A tudásalapú társadalmat megalapozó reformok az oktatásban 2002-2004-2006.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ifi István ügyosztályvezető november 2 4. Esélyegyenlőség a fővárosi TISZK-ekben.
Advertisements

A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
A as időszak jelenlegi pályázati lehetőségei Dr. Körtvélyesi Katalin 20/
A TÁMOP projekt intézményi hatásai a Somogyi TISZK-ben Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - Infrastruktúra-fejlesztési Program magántőke bevonásával.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A Magyar Köztársaság kormánya. Folytatódnak a kormány oktatási esélyegyenlőségi programjai Arató Gergely államtitkár prezentációja Budapest, augusztus.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
Sulinet Expressz, Sulinet Generáció Sulinet Generáció 1998: valamennyi középiskola bekötése az Internet hálózatba a Sulinet Program keretében.
Megújul a Sulinet Expressz. Az SZDSZ elnöke felkérte a liberális minisztereket, hogy vizsgálják meg tárcáiknál vannak-e olyan programok, amelyek azokat.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Nyílt napok 2008/2009. szakközépiskolai képzés felvételi eljárás általában felvételi eljárás iskolánkban.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
Az informatika szükségessége és lehetősége a hazai és az Európai Uniós fejlesztési célkitűzésekben Dr. Köpeczi-Bócz Tamás.
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
A magyar közoktatás- politika irányvonalának változásai 1998-tól 2006-ig Készítette: Kemenczky Zsuzsanna.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a közoktatás lehetőségei Gönczi Tamás Nemzeti Fejlesztési Hivatal Önfejlesztő iskolák egyesülete Szolnok.
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Reform vagy megszorítás?. Hozzáférés Minőség Hatékonyság.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A digitális pedagógiai módszertan fejlesztése a Körzeti Általános Iskolában TIOP / Digitális pedagógiai innováció útján Projektzáró.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány
2003. február 20. Esély és lehetőség: Távmunka Magyarországon 1 Benedek András Távmunka a Tudásgazdaságban A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Kamara – a gazdaság hangja a szakképzésben Berettyó – Körös TISZK Nyitórendezvény Mészárosné Szabó Anna szakképzési osztályvezető BMKIK.
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
„Tanulószerződéssel a munka világában” c. Országos Konferencia A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló évi LXXXVI.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
1 A Világ – Nyelv Program és a nyelvi előkészítő évfolyam július 07.
1. Európai uniós pályázati lehetőségek az oktatás területén március 25.
1 éves a Sulinet Expressz. A program első éve Az Oktatási Minisztérium nyarán indította el a Sulinet Expressz programot. A program célja: az Internet.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Előadás másolata:

A tudásalapú társadalmat megalapozó reformok az oktatásban

2 n A gyerekek jelentős része nem sajátítja el az iskolában az alapkészségeket n Az iskolarendszer nem csökkenti, hanem újratermeli a társadalmi különbségeket n A hátrányos helyzetű diákoknak alig van esélyük eljutni a diplomáig n A fiatalok nem beszélnek idegen nyelveket n A pedagógusok fizetése a nemzetgazdasági átlag alatt n A szakképzés nem reagált a munkaerőpiac igényeire és követelményeire n A felsőoktatási expanziót nem kísérte minőségi fejlesztés n A kutatás-fejlesztésre fordított támogatások messze az uniós átlag alatt n Magyarország lemaradt a információs társadalom kiépítésében Megörökölt problémák

3 n Bevezettük a diplomás minimálbért, 50 százalékos alapbéremelést kaptak a pedagógusok - a pedagógusok fizetése 2003 tavasza óta 25%- al haladta meg a nemzetgazdasági átlagot n Elindítottuk a közoktatási reformot. A közoktatási törvény átfogó módosítása: az alapozó szakasz megerősítése, a buktatás lehetőségének korlátozása, tanulói terhek csökkentése, szöveges értékelés, hátrányos megkülönböztetés tilalma, pedagógus titoktartás n Megtörtént a nemzeti alaptanterv felülvizsgálata, megújítása, a kerettanterv kötelező erejének eltörlése n Előkészítettük a kétszintű érettségi bevezetését, próbaérettségi n Átfogó közoktatás-fejlesztési stratégia kimunkálása (esélyegyenlőség, egész életen át tartó tanulás, a pedagógusképzés reformja) n Elkezdtük a tananyagok digitalizálását, felgyorsítottuk az iskolák informatikai eszközökkel való ellátását n Erdei iskolák, valamint a drogkoordinátor képzés támogatása n Diákjogok megerősítése: ombudsman, oktatásügyi közvetítői szolgálat Közoktatás amit eddig tettünk

