1. hét: a minőségügy történeti kialakulása Minőségirányítás 1. hét: a minőségügy történeti kialakulása Az előadások / gyakorlatok diáinak kidolgozása során jelöljön ki kulcsszavakat amelyeket az ellenőrző kérdésekhez hiperhivatkozásként kapcsoljon a kérdéshez. Művelet leírása BESZÚRÁS OBJEKTUM HIPERHIVATKOZÁS súgóban.
ELŐADÁS/GYAKORLAT ÁTTEKINTÉSE a minőségfogalmának előtérbe kerülése a minőségügyben kimagasló Szakemberek a minőségügy szabványosítási háttere Az előadások / gyakorlatok diáinak kidolgozása során jelöljön ki kulcsszavakat amelyeket az ellenőrző kérdésekhez hiperhivatkozásként kapcsoljon a kérdéshez. Művelet leírása BESZÚRÁS OBJEKTUM HIPERHIVATKOZÁS súgóban.
Ókor Hamurabi törvénykönyve: rendelkezik az orvosi műhibákról Szabályokat egyesítették, írásba foglalták
Az egyiptomi fáraók idején… Tutankhamon temetése a világ egyik legrégebbi dokumentált minőségi hibája. Sietve temették el és a balzsamozási eljárás során használt ágyak jelei szerint az egyes elemeket felcserélték….
„Egy házat nem csak az tud értékelni, aki építette, hanem még talán jobban meg tudja bírálni az, aki használja; a kormányszerkezetet a kormányos jobban, mint az ács és a lakomát jobban a vendégek, mint a szakács.” Arisztotelész
HALÁL KÖNYVE Dokumentált minőségügyi rendszer az előkelőségek temetésére. Leírta a szertartások végrehajtásának módját, előírta az emberekkel együtt eltemetendő javak előkészítésének szabályait. Az előírt minőséget Necropolis főfelügyelője tanúsította kézjegyével.
HEFOP 3.3.1. KÖZÉPKOR azonos hivatást művelők szakmai érdekképviseleti rendszerbe tömörültek = céhek Minőségi színvonal megőrzése Ennek érdekében minden darabot megvizsgáltak
Manufaktura időszaka A minőség egy új dimenziója jelent meg. HEFOP 3.3.1. Manufaktura időszaka A minőség egy új dimenziója jelent meg. Munkamegosztás Betanított munkások Selejtek száma megnőtt Ezért változás → ellenőrzés, szabványosítás
MINŐSÉG VAGY MENNYISÉG ??? . MINŐSÉG VAGY MENNYISÉG ??? A minőség döntő tényezővé, túlélési kritériummá csak az ipari forradalom óta vált. Dr. Balatoni Ildikó
1880-as évek Frederick Winslow Taylor ( 1856-1915) Amerikai gazdasági szervező mérnök „A tudományos menedzsment alapelvei”c. könyv szerzője A tervezés különválása a végrehajtástól Menedzsment módszerek alkalmazása a hatékonyság növelésére
Ford T modell A gyártásától megváltozott az ipari termelés jellege Ford és Taylor a manufakturális ipart alakították át A gépkocsi gyártás folyamatát műveleti egységekre bontották, erre technológiát alkottak, szakmunkásokat neveltek, a gyártás idejét lecsökkentették. Képzett minőségellenőröket bíztak meg. A minőség ellenőrzés önálló szakmává vált.
Az I. világháború… A minőség „felemelkedett a levegőbe” és azt igényelte, hogy a brit repülőgépek megbízhatóságát fejlesszék. Ha egy német gép meghibásodott, az uralkodó széljárás gyakran lehetővé tette, hogy a pilóta visszatérjen a saját vonalai mögé és később újra felszálljon, míg a brit pilóta hasonló esetben fogságba esett.
