Ellenőrzési irányelv 2007.
Az adózás rendjéről szóló évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) 90. §. (1) bekezdése értelmében a kötelező ellenőrzéseken túl az állami adóhatóság az ellenőrzési tevékenységét a vezetője által évenként február 20-áig közzétett ellenőrzési irányelv alapján végzi.
Az adóhatóság a törvényesség megtartásával és megtartatásával elősegíti, szükség esetén kikényszeríti az önkéntes jogkövetést. Ennek érdekében fokozottan élni kell a prevencióval, az adókikerülő magatartások – kockázatelemzésre alapozott – gyors feltárásával és a realizálás, a következetes szankcionálás hatósági eszközeivel.
A regionális igazgatóság vezetője – a következőkben meghatározott vizsgálati célok és szempontok figyelembe vételével - az adóhatósági jelenlét irányait kijelöli, tekintettel a régió illetékességi területén tapasztalt kockázatot jelentő gazdasági folyamatokra és adózói magatartásokra.
Közismert, hogy a központi költségvetés és a társadalombiztosítási alapok bevételeit különösen veszélyeztető adózói jogsértések felderítése érdekében a korábbinál lényegesen nagyobb számban fogjuk ellenőrizni a magánszemélyek jövedelmeinek és vagyongyarapodásának összhangját, valamint a járulékfizetésre kötelezettek jogkövetelését
Az ellenőrzésre történő kiválasztás főbb szempontjai az adóhatóság rendelkezésére álló bevallási adatok, adatszolgáltatások, társhatósági megkeresések, bejelentések, jelentős értékű ingó és ingatlan tulajdonnal rendelkezők, nagy összegű tagi kölcsönt nyújtók, tartósan veszteséges vállalkozás/vállalkozások tulajdonosi köre, több éven keresztül minimálbérnek megfelelő jövedelmet bevalló egyéni és társas vállalkozók,
db vagyonosodási vizsgálat Prevenció Bevétel Társadalmi igazságosság
Széleskörű ellenőrzéseket tervezünk végezni a társadalombiztosítási alapok megrövidítésének feltárása, a kötelezetti kör teljessé tétele, a minimum járulék alappal kapcsolatos adókötelezettségek teljesítése érdekében. Figyelmet fordítva a foglalkoztatás munkajogi, illetve társadalombiztosítási szempontból történő megfelelő minősítésére is.
Vizsgálni kell az országhatáron belüli és az országhatáron túl nyúló körbeszámlázásos ügyleteket, értékesítési láncolatokat, a gazdasági események valóságtartalmát, felhasználva az EU tagországokból érkező kontroll adatokat és az adózók által benyújtott összesítő nyilatkozatok adatait.
Számlázási láncok és körök SK GB A F Bt Sopron E Kft Sopron H Kft Budapest G Kft Sopron D Kft Budapest I Kft Sopron YZ Rimevské Sobota XY Gmbh A-110 Wien ZZ Zeleznicná XX LTD London ZX NFÖ SCAC ! ! ! B Bt. Budapest A Kft. Budapest C Kft. Kaposvár Bizonyítás eredménye belföldön: kellő körültekintés hiánya (sz. kibocsátó nem fellelhető, tevékenységet nem folytat, bevallást nem ad) – jogosulatlan igénylés. További bizonyítás információcsere segítségével: fiktív gazdasági esemény! ! ! !
2007-ben is kiemelten ellenőrizzük az áfa- kötelezettségük minimalizálására törekvő vállalkozásokat. (Azokat a vállalkozásokat nevezzük így, akik nagy összegű értékesítést terhelő áfa-kötelezettséggel szemben ugyancsak nagy összegű beszerzés előzetesen felszámított adóját szerepeltették bevallásaikban).
Figyelemmel kell kísérni: Az adózói életutat, különös tekintettel az újonnan alakuló vállalkozásokra, a gyakori székhelyváltoztatókra Az azonos székhellyel rendelkező adóalanyokat, A többszöri tulajdonos váltással érintett adózókat, A bevallás benyújtását rendszeresen elmulasztókat, A több bevallási időszakra vonatkozóan nullás bevallást adókra, A tartósan veszteséges adózókat és a veszteség finanszírozási forrásait.
Folytatni kell a kapcsolt vállalkozások közötti áralkalmazás és költségelszámolások ellenőrzését (transzferárak vizsgálata), minden adózói kört érintően. A feltételes adómegállapítással, valamint az érintett adózók körében végzett ellenőrzések kapcsán figyelmet kell fordítani arra, hogy a feltételes adómegállapítás iránti kérelemben közölt tényállásnak megfelelően valósult-e meg az ügylet.
