Dr. Piskóti István, Szántó Ákos Marketing Intézet MARKETING alapjai 1. -marketing
A piaci siker tudománya. -marketing
Fizikai jószág, Szolgáltatás, Mit? Fizikai jószág, Szolgáltatás, elképzelés FOGYASZTÓI ÉRTÉK Kinek ? PIAC - VEVŐ kereslet Hogyan ? CSERE-ÜGYLET -marketing
TERMÉK ELJUTTATATÁS VEVŐHÖZ INFORMÁCIÓ MEGGYŐZÉS JÓ ELADÁSI FELTÉTEL -marketing
MARKETING FOGALMA Olyan társadalmi és vezetési eljárás, amelynek segítségével egyének és csoportok termékeket és értékeket alkotnak s cserélnek ki egymás között, miközben szükségleteiket és igényeiket kielégítik. -marketing
A marketing értelmezése A vevő igényeinek feltárása A piac elemzése, alkalmazkodás A vevőkkel való kapcsolatteremtés Eladásösztönző funkció Termékek, szolgáltatások reklámozása Az egész szervezetet jellemző filozófia Image/imázs és termékpozicionálás Szerződések létrehozása Versenytársakra vonatkozó információgyűjtés -marketing A termelés tervezése és irányítása
Marketing definíció A marketing a tervezésnek és a végrehajtásnak az a folyamata, melynek során elképzelések, áruk és szolgáltatások teremtése, árazása, ösztönzése és elosztása megy végbe annak érdekében, hogy a cserén keresztül megvalósuljanak az egyéni és szervezeti célok. (AMA) -marketing
A marketing definíciója egy vállalat, egy vállalkozás minden aktuális és potenciális piacra irányuló tevékenységének tervezése, koordinálása, integrálása, realizálása és ellenőrzése, melynek funkciója a vevőszükségletek minél teljesebb kielégítése révén a gazdálkodói célok elérése. -marketing
-marketing termelési koncepció termék koncepció értékesítési koncepció marketing koncepció társadalom-központú marketing -marketing
A marketing fejlődése Európában környezet versenytárs kereskedelem felhasználó vállalat 1950-es 1960-es 1970-es 1980-es 1990-es évek termék- vevő- kereskedelem- konkurencia- környezet- o r i e n t á l t s á g -marketing
Komparatív versenyelőnyök keresése és realizálása -marketing
Integráló funkciója - BELSŐ MARKETING A piacorientáltság Integráló funkciója - BELSŐ MARKETING -marketing
Marketingszemlélet a vállalaton belül termelés termelés Marketingszemlélet a vállalaton belül VEVŐ HRM pénzügy HRM termelés marketing Marketing pénzügy pénzügy marketing termelés pénzügy HRM marketing VEVŐ HRM termelés -marketing
Marketing szerepe a vállalaton belül é r t k e s í B e s z r é t e r m l é s H R M P É N Z Ü G Y k+f A m a r k e t i n g, m i n t i n t e g r á l ó f u n k c i ó -marketing
SZERVEZET - VEZETÉS - ELLENŐRZÉS ELEMZÉS JOG - TECHNOLÓGIA - GAZDASÁG - TÁRSADALOM PROGNÓZIS VEVŐK SAJÁT KONK. CÉLKÉPZÉS FILOZÓFIA - VEZÉRELV - CÉLRENDSZER STRATÉGIA PROGRAM - ESZKÖZKOMBINÁCIÓ TAKTIKA MARKETING - MIX REALIZÁLÁS ELLENŐRZÉS SZERVEZET - VEZETÉS - ELLENŐRZÉS A MARKETINGTERVEZÉS FOLYAMATA -marketing
Marketing-mix elemei -marketing product kínálati-mix price szerződési-mix place disztribúciós-mix promotion kommunikációs-mix personnel munkatársak purchasing beszerzés partners vert./hor.együttműködők post-sale service vásárlás utáni szolgáltatás process of feed back and modification passing time az időtényező -marketing
Dr. Piskóti István Marketing Intézet Marketing alapjai I / 2. MIR - Marketing Információs Rendszer Dr. Piskóti István Marketing Intézet -marketing
SZERVEZET - VEZETÉS - ELLENŐRZÉS ELEMZÉS JOG - TECHNOLÓGIA - GAZDASÁG - TÁRSADALOM PROGNÓZIS VEVŐK SAJÁT KONK. CÉLKÉPZÉS FILOZÓFIA - VEZÉRELV - CÉLRENDSZER STRATÉGIA PROGRAM - ESZKÖZKOMBINÁCIÓ TAKTIKA MARKETING - MIX REALIZÁLÁS ELLENŐRZÉS SZERVEZET - VEZETÉS - ELLENŐRZÉS A MARKETINGTERVEZÉS FOLYAMATA -marketing
MIR emberek, berendezések, eljárások összessége, amelyek összegyűjtik, rendszerezik, elemzik, értékelik és eljuttatják a szükséges, pontos és időszerű információkat a marketing döntéshozókhoz. -marketing
