Campus-Lét a segítő aspektusából a Debreceni Egyetemen Berényi András DEMEK központvezető Műhelykonferencia december 03.
A posztadoleszcencia fogalma I. A hallgatók jelentős része a posztadolens életszakaszban van. A fogalmat a fiatal felnőttkorra használják, amikor az egyén már nem gyermek, de még nem is igazán felnőtt. A szülőktől való leválása megkezdődött, de még nem ment végbe minden területen.
A posztadoleszcencia fogalma II. A leválás jelenti a jogi értelmében vett leválást, az elköltözést, kirepülést a fészekből, anyagi függetlenedést, az önálló döntéshozást. A leválás jelenti a jogi értelmében vett leválást, az elköltözést, kirepülést a fészekből, anyagi függetlenedést, az önálló döntéshozást. Az egyetemisták biológiailag érettek, jogilag felnőttek, de anyagilag még nem önállóak, nem önfenntartóak. Az egyetemisták biológiailag érettek, jogilag felnőttek, de anyagilag még nem önállóak, nem önfenntartóak. A képzés időszaka kitolódik, és a fiatalok egyre később vállalnak munkát. A képzés időszaka kitolódik, és a fiatalok egyre később vállalnak munkát.
Kiinduló helyzetkép I. A fiatalkor, ez a meghatározó életszakasz számos változással jár, amelyek közé a családtól való részleges elszakadás, az önálló, de mégis sajátos kötelékeknek engedelmeskedő életvitel megkezdése is beletartozik. Elköltözés a családtól, beilleszkedés egy új szociális környezetbe a felsőoktatási intézmény keretein belül. Kollégiumi élet, intim kapcsolatok építése. A fiatal felnőtt korosztály tagjai magukra maradnak az egyetemen.
Kiinduló helyzetkép II. Kultúrközi különbségek Anyagi problémák Anyagi problémák Növekvő hallgatói átlagéletkor Tanulási készségek hiánya osság Magányosság Legális és illegális szerhasználat Legális és illegális szerhasználat Súlyos pszichiátriai problémák Súlyos pszichiátriai problémák
A Mentálhigiénés Konzultáció tapasztalatai Leggyakrabban az alábbi problémákkal jelentkeztek a hallgatók: Leggyakrabban az alábbi problémákkal jelentkeztek a hallgatók: 1. Beilleszkedési problémák 2. Tanulási nehézségek 3. Párkapcsolati problémák 4. Addiktológiai problémák 5. Kapcsolatteremtési nehézségek 6. Életvezetési dilemmák
Közösségek, klubok kialakítása, szervezése Az egyéni konzultáció mellet, nagyon fontosnak tartjuk, hogy színes és változatos csoportos foglalkozásokat is. Az egyéni konzultáció mellet, nagyon fontosnak tartjuk, hogy színes és változatos csoportos foglalkozásokat is. A következő klubok működnek: A következő klubok működnek: Puzzle klub, Puzzle klub, Tatami klub, Tatami klub, Zene klub, Zene klub, Ablak klub Ablak klub Nekem senkim sincs klub Nekem senkim sincs klub
Tapasztalatok I. A mentálhigiénés problémák megoldásába a hozzátartozókat is be kell vonni. A szolgáltatások igénybevételének nincsenek adminisztratív feltételei, könnyebben fordulnak segítségért a fiatalok. Ha a segítői munkába kortársakat is be kell vonni, ez a hallgatók számára növeli a szolgáltatás elfogadottságát.
A program hatékonyságát növeli a multidiszciplináris megközelítés, hiszen a professzionális segítők és kortárssegítők közösen dolgoznak. A média különböző szintjeinek bevonásával a program népszerűsítése növelte a hallgatók érdeklődését a szolgáltatások iránt. Tapasztalatok II.
Jövőbeli tervek Honlap fejlesztés Felmérés a passzív státuszban lévő hallgatókkal kapcsolatban Felmérés az energia ital fogyasztási szokásokkal kapcsolatban Közösségi programok szervezése
K ö s z ö n ö m a f i g y e l m e t ! K ö s z ö n ö m a f i g y e l m e t ! Berényi András