Kimeneti követelmények a 8. osztály végén ÁTMENET az általános iskolából a középiskolába Mit mond a NAT (2003)? (Előadás 2010. nov. 17-én a Szent-Györgyi Ált. Iskolában az angol nyelvi verseny felkészítő tanári részére Készítette: Kajdi Marianna – Varga Katalin Gimnázium, Szolnok) Kimeneti követelmények a 8. osztály végén Beszédértés Beszédkészség Olvasott szöveg értése Írás Szókincs - A tanuló szókincse kb. 1200 aktív és 400 passzív szóból kifejezésből álljon.
BESZÉDÉRTÉS (8. o.) A tanuló legyen képes – megérteni az ismerős szavakat, fordulatokat, melyek személyére, családjára, közvetlen környezetére vonatkoznak, – megérteni a hozzá intézett gondosan és lassan megfogalmazott instrukciókat, – követni rövid, egyszerű útbaigazításokat, – megérteni a tanárának a tananyaggal kapcsolatos egyszerű angol nyelvű magyarázatát, – kikövetkeztetni a jórészt ismert nyelvi eszközökkel megfogalmazott, kb.100 szavas szövegből az ismeretlen nyelvi elem jelentését, – elkülöníteni a jórészt ismert nyelvi eszközökkel megfogalmazott, kb.100 szavas szövegben a lényeges információt a lényegtelentől.
Követelmények a 12. osztály végén Hallott szöveg értése A tanuló legyen képes – kb. 250 szavas szövegben a lényeges információt a lényegtelentől elkülöníteni, – kb. 250 szavas szövegben ismeretlen nyelvi elem jelentését a szövegösszefüggésből kikövetkeztetni, – kb. 250 szavas szövegben fontos információt megérteni, – kb. 250 szavas szövegben specifikus információt azonosítani, – köznyelvi beszélgetést vagy monologikus szöveget anyanyelvén és/vagy célnyelven összefoglalni.
BESZÉDKÉSZSÉG (8.OSZTÁLY) A tanuló legyen képes – egyszerű beszélgetésben részt venni, amennyiben a partner lassan, jól artikulálva beszél, – feltenni és megválaszolni egyszerű kérdéseket ismerős témára és helyzetre vonatkozóan, – önmagát, lakóhelyét egyszerű fordulatokkal leírni, – fenntartani a beszélgetést, pl. új témát kezdeményezni, problémát felvetni, – részt venni egyszerű, begyakorolt, hétköznapi témákról szóló beszélgetésben, mely közvetlen információcserét igényel ismert tevékenységgel kapcsolatban, – képes magát megértetni társasági beszélgetésben.
Követelmények a 12. osztály végén Beszédkészség A tanuló legyen képes – egyszerű beszélgetésben részt venni, amennyiben a partner lassan, jól artikulálva beszél, – feltenni és megválaszolni egyszerű kérdéseket ismerős témára és helyzetre vonatkozóan, – önmagát, lakóhelyét egyszerű fordulatokkal leírni, – fenntartani a beszélgetést, pl. új témát kezdeményezni, problémát felvetni, – részt venni egyszerű, begyakorolt, hétköznapi témákról szóló beszélgetésben, mely közvetlen információcserét igényel ismert tevékenységgel kapcsolatban, – képes magát megértetni társasági beszélgetésben.
OLVASOTT SZÖVEG ÉRTÉSE (8. o.) A tanuló képes – megérteni az ismerős szavakat feliratokon, reklámokban, katalógusokban, – elkülöníteni a jórészt ismert nyelvi eszközökkel megfogalmazott, kb. 100 szavas szövegben a lényeges információt a lényegtelentől, – kikövetkeztetni a jórészt ismert nyelvi eszközökkel megfogalmazott, kb. 100 szavas szövegből az ismeretlen nyelvi elem jelentését.
Követelmények a 12. osztály végén Olvasott szöveg értése A tanuló legyen képes – kb. 300 szavas szöveget elolvasni, – kb. 300 szavas szövegben lényeges információt a lényegtelentől megkülönböztetni, – ismert nyelvi elemek segítségével kb. 300 szavas szövegben ismeretlen nyelvi elemek jelentését kikövetkeztetni, – kb. 300 szavas szövegben fontos információt megtalálni, – kb. 300 szavas szövegben specifikus információt azonosítani, – kb. 300 szavas köznyelven megírt szöveget anyanyelvén összefoglalni, – egyszerű vagy egyszerűsített publicisztikai vagy irodalmi szöveget anyanyelvén és/vagy célnyelven összefoglalni.
ÍRÁS (8. o.) A tanuló képes – egyszerű nyomtatványt kitölteni, – rövid üzenetet megírni, – magáról és kitalált személyekről egyszerű fordulatokat és mondatokat írni, – ismert nyelvtani szerkezetek felhasználásával tényszerű információt közvetítő, kb. 50 szavas szöveget írni, – kb. 50 szavas jellemzést, beszámolót írni.
Követelmények a 12. osztály végén Íráskészség A tanuló legyen képes – kb. 200 szavas, tényszerű információt közvetítő néhány bekezdésből álló, szöveget írni, – gondolatait, érzelmeit, érvekkel alátámasztott véleményét változatos kifejezésekkel és mondatszerkezetekkel, a megfelelő nyelvi eszközök használatával logikai összefüggések alapján, bekezdésbe rendezett szövegben megfogalmazni, – különböző szövegfajtákat létrehozni, – változatos közlésformákat (leírás, elbeszélés, jellemzés, baráti és hivatalos levél, beszámoló, riport, könyv- / filmismertető, újságcikk, esszé) használni.
Idegen nyelvi felvételi vizsga 8.osztály után ☺/☻ szóbeli meghallgatás ↑ BESZÉDKÉSZSÉG BESZÉDÉRTÉS SZÓKINCS KOMMUNIKÁCIÓS KOMPETENCIÁK
Hogyan fejlesszük? ÍRÁSBAN IS!!! Szinonimák Egyszerű definíciók Memoriterek (tartalom, párbeszéd) A témákhoz kapcsolódó kérdések tanítása Személyes vonatkozású FOGALMAZÁSOK készítése az olvasmányok alapján FOGALMAZÁSOK íratása képek alapján
ÖTLETEK Pármunka Projektterv a félévre: Ki mit vállal? - Önálló felkészülés – szóbeli produkció – zsűrizés (pontozás előre megbeszélt szempontok alapján) A szóbeli vizsga helyszínének utánzása Sok írásbeli munka is – kreatív feladatok
PÉLDÁK
Pre-Intermediate
Intermediate