A görög és római líra.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A görög líra i.e. VI. század
Advertisements

Arany János Ősszel.
Berzsenyi Dániel
Petőfi Sándor / / Kovács Zsuzsanna.
Elégia Készítők: Balogh Olivér, Labrosse Dani Somfai Bori, Mészáros Fanni.
Készítették: Balázs, Misu, Zita, Zsuzsi
Arany János: Epilogus.
Az időmértékes verselés
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Az antikvitás akropolisz.
Az irodalomtudomány alapjai
Az irodalomtudomány alapjai
Az irodalomtudomány alapjai
„A Radnóti-hagyaték eddig nem látott kincsei” (..aki ezt nem látja, az alig látott valamit Radnótiból…) Eredeti levelek (köztük a Fannihoz írott két utolsó.
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A reneszánsz.
A reneszánsz irodalom Reneszánsz: Humanizmus:
Balassi Bálint Érettségi tételminta.
Berzsenyi Dániel Érettségi tételminta.
Vörösmarty Mihály Érettségi tételminta.
Tartalom és forma Testet öltő versek.
Tematika 9. évfolyam irodalom.
Ókori irodalom V. Lírai műfajok.
Az ógörög líra születése
Jung Károly: Dal a hazáról
Aranymetszés Zene és irodalom Készítette: Zsadony Dorina és Nagy Petra.
Ki beszél a versben? A lírai én fogalma
A népdalok 27/B.
Epigrammák nyomában 21/A.
A műeposz útja a római irodalomtól a barokkig
Vörösmarty Mihály 19/A.
A dal évszázadai. 1. Dal, de mégsem dal Görögök: ódé Rómaiak: Horatius carmenjei Középkor: trubadúrlíra – éppen, hogy nem személyes Az igazi, mai értelemben.
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
1434. Keszince v. Csezmicze – Medvevár
Arany János Mindvégig.
A görög és római kultúra
A római irodalom.
A görög líra Apolló és a líra.
A poliszok harcai.
Dareiosz fia Xerxész újra támad: (kb katona, 650 hajó)
„Női szemmel minden más?!”
Egyetemek és vágánsok 14/A.
Ars poeticák 26/A.
Danthe Alighieri és Az Isteni színjáték.
Róma Róma.
Egy műfaj nyomában: az elégia
Himnuszok 24/A.
Egyéni és közösségi panaszénekek az Ószövetségben és a mezopotámiai szövegekben.
A MAGYAR KULTÚRA NAPJA A Himnusz Kölcsey Ferenc (1790–1838) költeménye, amely Magyarország állami himnusza. A „Hymnus” a költő legnagyobb hatású verse,
Az idill és a halál kettőssége Radnóti Miklós költészetében
Szapphó versek.
Radnóti Miklós.
A sűrűség.
Egy gondolat bánt engemet 29/C. 1. A halál mint az élet része Nem különálló dolog vagy ellentétpár Ugyanúgy megalkotandó, mint az élet Megkoronázza, teljessé.
Levelek Iris koszorújából 1909
PETŐFI SÁNDOR ( ).
A magyar kultúra napja Január 22. Összeállította: Garajszki Erika.
Radnóti Miklós eclogái Az ecloga műfajának továbbélése Radnóti költészetében.
Elemzés MNÁ   január 22-én írta Kölcsey Ferenc, ma ezt a napot a Magyar kultúra napjaként tartjuk számon.  Az alcím - „A magyar nép zivataros.
A görög líra vázlat. 1. A líra kialakulása történelmi háttér (poliszok)
József Attila: A Dunánál
A másik két klasszikus: Alkaiosz és Anakreón
1. Balladák.
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
A 18. századi orosz irodalom
A magyar reneszánsz, és a reformkor irodalma
Vergilius (Kr. e. 70—Kr. e. 19) Teljes neve: Publius Vergilius Maro
A 18. századi orosz irodalom
A felvilágosodás kora A klasszicizmus.
Előadás másolata:

A görög és római líra

1.a) A görög kultúra i.e.8-6.sz.(archaikus), i.e.5.sz.(klasszikus) „Minden dolog mértéke az ember” harmónia, mértéktartás életöröm egyén és közösség harmonikus kapcsolata testi, szellemi erények összhangja megismerés természethűség(mimézis)

1.b) A római kultúra i.e.1.sz.:”aranykor”(Augustus) etruszk, görög alapok(újjáteremtik, közvetítik) latin nyelvű Róma a szellemi központ

2.a) A görög líra i.e.7-6.sz. közösségi szellemű,később individualizálódik líra=lant dallamra írt versek időmértékes verselés

2.b) lírai műfajok-epigramma ”sírfelirat”,tömör,gondolati csattanó, disztichon „Itt fekszünk,vándor, vidd hírül a spártaiaknak,/megcselekedtük, amit megkövetelt a haza.”-Szimonidész disztichon:hexameter+pentameter;cezúra;spondeus,daktilus

2.b)- elégia hosszú vers disztichonos forma változatos tematika:harc(Türtaiosz), szerelem(Mimnermosz), politika(Szolón) a későbbi századokban: fájdalmas hangvétel, lemondás, érték-és időszembesítés

2. b) -dal Alkaiosz, Anakreón, Szapphó(Leszbosz) rövid, érzelmes, ritmikus tematika:mámor(szerelem, bor),életöröm Alkaiosz:Bordal Szapphó:Édesanyám nem perdül a rokka Anakreón:Engem a Szerelem… Csokonai:Anakreóni dalok „magyar Szapphó”=Dukai Takács Judit

2.b) -himnusz istenség fennkölt magasztalása, tetteinek dicsérete, könyörgés Szapphó:Himnusz Aphroditéhoz(szerelmi vágy, fohász) szapphói strófa(l.Berzsenyi)

2.c) -verselés időmértékes verselés(hosszú, rövid szótagok) verslábak:spondeus, daktilus, jambus, trocheus verssorok:hexameter, pentameter strófák:szapphói,alkaioszi

3.a)római líra-Catullus i.e.1.sz. neoterikus költő nem politizált,verseivel csak gyönyörködtetni akart az utókor nyílt közvetlenségéért értékelte legnagyobb témája a szerelem múzsája Lesbia Gyűlölök és szeretek-a szerelem ambivalenciája

3.b)- Vergilius i.e.1.sz. epikus költő eposza az Aeneis(a rómaiak dicső múltja, eredete,honfoglalása;Homérosz) Eclogae-bukolikái(pásztorköltemények,Theokritosz) Radnóti Miklós eclogái

3.c) -Horatius i.e.1.sz. ódaköltő(bölcseleti):fenséges tárgy(személy) magasztalása latin óda=carmen életelvei:aurea mediocritas(egyensúly, harmónia,mértéktartás,természetes élet);”carpe diem”;költői öntudat, az életmű halhatatlansága;”sapere aude!”;szellemei arisztokratizmus(„Gyűlöllek, távol légy alacsony tömeg”) Thaliarchushoz, Licinius Murenához