UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Hálózati Operációs Rendszerek ITIL (forrás: Georgiu Achilles - IBM) Dr. Bilicki Vilmos Szegedi Tudományegyetem Informatikai Tanszékcsoport Szoftverfejlesztés Tanszék
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Tartalom Bevezető Szolgáltatás életciklus Szolgáltatás stratégia Szolgáltatás tervezés Szolgáltatás Áttérés Szolgáltatás Működtetés Folyamatos Szolgáltatás fejlesztés Hálózati Operációs Rendszerek
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Hálózati Operációs Rendszerek3
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Hálózati Operációs Rendszerek4
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Információ Adat vs. Információ Tudás szintjei ■Adat ■Információ ■Tudás ■Bölcsesség Hálózati Operációs Rendszerek5
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Információs Technológia A szóbeli, írásbeli, képbeli, számbeli információ beszerzése, feldolgozása és tárolása Hálózati Operációs Rendszerek6
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Információ technológia menedzsment Eszközök, Folyamatok, Emberek Hálózati Operációs Rendszerek7
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS IT menedzsment piramis Stratégiai IT tervezés Infrastruktúra és alkalmazás fejlesztés tervezése Folyamatban lévő műveletek, felhasználói szolgáltatások Hálózati Operációs Rendszerek8
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Szolgáltatás? Hálózati Operációs Rendszerek9
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Folyamat Tevékenységek halmaza amit adot cél érdekében el kell végezni Bemeneteket kimenetté alakítja Szerepeket, szerepköröket, eszközöket, tartalmazhat a kimenet megvalósítása érdekében Hálózati Operációs Rendszerek10
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Szolgáltatás A szolgáltatáshoz szükséges: ■Együttműködés ■Irányítás Hálózati Operációs Rendszerek11
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Az erőforrások értékre váltása Hálózati Operációs Rendszerek12
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS IT szolgáltatás életciklus ITIL – IT Infrastructure Library Anglia (CCTA) 1980 ITIL ■Legjobb gyakorlatok ■IT szolgáltatás menedzsment ■Könyvekbe rendezve –1990 – 44 –2000 – 7 –2007 – 5 –2011 – Hálózati Operációs Rendszerek13
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Miért ITIL Első volt Legelterjedt ebb Gyakorlat központú IT központú A működtetésr e koncentrál Választ ad a hogyan-ra Hálózati Operációs Rendszerek14
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Szolgáltatás életciklus Nagy gyakorlati bázisra épít Lehetővé teszi az üzleti folyamatok integrációját Eltünteti az üzleti alapon szervezett silókat Hálózati Operációs Rendszerek15
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Miért? Az üzlet egyre jobban függ az IT-től Közös nyelv az IT és az üzlet között A környezet egyre versenyképesebb A technológia komplexitás növekedik Az ügyfelek egyre többet követelnek A költségek kontrollálása egyre fontosabb Alacsony ügyfél elégedettség Értéknövelt szolgáltatások Hálózati Operációs Rendszerek16
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS A menedzserek legfontosabb kérdései Hogyan tehetem a szolgáltatás infrastruktúrát stabilabbá? Hogyan kaphatok jobb információkat a döntéshez? Hogyan javíthatom a csapat munkáját, belső kommunikációját? Hogyan tudom a tudást kezelni? Hogyan tudok konzisztens szolgáltatást biztosítani? Hogyan tudom csökkenteni a függőséget az egyes csapattagoktól? Hogyan akadályozom meg a nem engedélyezett változásokat? Hogyan tud a csapat gyorsabban dolgozni? Hálózati Operációs Rendszerek17
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Korlátok Gondolkodás: ■Változás – személyes támadás Technológiai megközelítés ■Technológiai silók Napi tűzoltás Hálózati Operációs Rendszerek18
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Szolgáltatás stratégia Hálózati Operációs Rendszerek19
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Elemei Szolgáltatás stratégia alapok A négy P Folyamatok ■Pénzügyi menedzsment ■Igény menedzsment ■Szolgáltatás portfólió menedzsment Szerepek, felelőségek ■Ügyfélmenedzser (BRM) ■Termék menedzser (PM) ■Forrás menedzser (CSO) Hálózati Operációs Rendszerek20
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Célja Jobban teljesíteni mint a konkurencia A vásárló számára kellő érték teremtése Az üzleti igények mély megértése A stratégiai célok támogatása Megkülönböztetés a konkurenciától Hálózati Operációs Rendszerek21
