A kutatás, fejlesztés (K+F) és az innováció statisztika

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A statisztika rejtelmei
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Németh Tamás — Főtitkári beszámoló … Főtitkári beszámoló az Akadémia évi költségvetésének végrehajtásáról Németh Tamás Magyar Tudományos Akadémia.
"Virtuális utazás a számok tengerén" - Online adatbázisok és kiadványok a KSH honlapján "Virtuális utazás a számok tengerén" - Online adatbázisok és kiadványok.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Népmozgalmi adatbázisok
1. oldal A vezetői döntéseket támogató mutatószám rendszer Pilot projektzáró jelentés szeptember 9.
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
A vállalkozások képzési tevékenysége (CVTS) és a felnőttképzési adatfelvétel(AES) jellemzői Lukácsné Szabó Gerda
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
A vállalkozások PhD szintű munkaerőigénye Magyarországon
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
Általános tájékoztatás az oklevélmellékletről
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 21.
A felsőoktatási és a K+F statisztika
Közép-Európai Innovációs Központ – Forrás Informatika Kft. Ágazati Kutatás – Szoftverfejlesztés Május 17. Eger Tóth András Senior Projekt Menedzser.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Ismerje meg a Napi Gazdaság olvasóit! május 27.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
1 Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) Dr. Tóth Róbert Jogi és Igazgatási Főosztály Szeptember 11.
A 2014-ben esedékes Peer Review (szakértői vizsgálat) A Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjainak érintettsége Országos Statisztikai Tanács 
A globalizáció hatása a nemzeti számlarendszerre KSH, szeptember 22.
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Nemzeti Egészségügyi Számlák (NESZ) május 23. Mentusz Zsófia Központi Statisztikai Hivatal.
IV. A munkaerő keresleti előrejelzés becslési módszere Kutatásvezető: Dávid János 3K Consens Iroda 2007.
Távmunka a területfejlesztésben
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
Munkahelyi egészség és biztonság
Munkaerő mobilitás Magyarországon
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Az innováció fogalma. A., Schumpeter (1939, 1980) B., Rechnitzer (1993) C., Frascati kézikönyv (1995) D., Oslói kézikönyv (2005) E., Jogszabályok I
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
Jelentési kötelezettségek a szakfelügyeleti rendszerben Izbéki Jánosné Egészségügyi Igazgatási és Koordinációs Föosztály.
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP)
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika december 8.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
Megyei statisztikai profil a Smart Specialisation Strategy (S3) megalapozásához - Csongrád megye Szeged, Dr. Makra Zsolt.
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) Országos Statisztikai Tanács szeptember 16 Mezősiné Rózsár Erika KSH Igazgatási osztály.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Innováció, vagyis kitörés a Minden- napokból.
Országos Statisztikai Tanács
Megyei statisztikai profil a Smart Specialisation Strategy (S3) megalapozásához - Csongrád megye Szeged, Dr. Makra Zsolt.
Országos Statisztikai Tanács
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Országos Statisztikai Tanács Statisztikai koordinációs főosztály
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) tervezete
A magán munka-közvetítők és munkaerő kölcsönzők évi tevékenysége
Badak Béla okl. könyvvizsgáló
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Programba tartozó elsődleges és másodlagos adatforrásokról az Országos Statisztikai Tanács.
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Programba tartozó elsődleges és másodlagos adatforrásokról az Országos Statisztikai Tanács.
Előadás másolata:

A kutatás, fejlesztés (K+F) és az innováció statisztika Szunyogh Zsuzsanna Központi Statisztikai Hivatal

A K+F statisztika története 1953 óta éves adatgyűjtés Adatgazdák Tudományos Felsőoktatási Tanács MTA Tudományszervezési Csoport 1969-től Központi Statisztikai Hivatal Adatszolgáltatók köre folyamatosan bővült Kutatóintézet Felsőoktatási intézmény Költségvetési kutatóhely (múzeum, kórház, stb.) Vállalkozás (kezdetben létszám és árbevétel korlát) 2000-től teljes körű → minden K+F-et végző szervezet Budapest, 2009. május 18.

Az adatgyűjtés tartalma is változott Kutatás 1968-tól fejlesztés (gyártmány- és gyártásfejlesztés is) 1988-tól kutatás és kísérleti fejlesztés A változtatások során meghatározó a nemzetközi és hazai igények a módszertani előírások az időbeni összehasonlíthatóság A 80-as évektől hazai és nemzetközi szinten is összehasonlítható idősorok 1991 óta OECD-nek, 1997 óta Eurostat-nak éves adatszolgáltatás Budapest, 2009. május 18.

K+F fogalma A kutatás és kísérleti fejlesztés olyan módszeresen folytatott alkotómunkát jelent, amely a meglévő ismeretanyag bővítésére – beleértve az emberről, a kultúráról és a társadalomról szerzett ismereteket is –, valamint arra szolgál, hogy ezt az ismeretanyagot új alkalmazások kidolgozására használja fel. az alkotás, az újdonság eleme, a tudományos módszerek alkalmazása, új ismeret létrehozása. Budapest, 2009. május 18.

A K+F elhatárolása a kapcsolódó tevékenységektől az alapkritérium, hogy: A kérdéses K+F-ben fellelhető-e az újszerűség és valamely tudományos és/vagy műszaki bizonytalanság feloldásának számottevő eleme, azaz amikor valamely probléma megoldása nem azonnal nyilvánvaló egy olyan személy számára, aki az érintett területnek csak az alapvető tudományos ismeretanyagában és technikáiban jártas. Budapest, 2009. május 18.

A K+F statisztika módszertana Frascati kézikönyv (első kiadás 1963) (a 80-as évek vége óta ez a standard) Utolsó módosítás 2002 A Bizottság 753/2004/EK rendelete (2004. április 22.) az 1608/2003/EK európai parlamenti és tanácsi határozatnak a tudományos technológiai statisztikák tekintetében történő végrehajtásáról Statisztikai módszertani füzetek sorozatban: A K+F statisztika módszertana 2004 Budapest, 2009. május 18.

A K+F statisztika rendszerének kialakítása Az igények kielégítése az elsődleges szempont Igények Nemzetközi (Eurostat, OECD) egyértelműen, pontosan meghatározzák milyen adatokat, milyen bontásban, mely határidőre kérik, jogszabályban rögzítették Hazai (kormányzati, kutatói, média) esetlegesen jelentkeznek, gyakran azonnali választ várva, néha pontatlanul megfogalmazva Budapest, 2009. május 18.

A K+F statisztika adatszolgáltatói köre Teljes körűen minden szervezettől, amelyik K+F tevékenységet végez Minden felsőoktatási intézmény valamennyi szervezeti egysége 1072 sz. OSAP Jelentés a felsőoktatási intézményekben működő kutatóhelyek … évi kutatási, fejlesztési adatairól (2009-ben 1800 kérdőív) MTA kutatóintézetei 1071 sz. OSAP jelentés a kutatóintézetek és egyéb költségvetési kutatóhelyek … évi kutatási fejlesztési adatairól, ( 2009-ben 41 kérdőív) Budapest, 2009. május 18.

A K+F statisztika adatszolgáltatói köre MTA-n kívüli kutatóintézetek és egyéb költségvetési kutatóhelyek (múzeumok, könyvtárak, kórházak) 1071 sz. jelentés a kutatóintézetek és egyéb költségvetési kutatóhelyek … évi kutatási fejlesztési adatairól (2009-ben összesen 421 kérdőív +101 levél) Vállalkozások 1074 sz. jelentés a vállalkozások … évi kutatási, fejlesztési adatairól ( 2009-ben 4614 kérdőív + 354 levél) Budapest, 2009. május 18.

