Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Információs Társadalom Oktató- és Kutatócsoport Budapest 2009.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
Advertisements

HIPOTÉZIS A képzésben és oktatásban megjelent alábbi három fogalom paradigmaváltást okozott:  Flexible Learning  Distance Education  Open Learning Thomas.
Virtuális oktatási környezet kialakítása
Benedek András – BME GTK APPI Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében V. Országos Távmunka Konferencia Budapest, december 7.
Jövő hálózati megoldások – Future Internet
A tanulás jövője Dr. Kuti István oktatási főigazgató-helyettes
IKT az oktatásban február 25. Körmendy Zsolt
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A multidiszciplináris e-learning
E - Learning Információtechnológiai támogatás a nyitott- és távoktatásban.
E-learning és a multimédia
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
A képernyő-interfész feltételezett hatásrendszere.
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
Hunya Márta módszertani szakértő
Az IKT kompetenciaterület specialitásai
A technológia szerepe a pedagógiai értékelés fejlesztésében
Hipermédia tanulási források az interneten
Eger április Komenczi Bertalan
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
e-Learning a tanárképzésben
Info-kommunikációs Technológia Nedeczky Veronika Sulinet
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Iskolai internetbiztonsági prevenciós programok – a rendőrség szerepe a felvilágosításban Internet safety preventions at schools – the role of Police in.
A digitális dokumentumok hosszútávú megőrzésének problémái Moldován István OSZK MEK Osztály „Networkshop” Szeged, március 30.
E-learning Kovácspál Eszter.
DAT 2006 konferencia A könyvtárak digitális világa szekcióülés Budapest, november 21.
Az E-TANÁR portál.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
AZ EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ TANULÁSBAN VALÓ RÉSZVÉTEL TÁMOGATÁSA
Konstruktív pedagógia és számítógéppel segített tanulás
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
Digitális, vagy információs? Műveltség! Koltay Tibor.
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
IKT az informatikus könyvtáros képzésben az egri főiskolán Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár.
A tanulási környezet változásának hatásai a tananyagfejlesztés módszereire Dr. Ludik Péter.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Forgó Sándor H: Az e-tananyag fejlesztés a kompetencia-alapú pedagógusképzés fókuszában Korszerű oktatási módszerek és IT technológiák.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
1 Egy HEFOP projekt tapasztalatai Farkas András február 26. Digitális tanulási környezet alkalmazása az informatikai kompetenciák.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 3. konferencia.
MAVE Budapest, május 24. INCLUSIVE – project bemutatása E-learning „A távolságot, mint üveg golyót, megkapod..” /József Attila - Altató/ Wenhard.
Az IKT szerepe a kompetencia alapú oktatásban. THE EDUCATION INFRASTURCTURE IN HUNGARY I. The number of personal computers and users in educational institutions.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Dávid Mária Online nemzetközi kurzusok a korszerű tanárképzésért Social Network in Teacher Education - Közösségi hálózatok a tanárképzésben Szakmódszertanos.
TANULNI AZ INTERNETET - TANULNI AZ INTERNETEN Sulyok Tamás.
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
Az online tanulás virtuális tanulási környezete. 1. Az elektronikus tanulási környezet fogalom olyan tanulási környezeteket jelent, ahol a tanítás és.
Digitális generáció az iskolapadban Bedő Ferenc
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
EKE NTDI-DIGITÁLIS PEDAGÓGIA PROGRAM 2017
Információtechnológiák és tudásbázis az Agrof-MM Leonardo+ projektben M=Mountain; M=Mediterranean
A digitális kompetencia fejlesztése
Drótos László – Németh Márton (Országos Széchényi Könyvtár)
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
Előadás másolata:

Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Információs Társadalom Oktató- és Kutatócsoport Budapest november 3. IKT infrastruktúra az oktatásban – tapasztalatok, módszerek, példák, modellek

Tapasztalatok, példák, minták források „Digitális kompetencia” és korszerű műveltség Az elektronikus IKT karakterisztikus jellemzői Konklúziók és perspektívák

