A foglalkoztatás javítását célzó intézkedések értékelése Mike Károly Hétfa Kutatóintézet 2013. április 30.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Területi koordinációs kapacitások vizsgálata Szepesi Balázs A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 2 5.
Advertisements

A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
ÁROP /C/A A leghátrányosabb helyzetű kistérségek fejlesztési és együttműködési kapacitásainak megerősítése.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
„A Partnerség erősítése” Foglalkoztatáspolitikáért felelős Államtitkár
Az idősebb munkavállalók foglalkoztatása Magyarországon
A Kormány intézkedései és tervei
Vállalkozói pályázatok Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
kiemelt projekt szolgáltatásainak bemutatása
Ötvös Mónika Felelő(s) Közösségek Nemzetközi Konferencia
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A „FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt keretében megvalósuló szakmai tevékenységek TÁMOP /
Az OFA szerepe a foglalkoztatás elősegítésében
SZEREP TANMŰHELY ESÉLYEGYENLŐSÉGI RENDEZVÉNY március 25. West Hungary Humán Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.
Szakmai monitorozás.
1 „Az FSZH hosszú és rövidtávú elképzelései a foglalkoztatási célú civil szervezetekkel való együttműködésre, különös tekintettel a szolgáltatás-vásárlásokra.
TÁMOP „Megváltozott munkaképességű emberek rehabilitációjának és foglalkoztatásának segítése” c. kiemelt projekt dél-dunántúli regionális alprojektjének.
Látássérültek közösségi mentorainak képzése és foglalkoztatása TÁMOP /
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
A TÁMOP /01 „FoglalkoztaTárs- Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt április 24.
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
1 Területi koordinációs kapacitások Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) Péti Márton főtervező.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Bemutató a NKH Befektetésösztönzési Főosztály munkatársai számára
Besenyi Sándor Regionális szakmai munkatárs Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. Régiós szakmai műhely - Szeged A „FoglalkoztaTárs.
Foglalkoztatási programok megvalósításával kapcsolatos tapasztalatok, a következő tervezési időszakra vonatkozó elképzelések Galyatető, Június 25.
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK A HUMÁNERŐFORRÁS OPERATÍV PROGRAMOKBAN
Revita Alapítvány. Székhely: Debrecen Alapítás éve: 2003 Működés hatóköre: – Országos hatókörű szolgáltatások – Észak-alföldi régió – Leghátrányosabb.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
OFA Hálózat évi tevékenységei
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
CAMPUS HUNGARY PROGRAM. A program célja A projekt a hazai felsőoktatási intézmények hallgatóinak, munkatársainak külföldi K+F, tanulmányi, operatív intézményi.
BFH Európa Kft. Hollósi Szabolcs ügyvezető
MILASSIN ERIKA IGAZGATÓ
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Projektindító nap TÁMOP /1-2, TÁMOP /1
Mire jutottunk? HEFOP Albert Fruzsina, vezető monitor.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
AZ IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER ÉS A GINOP 5. 2
1 „Út a munkához” program Szűcs Erika november 24. Budapest.
1 A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009 Szűcs Erika július 16. Miskolc.
IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER GINOP munkaerő-piaci program Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály Szolnok.
TÁMOP „Munkaerő-piaci program a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásáért a Közép-magyarországi Régióban” - Budapest.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
A Társadalmi Megújulás Operatív Program 1.1. „Komplex munkaerő-piaci programok a munkanélküli és inaktív emberek foglalkoztatásáért” intézkedés TÁMOP /
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
Tájékoztató az Ifjúsági Foglalkoztatási Kezdeményezés (Youth Employment Initiative - YEI) végrehajtásáról Jogszabályi háttér 1304/2014 EU Rendelet IV.
ZALAI INNOVATÍV FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MEGVALÓSÍTÁSA TOP-5.1.1
Foglalkoztatáspolitika a gazdaságfejlesztés szolgálatában
Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések SIPOS-KOVÁCS MÓNIKA PROJKETMENEDZSER.
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
HEFOP /1 „Lépj előre” – Őrségi kistérségi összefogás a szociális szakemberek képzésével a munkanélküliség hatékony kezelése érdekében HEFOP / /4.0.
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
Lorem ipsum.
Társadalmi vállalkozások
„ÉLETREVALÓ – U4 LIFE” TPPA/2012/03/30
„Út a munkához”program
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Helyi Foglalkoztatási Együttműködések az Edelényi kistérségben
Előadás másolata:

A foglalkoztatás javítását célzó intézkedések értékelése Mike Károly Hétfa Kutatóintézet április 30.

