Könczöl Tamás igazgató Sulinet Expressz Programiroda
Mottó A tudás = rendezett információ. (Stan Davis)
Az előadás főbb pillérei a program társadalmi-oktatási környezete a Sulinet múltja, jelene, jövője a Sulinet Expressz program főbb pillérei –tartalomfejlesztés –tantervi és módszertani megújulás –IKT alapú pedagógus-továbbképzés –otthoni számítástechnikai eszközök adókedvezményes támogatása –hálózat és iskolai infrastruktúra fejlesztés
A program társadalmi - oktatási környezete A társadalmi-gazdasági igény megjelenése: az oktatás célrendszerének, eszközeinek és módszereinek változása az IKT fejlődése miatt bekövetkezett változások a tanítási-tanulási folyamatban Az oktatás-politika válasza: Sulinet, Sulinet Expressz
Sulinet: múlt, jelen, jövő szeptember 1. – a program bejelentése szeptember 1. – a kiépítés megkezdése szeptember 1. – minden középiskola bekötve tartalomfejlesztés a Sulinet honlapon, az általános iskolák bekötése elkezdődött november 16. – elindul a Sulinet Expressz program 2003-től - Digitális Tudásbázis pályázatok - Innovatív iskola program - tantervi megújulás – Nat szeptember 1. - Digitális Tudásbázis Rendszer december 31-ig - minden általános iskola internet hálózatba kötve, iskolai intranet program – Digitális Tudásbázis kiterjesztése
Tartalomfejlesztés - Sulinet honlap a világháló legnagyobb magyar nyelvű oktatási portálja naponta ezer látogató célközönség: diákok, pedagógusok, intézményvezetők, szülők tananyagok, adatbázisok, interaktív tesztek, feladatbank hírszolgáltatás, törvénytár, hírlevelek
Tartalomfejlesztés – Sulinet Digitális Tudásbázis cél: a teljes közoktatási tananyag-adatbázis elkészítése Sulinet Digitális Tudásbázis pályázatok (OM, IHM) 1. Digitális tananyagok és taneszközök készítése –Földünk és környezetünk (7-12. évfolyam) –Magyar nyelv (9-12. évfolyam) –Magyar irodalom (7-12. évfolyam) –Történelem (9-12. évfolyam) –Matematika (9-12. évfolyam) –Fizika (7-12. évfolyam) –Biológia (7-12. évfolyam) –Kémia (7-10. évfolyam) –Ének-zene (7-10. évfolyam) –Mozgókép és médiaismeret ( évfolyam)
Tartalomfejlesztés - Sulinet Digitális Tudásbázis 2. Új fejlesztésű, választható oktatási modulok tananyagainak kifejlesztése –Elektronikus írásbeliség (4-6. évfolyam) –Digitális kultúra (7-12. évfolyam) –Filozófia és etika ( évfolyam) –Emberismeret (7-12. évfolyam) –Vallás- hitoktatás (7-12. évfolyam) –Vallás- és kultúrtörténet (9-12. évfolyam) –Gazdasági és vállalkozási ismeretek (7-12. évfolyam) –Művészettörténet (7-12. évfolyam) –Egészséges életmód (7-12. évfolyam) –EU ismeretek (7-12. évfolyam) –Kultúrák és népek Magyarországon (7-12. évfolyam)
Tartalomfejlesztés – Sulinet Digitális Tudásbázis 3. Digitális oktatási segédanyagok fejlesztése: 67 nyertes pályamű –Új elektronikus oktatási segédanyag elkészítése, a pályázatban benyújtandó forgatókönyv alapján –Már meglévő, a közoktatásban felhasználható, referenciákkal rendelkező elektronikus oktatási segédanyagok átdolgozása –Gyűjtemények és/vagy már digitalizált elektronikus szöveges és multimédia adatbázisok web-alapú, multimédiás, interaktív átdolgozása, implementálása.
Tartalomfejlesztés – Sulinet Digitális Tudásbázis 4. Az interneten hozzáférhető elektronikus oktatási segédanyagok forgatókönyveinek elkészítése –Pedagógusok, szakmai szervezetek pályázhatnak elektronikus oktatási anyagok forgatókönyveivel. – A nyertes forgatókönyveket a Sulinet Programiroda valósítja meg.
Digitális pedagógia számítógéppel segített kollaboratív, kooperatív tanítás-tanulási módok a számítógép használata: –nem cél, hanem a módszert segítő eszköz számítógép szerepe: –információszerzés –kutató, gyűjtő, elemző tevékenységek –feladatmegoldás szoftveres kivitelezése –kommunikáció támogatása –publikálás „Sulinet Virtuális Tanulási Környezet”
Sulinet „Virtuális Tanulási Környezet” Sulinet VLE infrastruktúra keretrendszer tartalom módszertan képzés kommuni- káció
IKT alapú pedagógus-továbbképzés 1.támogatott informatikai és informatika alapú képzések –számítástechnikai alapképzések –továbbképzés informatika szakos tanárok, és iskolai rendszergazdák részére –iskolai statisztikai képzések –IKT felhasználása a tanítók munkájában –ECDL Start, ECDL, OKJ Oktatás informatikus képzések 2.SDT modulrendszerű továbbképzési program –képzés nem informatika szakos pedagógusoknak: IKT alapismereti modul multimédia eszközök és szoftverek kezelése tananyagszerkesztés (SDT) modul számítógéppel segített kooperatív módszerek IKT alkalmazása az oktatásban (módszertani képzés) speciális és kiegészítő modulok
Adókedvezményes számítástechnikai eszközprogram Cél: az otthoni számítógép-ellátottság szintjének emelése Az adótörvények módosítása révén 2003-tól számítógép-vásárlás, -bérlet vagy -lízing esetén évente Ft-ot leírhatnak adójukból: ∙ a közoktatásban dolgozó pedagógusok, ∙ az egyetemi, főiskolai oktatók, ∙ az egyetemi, főiskolai hallgatók, ∙ tanulót vagy hallgatót nevelő szülők. A főbb aktuális adatok: –forgalom összértéke: ~ 4,9 milliárd Ft –konfiguráció: ~ db –egyéb termék: ~ db –upgrade, opció: ~ db
Infrastruktúra fejlesztés internet hálózati fejlesztés: Közháló Program –2005-re minden közoktatási intézmény internet hálózatba kötve iskolai intranet program: –közoktatási intézmények belső hálózati fejlesztése –„digitális zsúrkocsi” program közoktatási licenc program: –alapszoftverek biztosítása: operációs rendszer, irodai programcsomag, egyéb célszoftverek
Összefoglaló Sulinet Expressz - tartalomfejlesztési és módszertani tudásközpont –Sulinet virtuális munkaközösség, –innovatív iskolák, –konferenciák az IKT alapú fejlesztési rendszer elemei: –infrastruktúra –publikációs keretrendszer –digitális tartalmak –digitális pedagógia –továbbképzési rendszer –adókedvezményes számítástechnikai eszközprogram a várható hatás
Köszönöm figyelmüket! Könczöl Tamás