SZERVEZETI KULTÚRA ÉS VEZETÉS VÁLTOZÁSA Készítette: Csák Adrienn Wéber Viktória Szeged, 2008.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Család – munka Dr. Ternovszky Ferenc.
Advertisements

A tanári munka értékelése
Mit tanítsunk? Változó szakmai kompetenciák, változó szakmai elvárások…. Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért Egyesület ISKOLASZÖVETSÉG 2012.
A humán erőforrás jövőbeni kihívásai
VEZETÉSELMÉLET klasszikus irányzat
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A deviancia összetett fogalma
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A POLITIKAI MARKETING HATÁSA A DEMOKRÁCIA MINŐSÉGÉRE
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
A politika intézmény-és rendszerelméleti megközelítései
A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT „Semmi sincs állandóbb, mint a változás”
A VEZETÉSTUDOMÁNY FEJLŐDÉSE, TÖRTÉNETE
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Péczeli Katalin előadása
Családi vállalkozás.
A bürokrácia térnyerése Weber szerint a bürokráciának a társadalmi fejlődéssel összefüggésben bekövetkező „előrenyomulása” speciális racionalitásával függ.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Vezetés – Vezetési Stílusok
Szervezeti kultúra Vezetés és szervezés BA Pécs.
Egyéni döntések a szervezetben
A kulturális intelligencia
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Pannon Egyetem, Szervezési és Vezetési Tanszék
SZERVEZETI KULTÚRA Mi a kultúra?
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tanuló szervezet.
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
VÁLTOZÁSOK MENEDZSELÉSE A FELSŐOKTATÁSBAN DINYA LÁSZLÓ: VÁLTOZÁSOK MENEDSZELÉSE A FELSŐOKTATÁSBAN TANULMÁNYA ALAPJÁN A BEMUTATÓT KÉSZÍTETTE SARIC DÁNIEL.
Válság és megújulás? Lehetőség vagy krízis?
A deviancia értelmezési kerete
VII. Szervezeti kultúra
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Minek nekünk stratégia? Horváth & Dubecz. “People don’t leave companies, they leave their managers”. „Az emberek nem a vállalatot hagyják ott, hanem a.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Karrierépítés Motiváció „Ne jelentkezz ide, ha olyan vagy, mint egy talicska, csak addig mész, ameddig tolnak.” (Felirat egy munkásfelvételi hirdető táblán.)
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
Motiváció a szervezetben
Kultúra és kommunikáció
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
fogalma, módszerei – vezetési elméletek
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT „Semmi sincs állandóbb, mint a változás”
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

SZERVEZETI KULTÚRA ÉS VEZETÉS VÁLTOZÁSA Készítette: Csák Adrienn Wéber Viktória Szeged, 2008

A szervezeti kultúra a szervezet tagjai által értelmezett, elfogadott illetve elutasított értékek, szabályok, normák, szokások rendszere, ami az emberek magatartásában, reakcióiban, viselkedésében nyilvánul meg, illetve jellemzi őket hosszútávon, alapot adva a többieknek is egyfajta íratlan viselkedési kódex használatára.  Mélyen gyökerezik,ezért lassan változtatható  A szervezet életének minden szintjére kihat, „rejtett tartalék”  Különböző szinteken értelmezhető  Szervezeti szinten: a munkastílust is befolyásolja, fontos az értékrendszer kialakítása Szervezeti kultúra

VEZETÉS VÁLTOZÁSA

F. W. Taylor (1910-es évek)  elvégzendő munkafeladatra koncentrál  motiváció: munkabér szabályozással, büntetéssel, merev számonkérés  nem teng túl elmélete a munkások iránti empátiától  alkalmazott = gép A modern munkapszichológia elözményei Henri Fayol  feladatokért felelősséget viselő ember szerepére helyezte a hangsúlyt  vezetni = tervezni, szervezni, rendelkezni, koordinálni, ellenőrizni

