Bizalom a szervezetekben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kozma Judit Bizonyíték-alapú szociális munka modell az oktatásban TÁMOP /2-C "Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században"
Advertisements

Humán rendszerek, közszféra
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
Csoport munka.
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A MARKETING GYAKORLATA A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN Kuráth Gabriella Pécsi Tudományegyetem november 4.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Bizalom, bizalmatlanság, csalás
Készítette: Domokos Márta Losoncz Annamária
Gordon W. Allport vonáselmélete
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Könyvtári teljesítménymérés
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A fejlesztő értékelés.
MOTIVÁCIÓ.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
2004 tavasz dr.SzaD Innováció és Technológia Menedszment Tanszék TEAM…. dehogy ! TEAM, de hogy ?
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Klímamérés. A klíma percepcionalitása maguk a szervezet tagjai alakítják maguk a szervezet tagjai alakítják munkájukra aszerint van befolyással, munkájukra.
Kiscsoportos stratégiai és döntési gyakorlat. Milyen ember a PROJEKT MENEDZSER?
A kompetenciák funkciója és tartalma  március 9.  Falus Iván.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
A munkával való elégedettség
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
A harmadik erő elméletei
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
PwC Informatikai kockázatkezelés a gyakorlatban Hétpecsét Információbiztonsági Fórum március 22. Előadó: Viola Gábor, CISA.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Kockázati értékelés kis szervezetekben Tar György Szeged, 2013.október
PÉNZÜGYI ELEMZÉS 1. előadás PhDr. Antalík Imre SJE GTK szeptember 21.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Vállalati Pénzügyek 1. előadás
Szociális kompetencia
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Neveléslélektan Debrecen
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

Bizalom a szervezetekben Sass Judit Magyar Pszichológiai Szemle, 2005. jan. Készítette: Kakuszi Klára, V. évf.

A bizalom lehetséges összetevői A bizalom jelenségszintjeinek azonosítása Kérdőívvel végzett vizsgálatok eredményei

A szervezeti bizalom lehetséges összetevői 1960-as, 1970-es évek: „ijesztő” individualizáció Napjainkban a bizalom szervezetekre gyakorolt hatását vizsgálva számos érv támasztja alá annak hatékonyságát. A meghatározási kísérletek két fő szempontot emelnek ki: Bizalom tárgyával kapcsolatos ítélet Bizalomadó személy jellemzője

Két alapeleme (Rousseau) : kockázat és kölcsönös függés Értelmezhetjük pszichológiai állapotként, amely a bizalomadó ítéletét tükrözi a bizalomkapó megbízható viselkedésére, szándékaira vonatkozóan. Két alapeleme (Rousseau) : kockázat és kölcsönös függés Butler: előzetes ítélet befolyásolja Három faktor (Mayer): a partner egy adott területen képességei, kompetenciája által befolyással bír a bizalom adója mennyire hiheti a partnerről, hogy annak kedvező a szándéka a partner hű olyan elvekhez, amelyeket a bizalomadó is elfogad

tárgya nem csak személy lehet, hanem személytelen rendszer is rendszerbizalom, amikor a bizalom funkciója a rend fenntartása, alapja a személy hite, hogy a struktúrák, szabályok alapján a dolgok rendben működnek

A megbízhatósági információ két forrása Személyesen elérhető ismeretek: - általános bizalomelvárásból - kapcsolati bizalomból Helyettesítő tudás: - harmadik féltől (közvetlen és közvetett) Rendszerbizalomnál: - személytelen struktúrára vonatkozó, tagok által osztott tudás

A szervezeti bizalom jelenségszintjei Az általános bizalom A kapcsolati bizalom A kategória alapú bizalom A szervezeti szintű bizalom

1. Az általános bizalom a személytelen kapcsolatokban nyújt segítséget A szervezetbe való belépéskor, ismeretlen személlyel való találkozás alkalmával, ismeretlen helyzetekben válik jelentőssé.