Tapasztalatok, példák, minták, források

Egy amerikai kísérleti projekt... a képzési költségek csökkentése és a tanulás eredményességégének a javítása Cél: ? A mai tanulási környezetekben dominál a személyes, tanári információátadás. Ha bizonyos területeken kiiktatnánk a tanári közvetítést, és intelligens, számítógépes-hálózati rendszerekkel helyettesítenénk, az így kialakított automatizmusok rendkívüli lehetőségeket biztosítanának… Tapasztalatok, példák, minták, források

Egy amerikai kísérleti projekt... El kell szakadni attól az elképzeléstől, hogy a diákok tanulását úgy segítjük a legjobban, ha meghatározott időpontokban és helyeken találkozunk velük …… arra kell koncentrálnunk, hogyan tudjuk elérni, hogy tanítványaink eredményesebben tanuljanak. A tanárok a tanuláshoz szükséges erőforrások közül csupán az egyiket jelentik…a legfontosabb kérdés: hogyan lehet a legjobban kihasználni a rendelkezésünkre álló erőforrásokat, a képzési célok elérésére…. Carol Twigg Improving Quality and Reducing Costs: Designs for Effective Learning Using Technology By Carol A. Twigg

Egy amerikai kísérleti projekt A kiegészítő (supplemental) modell 2. A helyettesítő (replacement) modell 3. Az „áruház” (emporium) modell 4. A „büfé” modell 5. A teljesen online modell peresztrojka glasznoszt redesign

E-learninges kurzus-típusok 65 amerikai egyetem egy-egy kísérleti projektjét vizsgálva E-learninges kurzus-típusok 65 amerikai egyetem egy-egy kísérleti projektjét vizsgálva KIEGÉSZÍTŐBLENDEDÁRUHÁZONLINEBÜFÉ E-learning változatok A k ü l ö nb ö ző v á ltozatok gyakoris á ga Tapasztalatok, példák, minták, források

E-learninges kurzus-típusok 65 amerikai egyetem egy-egy kísérleti projektjét vizsgálva E-learninges kurzus-típusok 65 amerikai egyetem egy-egy kísérleti projektjét vizsgálva E-learning változatok A k ü l ö nb ö ző v á ltozatok gyakoris á ga KIEGÉSZÍTŐBLENDEDÁRUHÁZONLINEBÜFÉ Tapasztalatok, példák, minták, források

The Idea: Take technology out of the classroom. … Classroom time should be reserved for discussions with the professor, aimed at teaching students to think critically, argue, and raise new questions. The Evidence: Bowen, who teaches music, delivers content via podcasts, which students must listen to on their own time. He then quizzes them on the material before every class to make sure they've done the work, and uses class time for discussions and research pegged to the recorded lessons. The Conclusion: Technology has a place in education, but it should be used independently by students outside the classroom. That gives them more time to absorb lectures via podcast or video, and frees teachers to spend class time coaching students in how to apply the material rather than simply absorb it.

„Az elektronikus információ-és kommunikációtechnikai eszközök – különös tekintettel a hallgatók és tanárok laptoppal történő ellátására - széleskörű implementációjának hatása az Eszterházy Károly Főiskola tanítási-tanulási kultúrájára, a minőségi felsőoktatás követelményeinek érvényesülésére.” (rövid munkacím: Laptop-kutatás) Laptop-kutatás 2008 Tapasztalatok, példák, minták, források

A kutatás vonatkoztatási rendszere 1.Szükséges, hogy módosuljanak a tanárok és a diákok tanítással és tanulással kapcsolatos gondolkodása és attitűdjei. 2.A tanároknak – a tanítási tartalmak egyszerű honlapra helyezésén túllépve - képesnek kell lenniük az új, virtuális tanulási környezetek (LMS, LCMS) használatára is. 3.Megváltozik az előadótermek használatának módja, az előadások ütemezése, jellege. 4.Jelentősen megváltozik a tanulás tér- és időbeli szervezettsége. A web az intézmény kommunikációs infrastruktúrája (4. szint) Harmon, S. W. & Jones, M. G. (1999). The five levels of web use in education: Factors to consider in planning an online course. In: Educational Technology, 39(6), 28–32. Harmon és Jones (1999) normatív taxonómiája

