Sigmund Freud és a klasszikus pszichoanalízis

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
A pszichoanalízis Freud és kora.
Elhárító mechanizmusok (énvédő technikák)
A személyiség.
SZEMÉLYISÉGLÉLEKTAN.
A harmadik erő elméletei
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
A képzőművészet-terápia
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
Énfunkciók A személyiségnek, mint önszabályozó
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
A „közbülső változók” bevezetése
Franz Alexander, a pszichoszomatika zsenije…
A magyar pszichoanalitikus mozgalom kezdete
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Henry Murray dinamikus motivációs rendszere
interperszonális személyiség-koncepciója
Harry Stack Sullivan.
Alfred Adler individuálpszichológiája
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Rokszin Mónika pszichológus
Marco Ferreri: „A nagy zabálás” című filmjében
Személyiségpszichológia
A személyiség pszichikus struktúrája
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
A pszichológiai fejlődés
Személyiség- pszichológia II
A VEZETÉS mint RENDSZER
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
Személyiség - lélektan
Az emberi tanulás.
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
Általános és személyiséglélektan
A VEZETETT Dr. Dinnyés János egyetemi tanár Vezetéstudományi tanszék.
A szomatikus marker feltevés
A csoportvezető nehézségeinek forrásai és jellemző formái  A TAGOK MŰKÖDÉSI MÓDJÁBÓL ADÓDÓ NEHÉZSÉGEK- (VÉDEKEZŐ- MECHANIZMUSOK)  Elfojtás  Tagadás.
A pszichikumról általában
Személyiségünk a betűkben
A pszichológia mint tudomány
Temperamentum, öröklés, szociobiológia
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Adolf Grünbaum: A pszichoanalízis alapjai. A pszichoanalízis (pa.) nem természettudomány, mert:  a pa. másféle kauzalitást használ mint a tudományok.
A kriminálpszichológia
A személyiség ösztönző – reguláló sajátosságcsoportja
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
Elhárító mechanizmusok
A pszichoanalízis Freud és kora.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Pszichológia előadás 2006./2007. tanév őszi szemeszter
Személyiségfejlődési zavarok
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Strukturális modell I. Felettesén (superego, überich) –erkölcsi, szociális normákat tartalmazza (identifikáció, introjectio)utolsóként fejlődik ki (oedipális.
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
A képzőművészet-terápia
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
A pszichoanalízis.
A SZEMÉLYISÉG FOGALMA, SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE, ELMÉLETEI
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Előadás másolata:

Sigmund Freud és a klasszikus pszichoanalízis

Pszichoanalízis = lélekelemzés Egy ember műve? Freud óta változatlan? Divatjamúlt? Kultusz, mely csak a beavatottaké?

Mi a pszichoanalízis? Kutatási módszer, amelynek segítségével beszéd-megnyilvánulások, cselekvések és imaginárius képződmények (álmok, fantáziák, kényszerképzetek stb.) tudattalan jelentéséit rekonstruálhatjuk Kezelési módszer, amely kommunikáción, interszubjektív kapcsolaton alapul Metapszichológiai rendszer, amely a normális és a patologikus folyamatokról alkotott elképzeléseket tartalmazza.

A pszichoanalízis történeti gyökerei XIX. század vége: hisztéria kutatása Charcot: Salpêtrière A probléma: a gondolat, amely kívül van a tudaton Janet, Breuer és Freud a hisztéria okait kutatta: trauma-eredet! A hisztériás paciensek tünetei enyhíthetők, ha a pacienssel feltárják és kimondatják a traumatikus emlékeket és az ezzel járó intenzív érzéseket! „katarzis” „pszichoanalízis”

„…azt a tézist terjesztem elő, mely szerint minden hisztériás eset mélyén egy vagy több idő előtti szexuális élmény rejtőzik; olyan élmények, amelyek ugyan a korai gyermekkor részei, ám amelyek pszichoanalitikus munkával az eltelt évtizedek után is reprodukálhatók. Úgy hiszem, e felfedezés komoly jelentőséggel bír; az ideggyógyászat tudományán belül ez caput Nili fontosságú eredmény.” (S. Freud: A hisztéria etiológiája, 1896.)

Freud elméletének további alakulása Freud megtagadta a hisztéria trauma-eredetét Breuerrel együtt felismerték, hogy a tünetek tartós megszüntetésében annak van a legnagyobb jelentősége, hogy a tudattalan élményanyag hozzáférhető legyen maga a paciens számára! Szabad asszociáció módszere (álomelemezés, elhárítás, ellenállás)

A psziché topográfiai modellje A tudattalan az elfogadhatatlan gondolatok és érzések tárháza. Közvetlenül, akaratlagosan nem hozzáférhető a tudatosság számára, de hatást gyakorol a viselkedésre, rejtett módon megnyilvánul. A tudatelőttes elfogadható és tudatosulni képes gondolatokat és érzéseket tartalmaz, melyek a jelenben éppen nem tudatosak, de hozzáférhetőek. A normál emlékezet. A tudatos az adott időben éppen átélt érzéseinket és gondolatainkat tartalmazza. Az a lelki terület, amiről pillanatnyilag tudomásunk van, amit szavakba vagyunk képesek önteni. (A jéghegy csúcsa.)