Értékelés céljai I.TÁMOP 1. és 2. prioritás átfogó értékelése II.Foglalkoztatási célú nonprofit szervezetek és projektjeik jellemzőinek, eredményességének vizsgálata III.Javaslatok a 2014/2020. időszakra

Értékelési módszerek Dokumentum-elemzés Szakértői interjúk EMIR-adatok elemzése  Nemzetközi jó gyakorlatok  Online kérdőíves felvétel (foglalkoztatási célú nonprofit szervezetek populációja, 665 szervezet)  4 területi esettanulmány (Revita Alapítvány részvételével):  Alacsonyan képzettek, hátrányos helyzetűek  Lokális aktorok: nonprofitok, önkormányzat, munkaügy, vállalkozások  3 célcsoport fókuszú esettanulmány (Revita Alapítvány részvételével):  megváltozott munkaképességűek  gyermekvállalásról visszatérők  50 év felettiek  Végső kedvezményezettek tapasztalatai:  interjúk nonprofit szervezetek ügyfeleivel  internetes láthatóság feltárása

Milyen beavatkozások valósultak meg? januárig támogatási szerződés: 233 mrd Ft TÁMOP 1. és 126 mrd Ft Támop 2. forrásról. Források eloszlása a konstrukciók domináns eleme szerint:

Kik voltak a megvalósítók? Adatok a közvetlen kedvezményezettekről, főpályázókról vannak – TÁMOP 1: 155 nonprofit, 31 forprofit, 34 állami főpályázó – TÁMOP 2: 373 nonprofit, 3200 forprofit, 102 állami főpályázó Kedvezményezettek közel fele visszatérő partnere a fejlesztéspolitikának (nonprofitok – TÁMOP 5; forprofitok GOP, ROP) Források eloszlása a kedvezményezett szervezetek típusai között TÁMOP 1 TÁMOP 2

Mik a legfontosabb eredmények? 1)NFSZ hatóságból szolgáltatói hálózattá válása – lépések:  Informatikai rendszer – egyéni munkaerőpiaci pályák követése  Profilképzési rendszer alapjai  Munkáltatói kapcsolattartók rendszere 2)Nonprofit szervezetek professzionalizálódó „magja” 3)Növekvő körben támogatás a valódi elhelyezkedésig 4)Reagálás a gazdasági válságra (pl. célcsoportok bővítése, célzott programok)

Mik voltak a konstrukciók főbb problémái? Intézményrendszer fragmentáltsága: – NFSZ programok és TÁMOP pályázatos konstrukciók párhuzamos rendszerei – Civil szféra bevonása a foglalkoztatáspolitikába vs. szolgáltatások kiszerződése – „Megbízó hiánya”, kiszerződési kapacitások gyengesége „Szolgáltatások és szankciók” egységes keretben kezelése hiányzott: – Projekthez célcsoport vs. célcsoporthoz transzfer + szolgáltatás szankcióval – Általános (112, 114; 141, 143) vs. célcsoport-fókuszú programok (rehab. járadék - 111, FHT – Út a munkába 113) Közvetlen foglalkoztatás hozadéka? – Átmenetileg támogatott vs. valódi tranzitmunkahelyek nonprofitoknál – Szociális szövetkezetek vs. munkahelyet teremtő piaci vállalkozások

