Előadó: J. Lestyán Erzsébet és Kós Nóra Paks, február 24.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Problémás gyerekek az óvodában
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Szociális munka az onkológiában
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Önismeret Horváth Renáta.
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A nevelés stílusa.
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Gyermekkori depresszió
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Rokszin Mónika Pszichológus
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Anamnézis, interjú. Rajzteszt
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
A lehetséges énképek.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A pszichológiai fejlődés
Túl magas- e Magyarországon a depressziósok száma?
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Egy non-profit egészségügyi alapítvány PR-tevékenysége Száraz Éjszakák – Derűs Nappalok Alapítvány Sarlós Gábor PeppeR 21 PR Ügynökség.
Ürítési zavarok.
NYME-AK Neveléstudományi Intézet Gyógypedagógia Intézeti Tanszék Állatasszisztált terápiák a gyógypedagógiai rehabilitációban Témavezető: Taufer Ildikó.
Személyiség - lélektan
CARL ROGERS
Differenciálás a nevelés szemszögéből
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
A pedagógus.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Pedagógiai személyiségértelmezések
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
DIFFERENCIÁLÓ PEDAGÓGIA
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Gyermekpszichiátriai zavarok felismerése és szerepe a különleges gondozást igénylő esetekben dr. Farkas Edina gyermekpszichiáter.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Az OGYEI kiemelt programjai
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
A borderline személyiségzavar
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Személyiségfejlődési zavarok
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A depresszió.
Mentális zavarok osztályozási rendszere
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Előadó: J. Lestyán Erzsébet és Kós Nóra Paks, 2009. február 24. A 6-14 éves tanulók személyiség jellemzői Magatartás és személyiségzavarok megjelenése iskoláskorban Előadó: J. Lestyán Erzsébet és Kós Nóra Paks, 2009. február 24.

A személyiség „A személyiség-a személyen belüli- pszichofizikai rendszerek olyan dinamikus szerveződése, amely az egyén jellegzetes viselkedés-, gondolat-, és érzésmintáit hozza létre.” (G. Allport, 1961)

A személyiség pszichológiai kérdései Hogyan tudjuk leírni a személyiséget? Hogyan tudjuk megérteni a személyiség dinamikáját Hogyan fejlődik a személyiség?

Mi különböztet meg bennünket egymástól?

A személyiségpszichológia elméletei Diszpozícionális megközelítés: diszpozíciók fontossága (Jung, Galénosz) Biológiai megközelítés: a személyiség genetikailag megalapozott (Sheldon) Pszichoanalitikus megközelítés: tudattalan erők dinamikája (Freud)

Neoanalitikus megközelítés: énpszichológia (Adler, Erikson, Margaret Mahler) Tanuláselméleti megközelítés: tapasztalatok hatása (Bandura) Fenomenológiai megközelítés: egyediség és fejlődőképesség (humanisztikus pszichológia: Maslow) Kognitív megközelítés: információ és feldolgozó rendszer

A személyiség fejlődése születés pillanatától 2,5-3 éves kor: éntudat kialakulása Öt és hat éves korban: eszményi én Az iskoláskorra kialakul az énfogalom, személyiség. Serdülőkor: az önértékelés pozitívabb lesz, mivel az ideális és a reális én közötti különbség csökken. Ifjúkor: kialakul a realitásérzék, mely tartalmazza az önismeretet és az önértékelést.

Az énkép összetevői aktuális énkép (azok a tulajdonságok, amelyekkel éppen rendelkezünk), kell énkép (azok a tulajdonságok, amelyekről azt gondoljuk, hogy birtokolnunk kéne).

Az életkori különbségek vizsgálata

A nemi különbségek összehasonlítása

A személyiség és a teljesítmény kapcsolata A pozitív énkép : - magabiztosság - vállalkozó kedv - sikerorientáltság A negatív énkép: - tanulási zavar - beilleszkedési nehézségek, magatartászavar - teljesítmény zavara

I. Magatartászavarok a gyermek és serdülőkorban „ A visszatérő és tartós disszociális, agresszív, vagy dacos magatartás jellemző. A viselkedés a kornak megfelelő szociális elvárások durva áthágásához vezet, sokkal súlyosabb mértékben, mint egy hagyományos gyerekcsíny vagy serdülőkori lázadás.” /BNO-10/

A magatartászavar oka Egyetlen okra nem vezethetők vissza: Veleszületett, öröklött tényezők Organikus károsodások Enyhe retardáció Fejlődészavar, fejlődésbeli elakadás Helytelen nevelési módszerek a családban Iskolai nevelés hibája Iskolai kudarcokra épülő magatartászavarok

Külső és belső faktorok Külső faktorok: Társadalmi helyzet Tömegkommunikáció hatása Szülői, nevelési hatások Belső faktorok: Biológiai tényezők Nemi különbség Veleszületett temperamentum Fertőzések, betegségek Pszichológiai, pszichiátriai tényezők

A magatartászavar tünetei A motorium területén jelentkező tünetek. Az impulzivitás területén jelentkező tünetek. A figyelem jellegzetességei magatartás-zavaros gyermekeknél. Koordinációs, motoros nehézségek. Vegetatív tünetek. A pszichés problémák, éretlenség tünetei.

Vészjelek kisiskoláskorban Lustaság, passzivitás, közömbösség. Érzelemszegénység. Közömbösség a társakkal szemben. Fokozott félelem, szorongás. Túlzott érzékenység, alacsony tolerancia. Féltékenység, irigység társakkal szemben. Munka, játék örömének hiánya. Fokozott fantáziavilág.

Vészjelek serdülőkorban Ragaszkodás gyermekkori magatartásmódokhoz. Túl merev, felnőttes viselkedés. Kapcsolataiban még mindig a szülők a főszereplők. Jövőhöz való beállítottság problematikus. Bénító gondolatok gátolják tevékenységeiben. Úgy érzi, cselekedeteit nem maga, hanem tőle független dolog irányítja.

Az iskoláskori válság tünetei tanulási problémák szociális beilleszkedési zavar érzelmi-hangulati zavarok szuicidum

A magatartászavar formái Nyílt oppozíciós zavar: szembeszegülő dacos, engedetlen, provokatív tanárral, kortárssal szemben sértődékeny, haragtartó kritikát nem viseli dühroham lopás

Családi körre korlátozó: abnormális viselkedés a családtagok felé pénzlopás oka: egy családtaggal rossz viszony, vagy testvér születése

Kortárscsoportba beilleszkedők magatartászavara: bomlasztó, állandó diszociális viselkedés jellemzi főként családon kívül jelentkezik az agresszió garázdálkodás, lopás, iskolakerülés

Kortárscsoportba nem illeszkedő magatartás zavara: több gyermekkel nem megfelelő kapcsolat viselkedésminta: agresszió, kötekedés, fenyegetőzés, durvaság, indulatkitörés, gyújtogatás, lopás, kifejezetten az iskolában.

Kezelési lehetőségek Komplex terápia, szakemberek Pedagógus: felismerés, elfogadás, motiválás Szülő: együttműködés

Magatartászavarok következményei Hatással van az egész tanulási folyamatra. (Tanulási problémák) Nehezíti az iskolai beilleszkedést. A kortárs kapcsolatok zavarához vezethet. A családon belüli kapcsolatok, a család-iskola kapcsolata megromlik .

II. Tanulási problémák Tanulási problémák Tanulási nehézség, tanulási zavar Tanulásban akadályozottság Átmeneti: Tanulási nehézség Tartós: Tanulási zavar Tanulásban akadályozottság

A tanulást meghatározó pszichikus funkciók Figyelem Emlékezet Gondolkodás Képzelet Kreativitás

III. Személyiségzavarok megjelenési formái iskoláskorban Szorongás zavarai Biológiai alapfunkciók zavara A gyermekkori depresszió A tic

Szorongás fajtái: Facilitáló Debilizáló

Teljesítményszorongás Szorongás fajtái Teljesítményszorongás Szelektív mutizmus Iskolafóbia Kényszerbetegség

II. Biológiai alapfunkciók zavara 1, Táplálkozás zavara 2, Záróizmok működésének zavarai 3, Az alvás zavara

A táplálkozás zavara Típusai: Gyarapodási kudarc Obesitas (normál, fejlődési, reaktív kövérség) Anorexia nervosa Bulimia nervosa

A záróizmok működésének zavarai Típusai: Pszichés bevizelés (enuresis) Pszichés beszékelés (encopresis)- manipulatív, krónikus hasmenés és székrekedés

Az alvás zavarai gyermekkorban Típusai: 1, Alvászavarok: Inverz alvás (csecsemőkor) Alvajárás(4-5 éves kor) 2, Szorongásos alvászavarok: Inszomnia (krónikus álmatlanság) Éjszakai felriadás (lidérc álom, pavor nocturnus)

III. A gyermekkori depresszió Oka: Környezeti ártalmak Genetikai kutatás Tárgyvesztés Jellegzetes tünetei: Depresszív hangulat Halál és öngyilkosság visszatérő gondolata Megszokott tevékenység iránti érdeklődés elvesztése Étvágy és alvászavar Gondolkodás akadálya Érdektelenség érzése

Életkorra lebontott tünet Kisiskoláskor. koncentrálási és figyelemzavar teljesítményromlás éjszakai nyugtalanság éjszakai bevizelés Serdülőkor: alvászavar (elalvási nehézség, vagy túlalvás) étvágy zavara értéktelenség érzése öngyilkosság gondolata

IV. Ritmikus motoros rendellenességek Formái: Tic: enyhe-átmeneti, krónikus, La Tourette-szindróma

A személyiségfejlesztés célja és lehetőségei a saját személyiség megismerése képességek felismerése a társak megismerése az erkölcsi gondolkodás fejlődése empátia

Pedagógus-diák kapcsolat TANÁR Kommunikáció, Tolerancia Siker Önelfogadás, Személyiségvonások fejlődése Képességfejlesztés, Együtt töprengés Probléma jelzése Elfogadás

Milyen képességek fejleszthetők? Felelősség felismerése Emberi kapcsolatok minőségi átélése egymás megértése Másság elfogadása Közösségi érzések Egyéni különbözőségek felismerése Megismerés folyamatainak fejlesztése Kommunikáció fejlesztése.

Személyiségfejlesztő játékok Érzékelő gyakorlatok „Tárgytapintás” „Mi változott meg” Koncentrációs gyakorlatok „Hallgatni arany” „Bumm” „Számvadászat”

Kreativitásfejlesztő gyakorlatok „Szóépítés” „Levegő, föld, víz” Szituációs gyakorlatok „Kapuőr” „Szórakozás”

Önismereti gyakorlatok „Válassz hozzád illő nevet” „Szívesen lennék.., Soha nem lennék…” „Bemutatkozás” „Milyen szín vagy?”

Köszönjük megtisztelő figyelmüket! jle@szv.tsf.hu kosnora@gmail.com