A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina Debreceni Egyetem TERD zárókonferencia, május 14.
A kutatás ■ „A harmadfokú képzés szerepe a regionális átalakulásban” (TERD), OTKA kutatás utánkövetéses részvizsgálata, melyet Török Ágnessel végeztünk ■ szeptember, október
A minta AlapsokaságElemszámMintavétel A DE és NYF BA/BSc képzésben 2009-ben végzett hallgatói N=127 fő lekérdezés hólabda módszerrel
Kérdések ■ Hogyan tudják hasznosítani a fiatalok a megszerzett BA/BSc végzettséget? ■ Milyen tényezők befolyásolják a munkába állást? ■ Milyen tényezők befolyásolják a mesterképzésben való továbbtanulást?
Szakirodalmi háttér, más kutatások eredményei I. ■ ■ külföldön leginkább a továbbtanulásban hasznosítható a BA/BSc végzettség ■ diplomás fiatalok helyzete: ( statisztikai adatok, kutatások) - nehéz az elhelyezkedés bölcsész, pedagógus, agrár diplomával - kevesebb a munkanélküliek száma az alacsonyabb iskolai végzettséggel rendelkezőkkel szemben
Szakirodalmi háttér, más kutatások eredményei II. ■ a helyzet azonban változóban van - a munkaadók nem rendelkeznek elég információval a BA/BSc végzettségről - a BA/BSC végzettség = korábbi főiskolai diploma a diplomával rendelkező munkanélküliek között kétszer annyi a főiskolaival rendelkezők aránya, mint az egyetemivel
Hipotézisek 1. A BA/BSc végzettséggel nehéz az elhelyezkedés a munkaerő-piacon. 2. A végzettség a mesterképzésben való továbbtanulásban nagymértékben hasznosítható. 3. A munkába állást befolyásolja a kapcsolatháló, más végzettség (OKJ), munkatapasztalat, kedvező társadalmi gazdasági státusz. 4. A továbbtanulást befolyásolja a BA/BSc képzésbe való belépéskor való tervezés, a diploma minősítése és a kedvező társadalmi gazdasági státusz.
A kutatás eredményei
A munkába állást befolyásoló tényezők Munkatapasztalat Család kedvező anyagi helyzete Előadásokra való bejárás Ha újrakezdhetné választana-e másik szakot Más végzettség Nem Kapcsolatháló Lakóhely Szülők iskolai végzettsége Diploma minősítése
A munkatapasztalat Chi-négyzet=0,006 N=127
A család anyagi helyzete Család anyagi helyzete átlagérték Dolgozik 6 Nem dolgozik 5,35 ANOVA teszt=0,038 N=127
Az előadásokra való bejárás Chi-négyzet=0,047 N=127
Újrakezdés Chi-négyzet=0,03 N=127
A továbbtanulást befolyásoló tényezők Diploma minősítése Tanulmányok kezdetétől tervezi Intézmény Oktatókkal való kapcsolat Szülők munkahelye Nem Kar Lakóhely Szülők iskolai végzettsége Testvérek száma
A diploma minősítése Chi-négyzet=0,012 N=127
A tanulmányok tervezése kezdetektől A tanulmányok tervezése kezdetektől Chi-négyzet=0,000 N=127
Az intézmény Chi-négyzet=0,012 N=127
Az oktatókkal való kapcsolat Chi-négyzet=0,015 és 0,02 N=127
Összegzés ■ A BA/BSc végzettség a munkaerőpiacon kevésbé, de a mesterképzésben való továbbtanulásban eredményesen hasznosítható. ■ A munkatapasztalat és a család kedvező anyagi helyzete növeli a munkába állás esélyeit. ■ A tanulmányok kezdetekor való továbbtanulás tervezése, a diploma minősítése pozitívan befolyásolja a mesterképzésben való továbbtanulást.
Köszönöm a figyelmet!