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Alap koncepciók Verseny, piac Szolgáltatás elemek ■Erőforrások ■Képességek Szolgáltatás értékek ■Hasznosság (Mi) ■Tartósság (hogyan) Hálózati Operációs Rendszerek22
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS A szolgáltatás értéke Hálózati Operációs Rendszerek23
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Alap koncepciók Szolgáltató típusok: ■Type I.: belső, Type II.: shared, Type III.: external Kritikus siker kritériumok (CSF) Szolgáltatás orientált könyvelés Szolgáltatás biztosítási modellek ■Menedzselt, Megosztott, Közmű Szervezet tervezés és fejlesztés Hálózati Operációs Rendszerek24
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Négy P Hálózati Operációs Rendszerek25
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Stratégia generálás A piac definálása Az ajánlat definiálása A startégiai eszközök létrehozása Felkészülés a végrehajtásra Hálózati Operációs Rendszerek26
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Igény menedzsment Az üzleti aktivitások mintái (PBA) Felhasználói profilok Szolgáltatás csomagok Szolgáltatás szint csomagok Alap és támogató szolgáltatások Hálózati Operációs Rendszerek27
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Szolgáltatás portfólió menedzsment Hálózati Operációs Rendszerek28
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Szolgáltatás portfólió Hálózati Operációs Rendszerek29
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Szerepek és felelősségek Üzleti partner menedzser Termék menedzser Erőforrás felelős Hálózati Operációs Rendszerek30
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Szolgáltatás tervezés Hálózati Operációs Rendszerek31
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Érintett területek Szolgáltatás tervezés koncepció Négy P Folyamatok ■Szolgáltatás katalógus kezelés ■Szolgáltatás szint kezelés ■Kapacitás és rendelkezésre állás tervezés ■IT szolgáltatás folytonosság kezelés ■Információ biztonság kezelés ■Beszállító kezelés Hálózati Operációs Rendszerek32
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Célok Jó minőségű IT szolgáltatások tervezése A működtetés és a fejlesztés összekötése Mérési módszertanok és metrikák kidolgozása A szükséges képességek és kapacitások kialakítása Kockázatelemzés Az alábbiak létrehozása és gondozása: ■Tervek ■Folyamatok ■Szabályok ■Szabványok ■Architektúrák ■Keretrendszerek Hálózati Operációs Rendszerek33
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Hollisztikus megközelítés Konzisztencia, integritás Vég-vég minőség, funkcionalitás 5 egyedi aspektus ■Szolgáltatás megoldások ■Szolgáltatás kezelő eszközök ■Technológia és architektúra ■Folyamatok ■Mérések Hálózati Operációs Rendszerek34
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Szolgáltatás szint kezelés Az IT szolgáltatást: egyezteti, dokumentálja Monitorozza, jelenti, áttekinti ■Service Level Agreement (SLA) ■Operational Level Agreement (OLA) ■Underpinning Contract (UC) ■Service Improvement Plan (SIP) ■Service Quality Plan (SQP) Hálózati Operációs Rendszerek35
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Szolgáltatás katalógus menedzsment Naprakész szolgáltatás katalógus Hálózati Operációs Rendszerek36
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Kapacitás menedzsment Hálózati Operációs Rendszerek37
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Rendelkezésre állás menedzsment Hálózati Operációs Rendszerek38
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS IT szolgáltatás folytonosság kezelés Hálózati Operációs Rendszerek39
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Biztonság kezelés Hálózati Operációs Rendszerek40
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Beszállító kezelés Hálózati Operációs Rendszerek41
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Szolgáltatás tervezés aktivitások Hálózati Operációs Rendszerek42
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Szerepkörök Hálózati Operációs Rendszerek43
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Szolgáltatás átállás Hálózati Operációs Rendszerek44
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Témák V modell A folyamat ■Változás menedzsment ■Konfiguráció menedzsment ■Tudás menedzsment ■Átállás tervezés és támogatás ■Kibocsájtás és telepítés tervezés ■Szolgáltatás validáció és tesztelés ■Kiértékelés menedzselés Hálózati Operációs Rendszerek45
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Célok Hálózati Operációs Rendszerek46
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS V modell Hálózati Operációs Rendszerek47