A minőségügyi rendszerek fejlesztésében kiemelkedő szerepet játszó szakemberek
Walter A. Shewhart (1891-1967) Statisztikus (1920-as, 30-as évek) A statisztikai elveken nyugvó minőségellenőrzési rendszerek kialakítása fűződik a nevéhez Ellenőrző kártyák elméleti és gyakorlati kidolgozása
W. Edwards Deming (1900-1993) Amerikai statisztikus 1950-es években japán mérnököket képzett és a japánok szerint kiemelkedő szerepe volt abban, hogy országuk a második világháború után ugrásszerűen fejlődött „A minőség elsősorban a felsőbb szintű menedzsment tetteinek és döntéseinek következménye A menedzsment feladata a rendszer szervezése, az általános problémák kezelése
Joseph M. Juran Erdélyben született(1904) és az Egyesült Államokban telepedett le Villamosmérnök Segédkezett a japán ipar szerkezeti átalakításában Dokumentált folyamat: „Juran trilógia” Minőségtervezés Minőségellenőrzés Minőségfejlesztés „ A minőség megfelelés a felhasználó igényeinek”
Philip B. Crosby (1926-2001) „A minőség ingyen van” c. könyv 1979 „ Nulla-hiba” program – rakéta gyártás, kormányprogram Elmélete 4 alaptétele: Minőség definíció Minőségügyi rendszer Nulla-hiba Minőségköltségek „ A minőség az igényeknek való megfelelést és nem az eleganciát jelenti”
Armand V. Feigenbaum A General Electric menedzsere „A szervezet összes területe felelős a minőségért” A TQC- Total Quality Controll fogalmának bevezetése „ a termék és a szolgáltatás minősége: mindazon értékesítési, tervezési, gyártási, karbantartási jellemzőknek az összessége, amely által a termék és szolgáltatása a használat során kielégíti a vevő elvárásait”
A második világháború után a gazdaságban új korszak következett…
A II. világháború után: USA A fogyasztók a javak és a szolgáltatások igen széles köréből választhattak. Az amerikai piacok viszonylag nyitottak voltak valamennyi külföldi cég előtt Az amerikai cégeknek egyre erősebb konkurenciával kellett szembenézniük Felismerték, hogy a hibás termékek átdolgozása költséges és pazarló, és ezért az alapfolyamatokat kell javítani
A II. világháború után: Japán A japán gazdaság teljesen elpusztult A háború előtti áruk nem voltak jó minőségűek A japán menedzserek tanulmányozták a külföldi gyakorlatokat, és olyan mechanizmusokat hoztak létre, amelyek biztosították, hogy a minőségre irányuló figyelem folyamatos legyen (tömegképzés, alkalmazottak bevonása, minőségi hurok) Az 1980-as években Japán a világ második legnagyobb ipari hatalma lett
USA 1969 – NASA - minőségügyi követelmények (Nemzeti repülésügyi és Űrkutatási Hivatal) – 1971 – Nukleáris ipar: három minőségügyi rendszerre vonatkozó követelmény Amerikai Élelmiszer és Gyógyszerhivatal (FDA) Jó gyártási gyakorlatok ( GMP)
Ezek a szabványok képezték az alapját… NATO ( Észak-atlanti Szerződés Szervezete) szabványainak AQAP 1,4,9 Szövetségi Minőségbiztosítási Követelmények Minőségügyi rendszer Gyártásközi ellenőrzés és vizsgálat Végellenőrzés
Nagy-Britannia Nem fogadta el a NATO szabványokat Bevezették: Védelmi Szabványokat (DEF.STANS) A Védelmi Minisztérium csak a DEF.STAN követelményeknek megfelelő hadiipari vállalatokkal kötött szerződéseket
Nagy-Britannia 1974-ben BS 5719 nem hadsereg számára, ipari előállításra készült minőségbiztosítási irányelvek kidolgozása BS 5750 szabvány- nem csak a szerződéses kapcsolatban alkalmazták, hanem külső fél általi regisztrációra is alkalmassá vált
ELŐADÁS/GYAKORLAT ÖSSZEFOGLALÁSA HEFOP 3.3.1. ELŐADÁS/GYAKORLAT ÖSSZEFOGLALÁSA a minőség megváltozott szerepe a minőségügy történeti háttere a minőségügyi szakemberek elméletei a minőségügy szabványosítási háttere
ELŐADÁS ELLENÖRZŐ KÉRDÉSEI HEFOP 3.3.1. ELŐADÁS ELLENÖRZŐ KÉRDÉSEI Ismertesse a minőségügy kialakulását. Ismertesse Deming és Juran elméleteit. Mutassa be a minőségügy szabványosítási hátterét.
ELŐADÁS Felhasznált forrásai HEFOP 3.3.1. ELŐADÁS Felhasznált forrásai Szakirodalom: Dr. Varga Emilné Dr. Szűcs Edit: Minőségmenedzsment, Debrecen, Campus Kiadó, 2005. ISBN 963 86424 91 EN ISO 9001:2000 EN ISO 9000:2005