A preventív jelleggel vizsgálni kell az új adónemekkel (különadó, hitelintézeti járadék) kapcsolatos adókötelezettségek teljesítését, és fel kell tárni a jellemző adózói magatartásokat, jelzéssel kell élni a jogalkotói szándék megvalósulásáról.
Folytatni kell a számítástechnikai eszközök, mobil telefonok, alkatrészek, kellékanyagok forgalmazásával foglalkozó, valamint a hulladék- kereskedelemi tevékenységet végző adózók ellenőrzését.
Vizsgálandó a fakitermelés, feldolgozás és kereskedelem teljes vertikuma, különös tekintettel a külkereskedelmi forgalomra, az ágazati kapcsolódásokra.
A helyszíni ellenőrzéseknek ki kell terjedniük a vállalkozások / vállalkozók adóköteles tevékenységéhez használt szoftverek jogtisztaságának vizsgálatára is.
Következetesen alkalmazni kell az adószám felfüggesztés jogintézményét. Kiemelten vizsgálni kell azon adózókat, amelyek jogerősen felfüggesztett adószámú adózótól fogadtak be számlát. Továbbá - az adószám alkalmazás felfüggesztése megszűntetését követően - vizsgálni szükséges azon adózókat, amelyek a felfüggesztést megelőző időszakra adó- visszatérítési, adó-visszaigénylési kérelmet nyújtottak be.
Kiemelten kell ellenőrizni az Irányelv 1. számú mellékletében szereplő tevékenységeket végzőket, amennyiben jövedelmezőségük (eredmény/nettó árbevétel) 50 %-kal kevesebb az egyes térségekre, gazdálkodási formákra tekintettel megállapított jövedelmezőségi mutatók értékénél
A bútorgyártást végző vállalkozók, vállalkozások ellenőrzése során elsősorban az árbevétel bizonylatolását, a költségek elszámolásának szabályszerűségét kell vizsgálni. Az ingatlanügynöki és ingatlanközvetítői tevékenységet folytató vállalkozók, vállalkozások ellenőrzésénél kiemelt figyelmet kell fordítani az ügyletek dokumentáltságának szabályszerűségére, a bevételek teljes körűségére, a költségelszámolás jogszerűségére. Fodrászati, szépségápolási tevékenységi körbe tartozó vállalkozók, vállalkozások ellenőrzése során hangsúlyt kell helyezni a bevételek regisztrálására, a költségelszámolás szabályszerűségére, a fizetett/kapott bérleti díjak elszámolására.
Az eltitkolt bevételek feltárása érdekében kiemelten vizsgálni kell a számla- és nyugtaadási kötelezettség teljesítését, különös tekintettel a piacokra és közterületekre, a kötelezettségük teljesítését többször elmulasztókra, a több éve veszteséget kimutató vállalkozókra, a pénztárgépet nem rendeltetésszerűen használókra.
Vámhatósággal közösen, összehangolt akciók keretében kell elvégezni. leltárfelvételeket áruk eredetének bizonylattal való alátámasztottságát, továbbá el kell végezni a házipénztárban bizonylatokkal kimutatott és a fizikailag meglévő készpénz állomány összevetését
A következő évek adóellenőrzéseit előkészítő adatgyűjtések főbb irányai Kereskedelmi és vendéglátó tevékenységet végző, Utazásszervező, Ügynöki tevékenységet végző, Húsfeldolgozó, Baromfifeldolgozó E-kereskedelemben részt vevő vállalkozások
Az ellenőrzési típusok tavalyi és idei évre tervezett arányszámai tény2007. terv Bev. utólagos (egysz. ell..is) vizsgálatára ir. ell. 61,566,4 Legnagyobb adóteljesítményű adózók ellenőrzése 14,49,6 Vagyongyarapodási vizsgálatok 2,422,6 Bevallás kiegészítése alapján elrendelt ellenőrzések 0,40,1 Átalakuló, adókötelezettséget megsz. váll.-ok ell. 17,113,5 Kiutalás előtti adóellenőrzések 12,310 Állami garancia beváltásához kapcsolódó ell. 0,1 Az egyes adókötelezettségek ell.-re irányuló ell.(Q) 29,825,2 Az adatok gyűjtését célzó ell.(R) 8,28 Ellenőrzéssel lezárt időszakra vonatkozó ism. ell. 0,20,3