Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Mennyire szolidáris a magyar társadalom? Alapjövedelem, közmunka, segélyezés április 25. Előadó: Závecz Tibor.
Az első házasság felbomlása
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A marketing Készítette: Fajka Melitta Zeng Fanni.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Inter-etnikus viszonyok Budapest két kerületében-Concordia Discors ( )
1. Közgazdaságtani alapfogalmak
Egyszerű, gyors, biztonságos A háromból kettőt választhat Kutatási eredmények az eBanking szolgáltatásokról május 12.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Kazinczy Ferenc Magyar Nyelv Éve
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
A kétnyelvűség mint társadalmi jelenség
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
A VEZETÉS FOGALMA ÉS MEGHATÁROZÁSA
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Felvilágosodás Bevezető óra.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
WISC-IV gyermek intelligenciateszt
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
Gondolkodás, intelligencia
A többnyelvűség pszicholingvisztikai kérdései
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Szótárak: fajták és tipologizálás
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
Kontinuitás és változás
Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
Az intelligencia körülhatárolása és mérése
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A kéttannyelvű oktatás típusai. Típusok (áttekintés) Eredménytelen formák: Eredménytelen formák: Alámerítés (strukturált bemerítés) Alámerítés (strukturált.
A statisztika problémaköre és alapfogalmai
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Halász Levente Tudományos munkatárs Kodolányi János Főiskola
Az OGYEI kiemelt programjai
VIDÓ JUDIT: A SZÉPSÉGIPARBAN DOLGOZÓK MUNKAHELYI STRESSZKEZELÉSE.
Speciális gyermekvédelem
Az országos mérések megújult rendszere
A 18 éves korra emelt tankötelezettséggel kapcsolatos pedagógusi tapasztalatok Istenes Mónika Budapest január 27.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Barankovics István Alapítvány Tanári Kerekasztal Kiss Mária Rita BIA Ifjúsági projekt vezető.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Miből áll a tehetség? William Stern (1871–1938) hamburgi egyetem Intelligencia kvóciens: IQ =(mentális kor / biológiai kor )*100.
A halmozottan hátrányos helyzetű egyetemisták tehetséggondozó programja Bencéné Fekete Andrea Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Kutatási terv bemutatása: diszkriminációtesztelés a gyakorlatban
Velünk élő középkor Forrás:
Általános iskolások pályaválasztása 2014
„Hagyjátok- mondta-, hadd jöjjenek hozzám a kicsinyek, ne akadályozzátok őket, hisz ilyeneké az Isten országa.” Mk 10,14.
Magvas gondolatok a FruitCafé-ról
Előadás másolata:

Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia

Hogyan befolyásolja a kétnyelvűség az intelligenciát? 1.A katasztrofális hatások korszaka A 19. sz. elejétől kb. az 1960-as évekig Prof. Laurie (1890): a kétnyelvűség nem megduplázza, hanem inkább megfelezi az egyén intelligenciáját Korai empirikus kutatások ezt megerősítették: egynyelvűek IQ-ja magasabb volt, mint kétnyelvűeké. Pl. Saer (1923) Wales, 10 pont különbség

A korai kutatások módszertani hiányosságai Az intelligencia fogalma körüli problémák –Összetevői? –Fehér, középosztály gondolkodása? A tesztelés nyelve Szignifikancia vizsgálatok hiánya Mintavétel problémái Kontextus (additív? Szubtraktív?) figyelmen kívül hagyása

2. A semleges hatások korszaka A 20. század közepén, rövid ideig, átfed a másik két szakasszal Jelentősége Jones (1959): társ-gazd. Státusz kiegyensúlyozása esetén nincs különbség kétnyelvűek és egynyelvűek között. Korábbi kutatási eredményeket a társadalmi státusz különbségek számlájára írja.

3. A pozitív hatások korszaka Fordulópont: Peal and Lambert (1962) –Kutatásmódszertani kifinomultság –A kogníció tágabb értelmezése –Pozitív eredmények (is) 364 középosztálybeli francia anyanyelvű gyermek Montreálból → 110 kiegyensúlyozott kétnyelvű + társ. státusz

Eredmények 18 IQ faktorból 15 esetén kétnyelvűek mutattak jobb eredményt A másik 3 esetben nem volt különbség Előnyök: –Mentális flexibilitás –Absztrakt gondolkodás –Fogalomalkotás –Általában véve: verbális IQ –Gazdag kétnyelvű és kétkultúrájú környezet pozitív hatású

Metodológiai problémák Minta nagyon speciális – eredmények nem általánosíthatók Kiegyensúlyozott kétnyelvűekről mond csak vmit – mi van a többiekkel? Háttérváltozók: mi van, ha a kiegyensúlyozott kétnyelvűség és a jó kog. Eredmények hátterében egyéb tényezők húzódnak meg? (szülői értékrend, elvárások) És ha IQ okozza a kiegyensúlyozott kétnyelvűséget?

Rákövetkező kutatások Eltávolodás az IQ-tól Integratív szemlélet hiánya Pozitív hatásokat erősítik