Az adatszolgáltatók meghatározása Felsőoktatási intézmények listája (OKM) (kapcsolat a tudományos rektorhelyettesekkel) MTA kutatóintézetek listája Valamennyi, az elmúlt öt évben K+F tevékenységet jelentő szervezet Valamennyi, K+F célra költségvetési juttatásban részesülő szervezet (NKTH-tól lista a kifizetésekről) Valamennyi, az innovációs adatfelvételben saját K+F tevékenységet forrásként megjelölő szervezet Sajtófigyelés Budapest, 2009. május 18.

K+F helyek regisztere Ebben szerepel: – a cég neve, törzsszáma Ez évben elkészült a K+F helyek regisztere, mindhárom szektorra külön. (462 költségvetési, 4614 vállalkozási és 1429 felsőoktatási kutatóhelyet tartalmaz jelenleg) Ebben szerepel: – a cég neve, törzsszáma – címe, (megyekód, településkód) felsőoktatásban telephely is – a K+F statisztikával foglalkozó neve, elérhetősége, Vállalkozásoknál ezen kívül: – a szervezet működésének kezdete, – tulajdonosi összetétele, gazdálkodási formája, – létszám-kategóriája, árbevétel kategóriája, A regiszter évente aktualizálásra kerül Budapest, 2009. május 18.

Válaszadói hajlandóság 2008-ban (a 2007. évre vonatkozóan) Államháztartáshoz tartozó kutatóintézetek, egyéb költségvetési kutatóhelyek 96% Felsőoktatási kutatóhelyek 83% Vállalkozási kutatóhelyek 86% A kérdésenkénti válaszadási arány gyakorlatilag 100% Budapest, 2009. május 18.

Milyen adatokat gyűjt a KSH? Melyek a kutatóhelyek? Intézmények, szervezeti egységek besorolása szektorokhoz, nemzetgazdasági ághoz, tudományterülethez, régióhoz, megyéhez, kistérséghez gazdálkodási formához a vállalkozásoknál a tulajdonos és létszám-kategória szerint is Budapest, 2009. május 18.

Milyen adatokat gyűjt a KSH? (folyt) A K+F emberi erőforrás oldala K+F személyzet adatai kutatók, segédszemélyzet, egyéb fizikai és nem fizikai dolgozók tényleges számított létszám (a K+F-re fordított idő arányában A létszámadatokra vonatkozóan Nemek Iskolai végzettség Életkor Tudományos fokozat Kutatói mobilitás Budapest, 2009. május 18.

Milyen adatokat gyűjt a KSH? (folyt) Mennyi volt a saját szervezetben végzett kutatás, fejlesztés ráfordítása ( a „falakon belüli” K+F) Költsége (ezen belül a személyi jellegű és a egyéb kiadás) Beruházása (ingatlan, gép, és ide számítjuk a számítógépes szoftvert is) Mennyi volt a kiadott K+F megbízás Budapest, 2009. május 18.

Milyen adatokat gyűjt a KSH? (folyt) A K+F ráfordítások forrásai Államháztartás Vállalkozások Külföld (pályázat, - ebből EU, vállalkozás) Non profit, egyéb források A K+F ráfordítások milyen társadalmi, gazdasági célok megvalósítása érdekében merültek fel? (NABS kategóriák szerint) Budapest, 2009. május 18.

Milyen adatokat gyűjt a KSH? (folyt) Milyen és hány témát kutattak? A témaszám csak nyilvántartási egység!!! A témák bontása: alap, alkalmazott kutatás, kísérleti fejlesztés, ezen kívül: befejezett, gyakorlatban is hasznosított, nemzetközi együttműködés keretében kimunkált. A K+F tevékenység költségei milyen arányban oszlottak meg az egyes tudományterületek között? Illetve a kísérleti fejlesztés milyen mértékben irányult az egyes nemzetgazdasági ágakra? Budapest, 2009. május 18.

Milyen adatokat gyűjt a KSH? (folyt) Melyek a K+F eredményei? hány publikációt jelentettek meg, Magyar és idegen nyelven (könyv, cikk, értekezés, CD, konferencia kiadvány) hány szabadalmi kérelmet nyújtottak be, hány szabadalmat adtak meg (belföldön és külföldön) ez nem azonos a Szabadalmi Hivatal adataival, mert csak kutatóhelyre terjed ki! Budapest, 2009. május 18.

