A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Makroökonómia 4. előadás.
Makroökonómia gyakorlat
GAZDASÁGPOLITIKA III. ELŐADÁS ELŐADÓ: DR. MARINOVICH ENDRE.
A befektetési bank helye a bankrendszerben
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
„Korszakváltás a büntetés-végrehajtásban”
Tobit Pénzügyi Gazdasági Tanácsadó Bt. Budapest A határon átnyúló, közös ipari park lehetséges működési modellje, kialakítása, gazdasági lehetőségei Tóth.
Majoros András GAZDASÁGPOLITIKA 2009/2010. II. Majoros András
2. A MAKROGAZDASÁGI POLITIKA CÉLRENDSZERE
Az infláció és az inflációs folyamatok
Az államháztartás Vázlat - nem elégséges tananyag!
A kurzus programja Dátum Témakör december Piaci elégtelenségek
BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA II.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Egészségpolitika.
Költségvetési (fiskális) politika
A fogyasztóvédelem gazdasági alapjai
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan X.
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
2. előadás Az állam allokációs céljai és a közjavak elmélete
Pénzügytan II. 2010/2011. II. félév
Külső egyensúlyi folyamatok a revízió tükrében Antal Judit Pénzügyi elemzések 2009 Szeptember 30.
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
Gazdaságpolitika 2014 tavasz
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Kormányszóvivői tájékoztató Public Private Partnership Átfogó hatékonyságjavítási és befektetési-aktivitás növelési program.
ICEG EC KELET-EURÓPA: MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK ÉS GAZDASÁGPOLITIKAI KIHÍVÁSOK AZ EU-CSATLAKOZÁS ELŐTT MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK A BALTI ORSZÁGOKBAN 2002.
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Az MNB feladata és eszközei május Az előadás menete célok és feladatok az inflációs célkövetés rendszere transzmissziós csatornák a monetáris.
Gazdaságpolitika Az állam gazdasági szerepe. A gazdaságpolitika típusai. Költségvetési deficit, lehetséges kezelési módjai és következményei.
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata.
Államháztartási alapismeretek
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
LEV. GAZDASÁGPOLITIKA II.. A GAZDASÁGPOLITIKA TÍPUSAI 1. ORSZÁG SZINTŰ – REGIONÁLIS – INTEGRÁCIÓS (EU) 2. POZITÍV (LEÍRÓ) – NORMATÍV (ELEMZŐ, TANÁCSADÓ)
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban Dr. Szigeti Cecília.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A Paksi Atomerőmű üzemidő hosszabbítása Lenkei István Műszaki főszakértő A műszaki-vezérigazgató helyettes tanácsadója Energiapolitika 2000 Társulat Energiapolitikai.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Az államháztartás.
Részvény és egyéb részesedés
II. ELŐADÁS ELŐADÓ: DR. Marinovich Endre .
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
A piac és a piacgazdaság
Gazdaságpolitika, közpénzügyek
Pénzügy szigorlat Közösségi gazdaságtan
Gazdaságpolitika, közpénzügyek
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Gazdasági rendszerek.
prezentációja A bemutató és annak tartalma a HT ZRT szellemi terméke!
Költségvetés.
Előadás másolata:

A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata

A modern állam gazdasági szerepvállalásának okai: A magánszféra egyedül nem tudja biztosítani a gazdaság zökkenőmentes működését. A piaci verseny korlátozása, a monopóliumok működése jóléti veszteséget okoz. Az állam az antitröszt - politika és a regulációs politika keretében hozott intézkedésekkel próbálja megelőzni illetve elkerülni ezeket a veszteségeket. Az externhatások következtében a gazdasági szereplők hatékonyság- és haszonveszteséget szenvednek el. Az állam jogalkotással, adóztatással és támogatásokkal segíti elő az externhatások internalizálását.

A modern állam gazdasági szerepvállalásának okai: A piac működése gyakran igazságtalan és méltánytalan jövedelmi és vagyoni különbséget idéz elő a gazdasági szereplők között.

A modern állam gazdasági szerepvállalásának okai: A magánszféra és a piac nem képes biztosítani minden nemzetgazdasági ág fejlődését. A közjavak és közszolgáltatások (honvédelem, oktatási rendszer, egészségügyi ellátás, infrastrukturális ágazatok: utak, hidak, repülőterek) létrehozása és fenntartása óriási tőkebefektetést igényel. Ezek nélkül egy modern gazdaság nem működőképes. A tőke közvetlen megtérülésére ugyanakkor nem, vagy csak nagyon hosszú idő múltán lehet számítani. Az állam szerepvállalására van szükség ahhoz, hogy a szükséges források rendelkezésre álljanak. A magántőke nem szívesen vállalkozik olyan területeken, ahol túlságosan nagyok az üzleti kockázatok, és bizonytalanok a profitkilátások.

