Hogyan tanulják anyanyelvüket a babák?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Sipos Mária – Várnai Zsuzsa MTA NytI Szombathely,
Advertisements

V. Országos Tanácsadói Konferencia Budapest, BKIK Tanoszt.
A diskurzusok alatt lezajló tudati folyamatokról Kántor Gyöngyi PTE, Alkalmazott Nyelvészeti Doktori Iskola.
Móricz Zsigmond Alapiskola és Óvoda
KATONAI ALAPISMERETEK Előadó: Dr. Felházi Sándor mk. ezredes dékán.
HIPOTÉZIS A képzésben és oktatásban megjelent alábbi három fogalom paradigmaváltást okozott:  Flexible Learning  Distance Education  Open Learning Thomas.
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV Szakképzés ma … Málnási Gábor.
A gyermekek nyelvelsajátítása
Poliglottok eszközei- Autoritmia. Az Autoritmia állomásai: •20 év alatt kristályosodott ki; •Poliglottok gyakorlataival való megismerkedés; •Tanítási.
Vigh György: Webes alkalmazások akadálymentesítése Kaposvár, oldal.
–– Hétköznapi munka több nyelv és kultúra metszéspontján Papp Annamária Nyelvi és kulturális sokszínűség Bemutatkozik.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Ahol a nők nincsenek hátrányos helyzetben Patai Ágnes humánpolitikai igazgató november 15.
Tudományos és publicisztikai szövegtípusok
INTERDISZCIPLINÁRIS OKTATÁS A DIGITALIZÁLT TÉRKÉP SEGÍTSÉGÉVEL
Hegyi Csaba SZABÓ ÉS VESZELSZKY szó – rajz – írás
TÁMOP /A – RÉV projekt ORSZÁGOS MUNKAERŐ-PIACI SZOLGÁLTATÓ ÉS SZAKMAI TÁMOGATÓ HÁLÓZAT III. ORSZÁGOS HÁLÓZATI TALÁLKOZÓ Budapest
A képernyő-interfész feltételezett hatásrendszere.
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
Hatalom interdiszciplináris megközelítésben. Szeged, 2004.
Anyanyelvi nevelés tematika
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Tanuláselméleti megközelítés
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Összefoglaló a felsőoktatási.
„Hidat építünk” az energetikai tanácsadók szerepe Magyarországon
Turizmusstatisztika a KSH-ban Központi Statisztikai Hivatal
A Magyar Pszichológiai Szemle témák és statisztikák tükrében Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke Szubjektív főszerkesztői kommentárok.
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
Katona József 16/A.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Dajkanyelv - Az anyai beszédmagatartás néhány aspektusa
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
Kiegészítés a Minőségbiztosítás II. oktatási segédlethez (BSC) A 2. konzultáción kiemelt diasorszámok: 7-10, 17,18-23,31,34-44,59,66,75-82,85-86,88- 90, ,
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Összeállította: Dóber Valéria
A környezetedben élő gyermek és az evangélium © Copyright 2009 Child Evangelism Fellowship.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
A „diszes” problémák korai jelei
AZ ANGOL NYELV TANÍTÁSA DRÁMAPEDAGÓGIAI MÓDSZEREK SEGÍTSÉGÉVEL SZAKIRÁNYÍTÓ: EMŐDI ANGÉLA ANGOLTANÁR 1O-ES SZÁMÚ ÁLTALÁNOS ISKOLA, SZATMÁRNÉMETI ZÁRÓKONFERENCIA.
Az idegen nyelvi képzés kihívásai, tanulás-módszertani problémái
Harmadik matematikakönyvem
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
A dajkanyelv önzetlenségének kérdése
Beszámoló ELFT Békés Megyei Csoport 2007–2011. Beszámoló 2007–2011 Taglétszám Jelenleg 14 tag  Létszám lassan csökken  Nőni fog a nyugdíjasok száma.
A munkahelyi diszkrimináció
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Vigyázat: minden üzenet!
Uniós pályázati lehetőségek a szakmai együttműködés, tapasztalatcsere és a vállalkozásfejlesztés elősegítésére Pataky Zsanett Tempus Közalapítvány.
„A betűk csendje” Könyvek, könyvtárak a hallássérültek világában dr. Tapolczai Gergely ügyvezető igazgató Budapest, november 26.
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
PROGRAMOZÓ/INFORMATIKUS SZAKMA BEMUTATÁSA KÉSZÍTETTE : PINTARICS – DÉVÉNYI ZSOMBOR.
Előadás másolata:

Hogyan tanulják anyanyelvüket a babák? Egy rendhagyó középiskolai nyelvtanóra (DExpo) Fehér Krisztina 2011. november 17.

Mi(lyen) is a nyelv?

Mi(lyen) is a nyelv?

Mi(lyen) is a nyelv? a nyelvelsajátítás folyamata nem lényeges a nyelv az emberektől független? de akkor hogy jött létre? akkor miért változik? akkor miért változatos?

Mi(lyen) is a nyelv? változó és változatos nyelv az emberek közötti társas hálózat az emberek elméjében lévő nyelvek

Mi(lyen) is a nyelv? változó és változatos nyelv az emberek közötti társas hálózat az emberek elméjében lévő nyelvek a nyelvelsajátítás folyamata kulcskérdés

A nyelvelsajátítás magzati tanulás a ritmika, a hangsúly és a hanglejtés elsajátítása

A nyelvelsajátítás a csecsemőkori tanulás

A nyelvelsajátítás a csecsemőkori tanulás a hangkapcsolódási minták elsajátítása Saffran és munkatársai (1996)

A nyelvelsajátítás az egyévesnél nagyobb babák tanulása a szavak elsajátítása Quine és a gavagai-helyzet

A nyelvelsajátítás a néhány éves babák tanulása a szóelemek elsajátítása a teljesítmény ingadozása, szélsőséges esetben akár U-alakban

A nyelvelsajátítás a néhány éves babák tanulása a szóelemek elsajátítása a teljesítmény ingadozása, szélsőséges esetben akár U-alakban Berko (1958)

A nyelvelsajátítás a néhány éves babák tanulása a mondatok elsajátítása Pléh Csaba és munkatársai (2009)

A nyelvelsajátítás változó és változatos nyelv érdekes nyelvtanóra? érdekes nyelvészeti előadások, szemináriumok?