A személyközpontú pedagógiai jelenléte a digitális tanórákon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Tutori tevékenység a gyakorlatban
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
Értékelés a pedagógiában
Instrukció - Autonómia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás Készítette: Ludánné Pécsi Erzsébet NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Matematika kompetenciaterület
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A tanulók társas helyzete az iskolában
Hunya Márta módszertani szakértő
JÓ GYAKORLAT Digitális taneszközök használata történelem órán
Sokszínű Digitális Tanítás főszerkesztő-helyettes
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Info-kommunikációs Technológia Nedeczky Veronika Sulinet
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában
A fejlesztő értékelés.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Szeretet, türelem, tolerancia
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
Frontális pedagógia helyett „konstruktivista” pedagógia Dr. Magyar Bálint Oktatási miniszter október 12.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Gyakorlati tanácsok az intézményi dokumentumok kiegészítéséhez, módosításához a TÁMOP pályázati kiírás kritériumai alapján Csizmazia Sándorné Szakmai.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Szakkör címe Tantárgy, évfolyam Tanár neve Tanulmányi intézmény neve Település neve.
Kompetensek lettünk? június 27..
A tanulói laptop program megvalósítása a Kecskédi Általános Iskolában.
Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar diákok mondták legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Matematika Kompetenciaterület
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Tanulói laptop használata a tanítási órákon
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Nemzeti Köznevelési Portál
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
A digitális kompetencia fejlesztése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

A személyközpontú pedagógiai jelenléte a digitális tanórákon

IKT eszközökkel támogatott tanóra Olyan tanítási óra, foglalkozás, melyen az alkalmazott pedagógiai módszerek, tanítási-tanulási módok és taneszközök között az IKT-alapú eszközök, taneszközök és módszerek min. 30%-ban alkalmazásra kerülnek.

IKT-alapú módszerek, digitális pedagógia Azok a hagyományos és konstruktív pedagógia elveire épülő, az információs társadalom kompetenciáinak fejlesztését megvalósító tanítási-tanulási módok, módszerek, amelyek alkalmazásakor az info-kommunikációs technológia, mint eszköz és taneszköz jelenik meg a tanítás-tanulás folyamatában. Így új pedagógiai gyakorlatok kialakítására, vagy a meglévők módosítására nyílik lehetőség..

Óratervezési szempontok Tanítási óra célja Feldolgozás módja Feladatok menetének pontos meghatározása Szerepek meghatározása Ellenőrzés, értékelés módja Időterv Eszköz szükséglet

Óra tervezésekor felhasznált eszközök Források tanulmányozása Tankönyv, … SDT webes felület, tallózás, keresés További internetes helyek 5

Készülés a tanórára Segédanyagok elkészítése a forrásanyagokból programmal Szövegszerkesztő-, bemutató-készítő-, rajzoló, táblázatkészítő, … Feladatlap generátor alkalmazása (pl. a cd-n alapozó matematika….) Előnyök Többször felhasználható a munkánk (tanári kooperáció-jó gyakorlatok) Később is alakítható, másolható, nyomtatható 6

Tanítási óra célja Tantárgyi cél: Szociális cél: Pedagógiai cél: Új anyag feldolgozása Ismétlés Rendszerezés Diagnosztizálás Ellenőrzés, értékelés Szociális cél: Társas készségek fejlesztése Együttműködési készségek fejlesztése Kommunikációfejlesztés Gondolkodásfejlesztés Pedagógiai cél: Ha a gyors ismeretközlés a cél: frontális óratervezés Ha az egyéni haladási tempó figyelembevétele a cél, akkor differenciált: egyéni munka részben egyéni páros csoportos

Feldolgozás módja I. Hagyományos tanulásszervezési módok: Frontális óra szervezés Egyirányú információ áramlás Nincs párhuzamos interakció Önálló munka Mindenki ugyanazt a feladatot végzi Nincs interakció

Frontális óraszakasznál használható IKT eszközök Bemutató vetítése (kép, szöveg, mozgókép …): pl. Power Point A források beépítve vagy önállóan (pl. SDT-s objektumok) Célprogram futtatása, példák Kottaírás, lejátszás Táblázatkezelő, függvény ábrázolása Szimuláció, animáció a témához 9

