EKOP-1.A.1-08/B A KSH elektronikus adatgyűjtési rendszerének fejlesztése, kiterjesztése
2 A projekt legfőbb célkitűzései A meglévő KSHXML rendszer korszerűsítése, fejlesztése –Adatszolgáltatói program megújítása (korszerű vékonykliens) –Adatgyűjtői alkalmazás megújítása (TIR vékonykliens) –Ügyfélkapcsolati program (CRM) alapjainak megteremtése –Grafikusan működő kérdőív szerkesztő Funkciók integrálása –Kérdőív exportálásának lehetősége –Kérdőív importálás lehetősége –A Feladatlistával integrált Határidőnapló Adatgyűjtés kiterjesztésének elősegítése –Szebb külső, könnyebb kezelhetőség, több funkció –Intrastat és Szolgkülker alkalmazások egykapus elérése –Ügyfélkapun keresztüli bejelentkezés lehetősége Regisztráció Vékony kliens Vastag kliens * Honnan-hova olvas KSH statisztikusok
3 A projekt sajátosságai A projekt még 2009-ben kezdődött, záró dátuma –Volt egy hosszabb megszakítás a projekt életében, azért nyúlik el ennyire –A projekt túl fog nyúlni a támogatási záródátumon. A projekt bevezetési időszaka a projekt lezárultával kezdődik –Kiemelt jótállási időszakkal támogatódik a rendszer adatszolgáltatók felé publikálásának időszaka EKOP pályázat megnyeréséből adódó sajátosságok –Két felügyeleti szerv – VÁTI, NFÜ – a legkisebb változást is be kell jelenteni –Több sajátos kötelezettség is létezik – kommunikációs, közvélemény kutatási, környezeti fenntarthatósági és esélyegyenlőségi vállalásokat is kell teljesíteni
4 Hol tartunk most Többkörös szakmai konzultációkat követően lett elfogadva a Követelmény specifikáció Statisztikai munkacsoport aktív közreműködésével és jóváhagyásával Első mérföldkő – Rendszertervek (Funkcionális specifikáció, Hardverspecifikáció, Logikai rendszerterv, Fizikai rendszerterv, Adatmigrálási terv) leszállítása, jóváhagyása Funkcionális specifikáció és Logikai rendszerterv elfogadása Több javítási kör után, a statisztikai munkacsoporttal együtt A KDIV bemutatta az új alkalmazások vázát – –Adatszolgáltatói vékonykliens –TIR vékonykliens A fejlesztésre kiírt közbeszerzési eljárást a Kopint-Datorg Informatikai és Vagyonkezelő Kft. (KDIV) nyerte.
5 Adatszolgáltatói vékonykliens Célok: Korszerű design Felhasználóbarát és ergonomikus felület Gyors működés, rövid válaszidők Új funkciók: naptár, határidőnapló, export-import lehetőség Extrém méretű kérdőívek kezelése Az alkalmazást a statisztikusi munkacsoport is többször megtekintette, megbírálta. Próbáljuk az adatszolgáltatói oldallal szemben jelentkező igényeket (PC és internet kapcsolat) minimalizálni. Próbáljuk az adatszolgáltatói oldal eszközparkját felmérni.
6 Adatszolgáltatói vékonykliens export-import Célok: Legyen Excel export lehetőség Legyen Excel import lehetőség Adatgyűjtésenként szabályozható fájlfeltöltési lehetőség A kérdőívek – megszemélyesítve – letölthetőek, exportálhatóak lesznek. A kitöltött kérdőíveket az adatszolgáltató visszatöltheti, importálhatja. Az import megtörténtéről tájékoztatást küldünk, a kérdőív feldolgozása azonos az on-line kitöltésével. Az Excel export-import ugyanazokat a lehetőségeket biztosítja, mint a mail-es rendszer; korlátai is azonosak.
7 TIR vékonykliens Célok: Ne kelljen telepíteni Sok kényelmi funkció Korszerű design, felhasználóbarát és ergonomikus felület Gyors működés, rövid válaszidők Excel export lehetősége a lekérdezések eredményeire Az alkalmazást a statisztikusi munkacsoport is többször megtekintette, megbírálta. Próbáljuk az eszközigényeket minimalizálni, de megjelentek furcsa, az alapkövetelményeknek ellentmondó igények. A külsős fejlesztésekhez számos belső fejlesztés kapcsolódik: TIR adminisztártori funkciók beépítése az alkalmazásba, a TÉBA, ADÉL, GÉSA, META stb. rendszerek módosítása.
8 Belső CRM rendszer alapjainak megteremtése Célok: Helpdesk funkciók –Adatszolgáltatók problémáinak nyilvántartása, kezelése –Bejelentések visszakereshetősége –Jellemző bejelentések monitorozása Regisztráció –Automatikus online és egyedi regisztrációk kezelése Automatikus regisztrációt támogató funkciók –Automatikus regisztrációs akciók nyilvántartása, új akciók technikai előkészítése, végrehajtása Az alkalmazás belső erőforrásokból fejlesztődik.
