Előadó: J. Lestyán Erzsébet és Kós Nóra Paks, 2009. február 24. A 6-14 éves tanulók személyiség jellemzői Magatartás és személyiségzavarok megjelenése iskoláskorban Előadó: J. Lestyán Erzsébet és Kós Nóra Paks, 2009. február 24.
A személyiség „A személyiség-a személyen belüli- pszichofizikai rendszerek olyan dinamikus szerveződése, amely az egyén jellegzetes viselkedés-, gondolat-, és érzésmintáit hozza létre.” (G. Allport, 1961)
A személyiség pszichológiai kérdései Hogyan tudjuk leírni a személyiséget? Hogyan tudjuk megérteni a személyiség dinamikáját Hogyan fejlődik a személyiség?
Mi különböztet meg bennünket egymástól?
A személyiségpszichológia elméletei Diszpozícionális megközelítés: diszpozíciók fontossága (Jung, Galénosz) Biológiai megközelítés: a személyiség genetikailag megalapozott (Sheldon) Pszichoanalitikus megközelítés: tudattalan erők dinamikája (Freud)
Neoanalitikus megközelítés: énpszichológia (Adler, Erikson, Margaret Mahler) Tanuláselméleti megközelítés: tapasztalatok hatása (Bandura) Fenomenológiai megközelítés: egyediség és fejlődőképesség (humanisztikus pszichológia: Maslow) Kognitív megközelítés: információ és feldolgozó rendszer
A személyiség fejlődése születés pillanatától 2,5-3 éves kor: éntudat kialakulása Öt és hat éves korban: eszményi én Az iskoláskorra kialakul az énfogalom, személyiség. Serdülőkor: az önértékelés pozitívabb lesz, mivel az ideális és a reális én közötti különbség csökken. Ifjúkor: kialakul a realitásérzék, mely tartalmazza az önismeretet és az önértékelést.
Az énkép összetevői aktuális énkép (azok a tulajdonságok, amelyekkel éppen rendelkezünk), kell énkép (azok a tulajdonságok, amelyekről azt gondoljuk, hogy birtokolnunk kéne).
Az életkori különbségek vizsgálata
A nemi különbségek összehasonlítása
A személyiség és a teljesítmény kapcsolata A pozitív énkép : - magabiztosság - vállalkozó kedv - sikerorientáltság A negatív énkép: - tanulási zavar - beilleszkedési nehézségek, magatartászavar - teljesítmény zavara
I. Magatartászavarok a gyermek és serdülőkorban „ A visszatérő és tartós disszociális, agresszív, vagy dacos magatartás jellemző. A viselkedés a kornak megfelelő szociális elvárások durva áthágásához vezet, sokkal súlyosabb mértékben, mint egy hagyományos gyerekcsíny vagy serdülőkori lázadás.” /BNO-10/
A magatartászavar oka Egyetlen okra nem vezethetők vissza: Veleszületett, öröklött tényezők Organikus károsodások Enyhe retardáció Fejlődészavar, fejlődésbeli elakadás Helytelen nevelési módszerek a családban Iskolai nevelés hibája Iskolai kudarcokra épülő magatartászavarok
Külső és belső faktorok Külső faktorok: Társadalmi helyzet Tömegkommunikáció hatása Szülői, nevelési hatások Belső faktorok: Biológiai tényezők Nemi különbség Veleszületett temperamentum Fertőzések, betegségek Pszichológiai, pszichiátriai tényezők
A magatartászavar tünetei A motorium területén jelentkező tünetek. Az impulzivitás területén jelentkező tünetek. A figyelem jellegzetességei magatartás-zavaros gyermekeknél. Koordinációs, motoros nehézségek. Vegetatív tünetek. A pszichés problémák, éretlenség tünetei.
Vészjelek kisiskoláskorban Lustaság, passzivitás, közömbösség. Érzelemszegénység. Közömbösség a társakkal szemben. Fokozott félelem, szorongás. Túlzott érzékenység, alacsony tolerancia. Féltékenység, irigység társakkal szemben. Munka, játék örömének hiánya. Fokozott fantáziavilág.
Vészjelek serdülőkorban Ragaszkodás gyermekkori magatartásmódokhoz. Túl merev, felnőttes viselkedés. Kapcsolataiban még mindig a szülők a főszereplők. Jövőhöz való beállítottság problematikus. Bénító gondolatok gátolják tevékenységeiben. Úgy érzi, cselekedeteit nem maga, hanem tőle független dolog irányítja.