MIR elemei és működése -marketing Környezet Információ források felhasználók, döntéshozók Marketinginformációs rendszer Információ források Termelők Kereskedők Szolgáltatók Szakmai, tudományos szervezetek Versenytársak Fogyasztók, Vevők, Kormányzat Önkormányzatok Fejlesztési intézmények Nemzetközi Belső elszámoló, nyilvántartó rendszer Marketing- figyelő rendszer Információs igény becslése Marketing- elemző, döntés- támogató rendszer Marketing- kutató rendszer Információ elosztása adatbázisok jelentések tanulmányok Környezet -marketing
Belső MIR bizottság és feladata Menedzserek információs igényének feltárása és a MIR fejlesztése: Milyen döntéseket hoz és ehhez milyen információra van szüksége? Milyen információt használ most? Milyen adatra van szüksége naponta/hetente/havonta és évente? Milyen jelentésekre, tanulmányokra, szaklapokra van igénye? Milyen adatelemző programokhoz fér hozzá? -marketing
Belső elszámoló, nyilvántartó rendszer Alapvető adatbázisok: Megrendelés, értékesítés, ár, készletek Kinnlevőségek, tartozások, költségek stb. Belső dokumentációk, feljegyzések -marketing
Marketing figyelő rendszer Olyan eljárások összessége, amelyeket a menedzserek a marketingkörnyezetben lezajló lényeges folyamatokkal, jelenségekkel kapcsolatos mindennapi információk megszerzésére használnak. Könyvek, folyóiratok, kiadványok, Megbeszélések, tárgyalások, rendezvények, Szervezett megfigyelések, Sajtófigyelés, Vásárolt információk, -marketing
Marketingkutatás Speciális vállalati marketinghelyzettel, problémával kapcsolatos adatok és jelenségek gyűjtése, elemzése, jelentése és tervezése. -marketing
Marketingkutatás környezete Célcsoportok Fogyasztók, Beszállítók, Alkalmazottak stb. Marketingkutatás Ellenőrizhető marketing változók Termék, Ár, Reklám, Értékesítés stb. Nem ellenőrizhető környezeti változók gazdaság, Technológia, Versenyhelyzet, Törvénykezés stb. Információ szükséglet felmérése Az információk megszerzése Marketing döntéshozatal Marketing menedzserek Piac-szegmentáció, A célpiac kiválasztás Marketing programok stb.
Marketing - piackutatás ? Marketing (értékesítés) kutatás Beszerzési piac M. aktivitás Értékesítési piac - 4P - FM - piacpotenciál - márkahűség, - termékteszt, - stb. - munkaerő, - tőke, - nyersanyag - stb. Vállalaton belül - költség - kapac. stb. Piackutatás -marketing
A marketingkutatás területei pl. imázs, attitűd-vizsgálat, szükséglet, igénykutatás, terméktulajdonságok meghatározása, ár-, árérzékenység, értékesítési mód meghatározása reklámkutatás (hatékonyság,média, szöveg, motiváció) fogyasztói elégedettség, elégedetlenség, -marketing
A marketingkutatás folyamata 1. Kutatási probléma és cél 2. Hipotézis felállítása 3. Kutatási terv (módszer, idő, ktg, ) 4. Információ gyűjtése 5, Feldolgozás, elemzés 6. Jelentés, prezentáció -marketing
A marketingkutatás célja feltáró, felderítő, leíró magyarázó, kauzális, előrejelző, problémamegoldó ... -marketing
A kutatás két módja PRIMER SZEKUNDER -marketing Vállalati belső megfigyelés Vállalati belső megkérdezés Külső hazai kísérlet Nemzetközi On line -marketing
Szekunder kutatás előnyei, hátrányai Ki gyűjtötte, melyek a motivációi? Milyen célra? Hogyan gyűjtötték? Mennyire konzisztensek, logikusak? Előnyei: más cég gyűjtötte, szakértő Gyors elemzés lehetősége Kedvező költség Lehetőség időbeli összehasonlításra Hátrányai: más cég, más szempont Megbízható-e, hiteles-e? Más csoportról szól Hozzáférhető e jogilag Nem mindig releváns Pontos-e? Nem elegendő -marketing
Dr. Piskóti István Marketing Intézet Marketing alapjai I / 3. Marketingkutatás módszertana Dr. Piskóti István Marketing Intézet -marketing