4 Világ - Nyelv Program  Világ – Nyelv program: az idegennyelv-tudás fejlesztésének nemzeti stratégiája, a program célja: öt év múlva ne legyen olyan középiskolás, aki használható nyelvtudás nélkül hagyja el az iskolapadot  Nyelvi előkészítő évfolyam – 2004 szeptemberétől 500 középiskola jelentkezésével  Az első idegen nyelv intenzív tanulása  Új nyelvi érettségi 2005-től  Sikeres nyelvvizsga díjának visszafizetése  A felnőttek nyelvtanulását elősegítő adókedvezmény, 30% maximum 60 ezer Ft  Világ – Nyelv pályázati csomag: 2003-as pályázati évben 10 alprogrammal, 436 millió Ft kerettel, 2004-ben 11 alprogrammal, 181 millió Ft összeggel írta ki az OM 

nyarán indítottuk el a Sulinet Expressz programot. A program célja: számítástechnikai eszközök elterjedésének segítése, valamint az oktatás modernizálása irányított adócsökkentés formájában, amely az információs társadalom családi infrastruktúrájának megteremtését szolgálja. A Sulinet Expressz program első féléve a várakozásoknál is nagyobb sikert hozott: kb új számítógép került a háztartásokba kb számítógép lett felújítva kb család jutott számítástechnikai eszközökhöz Sulinet Expressz amit eddig tettünk

6 Sulinet Expressz előttünk álló feladatok n A rászorultsági elv érvényesítése és a hozzáférők körének bővítése n Abban az esetben, ha a magánszemély jövedelme meghaladja az évi 3.4 millió forintot, de a 4 millió forintot nem éri el, az összevont adóalap adóját sávosan csökkentheti. n Ha a magánszemély jövedelme meghaladja az évi 4 millió forintot, akkor a Sulinet Expressz adókedvezményt nem veheti igénybe. n 50 %-os önrész A módosítások nem érintik a törvénymódosítás hatályba lépése előtti vásárlásokat és a tartós bérleti konstrukciókat.

7 Hátrányos helyzetűek támogatása, esélyegyenlőség n Azonnali intézkedések a szegregáció visszaszorítására (több mint 700 homogén cigány osztály az iskolákban) n Rászorultsági alapon járó ingyenes gyermekétkeztetés n Rászorultsági alapon járó ingyenes tankönyv n Ingyenes nyelvvizsga és ECDL vizsga n Integrációs normatíva n „Utolsó padból” program n Arany János tehetséggondozó Program n A hátrányos helyzetűek támogatása a főiskolára/egyetemre való bejutás valamint egyetemi tanulmányaik során

8 Közoktatás előttünk álló feladatok n A Nemzeti Alaptanterv bevezetése szeptember n A kétszintű érettségi bevezetése – 2005 szeptember n A mérési, értékelési kultúra iskolai szintű meghonosítása n NFT források kiaknázása n Pedagógusképzés megújítása n Az információs, kommunikációs technika fejlesztése n Sulinet Expressz n Világ - Nyelv Program

9 n A szakképzés átalakulása: új szakképzési törvény megalkotása – 2003 n Gyakorlati képzést érintő szabályozás pozitív változásai: január 1.-től a gazdálkodó szervezetek átalány jelleggel is elszámolhatják költségeiket; - tanulószerződés keretében a tanuló számára adható pénzbeli juttatás elszámolható része 30%-ról 50%-ra nőtt; - bevezettük a 10%-os elszámolható anyagköltséget; - a korábbi 6000 Ft-os adóalap-csökkentés mértéke 2004-ben 10600Ft-ra emelkedett n A Szakiskolai fejlesztési program (öt komponens, négy tematikus projektből áll) Komponensek: közismereti és szakmai orientációs komponens, szakképzés-módszertani (kompetenciafejlesztési) komponens, hátrányos helyzetűek reintegrációs komponens, iskolafejlesztési komponens Projektek: idegen nyelvi projekt, informatika tematikus projekt, szakiskolai mérés, értékelés projekt, pályaorientáció projekt. n A Kereskedelmi és Iparkamara 16 szakképesítés szakmai gondozását vette át az OM-től, az ehhez kapcsolódó feladatok elvégzése. Szakképzés amit eddig tettünk

