MOZGÁSTERÁPIÁK A KERÜLETBEN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Advertisements

Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
prizma tárház-projekt
Önkéntesség Miért is jó a Nyíregyházi Főiskola diákjaként önkéntes munkát vállalni és miért különösen jó ez egy Tanodában? Készítette: Hajdu Zsolt és Dudás.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
A Logopédiai Szakszolgálat működése 2010
Down dada babamasszázs oktató élményei saját babájával Baráthné Nagy Edina 2010 V. Tudományos Továbbképző Konferencia Csecsemőmasszázs Oktatók Számára.
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Képességfejlesztés gyermek korosztályban
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Játék és tanulás.
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
A torna felosztása.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Harmadik előadás.
Természetes gyakorlatok
Kommunikáció beteg gyermekekkel
SBANTA 2143 H.Ekler Judit.
Korai hidroterápia a családban
Speciális tanulási nehézségek
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
Üdvözöljük az előadáson!
Fejlesztő munka I. félév. Fejlesztést végző pedagógusok: 4 fő ( 2 fő logopédus, 1 fő tanító / nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus, 1 fő tanító/
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Mozgásterápia a mindennapi gyakorlatban
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
Kaposvári Általános Iskola II. Rákóczi Ferenc Tagiskola
A téri orientáció fejlesztése
Integráló iskolák a közoktatásban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Az iskoláskor küszöbén
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Szövegértés- szövegalkotás 1- 2.osztály
A KORAI FEJLESZTÉS LEHETŐSÉGE A DUNAÚJVÁROSI JÁRÁSBAN
Jó játék a mozgás !.
Variálható Sport Létra 3D a kosárlabdázók fejlesztésében
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
Kutyás terápia alkalmazása óvodában Lakos Judit. Bemutatkozás Pepitappancs – Kutyás terápia csoport AZÚR Segítőkutyás Egyesület bemutatása
Alcím mintájának szerkesztése Demens lakók képességmegőrző, rehabilitáló programja Evangélikus Diakóniai Otthon Kaposszekcső Kaposszekcső,
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
Gondolkodásfejlesztés táblajátékokkal szakiskolás tanulók fejlesztésére 20 órás gazdagító szakköri program tapasztalatai Balatonalmádi Szabó.
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Az Alapítványról A Gézengúz Alapítvány győri tagozataként 1993 óta látjuk el Győrben a születési károsult csecsemőket és kisgyermekeket. Gyógyító, egészségügyi,
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
A koordinációs képességek felosztása és fejlesztési lehetőségei
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Térbeli tájékozódás fejlesztése
Tájékoztató a logopédiai ellátás változásairól
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
Köteles játékfüzér Készítette: Kunné Darók Anikó.
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

MOZGÁSTERÁPIÁK A KERÜLETBEN AZ ALAPOZÓ TERÁPIA Kialakulása, működése Részterületei Jelenleg kik vesznek részt Alapozó Terápiás fejlesztésben Mozgásba ágyazott képességfejlesztés Gyakorlatok a finommotorika fejlesztésére Gyakorlatok a logopédiai fejlesztésben Ivett

Honnan származik az Alapozó Terápia? Az 1960-as években az Amerikai Egyesült Államokban Carl Henry Delacato és Glenn Doman a Philadelphiai Rehabilitációs Központ munkatársai, és Temple Fay idegsebész kidolgozott egy mozgásterápiát gyermekek beszéd és olvasás problémáinak kezelésére. Magyarországon először Kulcsár Mihályné fejlesztőpedagógus alkalmazta a Doman-Delacato-terápiát, melyet a későbbiekben átdolgozott és kibővített. (A módszer könyv alakban is hozzáférhető: „Tanulási problémákkal küzdő gyerekek vizsgálati módszerei és terápiája" 1990.). Dr. Marton-Dévényi Éva ideggyógyász orvos, az Alapozó Terápiák Alapítvány elnöke, átvette a bővítéseket és változtatásokat. Munkacsoportjával - melynek tagjai gyógypedagógusok, logopédusok, konduktorok, testnevelők, gyógytestnevelők - folyamatosan új területeket vonnak be a fejlesztésbe, illetve a meglevőkön belül új gyakorlatokat dolgoznak ki. Jelenleg az ország számos településén található olyan terapeuta, aki e módszerrel és az alapítvány szakmai támogatásával fejleszti a gyerekeket. Ivett

Kinek segíthet az Alapozó Terápia? elsősorban olvasás- és írásproblémákkal küzdő (diszlexiás, diszgráfiás) iskolásoknak megkésett vagy hibás beszédfejlődésű, diszlexia veszélyeztetett óvodásoknak hatásos még mozgásfejlődésükben elmaradt, illetve túlmozgásos, figyelemzavaros gyerekek esetében is fejlesztő hatású enyhe értelmi fogyatékos gyermekeknél, ebben az esetben a fejlődés lassabb ütemű Csilla Balesetezés, fogak, homlok sérülése, mozgásos ügyetlenség, keresztmozgások hiánya, kialakulatlan dominancia,

Hogyan hat a terápia? A gyermek első tapasztalatait mozgással szerzi, mindent kipróbál, tevékenykedik. Később gondolkodása elvontabbá válik, ekkor már képes gondolatban elvégezni bizonyos műveleteket. Így halad a szimbolikus megértés felé. Elsajátítja a beszédet, az írást és olvasást. Ha a fejlődési folyamat valamilyen okból nem teljes - pl. kimarad a kúszás vagy a mászás - akkor a gyermek mozgása nem lesz olyan harmonikus, mint kortársaié. Emellett a bonyolultabb gondolkodást igénylő területek is sérülhetnek. Az Alapozó Terápia a mozgáskoordináció fejlesztésével be-, illetve újraindítja az idegrendszer fejlődését. Lehetővé teszi a gyerek számára, hogy újra járja a fejlődés fokozatait, pótolva a hiányokat. Végigvezeti a gyermeket az emberre általánosan jellemző fejlődési úton: fejemelés, fejfordítás, hason fekvő homorítás, úszásmozdulat, kúszás, mászás, felülés, járás, gurulás, ugrás, szökdelés és a dominancia megválasztása (a jobb vagy a bal oldali kéz, szem, láb előnyben részesítése). Az idegrendszer hajlékonyságának jele a terápiás regresszió. Ekkor a gyerek, egy az életkoránál alacsonyabb szintre „csúszik vissza". Minél súlyosabb a sérülés, annál mélyebb a regresszió. A regresszió a terápia alatt többször is jelentkezik. A gyermek az egyre bonyolultabb mozgások újratanulásával elindul a fent leírt emberi mozgásfejlődési úton, elhagyva a regressziós tüneteket. Csilla

A gyermek életének mely területein jelentkezik változás? Javul a gyermekek mozgáskoordinációja, önkontrollja, önértékelése, figyelme, alkalmazkodó-képessége. Könnyebbé válik a logopédiai fejlesztés, az olvasás és az írás tanulása. Természetesen másfajta gondolkodást igénylő területeken is jelentkezhet változás, mint például az emlékezet, a számolási készség és a játék. Kati

FEJLESZTÉSI TERÜLETEK Fejlődéstani nagymozgások Rugalmasság Egyensúly Testséma – térbeli tájékozottság Felvezető gyakorlatok Testvonal átlépő gyakorlatok Keresztező gyakorlatok Végtagszétválasztók Felső és alsó végtag mozgását függetlenítő, majd összerendező gyakorlatok Szerialitás Homloklebeny gyakorlatok Finommotorika – dominancia gyakorlatok Ritmus gyakorlatok Labdagyakorlatok Emlékezet Időbeli tájékozódás Szem és látásgyakorlatok Keresztcsatorna (érzékszervek közötti átfordítás) Gestalt Fegyelmező és légzőgyakorlatok Lazító, erősítő és nyújtó gyakorlatok Kati

Csilla

Kik vesznek részt Alapozó Terápiás fejlesztésben jelenleg? A Kozmutza Flóra EGYMI-ben: Ivett

Mozgásba ágyazott fejlesztés Külső intézményben: Ivett

Mozgásba ágyazott képességfejlesztés Egyszerűsített mozgáskotta Szem-kéz koordinációt fejlesztő gyakorlatok (lufis, szappanbuborékos) Figyelem – emlékezet – szerialitás gyakorlatok Ritmus gyakorlat marokkópálcával Verbális memória fejlesztése teniszlabdás gyakorlattal Ivett

ALAPOZÓ TERÁPIÁS gyakorlatok a finommotorika fejlesztésére Előkészítő gyakorlatok: Fejbillentés (előre – hátra, jobbra – balra) Fejkörzés (elől – hátul) Fejfordítás (jobbra – balra célponttal) Kargyakorlatok (fel, oldalt, előre, spirál, keresztezés) Alkargyakorlat (motolla) Csilla

Kézgyakorlatok Ököl nyit – zár Nap – hold Nyitott tenyér forgatása Tenyérfordítás Ujjemelés Ujjelrejtés Ujj nyitás – zárás (teljes, változó) Bilincses gyűrű Motollák (sima, vándor) Vándorló ceruza Csilla

Az érést segítő tevékenységek, játékok agyagozás, gyurmázás (gyurma, méhviaszgyurma, só-liszt gyurma , tészta) - puhítás, gömbölyítés, csippentés, lapítás, sodrás, hengerítés - kézlenyomat-, kézforma készítés - mintázás agyagtáblán - agyaggyöngy készítés nemezelés szivacsgyúrás festés ujjal, tenyér-és talplenyomat készítés vastag krémrétegen rajzolás gyöngyfűzés vágás ragasztás varrás szalag vasalás, szorosra csavarás pálcika végigcsippentése építés kockával, kaplával pókozás sodrás körmönfonás körmöcskézés szövés gyertyasodrás, -mártás vasalható gyöngyök kártyázás mosás smirglizés hámozás és egyéb szerszámhasználat csíptetés csipesszel műanyagdrót csavarása labdázás ping-pongozás 2-3 golyó átadása gomb forgatása, mindkét irányban gombfoci marokkó függeszkedés táblamosás gépelés kézerősítő gumikarika gumikötél húzása masszírozás árnyjáték Csilla Egy részét szülőknek szoktuk kiadni, természetesen úgy, hogy nem mindet, csak ami a családi életbe belefér

Csilla

ALAPOZÓ TERÁPIÁS gyakorlatok a logopédiai fejlesztésben „Ma már nem ritka anyanyelvi készségprobléma esetén a mozgásfejlesztés,  hiszen a mozgás, mint a gyerek fejlődési programja, olyan alapvető és központi jelentőségű  minden egyszerűbb és később bonyolultabb, de mozgásalapokra épült tanulásban, hogy a szakirodalomban egyre több módszert találunk róla.” (Marton-Dévényi Éva  - Gondolatok a diszlexia végső okairól) A diszlexia  multietiológiájú rendellenesség - Az Alapozó Terápia középpontjában az idegrendszer motorikus tünetekben megnyilvánuló éretlensége áll, mint a diszlexia egyik oka. Kati

Mozgás és dyslexia A legtöbb szerző egyetért azzal, hogy diszlexiásoknál gyakoribbak a dominanciaproblémák.  (Hynd, Tallal) Az Alapozó Terápia elfogadja Delacato szemléletét – A dominancia megválasztása a gyereknél csak a mozgás – érzékszervi fejlődéssor utolsó állomása, vagyis ráépül a helyzet – és helyváltoztató fejlődési sorra (kúszás – mászás – ülés – járás) Kati

Vizsgálat: Van-e olyan terület, mely általában problémás az anyanyelvi készségproblémás gyerekeknél? Az Alapozó Terápia mozgásanyaga kimutathatóan javít-e az anyanyelvi készségproblémákon? A javulás összefügg-e valamely mozgástényező javulásával? Kati

Gyakorlatok Térben való mozgások, mozgásutánzások, térbeli tájékozódás Testséma, jobb-bal ujjismeret, irányismeret Konstruktív praxis Hallásgyakorlatok Emlékezetfejlesztés Alak-háttér fejlesztése Lazító gyakorlatok Légzőgyakorlatok Ritmusgyakorlatok Ritmusos beszéd Időbeli tájékozódás fejlesztése Szövegmegértést elősegítő játékok Mozgásos szerialitás fejlesztése Testvonalat átlépő keresztező gyakorlatsor Kati

Köszönjük a figyelmet!