Érték alapú közösségek? Pusztai Gabriella. A felsőoktatás átstrukturálódásának hatása a hallgatói szocializációra Az akadémiai közösség (?) széttöredezett.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A sportszocializáció.
Advertisements

Jelige: „Isa, por es homou vogymuk.”
EUROSTUDENT V A felsőoktatás szociális dimenziója Kiss László Educatio Nonprofit Kft.
Társadalmi rétegződés, életmód, szabadidő
Az észlelés kulturális eltérései A valóság alternatív nézetei.
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Egyetemi tapasztalatok és fejlesztési elgondolások Pukánszky Béla Szegedi Tudományegyetem.
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
Szocializáció Fogalmak:
A kétnyelvűség mint társadalmi jelenség
Az egyetem mint szocializációs színtér Campus-lét a Debreceni Egyetemen Műhelykonferencia Debrecen, december 3. Szabó Ildikó DE Szociológia és Szociálpolitika.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Hallgatói mobilitás a Debreceni Egyetemen.
Dusa Ágnes Szociológia MA II. évfolyam DE Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Campus-lét konferencia
A hallgatói teljesítményt befolyásoló erőforrások a kampuszon Pusztai Gabriella.
Campus lét konferencia 2012 A KÖZ ÉS A MAGÁN KÖZÖTTI HATÁR ÉS AZ ÁLLAMPOLGÁRI ELKÖTELEZETTSÉG.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Interkulturális kommunikáció (5.ea.)
RTM kínálatának alakítása
A tömegkommunikáció hatása a nyelvre és a gondolkodásra
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
(AGRÁR)EGYETEMEK SZEREPE A HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉSBEN
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
„ …mindig többek lehetünk, mint amik vagyunk,
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
Pusztai Gabriella –Kovács Klára Debreceni Egyetem, Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program Felsőoktatás-kutató és Fejlesztő Központ (CHERD-H) MSZT-konferencia,
Identitás a határon és azon túl… A határon túli magyarok nemzeti identitásdimenzióinak alakulása a magyar- szlovák-ukrán határ mentén Pakot Ágnes BCE Szociológia.
Bauer András - Berács József:
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
Az EEM helye a menedzsmentben
1 Civil részvétel és szerepvállalás A helyi és térségi együttműködés lehetőségei és korlátai Rajnai Gábor Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórum.
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A városmegújítás, mint a helyi gazdaság hajtómotorja Határmenti régió fejlesztésének lehetőségei Június 24. Brunda Gusztáv, Inno-nivo Kft., Salgótarján.
A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása TÁMOP /2-2F A projekt az Európai Unió támogatásával,
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
A deviancia értelmezési kerete
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A VIR ÉS DPR RENDSZEREK SZEREPE AZ ÁGAZATI IRÁNYÍTÁSBAN DR. NÁDAI LÁSZLÓ főosztályvezető Tudománypolitikai Főosztály.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
HERD A3 Tehetséggondozó kezdeményezések Debrecenben és Nagyváradon.
KÖZNEVELÉSI ÉS FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN DOLGOZÓK MUNKAHELYI JÓL- LÉTÉNEK KUTATÁSA.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
A BKF tudástranszfer modellje a
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
TÁRSADALMI INNOVÁCIÓ GENERÁLÁSA BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉNMEGYÉBEN (T – MODELL) KOCZISZKY GYÖRGY „Társadalmi Innovációk generálása Borsod-Abaúj- Zemplén megyében”
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
A határ menti vállalati együttműködés kulturális gátjai – egy magyar szempontú elemzés Szőke Júlia Gazdasági tanár, abszolvált PhD hallgató Széchenyi István.
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
LEADER, Identitás, Sport
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
I. Konfliktus értelmezése
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Az együttműködés és a tudomány iskolája
A hallgatók szociális helyzetének vizsgálata
Előadás másolata:

Érték alapú közösségek? Pusztai Gabriella

A felsőoktatás átstrukturálódásának hatása a hallgatói szocializációra Az akadémiai közösség (?) széttöredezett Az egységes (?) hallgatói kultúra felbomlott Perifériális felsőoktatási régiók Nemtradicionális hallgatói csoportok

Létezik-e hallgatói kultúra? Vagy csak valóságkonstrukciók diffúziója? A felsőoktatási tanulmányokkal kapcsolatos cél értelmezése, tanulmányi orientáció A felsőoktatási normákról és a (többlet)munkáról vallott felfogás A megbízható partnerek köréről kialakított percepció

Válaszok Felsőoktatási szocializációelméletek (Weidman, Huber) Intézményi hatás modellek (Tinto, Pascarella-Terenzini) Intézményi habitus elmélete (Bourdieu, Thomas) Társadalmi tőke elmélete (Coleman) Értelmező közösségek elmélete (Berger- Luckmann, Fish)

Hipotézisek a hallgatói szerepértelmezés az egyéni társadalmi háttér a kampuszkörnyeze tben domináns nézetek a kampuszra való beágyazottság

A társadalmi háttér szerepe

TípusokA szülői iskolázottság szerinti csoportokban Tanulmányi célértelmezésMobilitásorientált Moratóriumkereső Tanulásorientált Presztízsvadász NS Hallgatói normafelfogásEgoista Normatisztelő Szelektív NS ** A többletmunka iránti elkötelezettség Befektetés minimalizálás Intragenerációs versengés Intergenerációs kooperáció NS * NS Megbízható közösség határai Intragenerációs akadémiai Intergenerációs akadémiai Közéleti NS

A kampusz társadalmába való relációs beágyazottság Intergenerációs kapcsolatok Intragenerációs kapcsolatok Társas tevékenységrendszer Pozicionális referenciacsoportok Kampuszon kívül Kampuszon belül Akadémiai eszményhez közel Akadémiai eszménytől távol Kollegiális Diákközösségi Láthatatlan Mikroközösségi

TípusokA beágyazottság szerinti csoportokban Tanulmányi célértelmezésMobilitásorientált Moratóriumkereső Tanulásorientált Presztízsvadász NS ** NS Hallgatói normafelfogásEgoista Normatisztelő Szelektív ** *** NS A többletmunka iránti elkötelezettség Befektetés minimalizálás Intragenerációs versengés Intergenerációs kooperáció ** Megbízható közösség határai Intragenerációs akadémiai Intergenerációs akadémiai Közéleti NS ** NS

Kulturális beágyazottság A kampuszon domináns értelmezések vagy az előnyösebb társadalmi kompozíció hatása erősebb

Célértelmezés a kontextusban

Morálfelfogások a kontextusban

Többletmunkához való viszony

Bizalomsugár

Elméleti következtetések hallgatói szocializáció új értelmezése Intézményi hatás modellek következtetései korlátozottan érvényesek Az intézményi habitus és a hallgatói közösségekben használatos értelmezések harmóniája kérdéses Társadalmi tőke elmélete finomításokkal alkalmazható A hallgatói értelmező közösségek koncepciójának lehetőségei