C A C nyelv utasításai
Ismétlés
Utasítások csoportosítása
Utasítások és blokkok Tetszőleges kifejezés utasítás lesz, ha pontosvesszőt (;) helyezünk mögé. Kifejezés; A kifejezés utasítás végrehajtása a kifejezésnek, az előző órán ismertetett szabályok szerint történő kiértékelését jelenti. Mielőtt a következő utasításra kerülne a vezérlés, a teljes kiértékelés ( mellékhatásokkal együtt) végbemegy.
Utasítások és blokkok Az üres utasítás egyetlen pontosvesszőből áll: ; Az üres utasítás használatára akkor van szükség, amikor logikailag nem kívánunk semmilyen tevékenységet végrehajtani, azonban a szintaktikai szabályok szerint a program adott pontján utasításnak kell szerepelnie. (Pl: do, for, while, if szerkezetekben) A kapcsos zárójeleket ( { és } ) használjuk arra, hogy a logikailag összefüggő deklarációkat és utasításokat egyetlen összetett utasításba vagy blokkba csoportosítsuk. A blokkokat nem kell pontosvesszővel lezárni.
Az if utasítás segítségével valamely tevékenység (utasítás) végrehajtását egy kifejezés (feltétel) értékétől tehetjük függővé. Az if alábbi formájában az utasítás csak akkor hajtódik végre, ha a kifejezés értéke nem nulla (igaz). Az if utasítás
A különböző vezérlési szerkezetek működésének grafikus szemléltetésére a blokkdiagramot szokás használni. Az if utasítás Mivel az if utasítás feltétele egy numerikus kifejezés nem nulla voltának tesztelése, a kód kézenfekvő módon egyszerűsíthető. if(kifejezés != 0) if(kifejezés)
Az if utasítás teljes formájában, amely tartalmazza az else-ágat, arra az esetre is megadhatunk egy tevékenységet (utasítás2), amikor a kifejezés (feltétel) értéke zérus (hamis). Az if-else utasítás 2_6.c
Az if-else utasítás ! 2_6.c
Az else-if szerkezet Az egymásba ágyazott if utasítások gyakran használt formája, amikor az else-ágakban szerepel az újabb if utasítás. 2_5.c
Az else-if szerkezet
A switch utasítás A switch utasítás többirányú programelágaztatást tesz lehetővé olyan esetekben, amikor egy egész kifejezés értékét több konstans értékkel kell összehasonlítanunk. A switch utasítás először kiértékeli a kifejezést, majd átadja a vezérlést arra a case címkére (esetre), amelyben a konstans kifejezés értéke megegyezik a kiértékelt kifejezés értékével. A program futása ettől a ponttól folytatódik. Ha nincs illeszkedő eset akkor a default címkével megjelölt utasítástól folytatódik. Ha nem használunk default címkét akkor a vezérélés a switch utasítás blokkját záró } utáni utasításra adódik. 2_7.c
A switch utasítás
A goto utasítás A strukturált, jól áttekinthető (tehát valószínűleg hibátlan) programszerkezet kialakítása során nem szabad goto utasítást használnunk. A goto utasítás ugyanis kuszává, áttekinthetetlenné teszi a forrásprogramot. Vannak esetek azonban, amikor a goto segítségével jutunk el legegyszerűbben a megoldáshoz. A goto utasítás felhasználásához utasításcímkével kell megjelölnünk azt az utasítást ahova később ugrani szeretnénk. Az utasításcímke valójában egy azonosító, amelyet kettősponttal határolunk el az utána álló utasítástól: A goto utasítás, amellyel a fenti címkével megjelölt sorra adhatjuk a vezérlést:
A goto utasítás