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Folyamatok Hálózati Operációs Rendszerek48
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Változás menedzsment Hálózati Operációs Rendszerek49
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS A változás kezelés 7 r-je Hálózati Operációs Rendszerek50
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Konfiguráció és eszköz kezelés Hálózati Operációs Rendszerek51
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Konfiguráció kezelő rendszer Hálózati Operációs Rendszerek52
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Tudás menedzsment Hálózati Operációs Rendszerek53
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Tervezés, támogatás Hálózati Operációs Rendszerek54
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Kibocsájtás, telepítés Hálózati Operációs Rendszerek55
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Folyamatok Hálózati Operációs Rendszerek56
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Validáció Hálózati Operációs Rendszerek57
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Kiértékelés Hálózati Operációs Rendszerek58
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Szerepek Hálózati Operációs Rendszerek59
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Szolgáltatás működtetés Hálózati Operációs Rendszerek60
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Területek Folyamatok ■Esemény és incidens kezelés ■Igény teljesítés ■Probléma kezelés ■Hozzáférés vezérlés Feladatok ■Szolgáltatás asztal ■Technika és alkalmazás menedzselés ■IT működés menedzselés Hálózati Operációs Rendszerek61
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Célok Hálózati Operációs Rendszerek62
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Kiegyensúlyozás Hálózati Operációs Rendszerek63
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Folyamatok Hálózati Operációs Rendszerek64
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Esemény menedzselés Hálózati Operációs Rendszerek65
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Incidens kezelés Hálózati Operációs Rendszerek66
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Incidens osztályozás Hálózati Operációs Rendszerek67
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Sürgősség Hálózati Operációs Rendszerek68
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS IM aktvitiás Hálózati Operációs Rendszerek69
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS IM életciklus Hálózati Operációs Rendszerek70
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS IM a szervezeten belül Hálózati Operációs Rendszerek71
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Igény teljesítés Hálózati Operációs Rendszerek72
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Probléma kezelés Hálózati Operációs Rendszerek73
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Probléma kezelés Hálózati Operációs Rendszerek74
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Hozzáférés vezérlés Hálózati Operációs Rendszerek75
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Funkciók Hálózati Operációs Rendszerek76
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Service Desk Hálózati Operációs Rendszerek77
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Technikai menedzsment Hálózati Operációs Rendszerek78
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Alkalmazás menedzsment Hálózati Operációs Rendszerek79
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS IT működtetés menedzsment Hálózati Operációs Rendszerek80
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Szerepkörök Hálózati Operációs Rendszerek81
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Folyamatos fejlődés Hálózati Operációs Rendszerek82
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Célok Hálózati Operációs Rendszerek83
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Folyamatok Hálózati Operációs Rendszerek84
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS A mai előadás tartalma Bevezető Szolgáltatás életciklus Szolgáltatás stratégia Szolgáltatás tervezés Szolgáltatás Áttérés Szolgáltatás Működtetés Folyamatos Szolgáltatás fejlesztés Hálózati Operációs Rendszerek
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS A következő előadás tartalma TMForum ■Frameworx ■eTOM – Üzelti folyamat keretrendszer ■Információs keretrendszer – SID ■Alkalmazás kerterndszer – TAM ■Integrációs kereterendszer – NOOS ■Üzleti metrikák Hálózati Operációs Rendszerek