2. A kapcsolati bizalom a partnerre vonatkozó információ összegyűjtésével formálódik jelen és múltbeli tapasztalatok + a kapcsolat jövőbeli kilátása befolyásolja A bizalom komponens elmélete A dinamikus jelleget hangsúlyozó modell Kibernetikus modell Személyközi bizalom

felfüggesztett bizalmatlanság A bizalom komponens elmélete: a mély, kölcsönös és függő kapcsolatokban a bizalom alapja a kommunikáció + kockázatcsökkentő tényező az empátia, az intuíció, a körültekintés és a másik nézeteivel való azonosulás A dinamikus modell: felfüggesztett bizalmatlanság feltételes bizalom feltétlen bizalom

A kibernetikus modell: a bizalom folyamatos visszajelzése bizalomnövekedést okoz, de egyben zavarhoz is vezethet A személyközi bizalom: egyenrangúak közti kapcsolatok hierarchikus kapcsolatok

Egyenrangúak közti kapcsolatok Kognitív alapú bizalom: a másik megbízhatóságára vonatkozik, pl. kompetens vagy felelősen működik közre Érzelmi alapú bizalom: szervezeti kapcsolatok mélyülésével jön létre, a másik jólétével való törődést, gondoskodást jelenti teljesítménybefolyásoló szerep

Hierarchikus szervezeti kapcsolatok Alárendelt: korlátozott ellenőrzési, befolyásolási lehetőség kockázat: bizalommal való visszaélés bizalom alapja: a főnök észlelt jóindulata Vezető: kockázat: kihasználás, „hiszékenység” címkézés a bizalomadást egyéni és szervezeti jellemzők befolyásolják

3. A kategória alapú bizalom a megbízhatósági ítélet alapja a bizalom tárgyát magába foglaló csoportra, rendszerre vonatkozó ismeret amikor a kapcsolati bizalom kialakulásának lehetősége korlátozott (pl. ad hoc munkacsoportok) alacsony bizalomszintű csoportok magas bizalomszintű csoportok

4. A szervezeti szintű bizalom Három megközelítés: Szervezeti egységek vagy szervezetek közti bizalom A szervezeti azonosuláson alapuló bizalommodell: figyelembe veszi, hogy bizalmi döntésnél a rendelkezésre álló információ elégtelen A szervezeti kultúra befolyása: kijelöli a szervezeti bizalommal kapcsolatos hiedelmeket

A szervezeti bizalom definiálása „ A szervezeti bizalmat olyan, a szervezeti tagok által osztott hitnek tekintjük, amely az egyén átélt vagy észlelt szervezeti tapasztalatainak interpretációja nyomán alakul, és a szervezet, mint részekből álló rendszer megbízhatóságára vonatkozó pozitív elvárásokat foglal magába, amelynek kognitív és érzelmi összetevői vannak.”

Bizalom komponensek Bejósolhatóság: a folyamatok, eljárások stabilitásából származó elvárások, amelynek következtében a személy kontrollérzettel rendelkezik Megbízhatóság: a kapott ígéretek, vállalt kötelezettségek betartásából származó elvárások Jóindulat: a segítő, törődő, gondoskodó és igazságos működésből származó elvárások

A szervezeti bizalom mérése azon tényezők azonosítása, amelyek befolyásolhatják a szervezetre vonatkozó bizalmi ítéletet kérdőíves felmérés: bizalom-összetevők azonosítása + tartalmi kategóriákba való rendezés Eredmény: hat fő komponens különült el

Kölcsönös munkatársi törődés, segítés Egyéni (foglalkoztatási) biztonságérzet Igazságosság, méltányosság Személyes kontrollérzet Szükségletek biztosítottsága Kompetencia Ötnél szignifikáns eltérés 12 szervezetnél:

Következtetés: a három bizalom komponens mintázata alapján jól elkülöníthetők a szervezetek „Senkiben sem bízhatsz!” „Biztos fogódzók” „Csak egymásra számíthatunk!” „Ha a főnök mondja!” „Csak a tudás számít!”

Köszönöm a figyelmet!