Politikai és szociálgeográfia I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr. Kis-Benedek József c. egyetemi tanár
Advertisements

Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
1 Magyar Nyelven Európában I. Felsőoktatás és Tudomány Budapest március 31 – április 1.
WEST8. alapítva: 1987, Adriaan Geuze város – és tájépítészet: vízpartok, parkok, városi terek, kertek, nagyobb léptékű várostervek 70 építész, 3 iroda:
 A közös vámpolitika  Külkereskedelem  Segélypolitika  Szankciópolitika  Stb.  Egyre fontosabbá tette a külpolitikai együttműködést.
Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.)
Globalizáció és oktatás
A nemzetközi üzleti élet etikája
Negyedik előadás Március 11
Az Ókori Kelet világnézete
A görög történelem kezdetei
Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.)
Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.)
Az Európai Unió a globális világban Készítette: Kozák Magdolna.
Samuel P. Huntington Civilizációk összecsapása
Az ortodox Európa geopolitikája
Nők a globalizált világban
Az Európai civilizáció válsága
Igaza volt-e Huntingtonnak?
Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.)
Észak Dél ellen.
A Közel-Kelet és Afrika a világgazdaságban
Adódhat-e új lehetőség Magyarország számára az európai együttműködésből? Lóránt Károly Sopron, Közgazdász klub március 1.
Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
Intézményi fejlettség a Duna-stratégia makrorégióban
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
Az amerikai (USA) kommunikáció
Az EU kül- és biztonságpolitikája
A háború és a modern fegyveres erő
16. Témakör: Kultúra és globalizáció
Biológia 2.. Petrarca a studiolójában (15. sz., miniatúra)
Politikai és szociálgeográfia I. DEBRECENI EGYETEM Tudományegyetemi Karok Természettudományi és Technológiai Kar Társadalomföldrajzi és Területfejlesztési.
Politikai és szociálgeográfia I.
Politikai és szociálgeográfia I.
Politikai és szociálgeográfia I.
Politikai és szociálgeográfia I.
A multikultúra megítélése
Tanulási célú migráció a világban és itthon
A Kiotói Jegyzőkönyv Énekes Nóra Kovács Tamás.
Az erdélyi magyar fiatalok értékrendjének sajátosságai. Összehasonlító vizsgálat a román és a magyar fiatalok körében Veress Ilka Nemzeti Kisebbségkutató.
Neorealizmus és neoidealizmus
A „második hidegháború”
Bevezetés.
BIZTONSÁGPOLITIKAI KURZUS 2003/2004 II. FÉLÉV VÁLSÁGKEZELÉS TÓTH LÁSZLÓ MSC HADMÉRNÖK EZREDES SZEGED BIZTONSÁGPOLITIKAI KÖZPONT ELNÖKE.
Az Arab Liga és az Iszlám Tanács
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
A CSECSEN HÁBORÚK ÉS A HAN-UJGUR KONFLIKTUS Rigó Márta NT/I (MA) Stratégia és válságkezelés Budapesti Corvinus Egyetem.
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
A felsőoktatás néhány demográfiai kérdése A külföldön tanuló hallgatók.
Számrendszerek kialakulása
Nincs átfogó magyar monográfia Idegen nyelvű irodalom Időrendi adatbázis Tematikus adatbázis Folyóiratok, szaklapok Gazdasági adatok értékelése Kétoldalú.
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
SZUDÁN A DARFÚRI KONFLIKTUS OKAI ÉS NEMZETKÖZI VONATKOZÁSAI Rémai Dániel 2007 Minden jog fenntartva!
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
Politikai és szociálgeográfia I.
Politikai és szociálgeográfia I.
Dr.Grúber Károly:Egy fontos stratégiai háromszög (EU-Kína-Oroszország) az eurázsiai geopolitikai térben SZE, Regionális és Gazdaságtudományi Doktori Iskola,
Napjaink „globális” migrációi (Amerika, DK-Ázsia és Ausztrália, valamint Európa), a közös és eltérő vonások, várható eredmények JAKAB DÁVID
Az iszlám civilizáció kialakulása és elterjedése Tk. 23.
A népesség összetétele
Fekete Afrika A 2. Világháború jelentős hatással volt Afrikára. A háború után a legtöbb afrikai országban napirendre került a függetlenség kihívása. A.
Energetikai gazdaságtan
Készítette: Kerekes Henriett
IZRAEL ÉS AZ ARAB VILÁG Készítette: Mérő Dominika.
Földünk demográfiai folyamatai (összegzés)
40. GLOBALIZÁCIÓ ÉS GLOBÁLIS FOLYAMATOK.
CIVILIZÁCIÓS ÖVEZETEI
Ókori közel-keleti vallások
Előadás másolata:

Politikai és szociálgeográfia I. DEBRECENI EGYETEM Tudományegyetemi Karok Természettudományi és Technológiai Kar Társadalomföldrajzi és Területfejlesztési Tanszék Politikai és szociálgeográfia I. Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.) egyetemi tanár 1

4. tétel: Az emberiség civilizációi (S. P. Huntington nyomán) Samuel P. HUNTINGTON: A civilizációk összecsapása és a világrend átalakulása Európa Könyvkiadó Budapest,1998. 650 p.

Samuel P. Huntington Civilizációk összecsapása

Huntington életútja: (1927 ápr. 18 – 2008 dec. 24 New York, Yale (BSc.), Chicago, Harvard (PhD) 1959-62 Colimbia egyetemen a Háború-és béketanulmányok Intézetének helyettes vezetője

Huntington életútja: A Harvard professzora 1989-2000 vezeti a Stratégiai tanulmányok Intézetét Egyetemi pályafutása mellett politikai tanácsadó (Carter elnök 1977-78) Elméleti művét empirikus alapokra helyezte

Legfontosabb munkájának megszületése: 1992 – Francis Fukuyama – egy világ paradigmája 1993 Foreign Affairs folyóiratban cikk Nagy port kavart, ezért szükséges volt gondolatainak részletesebb kifejtése 1996: Civilizációk összecsapása, és az új világrend kialakulása (The Clash of Civilizations and the remaking of world order)

Legfontosabb munkájának megszületése: 1992 – Francis Fukuyama – egy világ paradigmája 1993 Foreign Policy folyóiratban cikk Nagy port kavart, ezért szükséges volt gondolatainak részletesebb kifejtése 1996: Civilizációk összecsapása, és az új világrend kialakulása (The Clash of Civilizations)

Civilizációk harca 1. Nyugat 2. Latin-Amerikai 3.Ortodox 4. Iszlám 5. Kínai 6. Indiai 7. Japán 8. Afrikai

Kik is vagyunk? Önmeghatározás: vallás, nyelv, tradíció, történelem,értékek mentén Kulturális csoportokkal azonosulnak Csak akkor tudjuk, hogy kik vagyunk, ha azt is tudjuk, hogy kik nem vagyunk (és kik ellen vagyunk

Kik is vagyunk? Önmeghatározás: vallás, nyelv, tradíció, történelem,értékek mentén Kulturális csoportokkal azonosulnak Csak akkor tudjuk, hogy kik vagyunk, ha azt is tudjuk, hogy kik nem vagyunk (és kik ellen vagyunk

Kik is vagyunk? Önmeghatározás: vallás, nyelv, tradíció, történelem,értékek mentén Kulturális csoportokkal azonosulnak Csak akkor tudjuk, hogy kik vagyunk, ha azt is tudjuk, hogy kik nem vagyunk (és kik ellen vagyunk Civilizáció: Az azonosulás legtágabb szintje!

Tézisei: A civilizációk állandóan változnak Globális civilizáció nem fog kialakulni A modernizáció nem eredményez nyugatosodást A nyugati civilizáció nem egyetemes, megújulása kérdéses A Civilizációkon belüli politikai háborúkat felváltja a civilizációk közötti kulturális-vallási alapú háború

Modernizáció = nyugatosiasodás?

