Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás 1. Szabályozási szintek, dokumentumok
A nevelési-oktatási célrendszer Az oktatási rendszer funkciói (Halász, 2001) Kulturális reprodukció: - társadalmi tudás átadása - értékek, viselkedési minták Az egyének személyiségfejlesztése A társadalmi struktúra újratermelése/változtatása Gazdasági funkció A politikai rendszer legitimálása A társadalmi integráció biztosítása Szolgáltató funkció A társadalmi változást/fejlődést támogató funkció
Közoktatás az alkotmányos művelődési jogok biztosítását szolgáló oktatási tevékenység az állam által szabályozott: - jogszabályok rendszere: - hivatali működési paraméterek - az iskolai tevékenységek tartalma - finanszírozás; megszervezéséhez közpénzre van szükség; bárki által igénybe vehető; bizonyos időszakban kötelező az igénybevétele. (Ktv. 6., 78. §)
A közoktatás intézményrendszere I. Nevelési intézmények: A) Óvodák II. Nevelési-oktatási intézmények: A) Iskolák 1. általános iskolák 2. alapfokú művészetoktatási intézmény 3. középiskolák - gimnáziumok - szakközépiskolák 4. szakiskolák
A közoktatás intézményrendszere 5. többcélú intézmények - egységes iskola, összetett iskola - közös igazgatású közoktatási intézmény - általános művelődési központ - egységes gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai intézmény - egységes pedagógiai szakszolgálatot ellátó intézmény B) Gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézmény C) Diákotthon és kollégium
A közoktatás intézményrendszere III. Pedagógiai szakszolgálatok: (Ktv. 34-35.§) gyógypedagógiai tanácsadó, korai fejlesztő és gondozó központ fejlesztő felkészítés tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottság nevelési tanácsadó logopédiai intézet továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadó: konduktív pedagógiai intézmény gyógytestnevelés
A közoktatás intézményrendszere IV. Pedagógiai szakmai-szolgáltatás: (Ktv. 36.§) mérések, értékelések szaktanácsadás pedagógiai tájékoztatás igazgatási, pedagógiai szolgáltatás (tantervek, iskolaszerkezeti, jogi tanácsadás, pedagógiai programokban való részvétel stb.) pedagógus-továbbképzés, önképzés segítése tanulmányi versenyek szervezése tanulók, diákönkormányzatok tájékoztatása, segítése
A közoktatás-irányítás szervezeti rendszere: KÖZPONTI (Országgyűlés, kormány, Nemzeti Erőforrás Minisztérium, BM, KIM, NGM, miniszter, Oktatási Hivatal) REGIONÁLIS (megyék, Oktatási Hivatal regionális/megyei irodái, kistérségek!) HELYI TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK (képviselőtestületek, polgármesteri hivatalok, kistérségek) A KONKRÉT INTÉZMÉNY
Az intézményi függőségek
Az intézményi függőségek Kettős legitimáció: kiegyezés az érdekeltek között Végeredmény: helyi pedagógiai program, egyéb dokumentumok
Az iskola dokumentumrendszere A dokumentáció célja, hogy az iskola az érintettek elvárásainak megfelelően működjön: a megrendelő (állam), a fenntartó (önkormányzatok, egyházak, alapítványok stb.) a felhasználók (diákok, szülők, követő iskolák, munkaerőpiac) Meghatározza a struktúrát, a jogszerű hivatali működés feltételeit, a pedagógiai folyamatok tartalmát és lebonyolítását, az intézményi specifikumokat.
Az iskola dokumentumrendszere 1. Alapító okirat 2. PEDAGÓGIAI PROGRAM: - nevelési program - helyi tanterv - szakképzési terv (szakképző intézményekben) 3. Szervezeti és működési szabályzat (SzMSz) 4. Munkaterv (egy tanévre szólóan) 5. Intézményi minőségirányítási program 6. Házirend 7. Tanügyigazgatási dokumentáció 8. Gazdasági-pénzügyi dokumentáció 9. Munkaügyi dokumentáció