Dr. Piskóti István, Szántó Ákos Marketing Intézet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing információs rendszer
Advertisements

Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Statisztika II. I. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Marketing a kozmetikában
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Az üzleti terv.
A marketing Készítette: Fajka Melitta Zeng Fanni.
Primer és szekunder kutatás
A tervezés mint menedzsment funkció
MARKETINGKUTATÁS PIACKUTATÁS.
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Piackutatás (teszt).
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Humánkineziológia szak
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Alapfogalmak.
Piackutatás.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
MARKETINGKUTATÁS III. Előadás: A megkérdezésről bővebben.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Készítette: Magyar Orsolya
Előadó: Prof. Dr. Besenyei Lajos
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
MARKETINGINFORMÁCIÓ-RENDSZER (MIR) ÉS A MARKETINGKUTATÁS
3. Előadás Marketing Információs rendszer
Marketing alapismeret
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
A marketing alapjai.
Elméleti közgazdaságtan
Marketing alapfogalmak
A marketing piac tartalma
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
szakmérnök hallgatók számára
Kérdések a második zh-hoz
A marketing-információrendszer(1)
Sponsorare necesse est
Adatgyűjtés Kérdőív és kérdéstípusok Kérdőívek nyíltak és rövidek legyenek Kérdéstípusok: –Nyitott –Zárt –Többszörös válaszlehetőség –…
Levelező- Gazdász 1.ELŐADÁS
Vizsga feladatok (Minta)
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Az EEM helye a menedzsmentben
Gazdaságstatisztika Bevezetés szeptember 11.
Máth András, Ringier tanácsadó – OAG Szakmai Nap Marketing és kutatás hogyan segíthet a kutatás.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
A MARKETING FOLYAMATA.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Marketing alapok Kopcsay László.
Marketing információs
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
A termelés költségei.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
II. A MARKETING ALAPVETŐ FOGALMAI
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Vállalkozásmenedzsment I.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
MARKETING IV. előadás Kovács István BME – Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék 1.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A marketinginformációs rendszer
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Dr. Piskóti István, Szántó Ákos Marketing Intézet MARKETING alapjai 1. -marketing

A piaci siker tudománya. -marketing

Fizikai jószág, Szolgáltatás, Mit? Fizikai jószág, Szolgáltatás, elképzelés FOGYASZTÓI ÉRTÉK Kinek ? PIAC - VEVŐ kereslet Hogyan ? CSERE-ÜGYLET -marketing

TERMÉK ELJUTTATATÁS VEVŐHÖZ INFORMÁCIÓ MEGGYŐZÉS JÓ ELADÁSI FELTÉTEL -marketing

MARKETING FOGALMA Olyan társadalmi és vezetési eljárás, amelynek segítségével egyének és csoportok termékeket és értékeket alkotnak s cserélnek ki egymás között, miközben szükségleteiket és igényeiket kielégítik. -marketing

A marketing értelmezése A vevő igényeinek feltárása A piac elemzése, alkalmazkodás A vevőkkel való kapcsolatteremtés Eladásösztönző funkció Termékek, szolgáltatások reklámozása Az egész szervezetet jellemző filozófia Image/imázs és termékpozicionálás Szerződések létrehozása Versenytársakra vonatkozó információgyűjtés -marketing A termelés tervezése és irányítása

Marketing definíció A marketing a tervezésnek és a végrehajtásnak az a folyamata, melynek során elképzelések, áruk és szolgáltatások teremtése, árazása, ösztönzése és elosztása megy végbe annak érdekében, hogy a cserén keresztül megvalósuljanak az egyéni és szervezeti célok. (AMA) -marketing

A marketing definíciója egy vállalat, egy vállalkozás minden aktuális és potenciális piacra irányuló tevékenységének tervezése, koordinálása, integrálása, realizálása és ellenőrzése, melynek funkciója a vevőszükségletek minél teljesebb kielégítése révén a gazdálkodói célok elérése. -marketing

-marketing termelési koncepció termék koncepció értékesítési koncepció marketing koncepció társadalom-központú marketing -marketing