A modern állam gazdasági szerepvállalásának okai: A modern gazdaságok működését is időről időre súlyos problémák zavarják: infláció, munkanélküliség, stagnáló vagy csökkenő termelés stb. A piaci mechanizmus nem képes ezeket a negatív jelenségeket megoldani. Itt is az állam beavatkozására van szükség. A fentiekben ismertetett problémák megoldása mind az állam fokozott gazdasági szerepvállalását igénylik

A modern állam gazdasági feladatai: Stabilizációs, Elosztási, Allokációs feladatok

A stabilizációs feladatok Lényege: A stabilizációs feladatkör azt jelenti, hogy az állam, illetve képviseletében a kormány biztosítja a gazdaság működőképességét Területei: A gazdálkodáshoz szükséges intézményi és jogi feltételek megteremtése A tulajdon védelmét biztosító törvények A rendőrség és a hadsereg fenntartása, amelyek a munkához szükséges biztonságot nyújtják A gazdasági ellenőrzés biztosítása A gazdaságirányító tevékenységek Antiinflációs politika Foglalkoztatás politika Beruházás-ösztönzés stb.

Az állam elosztási funkciója Lényege: Az állam a nemzetgazdasági jövedelem jelentős hányadát elvonja a gazdasági szereplőktől, és a gazdasági- valamint társadalompolitikai céljai megvalósítására használja fel. Területei: A hadsereg, a rendőrség, és az államapparátus finanszírozása Támogatások, segélyek nyújtásával mérsékli a szociális egyenlőtlenségeket

Az állam allokációs feladatai Lényege: Az állam beavatkozik a termelési tényezők elosztásába, és erőforrásokat áramoltat azokba az ágazatokba, amelyek fejlesztésére a magántőke nem vállalkozik Területei: Az infrastruktúrális ágazatok fenntartása és fejlesztése Környezetvédelmi beruházások Egészségügyi intézmények fenntartása, fejlesztései, beruházásai Oktatási célú beruházások, fejlesztések Tudománypolitikai célú beruházások, fejlesztések kulturális intézmények (színházak, múzeumok stb.) fenntartása, fejlesztése, beruházásai

Az állam gazdasági feladatai megoldásának eszközei: Költségvetési politika: Azon gazdaságirányító és –befolyásoló intézkedések összessége, amelyeket az állam a költségvetés bevételei és kiadásai révén valósít meg Monetáris politika: A jegybank a forgalomban lévő pénzmennyiség szabályozásán keresztül befolyásolja a makrogazdasági folyamatokat

Az állami költségvetés: az állam bevételeinek és kiadásainak mérlege TR SÁ T Az állami költségvetés egyenlege: az állam bevételeinek és kiadásainak különbsége SÁ =T-(G+TR)

Az állami költségvetés egyenlegei: a) Költségvetési egyensúly: az állam bevételei megegyeznek a kiadásaival T=(G+TR) Sá =0 b) Költségvetési szufficit: az állam bevételei meghaladják a kiadásait T>(G+TR) Sá >0 c) Költségvetési deficit: az állam kiadásai meghaladják a bevételeket T<(G+TR) Sá <0

Az adó: A közkiadások nélkülözhetetlen pénzügyi forrása, amelyet az állam, általában törvényekben meghatározott módon és mértékben, egyoldalúan elvon a gazdasági szereplőktől.

Az adó fajtái: a) Az adóalanyhoz való viszony szerint: - közvetlen adó (pl. SZJA, Ta) - közvetett adó (pl. ÁFA) b) Az adóalaphoz való viszony szerint: - autonóm adó (pl. vagyonadó) - jövedelemadó (pl. ÁFA, SZJA, Ta) - lineáris adó (egykulcsos adó) - progresszív adó - degresszív adó

A közvetlen adó lényege: Az adó közvetlenül az adóalany jövedelmét terheli

A közvetett adó lényege és jellemzői: A termékek és szolgáltatások forgalmára vetik ki. Az adó nem az adóalany, hanem a termék vagy szolgáltatás végső fogyasztójának jövedelmét terheli. (A forgalmi adót a termék minden értékesítési és forgalmi fázisa után a hozzáadott érték arányában kell fizetni. Az egyes forgalmi fázisok szereplői a megfizetett áfát áraikban tovább hárítják a következő termelési fázisra, az a végső fogyasztó jövedelmét terheli.)

Autonóm adó: Az adófizetési kötelezettség nem függ az adóalany jövedelmétől.

Jövedelemadó: Az adófizetési kötelezettség az adóalany jövedelmétől függ. - Lineáris adó (egykulcsos adó) - Progresszív adó (a magasabb jövedelemsávba eső jövedelemrész magasabb kulcs szerint adózik) - Degresszív adó(a magasabb jövedelemsávba eső jövedelemrész alacsonyabb kulcs szerint adózik)

Az adóztatás hatása a makrogazdasági keresletre és kínálatra

I. Az adóemelés hatása a) az adóemelés hatása a keresletre és egyensúlyi jövedelemre - Az adóemelés hatására csökken a rendelkezésre álló jövedelem - A csökken a fogyasztás és a megtakarítás - A fogyasztás és a megtakarítás csökkenése hatására a beruházási kereslet is csökken A fogyasztási és a beruházási kereslet csökkenése a makrokereslet és az egyensúlyi jövedelem csökkenéséhez vezet

