Feln ő ttképzés és regionalitás Juhász Erika Ph.D. F ő iskolai docens Debreceni Egyetem TEK BTK
A TERD-kutatás céljai A harmadfokú képzés hatásainak összehasonlító vizsgálata Közép-Európa néhány átalakuló térségében A képzések iránti igények átalakulásának statisztikai-összehasonlító vizsgálata egy kiválasztott határközi térségben Az új felsőoktatási törekvések (intézményi, helyi és regionális „oktatáspolitikák”) feltárása és nyomon követése A gazdasági átalakulás és a felnőttképzés összefüggéseinek feltárása és különbségeinek összehasonlítása
Fő kutatási problémák Kibontakozóban vannak-e határokon átnyúló regionális felsőoktatási terek? Hozzájárul-e a felsőoktatás a hátrányos helyzetű térségek gazdasági felzárkóztatásához? Hozzájárul-e a felsőoktatás egy regionális identitás kialakulásához? Kiegészíti-e a felnőttképzés a lemaradó térségek felsőoktatási kísérleteit?
Néhány kapcsolódó korábbi kutatásunkról Felnőttoktatási Atlasz kutatás (NNSZ, MNT) Felnőttoktatási intézményrendszer kutatások (NNSZ, NFI) Az andragógia oktatása és kutatása a magyar felsőoktatásban kutatás (NNSZ, MNT) Az egyház szerepe a felnőttképzésben Közép- és Kelet-Európában (REVACERN – EU FP7)
Felnőttoktatási Atlasz kutatás Görlitz-i Egyetem mintájára Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézetének Budapesti Irodája Kutatás főkoordinátorai: Heribert Hinzen – Koltai Dénes 1. fázis: megyeszékhelyek feltérképezése 2. fázis: Hajdú-Bihar megye összes településének feltérképezése
Felnőttoktatási intézményrendszer kutatások (folyamatos) A FOA folytatása évi CI. törvény a felnőttképzésről Nyilvántartási rendszer alapú: regisztrált, akkreditált programú, akkreditált intézményű Borsod-Abaúj-Zemplén megye Szabolcs-Szatmár-Bereg megye Heves megye Észak-Alföldi régió jelenleg is Észak-Magyarországi régió
Az intézmények főbb típusai Formális és nem formális Iskolarendszerű és iskolarendszeren kívüli Általános képzés és szakképzés Különböző tartalmak szerinti (általános, szakirányú, közéleti, szociális, kriminális, katonai, vallási stb.) Különböző fenntartók általi (állami - közszolgálati, civil, profitorientált)
Non-profit 359 Profitcélú 677
Az Észak-Alföldi Régió akkreditált felnőttképzési intézményeinek megyei eloszlása Σ 188 db
Az andragógia oktatása és kutatása a magyar felsőoktatásban kutatás Nemzetközi kutatás része: a Kelet- és Közép- Európai országokra vonatkozik Cél: az andragógia helyzete a fels ő oktatásban Két f ő kutatási területe –Oktatás: hol, milyen számban és mélységben, mit, kik oktatnak az andragógiához köt ő d ő en –Kutatás: hol, milyen témákban, céllal, kik kutatnak Magyarország feltérképezése –NNSZ NEI Budapesti Projektirodája –Magyar Népf ő iskolai Társaság –Andragógia szak akkreditációjához felhasználás
Az egyház szerepe a felnőttképzésben Közép- és Kelet- Európában Egyház által fenntartott és/vagy egyházi célú feln ő ttképzési kínálat feltérképezése Kontakt személyek felkeresése Szakirodalom gy ű jtése az egyes országok egyházi felnőttképzésér ő l Hangsúlyos egyházi feln ő ttképzéssel rendelkez ő országok esettanulmányai (pl. Szlovénia, Románia)
A kutatásunk két f ő következtetése: 1. A vallási feln ő ttképzési intézmények szakképzési kínálata mellett meghatározó közösségépít ő, közösségösszetartó erejük, amelyeket különböz ő programokkal és projektekkel biztosítanak. 2. A vallási feln ő ttképzési intézmények bizonyos térségekben jelent ő s szerepet játszanak a helyi társadalmak felzárkóztatásában, a leszakadó személyek és csoportok (n ő k, kisebbségek, munkanélküliek, fogyatékosok stb.) segítésében és társadalmi integrálásában.
A TERD LLL munkacsoport kutatásának lépései Szakirodalom gyűjtés A Partiumi térség három országa alapvető felnőttképzési jellemzőinek összehasonlítása A felnőttképzési kínálat összegyűjtése a vizsgált térségben A fellelt felnőttképzési szervezetek tanulmányozása, elemzések Esettanulmányok készítése
Néhány vizsgált jellemző Jogrendszer, a felnőttképzés szabályozása Felnőttképzés finanszírozása Felnőttképzés intézményrendszere Felnőttképzésben való részvétel Minőségbiztosítás a felnőttképzésben Felnőttoktatók és andragógusok képzése Jó gyakorlatok
A felnőttképzés fejlettsége a térségben Ukrajna Románia Magyarország
A részletek: szekcióelőadásokban a mai napon zárókötetben szekcióelőadásokban június én a „Nemzetnevelés – Felnőttnevelés – Közművelődés Tudományos Konferencia és Szakmai Találkozó Karácsony Sándor és Durkó Mátyás emlékére” rendezvényen
Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!