Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat Prof.emeritus, Dr.,Dr.hc. Knoll Imre MTA doktor, ELA Fellow Debrecen, 2008.május 22.
Logisztika oktatás kialakulása 1970-80. Anyagmozgatás és szállítás-szervezés 1984. ELA + MLE megalapítása „Logisztikai alapok” tantárgy 1990. „Logisztikai folyamatok a gazdaságban” ---Alap-,közép-felsőfokú tanfolyamok--- „Ellátási láncok gazdasági ágazatokban” 2002. Megjelenik a „Bővített ellátási lánc” (Knoll) 2006. Interdiszciplináris logisztika a gazdaságpolitikában (Knoll)
Önköltség csökkentése Cél Hatékonyság növelése Önköltség csökkentése Verseny-képesség Vevői elégedettség LOGISZTIKAI KÖZREMŰKÖDÉS Szervezés Összehangolás Értékelés Irányítás Knoll
SÚLYPONTI LOGISZTIKAI KÖZREMŰKÖDÉS Folyamat-, rendszer- SZERVEZÉS Folyamat- irányítás Döntés- előkészítés Értékelés KONTROLLING Megtérülés ??
Mindehhez szükséges a Logisztika-Gazdaság-Társadalom kölcsönhatás rendszer
Milyen új oktatás-fejlesztést adaptáltunk az LGT eredményességéhez? KKK- tényezők bevezetése: 1./ Kommunikáció-együttgondolkodás a gazdaságfejlesztés és logisztika között 2./ Kooperáció- operativ LG-rendszerek közös irányítása 3./ Koordináció- LGT rendszer lépéseinek összehangolása
A „KKK” sikerét mozdítja elő a hálózatos kapcsolódás 1. A „gazdasági siker-háló” középpontja a PIAC !! 2. A piac ma egy „többtényezős hálózat” cél-pontja Szolgáltató-, termelő vállalat Állam Társadalom Fogyasztók Piac Pénzügyi szektor Logisztikai rendszer Nemzetközi szervezetek
Az ellátási lánc „kibővítése” Milyen elemek is vannak a „LSC-A” hagyományos ellátási láncban? Termeléshez kapcsolódó log.feladatok Értékesítés Beszerzés Anyag- készlet gazdálkodás Árú- elosztás
A versenyképességet növeli az „LSC A versenyképességet növeli az „LSC.B”-bővített, interdiszciplináris ellátási lánc Marketing K+F+I LSC-A Kontrolling Tervezés Benchmarking Informatika Inverz logisztika
Az „interdiszciplináris elemek” SZINERGIKUS(egyidejű) kapcsolatban is állhatnak: Például: Logisztika Kontrolling Marketing
A „multidiszciplináris logisztika” SOKFÉLE PARTNERE Társadalomtudományok Szociológia Közgazdaságtan Technika Logisztikai probléma-kezelés Állam- és jogtudomány Technológia Szervezés tudományok Műszaki tudományok Knoll
V Versenyképességet segít a „logisztikai önköltség” csökkentése Határidők betartása Max. eszközkihasználás Min. raktárkészletek Termelési rugalmasság Kis átfutási idők
Fontos új feladat a RÉGIÓ-FEJLESZTÉS Gazdasági súlypontok Állami szerepvállalás Régió-,térség-,település fejlesztés Vállalkozáfejlesztés LSC Infrastruktúr tényezők Társadalmi kérdések Szakképzettség, képzés Munkaerő- biztosítás Kulturális, szociális vonzatok
A gazdaság és a logisztika párhuzamos fejlődése A „BPR”-Business Process Reengineering jellegétől függ az ellátási lánc kialakítása: SCR = f(BPR) A főbb befolyásoló trendek: fokozódik a nagyvállalatok koncentrációja, sokirányú befektetések, tőkemozgások (EU és egyéb gazdasági mobilitások) kis-és középvállalkozások kiemelt szerepe a piaci súlypontok új gazdasági régiók középpontjába kerülnek
Gazdaságpolitikai trendek I. Új nemzetközi jelenségek (globalizáció + e-business…) Súlypontváltozások a gazdaságban és a közreműködő logisztikában Előtérben az IT-információs technológia, az emberi erőforrások és az „SC-ellátási láncok” Nemzeti alapokra nemzetközi trendeket !
Gazdaságpolitikai trendek II. Gazdasági és társadalmi célok kölcsönhatásainak kezelése Kölcsönös érdekeken alapuló, belföldi és nemzetközi kapcsolatok Befektetések,fejlesztések, továbbképzés A NEMZETI ÉS NEMZETKÖZI ÉRDEKEK integrált optimuma Interdiszciplináris logisztikai közreműködés !!
Ne felejtsük el, hogy csak ÉSSZEL, HITTEL, AKARATTAL és tisztességesen tudjuk céljainkat megvalósítani!! Prof.emeritus,Dr., Dr.hc. Knoll Imre (www.siklosihorvath-knoll.hu)