I. Az adóemelés hatása (folyt.) a) az adóemelés hatása a keresletre és egyensúlyi jövedelemre (folyt.)

YD Y Ye1 Ye0

b) Az adóemelés hatása a makrogazdasági kínálat - Az adóemelés közvetlenül és közvetve is megnöveli a vállalati költségeket - A vállalati adók és járulékok emelése közvetlenül növeli a vállalati költségeket - A béreket terhelő adók emelése közvetve a vállalati költségek növekedését okozhatja, amennyiben az adóemelés miatti jövedelemcsökkenést a szakszervezetek bérkövetelésekkel kompenzálják. - A vállalati költségek emelkedése a beruházások, a termelés és a kínálat csökkentésére készteti a vállalati szektor szereplőit.

II. Az adócsökkenés hatása a) Az adócsökkenés hatása a keresletre és az egyensúlyi jövedelemre - Az adócsökkenés hatására nő a rendelkezésre álló jövedelem - A rendelkezésre álló jövedelem növekedése a fogyasztási kereslet növekedéséhez vezet - Megnő az árupiaci kereslet és az egyensúlyi jövedelem

b) Az adócsökkenés hatása a makrogazdasági kínálatra - Az adócsökkenés közvetlenül és közvetve is a vállalati költségek csökkenéséhez vezet - A vállalati költségek csökkenése a termelés és a kínálat növelésére ösztönzi a vállalati szektor szereplőit.

c) Az adóemelés hatása az árszínvonalra Antiinflációs hatású, amennyiben csökkenti a makrokereslet Inflációs hatású, amennyiben csökkenti a makrokínálatot

A kormányzati kiadások

A kormányzati kiadások fajtái: Kormányzati vásárlások: olyan kiadások, amelyekkel az állam illetve a kormány termékeket és szolgáltatásokat vásárol a vállalati szektor szereplőitől. (A költségvetési intézmények fejlesztése, fenntartása; infrastruktúra fejlesztése: autópálya-építés)

A kormányzati kiadások fajtái: b) Transzferkiadások: Az állam ellenszolgáltatás nélküli jövedelemjuttatása a magánszféra szereplői számára (támogatások, segélyek, családi pótlék stb.)

A transzferkiadások növelésének hatása a makrokeresletre - A transzferkiadások növekedése megnöveli a háztartások rendelkezésére álló jövedelmét - Megnő a háztartások fogyasztási kereslete - Megnő az árupiaci kereslet és az egyensúlyi jövedelem

A transzferkiadások növelésének hatása a makrokeresletre

YD Y Ye0 Ye1

A transzferkiadások csökkenésének hatása a makrokeresletre - A transzferkiadások csökkentése csökkenti a háztartások rendelkezésére álló jövedelmét - Csökken a háztartások fogyasztási kereslete - Csökken az árupiaci kereslet és az egyensúlyi jövedelem.

A kormányzati vásárlások hatása a makro árupiaci keresletre A kormányzati vásárlások (G) növelése közvetlenül megnöveli a makrogazdasági árupiaci keresletet, csökkentése pedig közvetlenül csökkenti a makrogazdasági árupiaci keresletet.

A kormányzati vásárlások hatása a makro árupiaci keresletre

YD Y Ye0 Ye1

A kormányzati vásárlások és a transzferkiadások makrokeresletre gyakorolt hatásának összehasonlítása A kormányzati vásárlások növelése nagyobb mértékben növeli meg az árupiaci keresletet, mint a transzferkiadások. A kormányzati vásárlások keretében közvetlenül áramlik fizetőképes kereslet az árupiacra. A transzferkiadások növelése közvetlenül a háztartások rendelkezésre álló jövedelmét növeli. A háztartások azonban a többletjövedelmüknek csak egy részét fordítják fogyasztásra, a többit megtakarítják, ezért a transzferkiadások kisebb mértékben tudják megnövelni az árupiaci keresletet, mint az ugyanolyan összegű kormányzati vásárlások.

A kormányzati vásárlások és az adóztatás összhatása Tételezzünk fel egy gazdaságot ahol összegű kormányzati vásárlást összegű adóból finanszírozzák:

A kormányzati vásárlások és az adóztatás összhatása

A kormányzati vásárlások és az adóztatás összhatása Haavelmo-tétel: Az adóból finanszírozott kormányzati vásárlás a kormányzati vásárlás összegével növeli meg az egyensúlyi jövedelmet. A Haavelmo-tétel magyarázata: A kormányzati vásárlások nagyobb mértékben növelik meg a makrokeresletet, mint amilyen mértékben az adó csökkenti, hiszen a kormányzati vásárlás közvetlenül hat a keresletre, míg az adó csak a rendelkezésre álló jövedelem közvetítésével hat a keresletre. Az adóból finanszírozott transzferkiadás nem növeli meg a makrokeresletet, mert amennyivel a transzfer növeli a háztartások rendelkezésre álló jövedelmét, az adó ugyanannyival csökkenti.