Csak a tanulókat mérjük? A pedagógus a kompetenciafejlesztés folyamatában Cseh Györgyi ügyvezető Qualitas T&G Kft. Szeged

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A tanári munka értékelése
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
A szaktanácsadás támogató szerepe
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
Köszönjük az első mérésben való együttműködésüket!
Értékelés a pedagógiában
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Mitől működik? Az optimális tanóra modellje A STEP 21 tanóra-diagnosztikai modell Szakmai információs nap a tanítási gyakorlatokról TÁMOP – 08/1/B
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
TÁMOP B program Képzési kompetenciaprofilok bemutatása
A munka világával kapcsolatos tudás
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Pedagógus szakmák kompetenciaprofiljai
Pedagógiai Értékelési Konferencia
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A nevelési-oktatási program előzményei
A pedagógus kompetenciák mérési-értékelési lehetősége
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés, oktatásszervezés
Minőség menedzsment 6.előadás
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Humán erőforrás fejlesztés a vendéglátóiparban Siófoki Fürdőegylet Turisztikai Egyesület közgyűlése és Vendéglátói Konferenciája Kontakt Képző Központ.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
A szaktanácsadó segítő szerepe
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
Pedagógus értékelési rendszer
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
„Önértékelés, ahogyan mi tervezzük” NPK Tanfelügyeleti és minősítő szakértői tagozat.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
Szociális kompetencia
Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása
A szociális vezetőképzés EDDIGI Tapasztalatairól
Kompetencia alapú szakoktatás
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Előadás másolata:

Csak a tanulókat mérjük? A pedagógus a kompetenciafejlesztés folyamatában Cseh Györgyi ügyvezető Qualitas T&G Kft. Szeged

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 2/35 Kompetenciaértelmezések oKompetencia: latin szó, valamire képes oKompetenciák: egy személy alapvető, meghatározó jellemzői, melyek okozati kapcsolatban állnak a kritériumszintnek megfelelő hatékony és/vagy kiváló teljesítménnyel. (Elbert-Farkas-Karoliny-Poór: Személyzeti/emberi erőforrás menedzsment kézikönyv.) oKompetencia: az arra való képességünk, hogy különböző helyzetekben alkalmazni tudjuk tudásunkat, tapasztalatainkat, személyes adottságainkat, ami révén a világban alkotó módon, új és új helyzetekben, képesek vagyunk feladatokat megoldani. (Udvardi-Lakos Endre: Paradigmaváltás a gyakorlatban II.)

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 3/35 Kompetenciaértelmezések oKompetencia: képesség a komplex feladatok adott kontextusban történő sikeres megoldására. (Az OECD által indított, a Svájci Szövetségi Statisztikai Hivatal és az Egyesült Államok Oktatási Minisztériuma, illetve az USA Oktatásstatisztikai Központja közreműködésével lebonyolított DeSeCo program, ) oKompetenciák: azok az alapvető személyes tulajdonságok, amelyek eredményeként az adott munkakörben egy munkavállaló kiváló teljesítményt nyújt. Azok a képességek, készségek, adottságok, tudás és viselkedés megnyilvánulások, amelyek a kiváló teljesítmény alapjául szolgálnak. (Barta-Ambrus-Lengyel-Lévai: Felnőttképzésben oktató szakemeberek kompetenciáinak meghatározása. Kutatási zárótanulmány.)

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 4/35 oFontos-e, hogy tudjuk, milyen kompetenciákkal rendelkezzen egy pedagógus? Ha igen, meg tudjuk-e ezeket fogalmazni? oHa megfogalmaztuk, tudjuk-e mérni? oHa mérjük, mire tudjuk használni a mérési adatokat, mit tudunk ezekkel kezdeni?

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 5/35 OM rendelet az alap- és mesterképzési szakok képzési és kimeneti követelményeiről oHatékony szóbeli és írásbeli kommunikációs készség oÖnismerettel rendelkezik, képes saját tevékenységével kapcsolatos kritikus reflexiókra, önértékelésre, oKépes együttműködni oFelelősségtudattal rendelkezik stb. o15/2006. (IV. 3.)

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 6/35 Hollandia - Oktatásügyi Szakmákról szóló törvényt (BIO). oMeg kell fogalmazni a tanárokkal szemben elvárt kompetencia követelményeket. A kompetencia követelményeket hatévente felül kell vizsgálni. Ezek a követelmények egy külön dokumentumban kerültek rögzítésre. oAz iskolának lehetővé kell tenni a tanár számára, hogy ezeknek a követelményeknek meg tudjon felelni, és hogy saját kompetenciáit frissen tudja tartani. Az erre vonatkozó megállapodásokat egy pedagógus portfolióban (kompetencia dossziéban) kell tárolni, melyet az iskola minden tanárról vezet.

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 7/35 Hollandia – pedagógus kompetenciák Tanu- lókkal Kollé- gákkal A munka- környe- zettel Saját magával Interperszo- nális Pedagógiai2. Tantárgyi és módszertani szakértelem 3. Szervezési4.

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 8/35 A pedagógus kompetenciái 1.Interperszonális kompetencia 2.Pedagógiai kompetencia 3.Szaktudományi tudás és módszertani kompetencia 4.Szervezési kompetencia 5.Kollégákkal való együttműködés kompetenciája 6.Az iskolai környezet (ki)alakításának kompetenciája 7.Reflektív és fejlesztési kompetencia

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 9/35 Tudjuk-e mérni a kompetenciákat? Léteznek kompetenciamérési eszközök, ezek közül bemutatok egyet, az RDA modellt.

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 10/35 Mi az RDA? Az RDA (Role Diagrammatic Approach) egy szót, kifejezést tartalmazó kompetenciatérkép. A szó, kifejezés nyolc tengelyhez illeszkedik.

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 11/35 RDA oAz RDA egy holisztikus, komplex kompetenciamérő modell, amely az emberi magatartás, viselkedés vizsgálatára alkalmas. oVizsgálja az egyén értékeit is.

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 12/35 Milyen dimenziókat vizsgál az RDA? 1.Kapcsolatorientáció - tartalomorientáció 2.Dinamikus - stabil 3.Vezető - megvalósító

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 13/35 Hatékony/nem hatékony viselkedés 4. Hatékony/nem hatékony viselkedés oHatékony viselkedés – két szint oNem hatékony viselkedés – három szint 5. Valós én/viselkedés (egy tengely két oldala)

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 14/35 Nyolc tengely 1.Megnyerő – érdeklődő 2.Életigenlő – serkentő 3.Együttműködő – kötődő 4.Lojális – elkötelezett 5.Magabiztos – diplomatikus 6.Független – önálló 7.Pragmatikus – realista 8.Kitartó - szervező

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 15/35 Hogyan történik az alkalmazása? oKét internetes kérdőív kitöltése (viselkedés és értékek) oAzonnali rövid visszajelzés oRészletes visszajelzés – tanácsadói interjú keretében oFejlesztés, a fejlesztés értékelése

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 16/35 RDA profil piros a viselkedés, kék az értékek

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 17/35 Rövid visszajelzés RaDAr diagram, viselkedés és értékek rövid leírása.

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 18/35 A részletes visszajelzés tartalma oViselkedés és értékek, ezek harmóniája, oIlleszkedés az elvárásokhoz; a szervezet céljaihoz, illetve a munkakörhöz; ezek elérését támogató működés, oHatékony viselkedés (rövid általános jellemzés; vezetői stílus; kapcsolatok; döntéshozatal; visszajelzés adása; nehéz helyzetek, kudarcok; konfliktusok; optimális munkahelyzetek) oNem hatékony viselkedés, oFejlesztési lehetőségek és javaslatok.

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 19/35 19 Szervezeti profilok magyar holland

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 20/35 20 Szervezeti profil

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 21/35 Kérdések a fejlesztési tervhez oHogyan fogod használni a kompetenciáidat a következőkben? (egyéni és szervezeti szint) oHogyan fogod fejleszteni a kompetenciáidat? oHogyan akarod magadat fejleszteni az intézetben? oMi a Te hozzájárulásod a szervezet fejlesztéséhez?

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 22/35 Mit kínálunk a fejlődéshez, fejlesztéshez? oMegfogalmazott elvárásokat (munkaköri profil); oVezetői támogatást; lehetőséget; oMentori támogatást, coachingot; oTovábbképzést, tréninget; oSzakmai konzultációt; oFejlesztésekbe való bevonást stb. Intézményi, települési, térségi fejlesztő programok keretében.

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 23/35 Mire használható? oToborzás és kiválasztás, oHumánerőforrás fejlesztés és menedzselés, oSzemélyes és szakmai fejlesztés, fejlesztési programok kidolgozása, oÁtszervezés és változásmenedzsment, oKépzési igények felmérése, oKonfliktusok kezelése, oKiégés ellenőrzése, oVisszahelyezés, újraintegrálás.

