A test-lélek probléma a filozófiában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

Manipuláció helyett szolgálat a társkapcsolatban
A szabad akaratról I. V. Rész
Az Eukarisztia titkáról elmélkedve az első kérdés, amelyet szemlélünk, hogy mi is az
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Az őskori vallás.
A tér és idő filozófiája
férfivá és nővé teremtette őket.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
és a legkevésbé teljes az
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Fizika Bevezető 6. osztály.
Egyiptomi Teremtéstörténet
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
Antropológa III. Az élet.
Görög filozófia.
A Biblia emberképe Az Univerzumban 1 milliárd galaxis van
„A barátság egy lélek, amely két testben lakozik.”
PÉLDÁK, ÖTLETEK VITÁZÁSHOZ
A KOZMIKUS SZÖVEDÉK TULAJDONSÁGAI:
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
PLATÓN (Kr. e ).
Középkori istenérvek.
Isten misztériumának előzetes kérdése
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
Tudatos teremtő vagy öntudatlan ősforrás?
George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet Bartha Dávid.
ÖSSZEFOGLALÁS Egy játék és tanulságai Hitünk valósága Minden mindenben.
Mikortól meddig; Voltam, Vagyok, Leszek?. ÉSZREVÉTLENÜL JELEN VOLTAM AZ ŐSEIMBEN MINDEN EMBERNEK VAN, VOLT, VAGY LESZ ANYJA. IGAZ EZ AZ ÁLLÍTÁS? TEGYÜK.
Buddhista logika és paradoxonok
4. Elmefilozófia.
Konfliktuskezelés - mediációval
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
AzÉletigéje március „Az én eledelem az, hogy annak akaratát tegyem, aki engem küldött, és hogy elvégezzem művét.” (Jn 4, 34)
A három agy elmélet Biblikus értelmezése
Megkértem Istent, hogy vegye el a büszkeségemet, de Ő azt mondta: NEM!
A metatudat tere: a transzcendentalista kultúra The Space of Meta- Consciousness: the Transcendentalist Culture László Márfai Molnár (HU)
"Íme, az Isten Báránya, aki hordozza a világ bűnét!"
A pszichikumról általában
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
ban született a francia Le Haye-ben - jezsuita és katonaiskolában tanult - sokat utazott, pl. Magyarországon is - Ulm-ban misztikus álmot látott:
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
- Előkelő athéni családból származott - Fiatalként politizált, de csalódott a demokráciában, ezért a filozófia felé fordult, Szókratész tanítványa lett.
" Valami érthetetlen kapcsolat van a barátság és a csillag között.
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Készítette: Jon A. Palmer
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
A TÉKOZLÓ FIÚ (Ötödik lecke) A döntés. Hogyan jutunk el a keskeny útra? Isten szentsége miatt lehetetlen, hogy a bűnnel közösségben legyünk mivel ez Isten.
Volt (Phaidón 100 skk.): „… amit a legszilárdabbnak ítélek … feltételezem, hogy van valami, ami maga a szép önmagában véve, meg ami a jó, meg ami a nagy,
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Antropológa IV. rész Az emberi ismeret. Az ismeret fontossága Van-e kapcsolat a külvilág és a gondolat közt? (Mátrix) Van-e lét, van-e igazság? - a lét.
Filozófiatörténet előadások 7.
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Gottfried Wilhelm Leibniz sz. Filozófus Matematikus
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
SZERETET, ÉS MEGBOCSÁTÁS nem gyűlölet, és harag!
Máté András
Filozófiatörténet előadások 1I.
A vezető személyisége – a ma követelményei és a holnap kihívásai.
Aquinói Szent Tamás.
Kiégés prevenció Testi-lelki-szellemi törvényszerűségek a betegség és az egészség hátterében dr. Darnói Tibor.
Az újkori filozófia főbb irányzatai – empirizmus és racionalizmus
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
Mi számít? A műveim? Én mint költő?
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Előadás másolata:

A test-lélek probléma a filozófiában Platón, Arisztotelész, Descartes

Platón lélektana – egy kis ismétlés Barlanghasonlat: a testi valóság az árnyak világa, „valódi lényünk ellenben a lélek” A test legfeljebb a lélek képmása, valójában a lélek nyűge és börtöne

Platón lélektana – egy kis ismétlés A kocsihajtó hasonlat (trichotomizmus) A tulajdonképpeni isteni: az ész (KOCSIHAJTÓ) Az érzéki világhoz tartozó, a nemes: a bátorság (ENGEDELMES LÓ) Az alacsonyrendű, mert ellenkező: a vágyakozás (ÖNFEJŰ LÓ)

Platón lélektana Trichotomizmus (hármas felosztás) Az értelmi lélek (szellemi lélek): képessége a gondolkodás, a másik két lélek irányítója halhatatlan, mert rokona az ideáknak A vágyódó lélek a legalacsonyabb rendű Az érzelmi lélek: Az előző kettő között közvetít (1 → 2)