….a tanárok és hallgatók laptoppal történt ellátása új helyzetet teremtett: a mobil elektronikus infokommunikációs eszközökben rejlő tanítás- és tanulástámogatás lehetőségeire történő ráeszmélés magasabb szintjét. Ez az értelmes felhasználás irányába előretekintő tudatosság (awareness) olyan beavatkozási- befolyásolási pont a minőségfejlesztés területén, amit célszerű kihasználni. Tapasztalatok, példák, minták, források

7. Oktatói munkája során mire használta a számítógépét? Online diszkusszió moderálása Tantárgyi honlap készítése Hallgatókkal hangkommunikáció eLearninges tananyag készítése A kérdőívet 179-en töltötték ki (66%). Tapasztalatok, példák, minták, források

Szekcióvezetői beszámoló A tudástársadalom előszobájában című szekció munkájáról Tapasztalatok, példák, minták, források Médium vagy módszer? E-learning trendek Amerikában Iskolakultúra, 2004/12

Tapasztalatok, példák, minták források „Digitális kompetencia” és korszerű műveltség Az elektronikus IKT karakterisztikus jellemzői Konklúziók és perspektívák

Szociális kompetencia (social skills) Vállalkozási készségek (entrepeneurship) Technológiai kultúra (technological culture) Nyelvismeret IT skills

Digital literacy Basic digital literacy Higher order skills Long-term digital literacy programmes The European e-Learning Summit, 2001 Digital Literacy Workshop

Heinz Mandl Kompetenzen für ein Wissensgesellschaft Kompetenz zur demokratischen Orientierung Kompetenz zur individuellen Orientierung Soziale und kommunikative Kompetenz Kompetenz zur Informationsbewältigung Technische Kompetenz

Információs társadalom kompetencia Médiakompetencia Információtechnikai kompetencia Mikrovilágok Általános háttértudás Kognitív architektúra Szakmai ismeretek és kompetenciák Tradícionális tudástartalmak és kompetenciák

Kognitív kompetencia Személyes kompetencia Szociális kompetencia Speciális kompetenciák A személyiség alaprendszere Az alapkompetenciák általános felhasználói komponensei 4. A tanulói személyiség iskolai fejlesztése Nagy József nyomán

Tapasztalatok, példák, minták források „Digitális kompetencia” és korszerű műveltség Az elektronikus IKT karakterisztikus jellemzői Konklúziók és perspektívák

1. Adatbázisok 2. Hipertext 3. Multimédia 4. World Wide Web Az elektronikus információkezelés alapformái Az elektronikus IKT karakterisztikus jellemzői

Az elsődleges szöveg nem más tehát, mint bejárat egy potenciálisan végtelen információ-univerzumba, amelynek bejárása során folyamatosan lehetőségünk nyílik arra, hogy eldöntsük, merre akarunk tovább haladni. Hipertext

1989 HyperText is a way to link and access information of various kinds as a web of nodes in which the user can browse at will. World Wide Web T.Berners-Lee/R.Cailliau: World Wide Web: Proposal for a HyperText Project Az internet és a world wide web Tim Berners-Lee

World Wide Web H ipertext I nternet World Wide Web M ultimédia Az elektronikus IKT karakterisztikus jellemzői

Hálózati kultúra Változó humán kommunikációs világok A személyB személy Külvilág2 Külső szimbolikus tárak Hálózati reprezentációs és kommunikációs rendszerek AR VR Külvilág1 Médiaszféra Változó humán kommunikációs világok

1. A tanítás és tanulás rendszerszemléletű megközelítése 2. A tanítás és tanulás új koncepcionális keretei 3. Elektronikus tanulási környezetek 4. Az e-learning fogalmának értelmezése