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 24/35 24 Kipróbálási tapasztalatok a közoktatásban A KISÚJ-TIOK-ban és a SZEKSZÁRD 2.-TIOK-ban pedagógus kolléga kompetenciavizsgálatára került sor - személyes tanácsadással. A KISÚJ-TIOK-ban és a SZEKSZÁRD 2.-TIOK-ban pedagógus kolléga kompetenciavizsgálatára került sor - személyes tanácsadással.

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 25/35 25 TIOK tapasztalatok - viselkedés

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 26/35 26 TIOK tapasztalatok - értékek

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 27/35 27 Viselkedés - értékek átlagok

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 28/35 28 Rövid összegzés A vizsgálatba bevont pedagógusok csaknem 60%-a kapcsolatorientált-stabil: oCsapatjátékos, az együttlétre és a jó megértésre összpontosít. oŐszinteség a kapcsolatokban, mások elismerése. oGondoskodás mások jól-létéről, türelem, megbízhatóság. Majdnem 20%-a tartalomorientált-stabil, a maradék 20% közel azonos arányban oszlik meg a kapcsolatorientált-dinamikus és a tartalomorientált-dinamikus között.

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 29/35 29 Erősségek A programban résztvevő pedagógusok: oLojálisak a programhoz, az intézményhez és egymáshoz; oÁllhatatosak, kitartóak, szorgalmasak, kötelességtudók és biztonságra törekvők; oEgyüttműködők, fontos számukra a jó légkör; a nézeteltéréseket, konfliktusokat igyekeznek elsimítani.

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 30/35 30 Mit kell fejleszteni? oJobban bízzanak magukban, tudásukban, képességeikben; legyenek dinamikusabbak, kezdeményezőbbek; tudják és merjék felvállalni a konfliktusokat. oTudjanak és merjenek dönteni, még ha ez felelősséggel is jár. Higgyék el azt, hogy önmaguk, külső támogatás, segítség nélkül is képesek megoldani a felmerülő problémákat.

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 31/35 Miért fontos fejleszteni a kollégákat? Hozzájárulnak („megtermelik”) a szervezet eredményeihez, ezért nem mindegy, hogy oismerjük-e erősségeit, fejlesztendő pontjait; van-e reális önismerete? oa megfelelő ember a megfelelő feladatot végzi-e? oképes-e a kolléga az elvárásoknak megfelelően működni? osegítjük, támogatjuk-e fejlődését?

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 32/35 Csak a tanulókét mérjük…? Mérjük a tanulók kompetenciáit (tudását, készségeit, képességeit, attitűdjét is). De vajon mi befolyásolja a tanulói eredményeket, a tanulók teljesítményét?

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 33/35 Csak a tanulókét mérjük…? Mérjük a tanulók kompetenciáit (tudását, készségeit, képességeit, attitűdjét is). De vajon mi befolyásolja a tanulói eredményeket, a tanulók teljesítményét? Ezek három csoportba sorolhatók: A tanulóval kapcsolatos jellemzők (tanulásra való képesség, SES, motiváció stb.). A tanulási környezet (a vezetés, taneszközök, az iskola mint szervezet stb.). A pedagógus.

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 34/35 34 Eredményesség= menedzsment + munkaszervezés + munkatársak fejlesztése

Balatonfüred, Csak a tanulókat mérjük? 35/35 Útravaló „Egyetlen szervezet sem támaszkodhat zsenikre, mert azokból kevés van és megbízhatatlanok. Egy szervezet erejének az a próbája, hogy többet tud-e felszínre hozni egy közönséges földi halandóból, mint amire az képesnek látszik, előhívja-e rejtett energiáit, hogy azzal másokat is segítsen képességeik kibontakoztatásában. Egy szervezet célja, hogy átlagos embereket átlagon felüli tettekre tegyen képessé.” „Egyetlen szervezet sem támaszkodhat zsenikre, mert azokból kevés van és megbízhatatlanok. Egy szervezet erejének az a próbája, hogy többet tud-e felszínre hozni egy közönséges földi halandóból, mint amire az képesnek látszik, előhívja-e rejtett energiáit, hogy azzal másokat is segítsen képességeik kibontakoztatásában. Egy szervezet célja, hogy átlagos embereket átlagon felüli tettekre tegyen képessé.” Peter Ferdinand Drucker