Magyarország vasúthálózata a kezdetektől 1914-ig

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A lánchíd története.
Advertisements

Vasúttársaságok.
Híres épületek a Reformkorban
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
Klauzál Gábor élete és kora
Az es szabadságharc.
Életképek a reformkori Magyarorszogról
REFORMKOR (1830 körül – 1848).
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
A romantika Magyarországon
Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.)
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Az urbanizáció és városaink
Települések A városok.
Automatikus diaváltás A hangszórókat kérem bekapcsolni.
A magyar városok szerkezetének átalakulása a rendszerváltozás után
A magyar városok szerkezetének átalakulása a rendszerváltozás után
Település Településrendszer Településállomány. Nagyvárosok a magyar településrendszerben Készítette: Széplaki Dóra Debrecen, 2013.április 16.
AZ AMERIKAI EGYESÜLT ÁLLAMOK POLGÁRHÁBORÚJA
Magyarország a reformkorban
„Legyél te is természettudós!” TÁMOP
TELEPÜLÉSHÁLÓZATUNK. A FALVAK ÉS A TANYÁK.
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Az Urbanizáció És Városaink Tankönyv:
Az urbanizáció és városaink
Budapest mint világváros
Az urbanizáció és városaink
A reformkor
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
Petőfi Sándor Élete és műve.
Vörösmarty Mihály élete
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
Debrecen és vonzáskörzete
A lánchíd története.
Az Észak-Alföldi régió bemutatása
A magyar vasút korszerűsítése, a tranzit forgalom fejlesztése,
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
Magyarország Lánchíd.
Klauzál Gábor Pest, november 18. – Kalocsa, augusztus 3
KLAUZÁL GÁBOR ÉS KORA ARADI RENÁTA és PALÓCZ SÁNDOR SZEGVÁR-MÁRTÉLY ÁMK MÁRTÉLYI ÁLTALÁNOS ISKOLA.
REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI TANÁCS RENDKÍVÜLI ÜLÉS Sopron
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
Pap Mónika: A Batthyány-kormány működése
RÉGIÓK ÉS REGIONÁLIS KÖZIGAZGATÁS EURÓPÁBAN Horváth Gyula.
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
VASÚTI SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
Európa városi történelme
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
„Kontra-fék” Kerékpáros konferencia Győr, szeptember 21.
A mi Velencénk: a turisztikai tér és miliő összefüggésrendszerének változásai a „Velencei tó kapujában” Wirth Gábor Doktorandusz SZIE Enyedi György RTDI,
Békéscsaba és a frontokon harcoló katonák az I. Világháborúban
Magyarország gazdaság- és társadalomtörténete
SZÉCHENYI ALKOTÁSAI.
4. 1. Definíciók Közlekedés: Közlekedési rendszer:
5.tétel: Területi folyamatok és közigazgatás a kiegyezéstől Trianonig ( )
Budapest Turisztikai Marketingje Készítette : Romolhatatlan Norbert.
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
A vidéki térségek helyzete Romániában Készítette: Stéger Anett Földrajz BSc III
Reformkor Magyarországon
A reformkortól a szabadságharc leveréséig (1830—1849)
Törökök Magyarországon
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
2016. Március 3.. A Határtalanul! program célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése. Keretében magyarországi.
Gróf Klebelsberg Kuno (Magyarpécska, Arad vármegye, november 13. – Budapest, október 12.) magyar jogász, országgyűlési képviselő, művelődéspolitikus,
Villamosközlekedés Nagyváradon
Délkelet – Ázsia országai
Előadás másolata:

Magyarország vasúthálózata a kezdetektől 1914-ig Készítette: Bánszki Mónika II. Évfolyam Földrajz Bsc.

Tartalom A magyar vasúthálózat kialakulásának alapjai - célok - feltételek - vezéralakok A vasúthálózat fejlődésének okai A vasúthálózat fejlődésének eredményei

A vasúthálózat kialakulásának alapjai Reformkor: cél az ország térszerkezetének modernizációja Kulturális, gazdasági és politikai fejlesztések megvalósítása Kedvező földrajzi adottságok: domborzat, nyersanyagforrás Gróf Széchényi István közlekedésfejlesztési tervei

Gróf Széchenyi István elképzelései 1848-tól a Közlekedés- és Közmunkaügyi Minisztérium vezetője 1848-ban megjelenik a „Javaslat a magyar közlekedési ügy rendezéséről” Centrális vasútrendszer: Pest- Buda (Bécs ellenpólusa) 1832/36. évi XXV. Tc. az első magyar vasúti törvény

Első modern gőzvontatású pálya: 1846. július 15. Pest- Vác között 1846. Pest- Vác megnyitó Röviddel ezután Pest Szolnok vasútvonal Forrás: Száray Miklós: Forrásközpontú történelem III.

A vasúthálózat további fejlődésének okai Világviszonylatban is jelentős méretű fejlődés A szolgáltatási rendszerek folyamatos kiépülése A vasipar növekedése Az állam megjelenése a vasúti hálózatban államosítás, új vonalak, pályaudvarok építése 1868. Mikó Imre miniszter tervei alapján létrejön a Magyar Királyi Államvasutak

A vasúthálózat fejlődésének eredménye Kezdeti fő funkció: áruszállítás- agráráru az alföldi nagyvárosok fontos állomás Debrecen, Nagyvárad, Szeged, Temesvár) Ipari nyersanyagok, nehézipari áruk felgyorsítják a vasutak kiépítését A települések hierarchikus fejlődése Kialakul a személyszállítás

Magyarország vasúthálózatának fejlődése 1885

Magyarország vasúthálózata 1914-ben

Felhasznált források: - Prof. Dr. Süli- Zakar István: A területfejlesztés alapjai II. - Száray Miklós: Forrásközpontú történelem III. - Magyarország alaptörvénye: A köznépnek 38. cikk (1)