Tanulj Tovább Reálisan! Készítette: Dékány Krisztina II. Rákóczi Ferenc Gimnázium Budapest
A tartalomból pozitívumok a reálképzésekben a természettudomány tárgyköre, alapszakok és mesterképzés műszaki tudományok, szakok informatika tudományterület és szakjai néhány reál pályakör bemutatása
Miért jelentkezzek reálpályára? alacsony pontszámok a természettudományos szakokra (átlag 300 pont) kevés jelentkező több férőhely több pályázat, kutatási lehetőség állami támogatás növekvő munkaerőpiaci igény
Várható keresetek (átlagos bruttó jövedelem) Minél sötétebb a szín, annál nagyobb a szórás a foglalkozási ágonn belül. Forrás: http://eletpalya.munka.hu/keresetek Szerk.: Dékány Krisztina
Természettudomány A természettudomány körébe tartoznak: fizika kémia biológia biotechnológia földrajztudomány geológia meteorológia csillagászat orvostudomány mezőgazdaság-tudomány genetika. az élő és élettelen természet jelenségeinek, objektumainak tanulmányozásával foglalkozó tudományágak gyűjtőneve
Természettudományos felsőoktatás Forrás: www.felvi.hu alapképzésben: biológia, fizika, földtudomány, földrajz, környezettan, kémia és matematika a képzés első három évében az adott tudományterület közös törvényeit ragadják meg kivétel: tanárképzés (2013. szeptembertől újra osztatlan képzés)
Osztatlan képzés: építész Műszaki tudományok Forrás: www.felvi.hu Osztatlan képzés: építész
Műszaki tudományok Forrás: www.felvi.hu
Informatika tudományterület Alapkézésben: gazdaságinformatikus mérnökinformatikus programtervező informatikus Mesterképzésben: gazdaságinformatikus info-bionika mérnökinformatikus orvosi biotechnológia programtervező informatikus
Pályakörök (forrás: http://eletpalya.munka.hu/tudomanyok ) Mindegyiknél részletes leírás található az alábbiak szerint: rövid leírás a munkaterületről jellemző tevékenységek munkakörnyezet, pszichikai tényezők lehetőségek, változások a közeljövőben foglalkozásjellemzők: képességek, munkamódok
Biofizikus felismeri és tanulmányozza és elméleti szinten értelmezi az életfolyamatokban megnyilvánuló fizikai jelenségeket és törvényszerűségeket
Biológus, botanikus, zoológus Feladatok: laboratóriumi és helyszíni kísérletek végzése az élő szervezetekről felhalmozott tudományos ismeretek bővítésére új információk feltárása problémák megoldása: a környezetvédelem, mezőgazdaság és egészségügy területén, a gyógyszerészetben, mezőgazdaságban és környezetvédelemben felhasználható új termékek, eljárások és módszerek kidolgozására
Csillagász csillagászok kutatásaik során a matematika és a fizika alapelveinek alkalmazásával a naprendszerről, a bolygókról, a csillagokról és a galaxisokról nyernek új információkat, a légi és a tengeri navigáció számára táblázatokat állítanak össze
Fizikus megfigyeli, leírja és kísérletezés útján reprodukálja az anyagi világ jelenségeit, elméleti modelleket alkot, ellenőrzi, alkalmazza az eredményeket
Földmérő és térinformatikus A földfelszínen levő mesterséges vagy természetes alakzatok, tereptárgyak, létesítmények helyének, méreteinek felmérésével, meghatározásával és ábrázolásával foglalkozik.Térképek és egyéb képi ábrázolások készítését, átdolgozását, adatainak tárolását, illetve a tervrajzokon szereplő objektumok terepen történő kitűzését végzi a műholdfelvételek nyújtotta technikai háttér kihasználásával.
Gépészmérnök A gépészmérnök új gépeket, berendezéseket, mechanikai szerkezeteket, technológiai eljárásokat, gyártási rendszereket tervez és fejleszt ki. Irányítja és szervezi a gyártási, előállítási, üzemeltetési és javítási folyamatokat.
Matematikus matematikai fogalmak alkotásával és alkalmazásával modellezi a természettudományi, társadalomtudományi és gazdasági jelenségek különböző folyamatait
Meteorológus időjárási, éghajlati és légköri jelenségekkel és folyamatokkal kapcsolatos megfigyelést, kutatásokat végez, modelleket hoz létre és előrejezéseket készít
Szotfverfejlesztő a szoftveres alkalmazásokkal és operációs rendszerekkel kapcsolatos igények kutatása, elemzése és értékelése számítógépes szoftverrendszerekkel kapcsolatos kutatás, tervezés és fejlesztés szoftvertesztelési és jóváhagyási eljárások kidolgozása és irányítása; a szoftverprogramozás és a dokumentációfejlesztés irányítása
Táj –és kertépítész mérnök a táj, a települési környezet, a zöld felületek, a parkok és a kertek rendezésének, tervezésének, fejlesztésének, a környezetminőség javításának építési, kivitelezési, fenntartási, üzemeltetési és értékvédelmi feladatait végzi
És végezetül: középiskolai tanár ?
Források (tanulmányok, cikkek) www.felvi.hu www.nefmi.gov.hu www.oh.gov.hu www.oki.hu www.epalya.hu www.eletpalya.munka.hu
Köszönöm a figyelmet és az érdeklődést! És végül egy vicc: - Mit kérdez a végzett bölcsész a végzett geológustól? Közepes burgonyával, menüben adhatom? (egy magyar szakos tanártól) Köszönöm a figyelmet és az érdeklődést!