A ppt fájlokat a GTK honlapján…

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
Advertisements

Kereslet rugalmassága
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment, Kereskedelem és marketing (BA Levelező) 2010.
Birkás György Makroökonómia 1. előadás Birkás György
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment,
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
MAKROÖKONÓMIA „Lehetetlen a részeket az egész nélkül megismerni, és nem ismerjük az egészet addig, amíg minden részt egyenként meg nem ismertünk.” Pascal.
* C * A A közgazdaságtan tárgya és az alapfogalmai
A piac Szakiskola.
A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet
Fogalma, összefüggések
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
MIKROÖKONÓMIA ÖSSZEFOGLALÓ
A félév programja Dátum Témakör Előadó február 6.
Piacgazdasági alapfogalmak
A munkapiac és az összkereslet
A kurzus programja Dátum Témakör ELŐVIZSGA szeptember 15.
EGYENSÚLYI MODELLEK Előadás 4.
Makroökonómia I.2006/2007. tanév, 2. félév 8. előadás 1/11 DátumTémakörElőadó február 6.Bevezetés – A makroökonómia tudománya Fenyővári Zsolt február 13.A.
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA I.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás 1 Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás 1 DátumTémakör szeptember.
1 Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 6. előadás 1 DátumTémakör szeptember 11.Bevezetés – a kurzus programjának és követelményeinek ismertetése.
A félév programja Dátum Témakör Előadó február 6.
A kurzus programja Dátum Témakör december Piaci elégtelenségek
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 1. előadás 1 BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA Előadás: szerda óra, Laky Dezső terem (GO3) Előadó:
Makroökonómia I.2006/2007. tanév, 2. félév 1. előadás 1 A kurzus programja előadás: kedd 14-16, TIK nagyelőadó előadók:Czagány László, docens –
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 9. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A félév programja: Dátum Témakör Előadó február 6.
BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA II.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 1. előadás 1 DátumTémakör szeptember 11.Bevezetés – a kurzus programjának és követelményeinek ismertetése.
A kurzus programja Dátum Témakör ELŐVIZSGA szeptember 15.
A kurzus programja Dátum Témakör november 17.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 10. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A kurzus programja Dátum Témakör november 10.
Piaci kereslet és kínálat
Egy termék piaci kereslete azt fejezi ki, hogy a vásárlók összessége
Mezőgazdaság – kompetitív piac
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Mezőgazdaság – kompetitív piac
* C * A A közgazdaságtan tárgya és az alapfogalmai
Elméleti közgazdaságtan
Közgazdasági elméletek története
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
Makroökonómia 1. ea..
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
Egy termék piaci kereslete azt fejezi ki, hogy a vásárlók összessége
Költségek, költségfüggvények
Kereslet, kínálat, ármechanizmus, fogyasztói-, és termelői többlet
Kereslet-rugalmassági számítások
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
A termelés költségei.
A termelés költségei.
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Mikroökonómia Dr. Karajz Sándor Gazdaságelméleti Intézet Miskolci.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK II. Előadó: Bod Péter Ákos.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Üzleti gazdaságtan Andor György.
Piac, rugalmasság, egyensúly, adók hatása
KÖZGAZDASÁGTAN: Mikro- és makroökonómia BMEGT30A001
A piac és a piacgazdaság
Gazdasági rendszerek.
A kereslet.
Néhány közgazdaságtani ismeret átismétlése
Előadás másolata:

A ppt fájlokat a GTK honlapján… Szervezeti egységek/ Intézetek/ Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési Intézet/ Elméleti Közgazdaságtani Szakcsoport/ Bevezetés a Közgazdaságtanba I. …menüpont alatt érhetik el.

A kurzus programja Dátum Témakör ELŐVIZSGA szeptember 15. 1. Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai szeptember 22. 2. A kereslet és a kínálat általános jellemzői, a piaci egyensúly szeptember 29. 3. Az egyéni kereslet október 6. 4. A fogyasztói viselkedés mikroökonómiája I. október 13. 5. A fogyasztói viselkedés mikroökonómiája II. október 20. 6. A termelés mikroökonómiája  reálfolyamatok október 27. 7. A vállalat viselkedése, költség, bevétel, profit november 10. 8. Piacformák  a kompetitív piac november 17. 9. A tiszta monopólium piaca november 24. 10. A termelési tényezők piaca  tényezőkereslet és -kínálat december 1. 11. Nemzetközi kereskedelem és komparatív előnyök december 8. 12. Piaci elégtelenségek december 15. ELŐVIZSGA

II. A kereslet és a kínálat általános jellemzői, a piaci egyensúly A piaci allokáció alapvető kategóriái A kereslet és a keresleti függvény A kínálat és a kínálati függvény A piaci egyensúly

A piaci allokáció alapvető kategóriái A piacgazdaság két alappillére magántulajdon verseny elemei: Használat joga Haszonszerzés joga Megváltoztatás joga Elidegenítés joga elemei: Szabad szerződések Kereslet Kínálat Piaci ár

fizetőképes szükséglet 2. A kereslet és a keresleti függvény a) A kereslet fogalmáról A köznyelvben: Javak meghatározott mennyisége iránti vásárlási szándék. szükséglet fizetőképes szükséglet kereslet A közgazdaságtanban: Egy jószág keresett mennyisége és az azt befolyásoló tényezők közötti függ-vényszerű kapcsolat.

b) A teljes keresleti függvény: QX = f(PX, I, PY, PZ, … Z1, Z2, …Zn) D (demand) Kitüntetett magyarázó változó: ÁR (Price) Q c) Speciális keresleti függvények: P P P D D D Q Q Q

 A  B   d) Kereslet vs. keresett mennyiség Az árváltozás hatása: D P Az árváltozás hatása: D P0  A P1  B A keresett mennyiség változik! Q Q0 Q1 A fogyasztó értékítélet változásának hatása: P D’ D A B P0   A kereslet változik! Q Q0 Q1

3. A kínálat és a kínálati függvény a) A kínálat fogalmáról A köznyelvben: Javak meghatározott mennyiségére vonatkozó termelési hajlandóság. A közgazdaságtanban: Egy jószág kínált mennyisége és az azt befolyásoló tényezők kö-zötti függvényszerű kapcsolat. b) A teljes kínálati függvény: QX = f(PX, PT1, PT2,…PTn; Z1, Z2, …Zn)

c) Speciális kínálati függvények: Kitüntetett magyarázó változó: S (supply) ÁR (Price) Q c) Speciális kínálati függvények: P P P életszerű S S S S Ilyen nincs Q Q Q

 B    d) Kínálat vs. kínált mennyiség Az árváltozás hatása: S A P Az árváltozás hatása: S P1  B P0  A A kínált mennyiség változik! Q Q0 Q1 P Egyéb befolyásoló tényező változásának hatása: S S’ A B P0   A kínálat változik! Q Q0 Q1

4. A piaci egyensúly a) A Marshall-kereszt P P*: egyensúlyi ár D S Q*: egyensúlyi mennyiség P1 P* P1: túlkínálat P2 P2: túlkereslet Q Q*

b) Az egyensúly stabilitása P S D P0 P2 P1 Q Q1 Q2 Q0 Következtetés: stabil egyensúly

P D S P2 P0 P1 Q Q1 Q0 Q2 Következtetés: instabil egyensúly