10  A képzési struktúra és a minőség fejlesztése a munkaerő-piaci elvárásoknak megfelelően  A modul rendszerű képzés továbbfejlesztése, kiterjesztése és bevezetése  A szakiskolai lemorzsolódás csökkentése, a szakiskolai képzés létszámának növelése n A Nemzeti Fejlesztési Terv szakképzési intézkedései : Új szakképzési szerkezet kialakítása Térségi Integrált Szakképző Központok létrehozása Térségi Integrált Szakképző Központok infrastrukturális feltételeinek javítása  A Europass rendszer bevezetése  A Térségi Integrált Szakképző Központok hálózatának fejlesztése  A felnőttképzésben részt vevők létszámának erőteljes növelése  A szakképzés statisztikai információs rendszerének fejlesztése, komplex információs rendszer kiépítése Szakképzés előttünk álló feladatok

11 n Béremelés, juttatások, kedvezmények: a felsőoktatásban dolgozók 50 százalékos béremelése, diplomás minimálbér, ösztöndíj- és lakhatási támogatás emelés, hallgatói normatíva növekedés, nemzetközi ösztöndíjak adómentessége, diákhitel emelés, szakkollégiumok támogatása n A Magyar Universitas Program meghirdetése, főbb elemeinek részletes kidolgozása: felsőoktatási reform, a felsőoktatási hallgatók támogatása (Hallgatói csomag), Infrastruktúra Program magántőke bevonásával (Public Private Patrnership), kutatás-fejlesztés beruházások n A felsőoktatási intézmények gazdálkodásának támogatása a költségvetési kötöttségek oldásával n A felsőfokú szakképzésben résztvevők számának bővítése (37%-os növekedés) n Az integrációs folyamat elmélyítése Felsőoktatás amit eddig tettünk

12 n 2004 ősze - új felsőoktatási törvény megalkotása, a reform részelemeinek végrehajtása n A többciklusú képzési rendszer új szakstruktúrájának megfelelő képesítési, szakmai követelmények kidolgozása, közzététele n A tehetséggondozás erőteljesebb támogatása n Infrastruktúra- és kollégiumfejlesztés n Regionális Tudásközpontok, Innovációs Centrumok kialakítása n A posztdoktori állásrendszer további bővítése (Posztdoktori Álláshelyek Pályázat) n A felsőfokú szakképzés kormányrendeleti szabályozása n A Nemzeti Fejlesztési Terv HEF OP pályázati rendszer megvalósítása Felsőoktatás előttünk álló feladatok

13 n Kutatási és Technológiai Innovációs Alap létrehozása (nemzeti kutatási és fejlesztési programok támogatása, infrastruktúra-fejlesztés, kutatási központok működésének, a regionális innováció valamint a vállakozások és felsőoktatási intézmények támogatása) n 2004-ben 40 milliárd forintra nő a kutatás-fejlesztés támogatása n Az Innovációs törvény koncepciójának elkészítése n A kutatás-fejlesztés irányítási, finanszírozási, intézményi reformja n Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal felállítása Kutatás-fejlesztés amit eddig tettünk

14  A „Kutatásról és technológiai innovációról” szóló törvény elfogadtatása  Kiemelt támogatási programok az Innovációs Alapból  A Nemzeti Kutatás-nyilvántartási Rendszer alkalmazásának általánossá tétele, K+F forrástérkép készítése, K+F forrásfelhasználás nemzeti szintű összehangolása, a pályázati rendszerek és programok értékelése, korszerű módszertan kidolgozása, nemzetközi részvételű projektbírálatok és programértékelések.  A legfejlettebb országokból felénk irányuló nagyvállalati K+F befektetések ösztönzése. Kutatás-fejlesztés előttünk álló feladatok