van morális vonatkozás

Hogyan javítható a PM? 1. Külső memóriasegítőkkialakítása (zsebkendőrekötött csomó,határidőnapló, jegyzetek,mobil,menedzserkalkulátor stb) legyenek informatívak legyenek elérhetők 2. Időalapú PM feladatok átalakítása eseményalapúvá(pl. időseknél) 3. Hatékony jelzőingerek kiválasztása (pl. kevésbé kapcsolódnak más információkhoz

Az emlékezet fejlesztése Tömbösítés Képzelet – mnemotechnikák („A helyek módszere”, „Kulcsszómódszer”) Kontextus felelevenítése PQRST módszer