A psziché strukturális modellje Ösztönén (ősvalami, id) Én (ego) Felettesén (superego)

Az id jellemzői A személyiség ősi, velünk született része Valamennyi öröklött jellemzőnket tartalmazza: ösztönöket, melyek szorosan kapcsolódnak a biológiai szükségletekhez Tartalmazza a testi és lelki működésben felhasználható összes energiát Irracionálisan, az örömelv alapján működik Reflex-tevékenységek által csökkenti a feszültséget, másrészt elsődleges folyamatok révén teljesíti vágyait Fő hajtóereje a libido (életösztön) Később másik hajtóerőt is leírt Freud: halálösztön

Az ego jellemzői A szabályozó műveletek gyűjtőhelye Az idből származik, annak energiáit használja Realitáselv vagy valóságelv alapján működik A viselkedés racionálisnak tekintett oldala az ego megnyilvánulása Mérlegel, halaszt Másodlagos folyamatok által csökkenti a feszültséget Végrehajtó szerepe van Fő funkciói: közvetít! Szorongás esetén elhárító mechanizmusokat működtet

A superego jellemzői Normákat, erkölcsi értékeket tartalmaz Belsővé tett szülő-képek köré szerveződik Önkritikus beállítódások sorozata Szorosan kapcsolódik az egohoz, de részben független is attól Megkülönbözteti egymástól a jót és a rosszat, a helyeset és a helytelent További két része az énideál és a lelkiismeret Idealista, tökéletességre törekszik Fő funkciói: meggátolni az id társadalmilag elítélt impulzusait, az ego-t eszmei célok felé terelni

A személyiség dinamikája /1. Az ember: komplex energiarendszer: a lelki folyamatok biológiai folyamatokon keresztül jutnak energiához a biológiai folyamatok az ösztönénen keresztül, ösztöntörekvések formájában jutnak kifejezésre Az ösztönök a személyiség hajtóerői: belső szomatikus ingerforrás velünk született pszichológiai megjelenési formái. (Pszichés megjelenése a vágy, testi alapja pedig a szükséglet, pl. éhség.) Az ösztönök székhelye, energiák tárháza az ösztönén

A személyiség dinamikája /2. Az ösztönök 4 jellemzője: Forrás Cél Tárgy Erő (impetus) Az ismétléskényszer

A személyiség dinamikája /3. Az ösztönök 2 kategóriája: Életösztön: minden létfenntartó és fajfenntartó ösztön ide tartozik, energiája a libido Halálösztön: romboló ösztönök. Ennek származéka az agresszivitás

A személyiség dinamikája /4. A psziché struktúrájának energia-ellátása Pszichés energiával eredetileg csak az ösztönén rendelkezik! (tárgyválasztás: tárgykathexis) Az ego az ösztönéntől kölcsönzi energiáját (identifikáció, ego-kathexis, antikathexis) A felettesén energiaellátása is identifikáció révén valósul meg „A pszichoanalízis dinamikus koncepció, amely a lelki életet az egymást serkentő és gátló erők kölcsönhatására vezeti vissza.” (Freud, 1910)

A pszichoszexuális fejlődés 1897. A gyermekkori szexualitás elmélete A szexualitás alapja: az ösztönkésztetések Az idegvégződések sűrűsége bizonyos szervekben: libidinális késztetések forrásaként működnek. Ezek az erogén zónák. A gyermekkor különböző fázisaiban más-más erogén zónának van meghatározó szerepe A gyermekkor szexuális késztetései tovább élnek a felnőttkorban is …

A pszichoszexuális fejlődés szakaszai Orális Anális Fallikus (Ödipusz-komplexus) Latencia Genitális

A szorongás Funkciója: figyelmezteti az ént a veszélyre! Fajtái: Valóságszorongás (1.) Neurotikus szorongás (2.) Morális/erkölcsi szorongás (3.) Traumatikus szorongás A szorongás és az elfojtás kapcsolata: melyik volt előbb?

Az elhárító mechanizmusok az ego-hoz tartoznak tudattalanok meghamisítják a valóságot soha nem teljes, végleges az elhárítás. Az elhárított tartalom, érzés, a megszelídített lelki konfliktus feszültsége kerülő úton visszajár!

Elhárító mechanizmusok Elfojtás Tagadás Projekció Reakcióképzés Racionalizáció Intellektualizáció Meg nem történtté tevés Izoláció Regresszió (fixáció!) Áttolás Elaboráció, Szublimáció Stb.

A klasszikus pszichoanalitikus terápia Célja: a tünetek megszüntetése, csökkentése. Az ehhez vezető út: elhárítások és konfliktusok feltárása, újraélése (katarzis), tudatosítása és átdolgozása Módszere: kezdetben hipnózis, majd szabad asszociáció, álomelemzés: értelmezés. A tünetnek értelme van, szimbolikus formában megnyilvánul az eredeti lelki konfliktus. A pszichoanalitikus passzív, a páciens mégis indulatokat tulajdonít neki: ez az indulatáttétel jelensége. A tudattalan vágyak, érzések az eredeti tárgyról az analitikusra vetülnek.

A pszichoanalízis kritikája Kora közvéleménye számára nehezen volt elfogadható a gyermeki szexualitásról vallott elképzelése, és az is, hogy a tudattalan határozza meg az emberi viselkedést, nem a racionalitás. Elméletének objektív ellenőrzése akadályokba ütközik Klasszikus pszichoanalízis: viszonylag kevés eset alapján létrehozott elmélet. Az esetismertetés szubjektív: F. résztvevő megfigyelő. Mennyiben irányította ő pacienseit? Mennyiben szól az elmélet róla? Fogalmait tényként kezelték, holott csupán következtetések A személyiség fejlődésében az első 5 évnek tulajdonít csak meghatározó szerepet. És azután? A kezelés hosszú, költséges. Hatékony? A „tudattalan” létét mai kognitív kutatások is bizonyítják. A strukturális modell sok igazságot ír le a szocializációval kapcsolatban. Legfeljebb más nevet adunk a jelenségeknek…