Mézesmadzag és/vagy furkósbot? Az X- és Y-elmélet kidolgozója D. McGregor ( ) X-elmélet: hagyományos szervezet erre épít, a hatalom az irányítás és ellenőrzés eszköze, mivel a szervezet és az alkalmazottak személyes céljai összeegyeztethetetlenek. 3 feltevés :  az átlagember természeténél fogva lusta  ellenőrizni, büntetni, irányítani kell  nem szeret felelősséget vállalni, nem kreatív,biztonságra vágyik, nincsenek ambíciói

Y-elmélet: feltevései:  a fizikai vagy szellemi erőkifejtés éppoly természetes, mint a játék vagy pihenés  a büntetéstől való félelem és a külső fenyegetés a visszájára fordulhat  önmegvalósítás, önmegbecsülés, elkötelezettség kialakítása( jutalmazás)  felelősség keresés  problémák megoldása, kreativitás  intellektuális potenciál átlagos kihasználása

Az X( emberi éretlenség) és Y (felnőttség)két szélsőséget jelenít meg, a tradicionális(autokrata) és a korszerű vezetési magatartás szimbólumát. X : szigorú felügyelet, merev rendszer, teljesítmény elmaradás büntetése, bizalomhiány Y : nem előír, hanem reagál; nyílt, kommunikatív, kooperatív kapcsolat, kisebb külső ellenőrzés, lehetőség az önmegvalósításra Mc Gregor: a valóság sajátos keverék, „átlagember” viselkedése szituációtól függ Y elmélet a jövő „tanuló” szervezeteire releváns,a munka világát egyre inkább leírja Oka: A befektetett tőke hasznosulása( fejlett országok) a munkástól függ döntően, egyedi munkafeltételek Herzberg : „job enrichment” 1964 Peters : „felhatalmazás” 1985

Egy többfajta kultúrát megjelenítő szervezetnél fontos a vezető rugalmassága, megértése az eltérő viselkedési normáknak, hagyományoknak, szokásoknak, fontos a „gyökerek” ismerete. Ha bármilyen új módszert vagy eljárást akarunk alkalmazni, adaptálni, akkor legfontosabb a saját kultúránk ismerete !! Nemzeti szervezeti kultúrák

Fönök tipológia Elveszett kisfiú Tyúkanyó Kiérdemesült politikus Tarzan Baudlaire Einstein Bika Dumbó elefánt Csiga Strucc Mikiegér Viktoriánus apa Jehova Paranoiás Magányos farkas Szélkakas Kotnyeles A jó apa Rosszindulatú diktátor Remeterák Mackó

KULTÚRAVÁLTOZÁS

A kultúraváltozás okai (Heidrich, 1998)  Állandó teljesítmény vagy erkölcsi problémák a szervezetben  Alapvető változás a szervezet küldetésében  Alapvető technológiai változás  Alapvető piaci változás  Alapvető változás a társadalmi környezetben  Szervezeti növekedés  Fúzió  Hazai cég nemzetközivé válása

A változás folyamata 1. (Schein) Alapítás és korai növekedés  Fokozatos változás általános és egyedi fejlődésen keresztül  Intuitív változás  Változás kultúrán belüli hibridek alkalmazásával Középkor  Változás kiválasztott szubkultúrák tudatos támogatásával  Tervezett változás szervezetfejlesztési akciókkal és párhuzamos tanuló struktúrák létrehozásával  Fellazítás és változtatás technológiai váltás segítségével

Érettség és hanyatlás  Változás külsősök beépítésével  Változás botrányok és mítoszrombolás segítségével  Változás reorganizációval  Változás kényszerítő meggyőzéssel  Lerombolás és újjászületés A változás folyamata 2. (Schein)

A kultúraváltoztatás állomásai  alapelveken változtatni  munkakörnyezet fizikai kialakításán változtatni  arculati elemek felfrissítése  belső képzések  jutalmak és előléptetések rendszerének változtatása  történetek, legendák, mítoszok  vezető viselkedése modellként szolgál  hierarchia formális szintjének változtatása és összehangolása

KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET!