A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Arany János
Advertisements

A magyar irodalom és nyelvtan vizsga a 8. évfolyamon
Arany János Ősszel.
A népies stílus A romantika egyik ágaként alakult ki a reformkorban.
Petőfi Sándor Életrajz-életmű.
TÁMOP a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnáziumban
REFORMKOR (1830 körül – 1848).
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Petőfi Sándor / / Kovács Zsuzsanna.
Arany János Letészem a lantot.
Feldolgozás gondolattérkép segítségével
BŰN ÉS BŰNHŐDÉS ARANY JÁNOS BALLADÁIBAN
Arany János balladái Műfaji sajátosságok.
Arany János ( ).
Arany János ars poeticája (1861)
Arany János
A romantika Magyarországon
Arany János élete és munkásága
Az es forradalom és szabadságharc a magyar irodalomban
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A romantika irodalmából
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Arany János Érettségi tételminta.
Berzsenyi Dániel Érettségi tételminta.
Vörösmarty Mihály Érettségi tételminta.
Petőfi Sándor Érettségi tételminta.
Tematika 9. évfolyam irodalom.
A görög és római líra.
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
Forradalmi költészete
A ROMANTIKA.
Vörösmarty Mihály munkássága
Arany János: A walesi bárdok.
Ki beszél a versben? A lírai én fogalma
A ballada 31/A.
A dal évszázadai. 1. Dal, de mégsem dal Görögök: ódé Rómaiak: Horatius carmenjei Középkor: trubadúrlíra – éppen, hogy nem személyes Az igazi, mai értelemben.
Népköltészet 002.
A ROMANTIKA ÉS A MŰVELŐDÉS EURÓPÁBAN
Arany János Mindvégig.
A görög és római kultúra
A romantika.
MAGYAR IRODALOM 7. OSZTÁLY.
ARANY JÁNOS BALLADÁI SÁNDOR ANDREA.
Dráma Irodalmi mű.
Finnugor népek népköltészete, irodalma I.
Készítette:Hagymási Réka 11.P
ARANY JÁNOS ( ).
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
Levelek Iris koszorújából 1909
PETŐFI SÁNDOR ( ).
Arany János Élete és munkássága.
Arany János élete és munkássága
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
A romantika.
Vojtina ars poeticája:
Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében.
A forradalmi hullám utórezgése
Vojtina ars poetica-ja
Arany János: Vojtina ars poétikája
Arany János Vojtina Ars poetikája
Arany-versterv.
Vojtina ars poetica Arany János.
A keletkezés körülményei
- avagy mi fán terem a jó költészet-
Arany János Vojtina Ars Poétikája
Vojtina ars poétikája Arany János.
Vojtina Ars Poétikája Versterv.
Előadás másolata:

A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón Arany János (I., 1847–1861)

Arany János és a romantika Háttér: a romantika paradoxona Az egyén felszabadítása („humán expanzív modell”) – a szubjektív műfajok előtérbe kerülése (a regény mint vallomás, a líra mint önkifejezés); A népköltészet felértékelése – valódi modern költészet csak saját, kollektív hagyományból születhet (a nemzeti irodalom hagyományközösségi mintázata) Petőfi: a paradoxon feloldása a lírai szerep révén

Arany viszonya a romantikához Irodalmi szocializációja Biblia; antik klasszikusok (Homérosz, Horatius, Vergilius, Ovidius); orális népköltészeti hagyomány; romantika előtti magyar költészet (ponyvairodalom, diákköltészet, Csokonai, Gvadányi, Dugonics) A romantikus magyar irodalom későbbi hatása (1834) → a romantika klasszicizálása

A líra helye Arany költészetében Népies epika – Arany elköteleződése epikusként az irodalom hagyományközösségi mintázata mellett: Toldi (1846–47); A romantika paradoxona Aranynál: epika és líra mint „objektív” és „szubjektív” költészet → A lírai önkifejezés mint kényszerűség a líra mint az objektív költészet válságának terméke (→ az epika lírizálódása: Toldi estéje, Bolond Istók); a népdal mint kiindulás helyett: az önkifejezés klasszikus és romantikus mintáinak deformálása (→ ← Petőfi)

Az Arany-líra kibontakozása A líra mint a költészet önreflexiója: ars poeticák Az „objektív költészet” és elvesztése: Válasz Petőfinek (1847) – Letészem a lantot (1850) a költészet mint eszményítés; a költészet eszményítő erejét közösségi eszméktől kapja → a közösségi költőszerep elvesztésének tapasztalata mint az önkifejezés indítéka A költői szuverenitás joga: Vágtat a ló… (1852) Az eszményítés költészettani indoklása: Vojtina ars poetikája (1861)

Álom és sejtelem: a romantikus költői önkifejezés mint az „objektív költészet” alternatívája az eszményítés kudarca – eszmény helyett rémképek: Álom–való (1848) → Ha álom ez élet… (1849–50, vö. Vörösmarty: Előszó); az eszményítés kivételes sikere: Dante (1852);

A tárgyiasítás mint közvetett önkifejezés – szerepek helyett beállítódások → narratívák elegiko-ódában alternatív narratívák: Ősszel (1850); a lírai én szóródása a narratívákban: Évek, ti még jövendő évek… (1850) dalban: A lejtőn (1857); lírizált kisepikai műfajokban allegória: A rab gólya (1847), A gyermek és szivárvány (1851); életkép: Kertben (1851) drámai monológban: Az örök zsidó (1860) a tárgyiasítás végpontja: a ballada

A közösségi költő szerepe 1848/49: a honvéd/nemzetőr mint figura a népies helyzetdalokban (Nemzetőr-dal, 1848, Nyalka huszár, 1849, Rásüt az esthajnal…, 1849) Közösségi ódák válság idején (Rendületlenül, 1860; Széchenyi emlékezete, 1860; Magányban, 1861)