Modernizáció = nyugatosiasodás? Elutasítás Reformizmus Kemalizmus Megtörtöénhet e a modernizáció nyugatosiasodás nélkül

Modernizáció = nyugatosiasodás? Elutasítás Reformizmus Kemalizmus Megtörténhet e a modernizáció nyugatosiasodás nélkül

Modernizáció = nyugatosiasodás? Elutasítás Reformizmus Kemalizmus Megtörténhet e a modernizáció nyugatosiasodás nélkül

Modernizáció = nyugatosiasodás?

Törésvonal háborúk Az új világrendben nem a civilizációközi háborúk, hanem a civilizációk közötti háború terjed el Eszkalációveszély sokkal nagyobb Rokon ország szindróma A konfkliktusok nem fentről lefelé, hanem lentről felfelé terjednek

Törésvonal háborúk

A Nyugat jövője Civilizációk hanyatlása: fogyasztás kerül a középpontba, alacsony term. Szaporodás, Erkölcsi hanyatlás Kulturális meghasonlás EU: vallástalanság, USA: multikulturalizmus Megoldás: Nem az egyetemességre törekvés, hanem az egyedi értékek megőrzése!

"Der Ansatz für Multikulti ist gescheitert, absolut gescheitert. „ A "Der Ansatz für Multikulti ist gescheitert, absolut gescheitert!„ A. Merkel

A Nyugat jövője Civilizációk hanyatlása: fogyasztás kerül a középpontba, alacsony term. Szaporodás, Erkölcsi hanyatlás Kulturális meghasonlás EU: vallástalanság, USA: multikulturalizmus Megoldás: Nem az egyetemességre törekvés, hanem az egyedi értékek megőrzése!

Igaza volt-e Huntingtonnak? Készítette: Kondrát Tibor Geográfus MSc I. évfolyam

Alaptézisei Civilizációk halandók, változhatnak Globális civilizáció nem lesz Modernizáció nem nyugatiasodás

További főtézisei Sok oldalú, sok pólusú mai világ Nyugat konfliktusa a többi civilizációval El kell fogadni a nyugati civ. , nem egyetemes

Civilizáció Legmagasabb kulturális csoportosulás, a kulturális identitás legtágabb szintje 8 civilizációt különböztet meg

Civilizációk Kínai (Sinic) Buddhista (nemzetközileg nem nagy civ.) Japán Hindu Latin-Amerika Ortodox kereszténység Afrikai, vagy Szub-Szaharai Iszlám Nyugati

Civilizációk

Összecsapások Iszlám- Nyugat 1979 óta tartó „kváziháború” Terrorizmus és ellencsapások Törésvonal háborúk ( határvonal:muzulmán- nem muzulmán, pl.: balkáni- népirtás) Szeptember 11. 2004 Madrid 2005 London Iráni atomvita Szíria vegyi fegyver

Civilizációk jövője Nyugat döntő befolyása, modernizáció innen indult Ezen felül nem tér el a többi civ. tól, mindig van egy aranykor és azután hanyatlani kezd A kérdés az, hogy a Nyugat elérte már az aranykort?

Nyugat problémái Kulturális hanyatlás Bevándorlók szerepe Kereszténység csökkenő szerepe EU-ban Multikulturalizmus az USA-ban Megkérdőjelezik a Nyugati civilizáció örökségének létjogosultságát A sokszínűség probléma Hiányozni fog a kulturális kohézió, egyetlen civilizációhoz sem fog tartozni- szétesés ( Római Birodalom)

Lehetséges megoldások Fel kell adni a Nyugat univerzalizmusának illúzióját Öntudatosság Önmegtartóztatás Konfliktuskezelés közös közvetítés útján Nemzetközi intézményeket megfelelően kell átalakítani

Kritikák Különböző népek különböző civilizációkba való besorolása Japán miért képvisel külön kultúrát A nyugati és az ortodox világ határvonala nem vesz figyelembe több dolgot Figyelmen kívül hagyja egyes államok gazdasági és fejlettségi szintjét

