Vizuális kommunikáció bevezetés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

Paál Ákos rajzfejlődési elmélete
LEONARDO DA VINCI - ARÁNYOK
Művészet By: Turi Krisztina.
MUNKAKERETEK Az óvodai vizuális nevelés tevékenységeit a következő munkakeretekbe soroljuk I. Természet utáni II. Emlékezet utáni III. Elképzelés utáni.
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
Esztétika.
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Metszeti ábrázolás.
DIAPHÁN STRUKTÚRÁK ERDÉLYI GÁBOR FESTÉSZETÉBEN
2. témakör: Az állatok kommunikációja
Népszerű kultúra és magaskultúra
Térábrázolás különböző életkorokban
Színkezelés különböző életkorokban Sajó Borbála MOME,2008
Az informatika alapjai
A számítástechnika és informatika tárgya
Gondolatok a művészet rendszeréről
…mű lehet: nyomtatott (névjegykártya, prospektus, levélpapír, boríték, jegyzetpapír, plakát) elektronikus (prezentáció, hírlevél, weboldal, multimédia,
Média és Gazdaság, ha a keresztény hit számít NymE-SEK, Szombathely, május 9. Dr. Németh Norbert.
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
2. előadás GÉPRAJZ, GÉPELEMEK I..
Készítette: Szatmári Kinga
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A megismerés fejlődése
A mai órán az őskor festészetével ismerkedünk meg!
A „hűséges kéz” és az „állhatatos szem” viszonya x A taktilis és a vizuális megismerés összekapcsolhatósága a XVII. században Szerző: Pintér Lilla Témavezető:
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
RENDEZVÉNYSZERVEZÉS ALAPJAI
Színtervezés számítógépes felhasználás számára Schanda János és a Virtuális Környezetek és Fénytan Laboratórium Dolgozói és PhD hallgatói.
VTT-BudapestSchanda János VE-Professzor Emeritus – CIE-MNB Színészlelet és „lágy” metrológia CIE TC 1-65:A framework for the measurement of visual appearance.
A 2. ZH eredményei.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Készítette: Horváth László
Összeállította: Rakovicsné Erdősi Katalin 2008.
Az avantgárd művészeti irányzatok
Pedagógiai antropológia és etika
A pszichikumról általában
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
A nyelv, mint jelrendszer
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
vizuális kommunikáció
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
a kifejező és az ábrázoló jelleg
A tér képi megjelenítése 2. rész Geometriai alapok
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
Antropológa IV. rész Az emberi ismeret. Az ismeret fontossága Van-e kapcsolat a külvilág és a gondolat közt? (Mátrix) Van-e lét, van-e igazság? - a lét.
Információelméleti alapok Adat és információ. Szemléletmód Fogalomalkotás Kommunikáció - konvenciók Az ismeret rokonai - adat, információ Az adatkezelés.
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
ISTEN IGÉJE ÉLETRE KEL. Mi is az a BIBLIODRÁMA? nincs definíció jellegű válasz „kísérleti spiritualitás” életre keltő, megelevenítő, játékban, testben.
„Reflektorfényben Te állsz”
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Az alapvető kommunikáció
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Kommunikáció típusai.
A Biblia és a képzőművészet
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Vizuális kommunikáció bevezetés Horák György

Östörténet Az ősközösségi társadalmakban és az újabb kori természeti népek életében már jelen vannak azok az alapvető cselekvésformák, melyek a mai értelemben vett művészeti tevékenységnek alapjai.

A kép létrejötte Az ábrázolás rendkívül összetett feladat: meg kell figyelni az ábrázolandó tárgyat, jelenséget vagy élőlényt tudatosítani kell a megfigyelés eredményeit létre kell hozni valamilyen jelölést, mely megfelel az eredeti látványnak.

Az alkotáshoz egyaránt szükség van az emlékezet működésére, gondolati elvonatkoztatásra (absztrakcióra) és a kéz alkalmas mozgására. Az ember első képalkotási kísérleteiről elmondhatjuk, hogy bennük a szépség kifejezésének szándéka (a „művészet”) még háttérbe szorult a valóság közvetlen befolyásolásának igénye mögött.