Számítógéppel segített tanulás Távoktatás önirányításos tanulás adattárolás adatfeldolgozás interaktivitás hipertext multimédia animáció virtuális valóság hálózati kommunikáció nyitott információforrások kiterjesztett valóság idő- és térbeli függetlenség tanulás- és tanulóközpontúság Online, webalapú tanulás szimuláció e-learning modularitás rendszerszemlélet didaktikai design Didaktica elektromagna? Az e-learning virtuális valóságai. Új Pedagógiai Szemle, 2004/11

adattárolás adatfeldolgozás interaktivitás hipertext multimédia szimuláció virtuális valóság black box érett technológiák formálódó technológiák toolkit Számítógéppel segített tanulás Elektronikus környezet

hálózati kommunikáció nyitott információforrások kiterjesztett valóság mail, fórum, diszkusszió, videokonferencia, IP telefon, stb. „The computer as a communication device” hipertextes információszervezés, dinamikus textualitás virtuális információk valós helyekhez, helyzetekhez és objektumokhoz kapcsolása Elektronikus környezet Online, webalapú tanulás

Tapasztalatok, példák, minták források „Digitális kompetencia” és korszerű műveltség Az elektronikus IKT karakterisztikus jellemzői Konklúziók és perspektívák

Az e-learning különböző értelmezései 1. A hagyományos, jelenléti oktatás alternatívája 2. Additív módon kibővíti a hagyományos oktatást 3. Kapcsolata a hagyományos oktatással komplementer 4. Az oktatási intézmény átalakításának eszköze 5. Az oktatási rendszer átalakításának eszköze E-learning értelmezések Transzformatív e-learning ? National Policies that Connect ICT-Based Education Reform to Economic and Social Development By Robert B. Kozma

medializálás Online tanulásirányítás interaktív tutorial Az e-learning alapformái animáció kép videó hang hivatkozás teszt tanuló közösségek létrehozása problémák megfogalmazása, projektek kidolgozása a tanulók közötti kommunikáció megszervezése folyamatos, reflektív tanári jelenlét célok, követelmények, feltételek, szabályok meghatározása

Web Searching in the World of e-Books E-Learning and Blended Learning Availability of Open Source and Free Software Leveraged Resources and OpenCourseWare Learning Object Repositories and Portals Learner Participation in Open Information Communities Electronic Collaboration Alternate Reality Learning Real-Time Mobility and Portability Networks of Personalized Learning TEN OPENERS:(WE-ALL-LEARN)

multimédia interaktivitás hipertext kiterjesztett valóság hálózati kommunikáció nyitott információforrások Alacsony belépési küszöb Magas belépési küszöb Probléma: TANULÓ Alapfokú digitális írástudás Magas szintű digitális írástudás animáció Probléma: Számítógéppel segített tanulás Online, webalapú tanulás kognitív hozzáférés technikai hozzáférés + motiváció + műveltség szimuláció

Webscape By Kate Russell Click webscaper Kate Russell gives us her latest selection of the best sites on the World Wide Web.

Új személyiségfejlődés? Több darabból összerakott identitás? P a t c h w o r k ? Persönlichkeit gebastelt?

Ha a tanítást és tanulást – és tágabb értelemben az emberi kogníció fejlődését – egy olyan rendszerben vizsgáljuk, amelyben a biológiai, a társadalmi és a technológiai tényezők egységes kontinuumot alkotnak, láthatóvá válik, hogy az elektronikus tanulási környezetek nem egy hirtelen előbukkanó „édeni struktúrát” jelentenek, hanem bennük egy újabb, a korábbiakból szervesen kibontakozó „kognitív habitus” manifesztálódik.

Az iskolát teljes mértékben a múlt primitív technológiái határozzák meg... Papert A tanítás és tanulás során valójában egyféle sajátos „biológiai high-tech” működik.. Doug Brent: Teaching as a Performance in the Electronic Classroom

posztmodern média-kultúra? teoretikus kultúra mitikus kultúra mimetikus kultúra epizódikus kultúra Fehérje-bázisú high-tech Elektronikus high-tech Neveléstörténet,didaktika Természetes pedagógia