A marketing fejlődése Európában környezet versenytárs kereskedelem felhasználó vállalat 1950-es 1960-es 1970-es 1980-es 1990-es évek termék- vevő- kereskedelem- konkurencia- környezet- o r i e n t á l t s á g -marketing

Komparatív versenyelőnyök keresése és realizálása -marketing

Integráló funkciója - BELSŐ MARKETING A piacorientáltság Integráló funkciója - BELSŐ MARKETING -marketing

Marketingszemlélet a vállalaton belül termelés termelés Marketingszemlélet a vállalaton belül VEVŐ HRM pénzügy HRM termelés marketing Marketing pénzügy pénzügy marketing termelés pénzügy HRM marketing VEVŐ HRM termelés -marketing

Marketing szerepe a vállalaton belül é r t k e s í B e s z r é t e r m l é s H R M P É N Z Ü G Y k+f A m a r k e t i n g, m i n t i n t e g r á l ó f u n k c i ó -marketing

SZERVEZET - VEZETÉS - ELLENŐRZÉS ELEMZÉS JOG - TECHNOLÓGIA - GAZDASÁG - TÁRSADALOM PROGNÓZIS VEVŐK SAJÁT KONK. CÉLKÉPZÉS FILOZÓFIA - VEZÉRELV - CÉLRENDSZER STRATÉGIA PROGRAM - ESZKÖZKOMBINÁCIÓ TAKTIKA MARKETING - MIX REALIZÁLÁS ELLENŐRZÉS SZERVEZET - VEZETÉS - ELLENŐRZÉS A MARKETINGTERVEZÉS FOLYAMATA -marketing

Marketing-mix elemei -marketing product kínálati-mix price szerződési-mix place disztribúciós-mix promotion kommunikációs-mix personnel munkatársak purchasing beszerzés partners vert./hor.együttműködők post-sale service vásárlás utáni szolgáltatás process of feed back and modification passing time az időtényező -marketing

Dr. Piskóti István Marketing Intézet Marketing alapjai I / 2. MIR - Marketing Információs Rendszer Dr. Piskóti István Marketing Intézet -marketing

SZERVEZET - VEZETÉS - ELLENŐRZÉS ELEMZÉS JOG - TECHNOLÓGIA - GAZDASÁG - TÁRSADALOM PROGNÓZIS VEVŐK SAJÁT KONK. CÉLKÉPZÉS FILOZÓFIA - VEZÉRELV - CÉLRENDSZER STRATÉGIA PROGRAM - ESZKÖZKOMBINÁCIÓ TAKTIKA MARKETING - MIX REALIZÁLÁS ELLENŐRZÉS SZERVEZET - VEZETÉS - ELLENŐRZÉS A MARKETINGTERVEZÉS FOLYAMATA -marketing

MIR emberek, berendezések, eljárások összessége, amelyek összegyűjtik, rendszerezik, elemzik, értékelik és eljuttatják a szükséges, pontos és időszerű információkat a marketing döntéshozókhoz. -marketing

MIR elemei és működése -marketing Környezet Információ források felhasználók, döntéshozók Marketinginformációs rendszer Információ források Termelők Kereskedők Szolgáltatók Szakmai, tudományos szervezetek Versenytársak Fogyasztók, Vevők, Kormányzat Önkormányzatok Fejlesztési intézmények Nemzetközi Belső elszámoló, nyilvántartó rendszer Marketing- figyelő rendszer Információs igény becslése Marketing- elemző, döntés- támogató rendszer Marketing- kutató rendszer Információ elosztása adatbázisok jelentések tanulmányok Környezet -marketing

Belső MIR bizottság és feladata Menedzserek információs igényének feltárása és a MIR fejlesztése: Milyen döntéseket hoz és ehhez milyen információra van szüksége? Milyen információt használ most? Milyen adatra van szüksége naponta/hetente/havonta és évente? Milyen jelentésekre, tanulmányokra, szaklapokra van igénye? Milyen adatelemző programokhoz fér hozzá? -marketing

Belső elszámoló, nyilvántartó rendszer Alapvető adatbázisok: Megrendelés, értékesítés, ár, készletek Kinnlevőségek, tartozások, költségek stb. Belső dokumentációk, feljegyzések -marketing

Marketing figyelő rendszer Olyan eljárások összessége, amelyeket a menedzserek a marketingkörnyezetben lezajló lényeges folyamatokkal, jelenségekkel kapcsolatos mindennapi információk megszerzésére használnak. Könyvek, folyóiratok, kiadványok, Megbeszélések, tárgyalások, rendezvények, Szervezett megfigyelések, Sajtófigyelés, Vásárolt információk, -marketing

Marketingkutatás Speciális vállalati marketinghelyzettel, problémával kapcsolatos adatok és jelenségek gyűjtése, elemzése, jelentése és tervezése. -marketing

Marketingkutatás környezete Célcsoportok Fogyasztók, Beszállítók, Alkalmazottak stb. Marketingkutatás Ellenőrizhető marketing változók Termék, Ár, Reklám, Értékesítés stb. Nem ellenőrizhető környezeti változók gazdaság, Technológia, Versenyhelyzet, Törvénykezés stb. Információ szükséglet felmérése Az információk megszerzése Marketing döntéshozatal Marketing menedzserek Piac-szegmentáció, A célpiac kiválasztás Marketing programok stb.

Marketing - piackutatás ? Marketing (értékesítés) kutatás Beszerzési piac M. aktivitás Értékesítési piac - 4P - FM - piacpotenciál - márkahűség, - termékteszt, - stb. - munkaerő, - tőke, - nyersanyag - stb. Vállalaton belül - költség - kapac. stb. Piackutatás -marketing

A marketingkutatás területei pl. imázs, attitűd-vizsgálat, szükséglet, igénykutatás, terméktulajdonságok meghatározása, ár-, árérzékenység, értékesítési mód meghatározása reklámkutatás (hatékonyság,média, szöveg, motiváció) fogyasztói elégedettség, elégedetlenség, -marketing

A marketingkutatás folyamata 1. Kutatási probléma és cél 2. Hipotézis felállítása 3. Kutatási terv (módszer, idő, ktg, ) 4. Információ gyűjtése 5, Feldolgozás, elemzés 6. Jelentés, prezentáció -marketing

A marketingkutatás célja feltáró, felderítő, leíró magyarázó, kauzális, előrejelző, problémamegoldó ... -marketing

A kutatás két módja PRIMER SZEKUNDER -marketing Vállalati belső megfigyelés Vállalati belső megkérdezés Külső hazai kísérlet Nemzetközi On line -marketing

Szekunder kutatás előnyei, hátrányai Ki gyűjtötte, melyek a motivációi? Milyen célra? Hogyan gyűjtötték? Mennyire konzisztensek, logikusak? Előnyei: más cég gyűjtötte, szakértő Gyors elemzés lehetősége Kedvező költség Lehetőség időbeli összehasonlításra Hátrányai: más cég, más szempont Megbízható-e, hiteles-e? Más csoportról szól Hozzáférhető e jogilag Nem mindig releváns Pontos-e? Nem elegendő -marketing

Dr. Piskóti István Marketing Intézet Marketing alapjai I / 3. Marketingkutatás módszertana Dr. Piskóti István Marketing Intézet -marketing

A kutatás alanyainak kiválasztási módszerei Teljes körű Részvizsgálat/minta reprezentatív önkényes Véletlen kiválasztás Tudatos kiválasztás Egyszerű véletlen Különleges formák Kvóta sz. tipikus alaptípus szisztematikus rétegzett klaszter Kiválasztás a koncentráció elve alapján arányos aránytalan -marketing