Kritikusok Amartya Sen (1999)- a sokszínűség jellemző a legtöbb kultúrára a világon, nyugati civilizáció sem kivétel Paul Berman (2003) Terror és a liberalizmus- különböző kulturális határok mai napig nem léteznek Edward Said (2001)- Bosszantó rasszizmus az arabok és a muzulmánok ellen Georg G. Iggers- nem veszi komolyan se Fukuyama, se Huntington modelljét

Multikultúra Sok etnikumú társadalmak kulturális sokféleségének az elfogadtatására és bátorítására irányul Egy társadalmon belül különféle kultúrák élnek egymás mellett, elméletileg háromféle módon lehet viszonyulni:

Multikultúra Kissebségi kultúrák teljesebb körű asszimilációja Az „olvasztótégely” (melting pot) A multikulturalizmus elfogadása

Multikultúra A multikulturalizmus, mint eszme még nagyon újnak számít, gyakorlatban, Kanadában és Ausztráliában használják eddig sikerrel

Összegzés Elmondható hogy sok dologban igaza volt Huntingtonnak, de azért túlzásokban is eset. A civilizációk közti ellentétet, túlságosan is kihangsúlyozza, valamint a Nyugat válságát is eltúlozza. Továbbá a politikai korrektség igényét a témában nem mindig vette figyelembe, főleg az iszlámmal szemben.

Források Samuel P. Huntington- A civilizációk összecsapása (1996) http://elib.kkf.hu/edip/D_15479.pdf http://www.c3.hu/scripta/lettre/lettre58/iggers.htm http://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_P._Huntington http://www.biztonsagpolitika.hu/?id=16&aid=717&title=elhunyt-samuel-p-huntington http://en.wikipedia.org/wiki/Clash_of_Civilizations http://www.polgariszemle.hu/app/interface.php?view=v_article&ID=111&paging=1

A FÖLD CIVILIZÁCIÓI Forrás: C. Quigley (1979.) nyomán átalakítva Növény és állattenyésztésen alapuló neolitikus kultúrák (nem civilizációk!) mezopotámiai (sumér,akkád, babiloniai) afrikai néger kultúrák indus völgyi kínai (turáni „szittya”) lovas nomád kultúra egyiptomi buddhista X krétai (minószi) hettita közel keleti (kánaánita, főniciai,zsidó) indián civilizációk X klasszikus (mediterrán) görög, római kínai hindu 6. Japán 3. Iszlám 4. Indiai 5. Kínai 2. Ortodox (orosz) 1. Nyugati 7. Fekete afrikai 8+1 Buddhista 8. Latin-amerikai Forrás: C. Quigley (1979.) nyomán átalakítva

Samuel P. Huntington (1927-2008) The Crash of Civilizations and the Remaking of World Order A civilizációk összecsapása és a világrend átalakulása (1996) Tézisei: A civilizációk állandóan változnak, jellegzetes „életciklust” mutatnak A mai világ civilizációs szempontból sokoldalú és sokpólusú (1. nyugat, 2. ortodox, 3. latin-amerikai, 4. iszlám, 5. afrika, 6. hindu, 7. kínai, 8. japán, +1 buddhista) Globális civilizáció nem fog kialakulni A modernizáció nem eredményez „nyugatiasodást” Új, a civilizációkon alapuló világrend alakul ki A civilizációk között erőegyensúly módosulás zajlik (demográfia, migráció, gazdasági fejlődés, katonai erő) A Nyugat mindinkább konfliktusba kerül más civilizációkkal El kell fogadni, hogy a nyugati civilizáció nem egyetemes, megújulása kérdéses A politikai ideológiák civilizációkon belüli összecsapását felváltja a civilizációk közötti eltérő kulturális-vallási identitáson alapuló összecsapások korszaka (törésvonal konfliktusok, terrorizmus, gazdasági érdek-háborúk, homogenizációs törekedések)

Emberi kultúrák és civilizációk