Feldolgozás módja II. Különböző tanulásszervezési módok: egyéni munka: személyre szabott fejlesztés részben egyéni: több gyereket azonos módon fejleszt (pl.: 2 hiányzó gyerek v. tanulmányi versenyre felkészítés; v. felzárkóztatás, tehetséggondozás, integrált oktatás) Páros: homogén (párban tanulás: azonos képesség és/vagy érdeklődési kör), heterogén (tanuló pár: különböző képesség és/vagy érdeklődési kör; ne legyen nagy különbség) Csoportos: homogén (azonos képesség és/vagy érdeklődési kör), heterogén (különböző képesség és/vagy érdeklődési kör; ne legyen nagy különbség) Fontos: létszám 3-6 fő; mindenkinek legyen konkrét feladata - a projektet mennyi részfeladatra lehet bontani Differenciálás szintjei: Szervezeti: pl.: négyen u.azt a feladatot végzik, csak segíthetnek egymásnak Tartalmi: pl.: nehézségi fok szerint mást feladatot kapnak, pl.: 1: menetrendben keres; 2: útvonal terv; 3: látnivalót keres követelménybeli: igazolt tanulási nehézség, részképesség zavar esetén más ill. csökkentett követelménynek, elvárásnak kell megfelelnie

Alkalmazására szánt feladattípusok Problémamegoldó csoportfeladatok Alkotó feladatok Felfedező, kutató, kísérletező feladatok Érvelésre-vitára alkalmas feladatok Ellenőrzés, értékelés

Csoportmunka az órán 1 Ismeretközlő anyag feldolgoztatása Kísérletező Fájlban vagy nyomtatva kiadható (pl. SDT, vagy onnan másolt) Kísérletező A számítógép, mint kísérleti eszköz Eredmények rögzítése, kiértékelése, grafikonok, görbék Számítások elvégzése (pl. táblázatkezelő) A kísérlet elméleti háttere 12

Csoportmunka az órán - 2 Számítógépes programmal kísérletező Alkotó Alkalmas kis segédprogram, tanári javaslatokkal és elvárással Alkotó Közös produktum elkészítése megadott segédprogrammal, számítógép hálózaton 13

Feladatok menetének pontos meghatározása Utasítás, v. feladat leírás eljuttatása tanár>diák ill. diák>diák formában: Szóban Táblán v. projektorral és/vagy aktív táblán Feladatküldés elektronikus formában, pl.: Keretrendszerben E-mail Fórum …

Szerepek meghatározása Szerepkörök meghatározásánál fontos: csak tényleges funkcióval rendelkező szerepet adjunk Szerepkiosztásnak kettős célja van: Szerephez szükséges meglévő képességek erősítése Szerephez szükséges hiányzó képességek fejlesztése

Ellenőrzés, értékelés módja Észrevételek, értékelés: Csoporton belüli értékelés, önértékelés Osztályszinten: csoportbemutatók értékelése Pedagógus: minőségi és mennyiségi értékelés Értékelés módjai: Diagnosztikus Formatív szummatív

Csoportbemutató szummatív értékelésének szempontjai A záró minőségi és mennyiségi ellenőrzés, értékelés két fő részből tevődik össze: a. Csoportbemutatókat az osztály értékeli Szempontok: - Bemutatóra szánt időkeret megadása - Bemutató: tömör, tematikus, érthető, lényegre törő - Bemutató után kérdés-felelet rész beiktatása csoportos észrevételek megvitatására b. A csoport teljesítményéhez való egyéni hozzájárulásokat a csoporttársak értékelik Csoportos szóbeli értékelés szempontjai: - feladat érdekessége - sikeres elvégzése, esetleges problémák megbeszélése - feladatvégzés hatékonysága - időkeret betartása - egyenlő arányú részvétel megléte - egyéni felelősségvállalás - hangulat a csoporton belül

Időterv Teljes projekt időtartama Részfeladatokra szánt részidők meghatározása

Egyéb fontos óratervezési szempontok Digitális eszközök előkészítése, üzembe helyezése,elérhetővé tétele Az óra elején szükség szerinti csoportalakítás Csoportépítés, ráhangoló játékok Időkitöltő feladatok

Digitális tanóra óralátogatási szempontsora Világos volt-e az óra célja? Volt-e ráhangoló feladat? Egyértelműek voltak-e a feladatok, utasítások? Milyen módszerrel (módszerekkel) vonta be a pedagógus a tanulókat az órai munkába? (Különösen az alulmotivált gyerekeket) Értik-e a tantárgyi fogalmakat? Mennyire volt tevékenységközpontú az óra? Az adott tantárgyi kompetenciákon kívül még milyen keresztkompetenciák fejlesztésére került sor? Milyen módon jelentek meg a digitális eszközök a tanórán, mire használták azokat? A tanulói megnyilvánulásokat, ötleteket, javaslatokat mennyire vette figyelembe a pedagógus? Alkalmazkodott-e a választott munkaformákhoz a tanár mozgása a teremben? Milyen ellenőrzési, értékelési módokat használt? Milyen volt az óra hangulata? Miben volt különleges?

Köszönöm a figyelmet!