9 Eddig felmerült problémák Névadás – most KSH-ESTAT a munkanév Belső elfogadás, támogatás „hiánya” –Miért nem a rendkívül sikeres KSH- rendszert fejlesztjük? Külső kommunikáció –Fel kell építeni egy tájékoztatási stratégiát, rendezvényeket kell tartani, be kell vonni adatszolgáltatókat a tesztelésbe stb. Adatszolgáltatói rendszerkörnyezet definiálása –Megpróbáljuk felmérni a jellemző adatszolgáltatói számítógép állapotokat, és összhangba hozni az új alkalmazás igényeivel. Itt is lesznek kommunikációs feladatok Az EKOP támogatás sajátosságaiból adódó feladatok –Környezeti fenntarthatóság, esélyegyenlőség, kommunikáció, belső képzés
10 Tekintsük meg a fejlesztéseket!
További várható informatikai feladatok
12 Felkészülés az átállásra Rendszertechnikai feladatok: Ideiglenes fejlesztői környezet biztosítása Végleges alkalmazáskörnyezet kiépítése a KDIV-vel közösen Belső fejlesztői feladatok (ún. XML csoport): Tesztelni kell az új rendszert –A rész-alkalmazásokat (adatszolgáltatói, TIR, ASP klienseket) külön- külön kell tesztelni, valamint a rendszer egészét is El kell készíteni az új kérdőívszerkesztő rendszerben a 2011-ben KSHXML-ben publikált kérdőíveket –Ez 82 kérdőívsablont jelent, azok formai megjelenését, a kérdőíveken belüli összefüggés-ellenőrzéseket és a számított mezőket A meglévő adatállományokat migrálni kell az új rendszer új szerkezetű adatbázisába, és tesztelni kell a migrált kérdőíveket
13 Felkészülés az átállásra El kell készíteni a 2012-es kérdőíveket mind a régi XML, mind az új kérdőívszerkesztő rendszerben –Új kérdőív sablonok legyártása és/vagy 2×82 kérdőívsablon módosítása A statisztikus kollégák oktatás az új rendszer használatára –Az oktatást 2012-ben kell megszervezni Indulás az új rendszerrel –Elérhetetlenné kell tenni a régi KSHXML rendszert, hogy az adatszolgáltatók csak az új rendszert használhassák –Fontos a megfelelő időpont kiválasztása, legalább egy hosszú hétvége az átállás Átálláskor le kell állítani az XML rendszert, az addig beérkezett állományokat át kell migrálni az új kérdőívekre –A leállást több fórumon is kommunikálni kell, folyamatosan tájékoztatni kell az adatszolgáltatókat Célzott segítségnyújtás (call center)
14 A tesztelés főbb mozzanatai Meg kell tervezni a tesztelés menetét, a résztvevők feladatait –Kell egy tesztelési forgatókönyv a pontos menettel és szerepekkel Átállás előtt az összes új kérdőívet tesztelni kell –Megszemélyesíteni, feltölteni adatokkal, kitölteni, kipróbálni a kérdőíven belüli ellenőrzéseket, betölteni az ADÉL-ba, az ADÉL ellenőrzést lefuttatni, hibalistát elemezni Az XML-ből migrált kérdőívek tesztelni kell –Javítási kérést kell szimulálni, ki kell tölteni a kérdőíívet, kipróbálni a kérdőíven belüli ellenőrzéseket, betölteni az ADÉL-ba, az ADÉL ellenőrzést lefuttatni, hibalistát visszaküldeni A teszteléshez elengedhetetlen a statisztikusi segítség, aktív részvétel a tesztelésben, adatellenőrzésben A funkcionális teszten túl terheléses tesztet is kell végezni a teljes rendszeren A mentési és visszatöltési eljárások tesztelése –Tesztelni kell az egész rendszer visszaállíthatóságát is. Visszatöltés után ugyanazt a konzisztens rendszert kell visszakapni
A fejlesztéshez kapcsolódó szakstatisztikai feladatok Előadó: Hegyi Csaba
16 A fejlesztés elfogadtatása Meg kell határozni az adatgyűjtő és az adatszolgáltató közötti munkamegosztás határait. Meg kell határozni, hogy adatminőség mely területein várunk az új rendszertől javulást. A GÉSA-ba, ADÉL-ba be nem vont jelentések kezelése külön eljárásokat, egyedi megoldásokat igényel. A projekt keretében, a fejlesztő és az informatikusok által egységesített adatgyűjtés-szervezési fogalmakat hasznos lenne elterjeszteni a Hivatalban. Tudatosítani, hogy az adatszolgáltatókkal való kommunikáció átstrukturálódik.
17 Kérdőív szerkesztéssel kapcsolatos feladatok Újra kell gondolni a kérdőívek megjelenését, szerkezetét. Lehet, hogy érdemes újragondolni a határidőket is. Több mutató, fogalom is létezik, melyeket egynél több kérdőíven használ a Hivatal. Legyen egységes a magyarázat. Át kell dolgozni a kitöltési útmutatókat úgy, hogy elektronikus kérdőívekben használhatóak legyenek. Meg kellene tanulni az új rendszerben lévő on-line Help funkcióban, a súgóban, és a Call-Centerben rejlő lehetőségeket. Elektronikus kérdőív-szerkesztési ajánlás, szabvány kidolgozása.
18 Kérdőív szerkesztéssel kapcsolatos feladatok A hibaüzeneteket az adatszolgáltatók számára befogadhatóbbá kell tenni. ELLA (Ellenőrzések Leírása Adatbázisba) használata: –az adatelőkészítési rendszerek számára megadott ellenőrzési szempontok egységesen, nyomon követhető módon, adatbázisban kerüljenek tárolásra. Meg kell találni az ellenőrzéseknek egy olyan optimumát, ami az adatszolgáltatók részéről még elfogadható, de nem megy az adatminőség rovására Vannak egyéb háttérfeladatok is – pl. metaadatok kezelésének racionalizálása Olyan ügyviteli rend kialakítása, hogy a szükséges információk az elektronikus kérdőív megszerkesztésekor már rendelkezésre álljanak.
Köszönjük a figyelmet !