SZERVEZETI KULTÚRA ÉS VEZETÉS VÁLTOZÁSA Készítette: Csák Adrienn Wéber Viktória Szeged, 2008
A szervezeti kultúra a szervezet tagjai által értelmezett, elfogadott illetve elutasított értékek, szabályok, normák, szokások rendszere, ami az emberek magatartásában, reakcióiban, viselkedésében nyilvánul meg, illetve jellemzi őket hosszútávon, alapot adva a többieknek is egyfajta íratlan viselkedési kódex használatára. Mélyen gyökerezik,ezért lassan változtatható A szervezet életének minden szintjére kihat, „rejtett tartalék” Különböző szinteken értelmezhető Szervezeti szinten: a munkastílust is befolyásolja, fontos az értékrendszer kialakítása Szervezeti kultúra
VEZETÉS VÁLTOZÁSA
F. W. Taylor (1910-es évek) elvégzendő munkafeladatra koncentrál motiváció: munkabér szabályozással, büntetéssel, merev számonkérés nem teng túl elmélete a munkások iránti empátiától alkalmazott = gép A modern munkapszichológia elözményei Henri Fayol feladatokért felelősséget viselő ember szerepére helyezte a hangsúlyt vezetni = tervezni, szervezni, rendelkezni, koordinálni, ellenőrizni
Mézesmadzag és/vagy furkósbot? Az X- és Y-elmélet kidolgozója D. McGregor ( ) X-elmélet: hagyományos szervezet erre épít, a hatalom az irányítás és ellenőrzés eszköze, mivel a szervezet és az alkalmazottak személyes céljai összeegyeztethetetlenek. 3 feltevés : az átlagember természeténél fogva lusta ellenőrizni, büntetni, irányítani kell nem szeret felelősséget vállalni, nem kreatív,biztonságra vágyik, nincsenek ambíciói
Y-elmélet: feltevései: a fizikai vagy szellemi erőkifejtés éppoly természetes, mint a játék vagy pihenés a büntetéstől való félelem és a külső fenyegetés a visszájára fordulhat önmegvalósítás, önmegbecsülés, elkötelezettség kialakítása( jutalmazás) felelősség keresés problémák megoldása, kreativitás intellektuális potenciál átlagos kihasználása
Az X( emberi éretlenség) és Y (felnőttség)két szélsőséget jelenít meg, a tradicionális(autokrata) és a korszerű vezetési magatartás szimbólumát. X : szigorú felügyelet, merev rendszer, teljesítmény elmaradás büntetése, bizalomhiány Y : nem előír, hanem reagál; nyílt, kommunikatív, kooperatív kapcsolat, kisebb külső ellenőrzés, lehetőség az önmegvalósításra Mc Gregor: a valóság sajátos keverék, „átlagember” viselkedése szituációtól függ Y elmélet a jövő „tanuló” szervezeteire releváns,a munka világát egyre inkább leírja Oka: A befektetett tőke hasznosulása( fejlett országok) a munkástól függ döntően, egyedi munkafeltételek Herzberg : „job enrichment” 1964 Peters : „felhatalmazás” 1985
Egy többfajta kultúrát megjelenítő szervezetnél fontos a vezető rugalmassága, megértése az eltérő viselkedési normáknak, hagyományoknak, szokásoknak, fontos a „gyökerek” ismerete. Ha bármilyen új módszert vagy eljárást akarunk alkalmazni, adaptálni, akkor legfontosabb a saját kultúránk ismerete !! Nemzeti szervezeti kultúrák
Fönök tipológia Elveszett kisfiú Tyúkanyó Kiérdemesült politikus Tarzan Baudlaire Einstein Bika Dumbó elefánt Csiga Strucc Mikiegér Viktoriánus apa Jehova Paranoiás Magányos farkas Szélkakas Kotnyeles A jó apa Rosszindulatú diktátor Remeterák Mackó
KULTÚRAVÁLTOZÁS
A kultúraváltozás okai (Heidrich, 1998) Állandó teljesítmény vagy erkölcsi problémák a szervezetben Alapvető változás a szervezet küldetésében Alapvető technológiai változás Alapvető piaci változás Alapvető változás a társadalmi környezetben Szervezeti növekedés Fúzió Hazai cég nemzetközivé válása
A változás folyamata 1. (Schein) Alapítás és korai növekedés Fokozatos változás általános és egyedi fejlődésen keresztül Intuitív változás Változás kultúrán belüli hibridek alkalmazásával Középkor Változás kiválasztott szubkultúrák tudatos támogatásával Tervezett változás szervezetfejlesztési akciókkal és párhuzamos tanuló struktúrák létrehozásával Fellazítás és változtatás technológiai váltás segítségével
Érettség és hanyatlás Változás külsősök beépítésével Változás botrányok és mítoszrombolás segítségével Változás reorganizációval Változás kényszerítő meggyőzéssel Lerombolás és újjászületés A változás folyamata 2. (Schein)
A kultúraváltoztatás állomásai alapelveken változtatni munkakörnyezet fizikai kialakításán változtatni arculati elemek felfrissítése belső képzések jutalmak és előléptetések rendszerének változtatása történetek, legendák, mítoszok vezető viselkedése modellként szolgál hierarchia formális szintjének változtatása és összehangolása
KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET!