A tömegkultúra esztétikája 3.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
Advertisements

FENNTARTHATÓ(?) FEJLŐDÉS
Matematika az építészetben
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
RÁD GONDOLUNK... Emlék - Megemlékezés - Kiállítás El Kazovszkij festőművész kiállítása
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Gazdaság és technika II. - Tóth Attiláné dr. Gazdaság és technika II. Film, mozi Tóth Attiláné dr.
Digitális Fotó Magazin január-február.  A képkompozíció vonatkozásában a pont kifejezés olyan kompozíciós eszközre utal, amely a képmezőhöz képest.
Művészet By: Turi Krisztina.
Realista építészet EKLEKTIKA
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
Európai vonat Európa 2010 Kaposvár. benyújtja pályázatát az „Európa Kulturális Fővárosa 2010” cím elnyeréséért.
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
TÁMOP /A – RÉV projekt ORSZÁGOS MUNKAERŐ-PIACI SZOLGÁLTATÓ ÉS SZAKMAI TÁMOGATÓ HÁLÓZAT III. ORSZÁGOS HÁLÓZATI TALÁLKOZÓ Budapest
Modernizmus és várostervezés
Népszerű kultúra és magaskultúra
Szakesztétika A tömegkultúra esztétikája 2.. A GICCS MEGHATÁROZÁSAI óta – német ‘kitschen’ (összetákolni), ‘verkitschen’ (kéz alatt elsózni, rátukmálni)
Szerint a természet értelmetlen rendezetlenségével szemben az emberi kultúrát a szervezettség és fegyelmezett rend jellemzi. A mûvészet célja, hogy új.
Természeti erőforrások védelme
Lous Comfort Tiffany ( ) Tiffany amerikai művész és ipari tervező, aki jól ismert műveit üveggel társítja. Az Art Nouveau (Új művészet) mozgalom.
A fogyasztóvédelem gazdasági alapjai
A 19. századi líra átalakulása
Az építészet a matematikában
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
FOGYASZTÓI MAGATARTÁS
B arokk, mint művészettörténeti stílus
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Összehasonlítás: Bauhaus – szecesszió tetszőleges tárgy összehasonlítása – „nesting table” Jakab Renáta.
Az aranymetszés természet, művészet, matematika
Építészettörténet.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Az avantgárd művészeti irányzatok
A futurizmus.
Bevezetés a neveléstudományba
Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok.
Ajándékok és viszonzásuk
Művészeti-irodalmi irányzatok, stílusok a 20. században
A romantika.
Kertész Imre: Sorstalanság
DIZÁJN TÁRGYKULTÚRA tantárgy szemináriumi segédanyag, Sándor Zsuzsa
Közgazdaságtan 4 A termelési függvény
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
A kézművesség történeti áttekintése A hagyomány szerepe előadó: Bangó Aliz.
MŰVÉSZETTÖRTÉNET Készítette: Ecseri István.
Szimmetria Szimmetria figyelhető meg a legapróbb atomi elemektől egészen a galaxis méretű világokban is. Szimmetria létezhet: geometriában biológiában.
5. AVANTGARDE FILMES IRÁNYZATOK
BME Urbanista építész Msc Környezettervezés 3. feladat Czelnai Zsolt, Perge Márton
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Készítette: Imre Dominik
SZOLIDÁRIS ÉPÍTÉSZET.
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
BAUHAUS I SZECESSZIÓ DESIGNELMÉLET I KÁDÁR MÁTÉ.
Modernizmus és várostervezés
BÚTORTÖRTÉNET Dessau korn ház Fieger Dessau meisterhauser Gropius.
Modern. építészet Budapest Moszkva.
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
AZ AVANTGÁRD (francia avant garde: előőrs) azoknak a XX. századi irányzatoknak a közös neve, amelyek a művészi forma radikális megújítására törekedtek.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Ajánlott irodalom Klinghammer, Papp-Váry: Füldünk tükre, a térkép. Gondolat, Bp., 1983 Klinghammer, Mosonyi, Török, Zs.: Amiről a térképek mesélnek (CD-ROM).
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
TÁRGYELEMZÉS FIESZL FANNI.
Juicy Salif citrusfacsaró
SZECESSZIÓ
Henry van de Velde „Arts without frontiers” Hisnyay – Heinzelmann Luca
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A tömegkultúra esztétikája 3. Szakesztétika A tömegkultúra esztétikája 3.

Tárgyak együttese - display tárgyegyüttes – együtt előfordulásuk elemzésének szempontjai a tárgyak száma funkcionalitásuk a komplexitás foka (mennyire eredeti módon fordulnak elő a tárgyak a társadalmi-kulturális repertoárhoz képest, amelyet a nevelés, a szokás hoz létre (Pretty Woman: pezsgő, evőeszköz, FOGSELYEM)

Tárgyak együttese 2. Gicsegyüttes: a tárgyak száma viszonylag magas, eredeti funkciójukat megszüntetve vagy korlátozottan érvényesítve töltik be, eredetiségük a társadalmi kulturémákhoz képest alacsony

Tárgyak együttese 3. OPHELIMITÁS tengelye Nem kielégítő társadalmak Szükségletek OPHELIMITÁS tengelye Nem kielégítő társadalmak PROPAGANDA Fogyasztói társadalmak REKLÁM Rendelkezésre álló tárgyak Primitív, gyűjtögető társadalmak

OPHELIMITÁS O P H E L I M T Á S A minőség szintje A jövedelem szintje Mona Lisa „Kismesterek” Metszetek, szobrocskák Fényképek, színnyomatok Kicsinyített színes nyomatok Rendelkezésre álló tárgyak Keresett elemek

Giccs és antigiccs 19. és 20. század fordulója: Jugendstil, szecesszió német és francia változata ellenreakció: már az impresszionizmusban is, de különösen az avantgárdban (az előző nemzedék, a giccskorszak polgársága elleni határozott és heves lázadás) jellemző közelítések a természet mint modell a természet mint tökéletlen alkotás – elvetendő, mesterségesen kell helyette újat létrehozni MÁSOLÁS VAGY TEREMTÉS művészeti avantgárd (orosz és olasz futurizmus, kubizmus, konstruktivizmus) FUNKCIONALIZMUS

A funkcionalizmus Előfutárai L. H. SULLIVAN (amerikai építész, „chicagói iskola” – modern, acélvázas irodaház és felhőkarcoló-építészet) A. G. EIFFEL (vas- és acélkonstrukciós hidak, csarnokok) W. GROPIUS (német iparművész és szakíró) BAUHAUS (német művészeti iskola – 1919. Weimar, 1925-től Dessau, 1933-ban a nemzeti szocialisták betiltják, Moholy-Nagy Chicagóban felújítja Fő céljuk: a művészeti ágak egymás közötti és a művészetek társadalmi izoláltságának megszüntetése, egy új összművészet (Gesamtkunstwerk) megteremtése a modern technikai feltételek alapján és a társadalom minden rétegének igényeit kielégítve.

A funkcionalizmus megszünteti a határt a művész és a mesterember, a képző- és alkalmazott művészetek között a GÉP – a művészi alkotás eszköze a tömegtermelési cikkek „jó megtervezésének” eszméje (a használati eszközöktől az épületen át a városstruktúráig, a grafikától a festészeten és szobrászaton át az épületdekorációig – betűtervezés, plakát, fénykép, film)

A funkcionalizmus alapelvei és módszerei Ockham-elv: harc a felesleges díszítés ellen mozgások gazdaságos strukturálása (konyha, munkahely, otthon – ERGONÓMIA) eszközök gazdaságos strukturálása igények faktoriális elemzése modellálás módszere (v. ö. Le Corbusier MODULORja: 2,25 m, a karját a feje fölé emelő ember átlagmagassága, aranymetszés elve az osztásban) SZÉP AZ, AMI CÉLSZERŰ

A FUNKCIONALIZMUS VÁLSÁGA Legjelentősebb giccsellenes reakció – természeti formák kizárása, esztétikum járulékosként kezelése, maximális célszerűségre törekvés, mechanizálás, masinizálódás, uniformizálódás NB! hogyan egyeztethető össze ez a fajta aszkézis a felesleges etikájára épülő jóléti társadalommal? az ember (még mindig) túlságosan emberi (természeti) lény ahhoz, hogy hagyja az ilyenfajta erőszaktételt magán Megjelenik a FORMATERVEZŐ

A designer megelőzi korát a lélektani elfogadás optimumának szintjét próbálja elérni – legnagyobb tömegek, könnyű befogadás Stratégiája hamis funkcionalitás (csökkenti a disszonanciát a valóságos ember és a magát racionálisnak tekintő ember között) játékosság (a tárgy megvételére ösztönöz) betervezett elavulás (a megújulás nélkülözhetetlen feltétele) DIVAT

IRODALOM MOLES, A: A giccs (több kiadás) ECO, Umberto: A rosszízlés struktúrája; in uő: A nyitott mű Kötelező szövegek: BARTHES, Roland: Hymen-hírek in Strukturalizmus I. szerk. Hankiss Elemér, Európa Bp. 1971. 149-155. LUKÁCS György: Művészi nevelés az iskolában, in Ifjúkori művek, Magvető, Bp. 1977. 532-534. pp. HANKISS Elemér: „Sorrentói narancsfák közt...” (A magyar slágerszövegekről) in uő. A népdaltól az abszurd drámáig Magvető, Bp. 1969. 193-254. pp. PEREC, Georges: A dolgok Pretty Woman (Micsoda nő)