Valószínűségi mintavétel előny korlát Egyszerű véletlen: minden egyes egységnek azonos esélye van Rétegzett mintavétel: adott populáció csoportokra bontása releváns ismérvek vagy rétegek szerint Szisztematikus : Minden x. egység kerül kiválasztásra egyenlő nagyságú egységekből Klaszter (többlépcsős) a kiválasztott csoportok minden tagjából alminták képzése Viszonylag könnyű elvégezni Külön alminták elemzése (nő-férfi, idős-fiatal) Kényelmes, meglévő listákat használ Kényelmes, meglévő egységeket használ Bizonyos alcsoportok nem kellő arányban kerülnek be. Az alminták nagyságára tekintettel kell lenni. Figyelni kell az ismétlődő attribútumokat (nevek azonos kezdőbetűi …)

Nem valószínűségi mintavétel előny korlát Erős kutatói szubjektivitás. Nem alkalmas személyeket adnak meg. Ismerni kell a célcsoportok aktuális ismérveit. Biztosnak kell lenni, hogy a résztvevők valóban a téma ismerői. Önkényes kiválasztás: hozzáférhető egységekből Hólabda mintavétel: előzetesen meghatározott személyek további személyeket adnak meg Kvóta mintavétel: A célcsoportot további alcsoportokra bontjuk. Csoportinterjú: 8-12 fő csoportja, akik az adott célcsoport reprezentánsai Praktikus, mert a legkönnyebb megoldást választja Nehezen elérhető célcsoportok elérése hasznos Praktikus technika, ha van előzetes ismérvünk a célcsoport jellemzőiről Nagymintás felmérések megalapozásához hasznos

Mintanagyság A minta annál nagyobb, minél nagyobb a megkérdezettek körében a véleményszóródás, minél nagyobb megbízhatóságra (konfidencia) törekszik a kutató, illetve minél kisebb a kutatási eredmény megengedhető hibája.

Kérdőívkészítés folyamata Milyen információkra van szükség ? A legáltalánosabb résszel kezdjük! Fontos a jó bevezetés. Legyenek témakörök között átvezetések! Logikus sorrend. Érthető fogalmazás, Kényesebb részek és személyes adatok a végén legyenek! Próbakérdezés - korrekciók

Kérdéstípusok – kérdezési technikák 1 Eldöntendő kérdések. (igen-nem) Alternatív válaszlehetőségek Skálatechnikák Csoportosítás (névleges skálák, nem értékel, hanem beazonosít) Rangsorolás (sorrendi skála) Összehasonlítás (páros összehasonlítás) Konstansösszegű-skála (pontértékek szétosztása) Q-rendezőtechnika (nagyszámú állítás, mennyire helyesli v. helyteleníti, minden csoportba adott számú állítás kerül, pl. 11 csoport) Szemantikus differenciálskála (nagy        kicsi) (7) Stapel-skála, (-5 ….0 ….+5) Folyamatos,grafikus értékelési skála,(legrosszabb ………x…………. Fontossági skála (különösen fontos ….. 1-5) Likert skála (egyáltalán nem ért egyet …1-5) Minősítő skála (kiváló …..1-5) Szándék-skála (mindenképpen … biztosan nem 1-5)

Kérdéstípusok – kérdezési technikák 2 Nyitott kérdések Teljesen nyitott Szótársítás (mi jut eszébe …) Mondatkiegészítés (Ezért választom mert …) Történetkiegészítés … Képkiegészítés Tematikus észlelési teszt (mi történik a képen ..)

Az adatgyűjtés módszerei kérdőív önkitöltő-, postai(t-p-t-p), csoportos, kérdezőbiztos,- személyes (otthon, munkahely, bevásárló-hely) - telefonos (t-l-t,) mérőeszközök (mechanikai, elektronikus) -marketing

A megkérdezés megvalósítása Megbízólevél Kísérőlevél Kártyafüzet Kitöltés Kódolás Adatrögzítés

Panelkutatások Olyan primer adatgyűjtés, melyeknél egy állandó kutatási objektum megismétlése egy konstans célcsoporton belül. Fogyasztói panel. Kiskereskedelmi panel. Televíziós panel. Vállalati panel.

A jó kutatás kritériumai tudományos módszer, kreativitás, sokféle módszer, információérték - költség arány egészséges szkepticizmus etikus marketing következetesség - igazság