A mai értelemben vett művészetben mindinkább az esztétikum megragadása kerül ugyan előtérbe, de az ábrázolás mágikus vonatkozásai továbbra is megmaradnak, csak éppen megváltozott formában x

Alkotás, befogadás A valóságtól a befogadóig vezető folyamat nagyon leegyszerűsítve a következő lépésekből áll: 1. A művész – mint bármely más ember – érzékszerveivel fogja fel a valóságot, majd annak egyes vonatkozásait elsősorban fogalmak segítségével, gondolati-érzelmi úton dolgozza fel. Természetesen már ebben a fázisban eltér a képzőművész látás-érzékelésének szerepe a zeneszerző hallásától, vagy a szobrász tapintás-érzékelése az író fogalmi munkájától stb. 2. A művész a gondolati feldolgozás „végeredményét”, „közlendőjét” látható (érzékelhető) tárgyi formába önti, a szobrász egyszerre látható és tapintható szoborrá stb. Nyilvánvaló, hogy az eredmény merőben más, mint ha a gondolatait közönséges élő beszédben próbálná visszaadni.

x 3. A befogadó a műalkotást először érzékszerveivel veszi birtokba (pl. a festményt látás útján), majd a fogalmi-érzelmi feldolgozás következik: a mű „továbbgondolása”, hasonlóan, amint a művész járt el a valósággal szemben 4. A befogadó ennek a fogalmi-érzelmi feldolgozásnak az eredményét közölheti – mindenekelőtt szóbeli vagy írásos formában. Ne feledkezzünk el azonban az olyan „különleges” esetekről sem, melyekben egy művész a „befogadó”, egy műalkotás a „valóság” és a „műelemzés” egy újabb műalkotás! Több évszázados akadémiai gyakorlat már, hogy a festőnövendékek régi képeket másolnak, nem más ez, mint a műértés gyakorlati formája, fejlettebb változata pedig a festmény alkotó jellegű elemzése és átértelmezése – magának a festészetnek az eszközeivel.

A vizuális nyelv Ismereteink háromnegyed részét vizuális úton szerezzük. Nem mindegy tehát, mennyire vagyunk értői a látás nyelvének. Kepes György, a kiváló magyar származású festőművész azt írja, hogy „a vizuális nyelv minden más kommunikációs eszköznél hatékonyabban képes tudást terjeszteni. Segítségével az ember tárgyi formában fejezheti ki és adhatja tovább tapasztalatait”. Minden műalkotás az adott kor üzenete is hozzánk.

A vizuális nyelv elemeinek összességét vizuális ábécének, elrendezésének módját vizuális nyelvtannak nevezhetjük. A vizuális ábécé elemei: pont, vonal, sík (képsík), test, szín; faktúra/textúra, struktúra.

A vizuális nyelvi elemek elrendezése 1. A kontúr – különösen hatásosak a középkori üvegablakokon és az ókori egyiptomi falfestményeken. 2. Az arány (nagyságviszony) – Egyiptomban, Mezopotámiában, de a középkorban is találkozunk vele: a hierarchikus pozíciók ábrázolását szolgálta 3. Az irányított fény – különösen szép példáival a barokk festészetben találkozunk. 4. A ritmus – az azonos vagy hasonló elemek és arányok ismétlése fokozza a képi hatást. 5. A kontraszt- ellentét; az esztétikában egymással ellenkező gondolatoknak figyelmet keltő egymás mellé állítása

Rajz kontúrvonalakkal, szájkontúr

Arány

Irányított fény

Ritmus

Kontraszt

AZ ALAKFELISMERÉS Más-más nézőpontból érkező ingereket a tudat összegzi állandó tulajdonságokat tartalmazó, konstans képet alakít ki Minták, tárolt képek szerepe A figura és a háttér észlelése: a tárgyat kiemeljük környezetéből: fényinger különbsége, kontraszt

A TÉRLÁTÁS A perspektivikus hatás A perspektivikus hatáshoz tartoznak mindazok a mélységi információk, amelyek még egy sík festményen is érzékelhetők: a perspektívavonalak, a takarások, méretbeli változások, a relatív magassági helyzet, a részletgazdagság csökkenése, az árnyékolások és a színek perspektivikus hatása.

A keresztény, zsidó, mohamedán kultúrkörben sokszor merült fel a képi ábrázolás tilalma. A magyarázat: ha azonosságot feltételezünk a kép és az ábrázolt között, akkor az ábrázolás a képmás birtoklást jelent.

A vizuális jel kommunikatív funkciói Érzelemkifejezés: pl. gyermekrajz Figyelemfelhívás: pl. reklám Valóságábrázolás: pl. igazolványkép Kapcsolatteremtés: pl.egyenruha Esztétikai funkció: művészi festmény

Egy kommunikációs aktust akkor tudunk Egy kommunikációs aktust akkor tudunk helyesen leírni, ha válaszolunk a következő kérdésekre: ki mit mond, milyen csatornán keresztül, kinek, milyen hatással?

Köszönöm a figyelmet!