A K+F statisztikában alkalmazott osztályozási rendszerek Tudományági bontás (két számjegyes mélység) Tevékenység szerinti (TEÁOR) bontás Területi bontás (kistérség, megye, régió) Gazdálkodási formák szerinti a vállalkozási szektorban létszám-kategóriák és tulajdonos szerint is Budapest, 2009. május 18.

K+F statisztika eredményeinek megjelenése, tájékoztatás A KSH minden év őszén (2006-tól szeptemberben) kiadványt jelentet meg a K+F statisztikáról, amely nagyon részletes bontásban adja közre az adatokat. 2006-tól a kiadvány a KSH honlapjáról is letölthető, 2009-től csak onnan, Statisztikai évkönyv, zsebkönyv, Adattárház, Stadat Az EUROSTAT felé az adatszolgáltatási határidő jogszabály szerint a tárgyévet követő 18 hónap, (az előzetes főbb mutatók a 10. hónap) Korábban az OECD-nek külön adatszolgáltatás, három éve az EUROSTAT-tal közös EUROSTAT és OECD honlapján és kiadványaiban Budapest, 2009. május 18.

GBAORD statisztika Az állami költségvetésben K+F célra tervezett illetve ténylegesen kifizetett összegekről, társadalmi-gazdasági célok szerinti bontásban (NABS) A Bizottság 753/2004/EK rendelete (2004. április 22.) az 1608/2003/EK európai parlamenti és tanácsi határozatnak a tudományos technológiai statisztikák tekintetében történő végrehajtásáról külön fejezete 2004-re derogációt kértünk 2005-2006-re a PM gyűjtötte ki az adatokat 2009-től KSH adatfelvétel 2210 OSAP önkéntes Budapest, 2009. május 18.

Az innovációs statisztika története Az innovációs statisztika lényegesen rövidebb múltra tekint vissza, mint a K+F statisztika. Az első, országos, még kísérleti adatfelvétel Magyarországon 2000-ben, (EU-ban 1993-ban) a második 2002-ben, a harmadik 2004-ben, (CIS light) a negyedik 2005-ben, (az első kötelező, CIS4-gyel teljes egészében harmonizált) CIS6 2007-ben CIS8 2009-ben Budapest, 2009. május 18.

Az innováció fogalma Az innováció új, vagy jelentősen továbbfejlesztett termék (áru vagy szolgáltatás) eljárás, új marketing módszer vagy szervezési-szervezeti módszer bevezetése az üzleti gyakorlatban, munkahelyi szervezetben vagy a külső kapcsolatokban. Tudatosítani kell K+F ≠ innováció . Budapest, 2009. május 18.

Az innovációs statisztika módszertana Alap az Oslo kézikönyv, jelenleg 3. -2005-ben megjelent változata A Bizottság 1450/2004/EK rendelete (2004. augusztus 13.) az innovációs statisztikák előállításáról és kidolgozásáról szóló, 1608/2003/EK határozat végrehajtásáról Budapest, 2009. május 18.

EU jogszabály előírásai Négyévenként részletes, a közte levő időszakban négyévenként rövidített, csak a fő kérdéseket magában foglaló felmérések. Egyre nagyobb az igény a kétévenkénti részletes adatfelvételre. (Az EU jogszabályban ez még nem így szerepel, módosításának előkészítése folyamatban) Az EU-s jogszabály részletes módszertani előírásokat is tartalmaz: Budapest, 2009. május 18.

A CIS adatfelvételek a legalább 10 főt foglalkoztató, iparban és szolgáltatási szektor kijelölt alágazataiban működő vállalkozásokra kell kiterjedjen Mintakérdőívet készítenek (mellyel összehasonlítják az adott országban használtat) Részletes minőségjelentés is kell küldeni, amely többek között kiterjed az adatszolgáltatók kiválasztási módszerére mintavételi hibára az adatfelvétel részletes leírására Budapest, 2009. május 18.