A kutatás alanyainak kiválasztási módszerei Teljes körű Részvizsgálat/minta reprezentatív önkényes Véletlen kiválasztás Tudatos kiválasztás Egyszerű véletlen Különleges formák Kvóta sz. tipikus alaptípus szisztematikus rétegzett klaszter Kiválasztás a koncentráció elve alapján arányos aránytalan -marketing
Valószínűségi mintavétel előny korlát Egyszerű véletlen: minden egyes egységnek azonos esélye van Rétegzett mintavétel: adott populáció csoportokra bontása releváns ismérvek vagy rétegek szerint Szisztematikus : Minden x. egység kerül kiválasztásra egyenlő nagyságú egységekből Klaszter (többlépcsős) a kiválasztott csoportok minden tagjából alminták képzése Viszonylag könnyű elvégezni Külön alminták elemzése (nő-férfi, idős-fiatal) Kényelmes, meglévő listákat használ Kényelmes, meglévő egységeket használ Bizonyos alcsoportok nem kellő arányban kerülnek be. Az alminták nagyságára tekintettel kell lenni. Figyelni kell az ismétlődő attribútumokat (nevek azonos kezdőbetűi …)
Nem valószínűségi mintavétel előny korlát Erős kutatói szubjektivitás. Nem alkalmas személyeket adnak meg. Ismerni kell a célcsoportok aktuális ismérveit. Biztosnak kell lenni, hogy a résztvevők valóban a téma ismerői. Önkényes kiválasztás: hozzáférhető egységekből Hólabda mintavétel: előzetesen meghatározott személyek további személyeket adnak meg Kvóta mintavétel: A célcsoportot további alcsoportokra bontjuk. Csoportinterjú: 8-12 fő csoportja, akik az adott célcsoport reprezentánsai Praktikus, mert a legkönnyebb megoldást választja Nehezen elérhető célcsoportok elérése hasznos Praktikus technika, ha van előzetes ismérvünk a célcsoport jellemzőiről Nagymintás felmérések megalapozásához hasznos
Mintanagyság A minta annál nagyobb, minél nagyobb a megkérdezettek körében a véleményszóródás, minél nagyobb megbízhatóságra (konfidencia) törekszik a kutató, illetve minél kisebb a kutatási eredmény megengedhető hibája.
Kérdőívkészítés folyamata Milyen információkra van szükség ? A legáltalánosabb résszel kezdjük! Fontos a jó bevezetés. Legyenek témakörök között átvezetések! Logikus sorrend. Érthető fogalmazás, Kényesebb részek és személyes adatok a végén legyenek! Próbakérdezés - korrekciók
Kérdéstípusok – kérdezési technikák 1 Eldöntendő kérdések. (igen-nem) Alternatív válaszlehetőségek Skálatechnikák Csoportosítás (névleges skálák, nem értékel, hanem beazonosít) Rangsorolás (sorrendi skála) Összehasonlítás (páros összehasonlítás) Konstansösszegű-skála (pontértékek szétosztása) Q-rendezőtechnika (nagyszámú állítás, mennyire helyesli v. helyteleníti, minden csoportba adott számú állítás kerül, pl. 11 csoport) Szemantikus differenciálskála (nagy kicsi) (7) Stapel-skála, (-5 ….0 ….+5) Folyamatos,grafikus értékelési skála,(legrosszabb ………x…………. Fontossági skála (különösen fontos ….. 1-5) Likert skála (egyáltalán nem ért egyet …1-5) Minősítő skála (kiváló …..1-5) Szándék-skála (mindenképpen … biztosan nem 1-5)
Kérdéstípusok – kérdezési technikák 2 Nyitott kérdések Teljesen nyitott Szótársítás (mi jut eszébe …) Mondatkiegészítés (Ezért választom mert …) Történetkiegészítés … Képkiegészítés Tematikus észlelési teszt (mi történik a képen ..)
Az adatgyűjtés módszerei kérdőív önkitöltő-, postai(t-p-t-p), csoportos, kérdezőbiztos,- személyes (otthon, munkahely, bevásárló-hely) - telefonos (t-l-t,) mérőeszközök (mechanikai, elektronikus) -marketing
A megkérdezés megvalósítása Megbízólevél Kísérőlevél Kártyafüzet Kitöltés Kódolás Adatrögzítés
Panelkutatások Olyan primer adatgyűjtés, melyeknél egy állandó kutatási objektum megismétlése egy konstans célcsoporton belül. Fogyasztói panel. Kiskereskedelmi panel. Televíziós panel. Vállalati panel.
A jó kutatás kritériumai tudományos módszer, kreativitás, sokféle módszer, információérték - költség arány egészséges szkepticizmus etikus marketing következetesség - igazság