Felhasznált irodalom Chikán A. – Demeter K. (szerk.): Az értékteremtő folyamatok menedzsmentje. Aula Kiadó, 2003. Ajánlott irodalom, válogatott fejezetek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ERŐFORRÁSOK A TERMELÉSI FOLYAMATBAN
Advertisements

Logisztika alapvetések.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Szolgáltatás menedzsment 1. előadás
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Hivatásos csapatsportágak értékteremtése - számokban (Magyarországon)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Tevékenységmenedzsment 1. szeminárium
Kereskedelem Szakmacsoport
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A piac Szakiskola.
Fogalma, összefüggések
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Vállalkozásunk külső, belső kapcsolatrendszere és értéklánca
Tantárgyi ismertető és Termékszerkezet elemzési példák
V. A készletezés logisztikája
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Közlekedési logisztika
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Alapfogalmak.
Minőségmenedzsment 2. előadás
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Logisztika 6.előadás.
Termelés és szolgáltatás 8.előadás. Termelés Termelés: a rendelkezésre álló erőforrások egy részének felhasználása arra, hogy más erőforrásokon tartós.
Mekkora készletet tartsunk?
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Marketing alapismeret
A marketing piac tartalma
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Az értékesítési rendszer
Termelésmenedzsment Production Management
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Munkavédelem és controlling
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
A KOMPLEX DÖNTÉSI MODELL MATEMATIKAI ÖSSZEFÜGGÉSRENDSZERE Hanyecz Lajos.
Forgóeszköz Azok az eszközök, amelyek várhatóan egy évnél rövidebb ideig szolgálják a vállalkozási tevékenységet Főbb csoportjai: a) készletek b) követelések.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Pénzügyi-számviteli mutatók
Magyar Controlling Egyesület Nyíregyháza, 2006 október Debreceni Egyetem Agrártudományi Centrum Mezőgazdasági Kar MCE Konferencia 2006 A controlling.
Vállalati modellek 2007.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Készletgazdálkodás és logisztika
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
ÉRTÉKTEREMTŐ FOLYAMATOK MENEDZSMENTJE
Vállalkozásmenedzsment I.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Operatív menedzsment és versenyképesség
Kérdések a második zh-hoz
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A piac és a piacgazdaság
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
L O G I S Z T I K A A L A P J A I Készítette: Gács Nóra
MRP számítás.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Felhasznált irodalom Chikán A. – Demeter K. (szerk.): Az értékteremtő folyamatok menedzsmentje. Aula Kiadó, 2003. Ajánlott irodalom, válogatott fejezetek a következő művekből: Demeter Krisztina: Termelés és logisztika. Az elvi alapoktól a napi gyakorlatig. Aula Kiadó, 1999. Szegedi Zoltán – Prezenszki József: Logisztika – menedzsment. Kossuth Kiadó, 2003. Koltai Tamás: A termelésmenedzsment alapjai I. Műegyetemi Kiadó, 2001.

Az értékteremtő folyamatok (ÉF) tartalma Az értékteremtő folyamat (ÉF) erőforrások beszerzése, kezelése és felhasználása abból a célból, hogy a fogyasztó, az igénybe vevő számára értéket állítsunk elő. Értékteremtő folyamatok menedzsmentje (ÉFM) ennek a folyamatnak az irányítása. Az értékteremtő folyamat (ÉF) szükségletek kielégítése az üzleti életben és a társadalomban. 2

Hatékonyság - Gazdaságosság A hatékonyság annak mértéke, hogy mennyiben elégítjük ki a fogyasztók, igényeit, mennyiben járulunk hozzá a vállalat nyereségességéhez, az állampolgárok megelégedettségéhez output oldali és – kívülről meghatározódó A gazdaságosság annak értéke, hogy egységnyi termék (jószág/szolgáltatás) előállításához mennyi erőforrást használunk fel input oldali és belülről meghatározódó 3

A tantárgy bemutatása érték piac – kereslet - stratégia tervezés – erőforrások - termelés értékteremtő folyamatok (beszerzés –készletezés – ütemezés – értékesítés) teljesítmény

A vállalat üzleti tevékenység hatékonyságának megközelítése mennyiben segíti a fogyasztói igények kielégítését? mennyiben járul hozzá a vállalat nyereségességéhez? Értékteremtő folyamat: erőforrás beszerzése, kezelése, felhasználása azért, hogy a fogyasztók számára értéket állítson elő a vállalat. Alapkérdések (a vállalat küldetése): mely fogyasztók (KINEK) milyen igényeit (MIT) milyen módon (HOGYAN)

Értékteremtő folyamatok Az értékteremtő folyamatok és a vállalat küldetése Vállalati képességek Fogyasztói igények Értékteremtő folyamatok Mit? Hogyan? Kinek? Az értékteremtő folyamatok az erőforrások beszerzése, kezelése és felhasználása abból a célból, hogy a fogyasztó számára értéket állítsunk elő

Az értékteremtő folyamat összetevői Fogyasztói igény: melyet a gazdaság szereplői nem saját szervezetükön belül végzett munkával és nem is közösségi intézmények útján kívánnak kielégíteni. Tehát ami iránt kereslet jelenik meg a piacon. Képes és hajlandó fizetni a termékért A fogyasztó számára tehát egy termék annyiban jelent értéket (annak arányában hajlandó fizetni), amennyiben az az igényeit kielégíti. Fogyasztói érték: szubjektív vélemény, mennyire felel meg a termék a fogyasztó várakozásainak. Tulajdonságai: fogyasztó specifikus, változó, folyamatos ellenőrzés alatt áll, befolyásolja a jövendő vásárlásokat. Ennek függvényében az érték:

fogyasztó-specifikus, azaz ugyanazt a terméket az egyes fogyasztók eltérő módon értékelhetik, változó, hiszen ugyanaz a fogyasztó különböző időpontokban eltérő várakozásokkal élhet, folyamatos ellenőrzés alatt áll, mivel a fogyasztók sokasága állandóan összeveti azt várakozásaival, befolyásolja a termék jelenlegi és jövőbeli keresletét

Egy termék „értéke” több tényezőből tevődik össze Fogyasztói érték tényezői: használati érték, hely érték, idő érték, tulajdon érték. Értékteremtő folyamatok tényezői: termelés, szolgáltatás, logisztika. Létrehozása: termelés/szolgáltatás – logisztika – fogyasztó „útvonalon” Hatékonyság: kielégítő-e amit a vállalat tesz? mennyiben segíti a fogyasztói igények kielégítését és mennyiben járul hozzá a vállalati nyereségességhez Gazdaságosság: kielégítő-e ahogyan a vállalat teszi?

A használati érték a termék azon tulajdonságaiból áll össze, amelyek igény-kielégítésre alkalmassá teszik. (Egy cipő ilyen tulajdonsága például a vízállósága, súlya, mérete, színe, formája stb.) A hely érték azt fejezi ki, hogy a termék a fogyasztó számára térben elérhető, azaz ott van, ahol az igénykielégítés megvalósítható. (Egy új-zélandi boltban lévő cipő a magyar lakosság túlnyomó többsége számára nem jelent értéket) Az idő érték azt fejezi ki, hogy a termék akkor áll rendelkezésre, amikor a fogyasztói igény jelentkezik. A tulajdon érték (ownership-value), amely abból következik, hogy a termék tulajdonosának rendelkezési joga van a termék felett

Termelés a rendelkezésre álló erőforrások egy részének felhasználása arra a célra, hogy más erőforrásokon tartós változásokat végrehajtva új javakat hozzunk létre. Szolgáltatás erőforrás felhasználása a fogyasztói igényeket kielégítő, nem termelő tevékenységre. Logisztikai biztosítja, hogy az üzleti folyamatok zavartalan lebonyolításához szükséges termék a Megfelelő helyen – időpontban – mennyiségben –minőségben - választékban álljon rendelésre. termelés és szolgáltatás: a használati érték logisztika: a hely és az időérték realizálására irányul termelő és fogyasztó nincs közvetlen kapcsolatban

A termelés, a szolgáltatás és a logisztika összekapcsolódása A termelés nincs közvetlen kapcsolatban a fogyasztóval, a másik két funkció mintegy közvetít (a logisztika például a termék helyszínre juttatásával, a szolgáltatás pedig a használati utasítás átadásával.

A termelés, a szolgáltatás és a logisztika összekapcsolódása F o g y a s z t ó 13

Szolgáltatás Elemzési célokra a következő osztályozás a legjobb: elosztó szolgáltatások (szállítás, raktározás, távközlés, nagy- és kiskereskedelem); termelői szolgáltatások (pénzügyi, biztosítási, ingatlan, mérnöki, számviteli, jogi, stb.); társadalmi szolgáltatások (egészségügyi, oktatási, jóléti és vallási, postai, szakértői, szociális, stb.); személyi szolgáltatások (háztartási, vendéglátási, javító, tisztító, fodrászat és kozmetika, szórakoztatás, üdülés, stb.). 14

Szolgáltatások sajátosságai Szolgáltatás sajátossága Marketingproblémák   Heterogenitás Nehéz standardizálni, minőséget ellenőrizni A nem fizikai jelleg Nem tárolhatók. Intangibility Szabadalommal kevésbé védhető. Nehezen lehet bemutatni. Nehezebb az árakat megállapítani Romlékonyság Perishability A szolgáltatást nem lehet készletezni Az elválaszthatatlanság Tömegtermelésük nehezen megvalósítható Inseparability A fogyasztó részt vesz termelésükben, 15 15

Termelés (Termelési iparágak) A termelésen belül is többféle termelési ágat szoktunk megkülönböztetni. A csoportosítás alapja leggyakrabban a termelés legfontosabb inputjának és outputjának jellege – lényegében az, hogy mit mire konvertál a vállalat (általában ezen alapulnak a statisztikai nyilvántartások is). A főbb csoportok: a kitermelőipar (bányászat, kőfejtés, kőolaj kitermelés, stb.); a feldolgozóipar (amelynek fő inputjai jellegzetesesen a kitermelőipartól származnak); a mezőgazdaság (hozzákapcsolódóan az erdőgazdaság, a hal- és vadgazdálkodás stb.); az élelmiszer (amelynek inputja többnyire mezőgazdasági termék); az építőipari termelés (amely elsősorban abban különbözik az előbb felsorolt tevékenységektől és termelő ágazatoktól, hogy nem helyhez kötött, ezért egyes osztályozások nem is a termelés, hanem a szolgáltatás kategóriájába sorolják). 16

A fogyasztói értékelés tényezői Személyes tulajdonságok Jövedelem, képzettség, társadalmi helyzet Versenytársak akciói Gazdaság jellemzői Informáltság Választást befolyásolják: vállalati képességek is

Vállalati képességek Hatékonyság - fogyasztói igénykielégítés szintje vállalat nyereségességének segítése output oldali, kívülről meghatározódó kielégítő-e amit a vállalat tesz mennyiben segíti a fogyasztói igények kielégítését és mennyiben járul hozzá a vállalati nyereségességhez Gazdaságosság mennyi erőforrást használunk fel egységnyi termék előállításához input oldali, belülről meghatározódó

Stratégiai rendszerben gondolkodva Fogyasztói igények Vállalati stratégia Marketing és innovációs stratégia A termelési stratégia elemei: célkitűzések termékek és technológiák hardver;termelő berendezések irányítás és szervezés Megvalósítás:termelés Értékesítés Pénzügyi stratégia Emberi erőforrás, információ és logisztikai stratégia

Értékteremtő folyamatok Anyagi és információs folyamatok Értékesítés Pénzen vehető: - munkaerő - termelőberendezések - anyag - információ Termelés Szolgáltatás Erőforrás gazdálkodás (Transzformáció) Vállalat Vevő 20

21

22

ÉTF - az értékláncban A vállalt célja, hogy olyan terméket állítson elő ami kielégíti a fogyasztók igényeit, azaz értéket jelent számára. Porter szerint a vállalt „értékteremtő” tevékenységei következtében alakul ki a termék végleges formája. A modell öt alapvető és négy kiegészítő tevékenységekből áll. A kiegészítő tevékenységek szükségesek mindegyik alaptevékenységhez. 23

– Irányítás (ellenőrzés és befolyásolás) Az értékteremtő folyamatok a tevékenységek olyan rendszere, amely valamely inputot a fogyasztók ill. az állampolgárok számára értékes outputtá alakítja át. Elemei: – Művelet – Szállítás – Tárolás – Várakozás – Irányítás (ellenőrzés és befolyásolás) 24

Az értékteremtő folyamatok definíciónk szerint a vállalat erőforrásainak fogyasztói értékké konvertálását valósítják meg. A vállalat a szállítóktól átveszi a tevékenységek végzéséhez szükséges anyagokat, alkatrészeket, energiahordozókat stb. és ezek a technológiának megfelelő pontokon belépnek és előre haladnak a termelési folyamatban. A folyamat végeredménye lehet késztermék, amelyet a logisztikai rendszer juttat el a vevőhöz, vagy egy szolgáltatás, amelyet a vevő számára közvetlenül „kommunikálunk”. A tevékenységek lebonyolításában az anyagi folyamatokat egy információs folyamatcsoport kíséri (kétirányú áramlás) . a vevőtől a szállító felé (tehát visszafelé) halad anyagi folyamatok előrehaladásával azonos, azokat követi, felölelvén a lezajlott és folyamatban levő tevékenységek jellemzőit, 25

ÉRTÉKLÁNC (MICHAEL PORTER) ELSŐDLEGES TEVÉKENYSÉGEK: Alapanyagok (erőforrások) beszerzése –befelé irányuló logisztika-, anyagok végtermékké konvertálása (műveletek), végtermék kiszállítása (külső logisztika), piaci műveletek (marketing és értékesítés), ezek szervize (szervizellátás)azaz a szolgáltatási tevékenységek. 26

ÉRTÉKLÁNC (MICHAEL PORTER) TÁMOGATÓ TEVÉKENYSÉGEK: ellátás - beszerzés, technológiai (műszaki) fejlesztés, emberi erőforrások menedzselése, vállalati infrastruktúra (vezetés, tervezés, pénzügy, számvitel, jogi ügyek) CÉG SIKERESSÉGÉNEK EGYÜTTES FELTÉTELE: az egyes osztályok milyen jól látják el tevékenységüket, és az egyes osztályok tevékenységei milyen jól koordináltak. 27

Értéklánc-modell Porter, M. (1985): Competitive Advantage. Free Press, N.Y. p.37. In: Rekettye Gábor (1987): Értékteremtés a marketingben. KJK, Budapest, 16.o. 28

Az értéklánc A cégek alapvető feladata az értéklánc egyes tényezőinek teljesítmény/ktg. elemzése és színvonaluk növelése. A versenytársak nyomon követése is szükséges, hogy versenyelőnye legyen. A vállalat tehát sikerorientált! Végeredményben tehát a vevő értéket keres egy termékben. Az érték fogalma. Funkció/költség….(Ár előadásban is). 29

A termelési és logisztikai stratégia tartalma és tényezői A termelési és logisztikai stratégia feladata az értékteremtő rendszer struktúrájának kialakítása, szabályainak meghatározása, cél az öszvállalati érdek elérése. A belső és külső hatások adják meg a keretet a termelés és logisztika mozgásterének. A termelési és logisztikai stratégia legfontosabb döntési területei (ábra)