Platón lélektana – egy kis ismétlés Abszolútum, idea Démiurgosz Ha bekövetkezik a katharszisz, (kijutás a barlangból) ANAMNÉSZISZ METHEXISZ Én, lélek Lét, világ TAPASZTALAT

Platón lélektana – egy kis ismétlés A tapasztalás magyarázata: A lélek „az oszthatatlan és a testi világbeli osztható között” áll Következésképpen a valóság benne tükröződik Ebből adódóan képes megismerni a létezőket

Platón lélektana Az anamnészisz magyarázata A lélek születése után kilencszer dönt sorsáról Aztán visszatér a csillagra amelyről származik („..nem földi, hanem égi plánták vagyunk…”) Ezt követően kezdődik minden elölről A lélek tehát individuális valóság. Saját személyiséggel rendelkezik.

Platón lélektana És a szabad akarat? „Nem titeket fog a démon kisorsolni, hanem ti fogtok maga- toknak démont választani” Mindenki maga választja élet- formáját, sorsát, amely mellett aztán kényetlen-kelletlen ki kell tartania. Az ember célja így mi lehet? „…lehetőség szerint legyünk hasonlóak az istenséghez…” „…akkor hasonlítunk hozzá a legjobban, ha példájára mi is a lehető legjobban igazságosak leszünk…”

Arisztotelész lélektana - egy kis ismétlés

Arisztotelész lélektana „A léleknek tehát szükségképpen abban az értelemben kell szubsztanciának lennie, hogy ő a potenciálisan élettel bíró természeti test formája. Mármost a szubsztancia teljesültség. A lélek ilyen testnek a [be]teljesültsége. [...] Ez [ti. a lélek mint szubsztancia] az ilyen és ilyen testnek a mivolta [valósága], akárcsak ha valamely szerszám – például a balta – természeti test volna. Ennek ugyanis a balta volta lenne a szubsztanciája, s ez lenne a lelke is. Ha tőle különválnék, nem volna balta többé […] Ám a lélek nem ilyesféle testnek a mivolta és szabályszerűsége, hanem egy meghatározott természeti testé, amely önmagában bírja mozgásának és nyugalmának okát” (A lélekről, 412a-b)

Arisztotelész lélektana A lélek cél-ok: „[…] mert miként a gondolat, a természet is valamiért cselekszik, s ez a célja az élőlényekben a lélek. A test minden része a lélek eszköze, tehát őérte létezik.” (A lélekről, 415b)

Arisztotelész lélektana A lélekrészek Tenyésző, vagy növényi lélek (feladata a táplálkozás és a nemzés) Érző vagy gerjedő lélek az állatoknál (funkciója az érzékelés) Az Ész-lélek, vagy szellemi lélek – csak az embernél

Arisztotelész lélektana Az ember lelke Alogon: nem tudatos rész Logosz – a tudatos rész Képességek és készségek Érzelmek, szenvedélyek: harag öröm fájdalom vágy Szilárd alapmagatartások: erények bűnök

Arisztotelész lélektana A logosz Befogadó szellem (anyag, potencialitás) A gondolkodás tárgyait forma szerint fogja fel. Alkotó szellem (forma, aktualitás) A lélek aktivitásának mindent mozgató elve Nem kötött a testhez, ezért halhatatlan. Mivel a gondolkodás az érzékeléssel való összekapcsolásból keletkezik, a szellem a halál után már nem individuális létező többé mint Platónnál. A lélekkel rendelkező lény a mozgás és az érzékelés képességé- ben különbözik a lélektelentől.

Descartes lélektana kiindulópont: a valódi szubsztancia az, ami létében nem szorul rá semmi másra: ez pedig egyedül Isten kiindulópont: minőségi különbség van az érzéki észlelés (ez az anyagi szubsztancia tulajdonsága), és a fogalmi gondolkodás között (ez a szellemi szubsztancia tulaj- donsága) Következésképpen: A szubsztanciának két fajtája van: - res extensa (kiterjedt szubsztancia) – a testi világ - res cogitans (gondolkodó szubsztancia) – a szellemi világ A res cogitans nem finom atomokból álló „étertest” , vagy testetlen , de anyagi létező (Platón, Arisztotelész)

Descartes lélektana A res extensa A res cogitans valamennyi test része ennek A res cogitans valamennyi lélek része ennek

Descartes lélektana A kettő egysége? – párhuzamossága? Problémák: a két valóság annyira különbözik egymástól, hogy egymás mozgásának nem is lehetnek okai a test és lélek (Ember) nem szubsztanciális egység Problémák: Hogyan történik akkor a megismerés (érzéki észlelés hogyan vált át fogalmi gondolkodássá, ha nincs közöttük „átjárás”? A lélek rezdülései (pl. ijedtség) miként és miért okoz testi tüneteket (pl. heves szívdobogás)? Descartes később elismerte a test és lélek kölcsönhatását, de továbbra is tagadta az ember szubsztanciális egységét.

Köszönöm a figyelmet!