Az iskoláskori válság tünetei tanulási problémák szociális beilleszkedési zavar érzelmi-hangulati zavarok szuicidum
A magatartászavar formái Nyílt oppozíciós zavar: szembeszegülő dacos, engedetlen, provokatív tanárral, kortárssal szemben sértődékeny, haragtartó kritikát nem viseli dühroham lopás
Családi körre korlátozó: abnormális viselkedés a családtagok felé pénzlopás oka: egy családtaggal rossz viszony, vagy testvér születése
Kortárscsoportba beilleszkedők magatartászavara: bomlasztó, állandó diszociális viselkedés jellemzi főként családon kívül jelentkezik az agresszió garázdálkodás, lopás, iskolakerülés
Kortárscsoportba nem illeszkedő magatartás zavara: több gyermekkel nem megfelelő kapcsolat viselkedésminta: agresszió, kötekedés, fenyegetőzés, durvaság, indulatkitörés, gyújtogatás, lopás, kifejezetten az iskolában.
Kezelési lehetőségek Komplex terápia, szakemberek Pedagógus: felismerés, elfogadás, motiválás Szülő: együttműködés
Magatartászavarok következményei Hatással van az egész tanulási folyamatra. (Tanulási problémák) Nehezíti az iskolai beilleszkedést. A kortárs kapcsolatok zavarához vezethet. A családon belüli kapcsolatok, a család-iskola kapcsolata megromlik .
II. Tanulási problémák Tanulási problémák Tanulási nehézség, tanulási zavar Tanulásban akadályozottság Átmeneti: Tanulási nehézség Tartós: Tanulási zavar Tanulásban akadályozottság
A tanulást meghatározó pszichikus funkciók Figyelem Emlékezet Gondolkodás Képzelet Kreativitás
III. Személyiségzavarok megjelenési formái iskoláskorban Szorongás zavarai Biológiai alapfunkciók zavara A gyermekkori depresszió A tic
Szorongás fajtái: Facilitáló Debilizáló
Teljesítményszorongás Szorongás fajtái Teljesítményszorongás Szelektív mutizmus Iskolafóbia Kényszerbetegség
II. Biológiai alapfunkciók zavara 1, Táplálkozás zavara 2, Záróizmok működésének zavarai 3, Az alvás zavara
A táplálkozás zavara Típusai: Gyarapodási kudarc Obesitas (normál, fejlődési, reaktív kövérség) Anorexia nervosa Bulimia nervosa
A záróizmok működésének zavarai Típusai: Pszichés bevizelés (enuresis) Pszichés beszékelés (encopresis)- manipulatív, krónikus hasmenés és székrekedés
Az alvás zavarai gyermekkorban Típusai: 1, Alvászavarok: Inverz alvás (csecsemőkor) Alvajárás(4-5 éves kor) 2, Szorongásos alvászavarok: Inszomnia (krónikus álmatlanság) Éjszakai felriadás (lidérc álom, pavor nocturnus)
III. A gyermekkori depresszió Oka: Környezeti ártalmak Genetikai kutatás Tárgyvesztés Jellegzetes tünetei: Depresszív hangulat Halál és öngyilkosság visszatérő gondolata Megszokott tevékenység iránti érdeklődés elvesztése Étvágy és alvászavar Gondolkodás akadálya Érdektelenség érzése
Életkorra lebontott tünet Kisiskoláskor. koncentrálási és figyelemzavar teljesítményromlás éjszakai nyugtalanság éjszakai bevizelés Serdülőkor: alvászavar (elalvási nehézség, vagy túlalvás) étvágy zavara értéktelenség érzése öngyilkosság gondolata
IV. Ritmikus motoros rendellenességek Formái: Tic: enyhe-átmeneti, krónikus, La Tourette-szindróma
A személyiségfejlesztés célja és lehetőségei a saját személyiség megismerése képességek felismerése a társak megismerése az erkölcsi gondolkodás fejlődése empátia
Pedagógus-diák kapcsolat TANÁR Kommunikáció, Tolerancia Siker Önelfogadás, Személyiségvonások fejlődése Képességfejlesztés, Együtt töprengés Probléma jelzése Elfogadás
Milyen képességek fejleszthetők? Felelősség felismerése Emberi kapcsolatok minőségi átélése egymás megértése Másság elfogadása Közösségi érzések Egyéni különbözőségek felismerése Megismerés folyamatainak fejlesztése Kommunikáció fejlesztése.
Személyiségfejlesztő játékok Érzékelő gyakorlatok „Tárgytapintás” „Mi változott meg” Koncentrációs gyakorlatok „Hallgatni arany” „Bumm” „Számvadászat”
Kreativitásfejlesztő gyakorlatok „Szóépítés” „Levegő, föld, víz” Szituációs gyakorlatok „Kapuőr” „Szórakozás”
Önismereti gyakorlatok „Válassz hozzád illő nevet” „Szívesen lennék.., Soha nem lennék…” „Bemutatkozás” „Milyen szín vagy?”
Köszönjük megtisztelő figyelmüket! jle@szv.tsf.hu kosnora@gmail.com