Mik voltak a konstrukciók főbb problémái? ESZA-indikátorok számonkérése – Szakpolitikai vs. szerződéses indikátorok: információ vs. ösztönzés – 180 napos foglalkoztatási indikátor - minimumérték: Kockázatminimalizálás: lefölözés (célcsoport(tag), helyszín) Tartós hatások figyelmen kívül hagyása – Nincs egységes, a nonprofitok programjaira kiterjedő egyéni szintű adatnyilvántartás, nyomonkövetés – 180 napos foglalkoztatási indikátor: – Nonprofitok: önbevallás – NFSZ: szerződő felek lekérdezése

Mik a nonprofit szervezetek jellemzői, tevékenységei? Rendkívül heterogén pályázói kör: – 40% között alakult – Csak felük végzett foglalkoztatási tevékenységet 2012-ben Nem civil szféra: – Adó 1% átlagos bevétel 1,8%-a Stabilizálódó kompetens mag: – Szakmai kompetencia és szervezeti professzionalizmus indexe szerint: Kb. 80 kiemelkedő szervezet További kb. 150 jó szervezet – Normatív költségvetési források, vállalkozói tevékenység, munkaügyi rendszerrel kiépült kapcsolat jelentősége Lokális együttműködés fontossága: legszorosabb kapcsolat önkormányzattal, munkaügyi kirendeltséggel

Mik a TÁMOP-forrásokat elnyerő szervezetek megkülönböztető jegyei? Pályázati sikernek kedvező tényezők: – Szervezeti professzionalizmus – Szakmai kompetencia – Korábbi tapasztalat foglalkoztatási programokkal – Önkormányzati alapítás – (nem hat: szaktekintély, szakmai közösség, egyház az alapítók között) Földrajzi elhelyezkedés : – Kelet, Délnyugat – Szervezetek 60%-a, projektek 43%-a nagyvárosban -Projekteket nem viszik ki a „végekre”

Mik a TÁMOP-projektek tapasztalatai? Elmozdulás a foglalkoztathatóság javításán „túl” a tényleges elhelyezkedés támogatása felé Célcsoport-fókusz hiánya: programok 60%-ában legalább 5 célcsoport Romák, idősek bevonása korlátozott Nem regisztrált tartós munkanélkülieket alig érik el Tényleges szolgáltatási idő lényegesen rövidebb, mint a projekt időtartama (1 év vs. 2 év) – Átlagosan 6 hónappal többet kéne foglalkozni az ügyfelekkel

Javaslatok 2014/2020-ra 1. Kétosztatúság (NFSZ, NFÜ/ESZA) megszüntetése – NFSZ (megyei szint) szolgáltatás-vásárlási kapacitásainak megerősítése – Kompetens nonprofit szervezetek mint külső szolgáltatók bevonása megyei szinten 2. NFSZ mint szolgáltató és kiszerződő szervezet -Menedzsment-rendszer (MEV) fejlesztése: – adatszolgáltatás – belső ösztönzés (közvetlen teljesítmény-szerződések helyett)

Javaslatok 2014/2020-ra 2. Önkormányzatok helyének megtalálása a foglalkoztatáspolitika rendszerében -Foglalkoztatási paktumok működővé tétele: Közös stratégiaalkotás és folyamatos kooperáció lokális intézményi kerete Szaktárca irányítása és szakmai támogatása mellett Résztvevő önkormányzatok vagy társulásaik 3-4 éves támogatási szerződései Hazai finanszírozású közfoglalkoztatás és az uniós források összehangolása : hazai támogatás block grant formában, szabadabb felhasználással

Javaslatok 2014/2020-ra 4. Indikátorok számonkérésének újragondolása -Szerződéses indikátorok: -Szerződési formák differenciálása: NFSZ: belső menedzsment-rendszerre bízni az ösztönzést és az ellenőrzést. Külső szolgáltatókkal és önkormányzatokkal teljesítmény-szerződéseket kötni. -Foglalkoztatási eredmény-indikátor finomítása : Tartós munkaerőpiaci elhelyezés ösztönzése: 360. nap Célcsoportok és lokális munkaerőpiacok szerinti differenciálás Ésszerű kockázatmegosztás: többlépcsős ösztönző díjazás

Köszönöm a figyelmet! Hétfa Kutatóintézet H-1051 Budapest Október 6. utca 19.