A betegségmagatartás sajátos kérdései pszichiátriai kórképek esetén

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

MUNKAHELYI MENTÁLHIGIÉNÉ BIZTOSITÁSA PSZICHOLÓGIAI ESZKÖZÖKKEL A SZOCIÁLIS ELLÁTÁSBAN DOLGOZÓK SZÁMÁRA Krekó Kata klinikai szakpszichológus Fővárosi Önkormányzat.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Életünk és a stressz Dr. Móré E. Csaba Nagykálló Március 16.
Miről beszélnek annyit…?!
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
OTTHONUKBAN ÉLŐK TÁMOGATÁSA, AZ OTTHON IGÉNYBE VEHETŐ SZOLGÁLTATÁSOK
„Időskori bántalmazás – az abúzus változó formái”
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Dr. Hermann Csaba, Töreki Andrea, Dr. Dávid Gyula
Motivációs kérdezés technikája
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
Narkomániák.
 A kongresszusi részvételt a Janssen Cilag Kft támogatja.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Dobiné Bálint Katalin Protokoll ismeretek
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Szervátültetés.
Anamnézis, interjú. Rajzteszt
Szororigén pszichikus ártalmak
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A munkahely és a stressz
Krízis és krízisterápia
Szavakkal operálva Az orvosi kommunikáció oktatása
Ápolási tevékenységünk központja a beteg SE ÁOK I.sz.Sebészeti Klinika Budapest Mollnár Enikő Zina.
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
Az esetmenedzser munkája és szerepe az egynapos sebészet ellátásban
„Adj szót fájdalmadnak” ( Veszteség, Gyász )
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
Az erőszakmentes kommunikáció technikája
Az alkohol Készítették Csébi Reni Ferenczi Maxim Gelléri Peti
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
A skizofrénia.
Asszertivitás E. Tóbiás Sára 2009.
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Egy történet margójára....
Az alkohollal kapcsolatos zavarok
Paranoid zavarban szenvedő kliens ápolása
ORGANIKUS PSZICHIÁTRIAI KÓRKÉPEK
A PSZICHIÁTRIA ALAPVONALAI
DEMENCIA Dr. Ozsváth Károly
AZ ORVOSHOZ FORDULÁS FOLYAMATA
Az emberi agresszió.
A kriminálpszichológia
Rogers után – új felismerések a személyközpontú irányzatban
Mindennapi veszteségeink
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
DIAGNOSZTIKAI ALAPISMERETEK
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
Alternatív munkaerő-piaci szolgáltatás
Az alapvető kommunikáció
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
Igazságügyi pszichiáter szerepe a büntetőeljárás rendőri szakában
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
Demens gondozás (Kommunikáció) Készítette: Jónyer Lajosné
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
A szocializáció folyamata
Demenciával élők kísérése
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Minimális intervenció az alapellátásban
Magyar Pszichiátriai Társaság IX
A légzőszervi betegségben szenvedők ismeretei a gyógyszerhasználatról és a rehabilitációs programokról CSMÖ MELLKASI BETEGSÉGEK SZAKKÓRHÁZA, DESZK Farkas.
Előadás másolata:

A betegségmagatartás sajátos kérdései pszichiátriai kórképek esetén

A betegség átélését befolyásolja: Nem Intellektuális fejlettség Életkor Gondolkodás, tanultság Érzelmi élet Indulat,hangulat Akarati élet Jellem Pszichomotórium Motiváció Mit jelent a páciensnek a betegsége, függ: Személyes ismeretek Műveltségtől, Társadalmi előítéletektől Szokásoktól Magatartástól, Tájékoztatástól.

Hogyan éli át az ember a betegségét? Fél az ismeretlentől Fenyegetettséget jelent Kihívást jelent Veszteséget, előnyt okoz vagy nem tulajdonít jelentőséget Bűntudat alakulhat ki Szorongás, depresszió,agresszió, regresszió alakulhat ki Bezárulhat, visszavonulhat Tagadhatja a betegségét

A beteg ember magatartása Harcoló Kapituláló Kerülő A betegszerep A betegség, mint krízishelyzet Elsődleges és másodlagos betegségelőny Elsődleges betegségelőny: a testi betegség kialakulása a betegséget okozó lelki konfliktusai való szembesülés alól felmentést ad. Másodlagos betegségelőny:A betegszerep előnyeit jelenti, gondoskodás, kímélet,kötelességek ,elvárások alóli mentességet. Nem együttműködő beteg: dependenciák – gyógyszerszerzés- ápoló jóhiszeműségének kihasználása,betegtársak kihasználása,hiányos együttműködés Betegségbelátás hiánya

A szorongó beteg tünetei: Nagyfokú pszichés és pszichomotoros nyugtalanság Beszűkült gondolkodás Regresszió Aggódó arc Tétova tekintet Gátolt mozgás A beszéd hadaró,kapkodó Vegetatív kísérő jelek:pupilla tágulat, remegés, szapora pulzus A szorongás- rendszerint testi tünetek kíséretében –valódi veszélynélküli félelem. A szorongás a félelmi állapot tárgytalan alakja. A szorongás főleg a személyiségben lévő konfliktusok és azok összeütközése nyomán keletkezik.

A szorongás oldása Önismeret Felmérni a szorongás mértékét:enyhe, közepes, erős, pánikszerű Empátia, nyugalom Beszéljünk lassan, nyugodtan Csökkentsük a beteget érő ingereket Támogatás a probléma megoldó magatartás elsajátításában Megelőzés

A nyugtalan, agresszív erőszakos beteg Az erőszak hátterében általában téves információ feldolgozás áll: a beteg fél, üldözik, méltánytalanság éri,gúnyolják, stb. Törekedni kell az erőszakos cselekedetek megelőzésére Felmérjük az erőszak veszélyének kockázatát: Erőszakos cselekmények, impulzivitás az anamnézisben Képtelenség a harag ellenőrzésére Paranoid képzetek vagy nyílt pszichózis Utasító hallucinációk pszichotikus betegnél Kinyilvánított vágy hogy megsebesítsen vagy megöljön másokat Antiszociális személyiségzavar, borderline személyiségzavar Dementia, delírium, alkohol- és/vagy gyógyszerintoxikáció A pszichiátriai állapotok egy részében a beteg motorosan nyugtalan,aktivitása fokozott, bőbeszédű, hangos, környezetét zavarja. Máskor ez a nyugtalanság cselekedetekben is megnyilvánul, ez akkor jelent nehézséget, ha nincs betegségbelátása,együttműködésre nem hajlandó, tevékenysége azonban súlyos károkat okozhat. A

Veszélyeztető magatartás A beteg és a környezet biztonsága az elsődleges. A jól képzett személyzet kellő számú jelenléte Nyugodt hangnemű kommunikáció, nem elítélő stílusban. A szemkontaktus kerülése. A többi beteg eltávolítása a közvetlen környezetből. A beteg megközelítése. Közölni kell, hogy a veszélyeztető magatartása miatt elkülönítik. Ha mód van rá ekkor kell az orvos által elrendelt gyógyszert a beteg szervezetébe juttatni. A közvetlenül veszélyeztető beteg vizsgálata – ambuláns megjelenés: A lehető legtöbb információ beszerzése mielőtt a beteggel találkozik az orvos, ápoló. Kísérők kikérdezése,korábbi dokumentációk átnézése. A vizsgáló hely berendezése ne legyen alkalmas váratlan, veszélyes akciókra( ne legyenek a helységben önsértésre, támadásra alkalmas tárgyak.) A veszélyes beteggel ne maradjunk egyedül. Mindig legyen segítségül hívható személy a közelben. A beteg tudjon arról, hogy mód van kényszerintézkedésre, sze. Kellő számú személyzet tartózkodjon a helységben. Kényszerintézkedést csak arra kiképzett személy alkalmazzon.

Kényszereszközök

Kommunikációs technikák a pszichiátriai beteg vezetésében

Feltétel nélküli elfogadás Empátia Kongruencia Kommunikáció: Verbális Non verbális Metakommunikáció Feltétel nélküli elfogadás Empátia Kongruencia

Segítő beszélgetés Környezet, helyszín, testhelyzet Nyitott és zárt kérdések Közlési sorompók kerülése Fenyegetés, figyelmeztetés Moralizáció, prédikálás Bírálat, kritika, vádaskodás Gúny, nevetségessé tétel Kioktatás, észérvek hangsúlyozása Direkt tanácsadás, megoldási javaslat.

Szororigén pszichikus ártalmak Ápolói szerephibák Rábeszélés, prédikálás Megalapozatlan „szaktanácsok” A szaktudás fitogtatása, tudálékoskodás Szakzsargon használata Többértelmű homályos kifejezések Elhanyagolás, tiszteletlenség, agresszivitás bármely formája

A gyógyító környezet

A beteg félelmét csökkentheti: A környezet, amelyben az épület áll Az épület Az osztály Az hogyan fogadják az intézményben, ambulancián, osztályon Milyen a gyógyító team A bekerülő beteg tele van előítélettel,félelemmel, szorongással

Új beteg fogadása az osztályon Bemutatkozás Egyenrangú félként kezelni a beteget Megnyugtatás Elhelyezés Az osztály bemutatása, a házirend ismertetése Hozzátartozók megnyugtatása Leltár készítése Felkészültség: indulatkitörés, szökési kísérlet, támadó magatartás.

A házirend és a napirend szerepe az osztály életében

Szabályok Megkövetelt: Gyógyszerosztás ideje Az osztályt a beteg csak az ápoló tudtával hagyhatja el Alkohol és pszichoaktív anyagok fogyasztása tilos Dohányzás csak a kijelölt helyen Ébresztő ideje A lefekvés ideje Rugalmasan kezelt: Látogatási idő Telefonálás Foglalkozásokon való részvétel Csendes pihenő ágyban töltése Kórtermi rend fenntartása