CIS Magyarországon 2132 számú OSAP (Jelentés a vállalkozások innovációs tevékenységéről) A kötelezően előírt ágazatokon kívül az építőiparra is kiterjed A mintakiválasztásnál a kötelező (létszám-kategória és TEAOR) szempontokon kívül 2006-ban már a regionálist is figyelembe vettük Az adatszolgáltatói kör kiválasztása a nagy, legalább 100 főt foglalkoztató vállalkozásoknál teljes körű, az annál kisebbeknél mintavételes A CIS6 adatfelvételnél a kijelölt adatszolgáltatók száma 6200 volt, ami több mint 19000 vállalkozást reprezentál Az átlagos válaszadási arány 80% feletti Budapest, 2009. május 18.

Az innovációs felmérés problémái Az innováció nem olyan széles körben elterjedt fogalom, mint a K+F. Gyakoriak az értelmezési problémák. A válaszadók ismerete e témában azonban felmérésről, felmérésre javul. Hosszú a kérdőív, nagy az adatszolgáltatók leterheltsége, több egységet érint a kitöltés A vállalkozások számviteli rendszere nem tudja automatikusan biztosítani a szükséges számszaki információkat. Elsősorban az innovációval kapcsolatos ráfordítások kimutatása okoz nehézségeket, de sok esetben az árbevétel termékek újdonsága szerint összetételét sem tartják nyilván. Budapest, 2009. május 18.

Milyen témákkal bővült az innovációs adatfelvétel? szervezeti innováció marketing innováció E kettő az alapkérdőív részévé vált, és ezzel az innovatív vállalkozás fogalma változott Felmérésenként más-más témákkal, modulrendszerűen változtatva bővül a kör CIS8-ban a környezetvédelem Tervek között szerepel a nem vállalkozási körbe tartozó szervezetek innovációs tevékenységének felmérése Budapest, 2009. május 18.

Módszerek az adatszolgáltatási hajlandóság fokozására, a beérkezett adatok ellenőrzésére A határidőre választ nem küldők figyelmeztető levelet kapnak, két alkalommal Ezt követően a munkatársak telefonon veszik fel a kapcsolatot az adatszolgáltatókkal A kérdőívek adatainak összefüggéseit még az adatbevitelkor automatikusan ellenőrizzük A kiugró, nem reálisnak tűnő válaszokat adókat egyenként telefonon, e-mailben felkeressük A feldolgozott adatok újabb ellenőrzésen mennek át (összetétel, előző évivel összehasonlítás) Budapest, 2009. május 18.

Kielégítetlen információigények nyilvántartása Valamennyi adatigényről nyilvántartást vezet a KSH Elkülönítetten kezeli azokat, amelyeket nem tud kielégíteni Feltárja az okokat, ezek döntő része a statisztikai törvényből adódik (legalább 3 adatszolgáltató) Törekszik azok megszüntetésére (pl. innovációs régiós adatok, K+F adatok tulajdonosi forma szerinti bontása, stb.) Budapest, 2009. május 18.

Milyen gyorsan elégíthető ki a egy új adatigények? Az adatfelvétel módosítására csak a tárgyidőszakot megelőző év közepéig van lehetőség (tehát közel két évvel a felmérés előtt) Nemzetközi adatszolgáltatási kötelezettség esetében Hazai igények kielégítésére, amennyiben jogszabályi változtatásból adódik Ha nem publikált, de pótlólagos adatfeldolgozást igénylő mutatóra van igény, azt megrendelésre, térítés ellenében a KSH előállítja Valamennyi módosított tartalmú mutatószám esetében az időbeli összehasonlítás lehetőségét biztosítani kell Budapest, 2009. május 18.

: zsuzsanna.szunyogh@ksh.hu : +36-1-345-6753 : www.ksh.hu Köszönöm megtisztelő figyelmüket, várom kérdéseiket! : zsuzsanna.szunyogh@ksh.hu : +36-1-345-6753 : www.ksh.hu Budapest, 2009. május 18.