A GYSEV vasútbiztonsági projektötletei a KÖZOP-ban 2011. július 27.
Tartalom - projektötletek sorompófejlesztések diagnosztikai berendezések
Sorompó-fejlesztések I. Győr-Sopron vasútvonal - AS765, AS421, AS402 vonali automata sorompók kiegészítése félsorompóval, LED-kiegészítés Kivitelezés 14 mFt/db, előkészítés 1,8 mFt/db Ikrény SR1, Fertőboz SR2 állomási sorompók kiegészítése félsorompóval, LED-kiegészítés Kivitelezés 35 mFt/db, előkészítés 5 mFt/db
Sorompó-fejlesztések II. Új vonalakon: - Beled (16.sz.) Kőszeg (18. sz.) Szombathely (17.sz.) Félsorompó létesítés és LED optika felszerelése Megvalósítás sorompóként: 17 mFt
Sorompó-fejlesztések III. Statisztika – AS765 átjáró „2009.09.19. 991 sz. gyorsvonat ütközött személygépkocsival, 1 fő sérült, a GYSEV kára : 59.197.391 Ft”
Sorompó-fejlesztések IV.
Diagnosztikai berendezések I. beruházás darab becsült ára (mFt) összesen (mFt) hőnfutás-jelző berendezés 3 80 240 dinamikus mérleg és lapos-kerék jelző berendezés 50 150 rakszelvény ellenőrző berendezés 630
Diagnosztikai berendezések II. Események száma: Tengelyterhelést túllépő kocsik évi kb. 30 eset Keréklaposodás, szoruló féktuskó és hőnfutás: kb. 20 eset évente Rakminta probléma: évi kb. 20 eset Telepítés helye: csatlakozás idegen vasutakkal Ikrény-Győr, Sopron-Baumgarten, Szgotthárd-oh.
Hőnfutásjelző I. A hőnfutás jelensége: A vasúti járművek csapágyainak hibáiból (kifáradás, nem megfelelő karbantartás, kenőanyag problémák) keletkező káros, a közlekedés biztonságát veszélyeztető mértékű felmelegedéseket nevezzük hőnfutásnak. A VTKI 1960-as években kezdete meg a jelenség vizsgálatát
Hőnfutásjelző II. A hőnfutás kialakulását befolyásoló tényezők: vonatsebesség környezeti hőmérséklet (lágy bélésfémű kocsik) kenőolajfilm vastagság (mikro-egyenetlenségek) terhelésváltozás (csaplehajlás) szerelési, illesztési hibák, alkatrészek meghibásodásai
Hőnfutásjelző III. A hőnfutás kialakulását befolyásoló tényezők: kifáradás (kipattogzás, hámlás) – élettartam nem megfelelő mennyiségű kenőanyag lökésszerű terhelésváltozások
Hőnfutásjelző IV. A hőnfutás következményei: berágódás, alkatrésztörés, deformáció, fáradásos kopás, teherbírás csökkenés (125°C: -5%; 200°C: -25%) lepattogzódás, bemaródás, bélésfém kiolvadása, kinyomódása, mikro-repedések
Hőnfutásjelző V.
Hőnfutásjelző VI. Tengelycsap-törés görgős csapágynál:
Hőnfutásjelző VII.
Hőnfutásjelző VII.
Dinamikus mérleg Dinamikus mérleg: A pályába épített mérőeszköz, mely képes az elhaladó vonatok tengelyterhelését, illetve az egyenetlen terhelésből adódó túlterhelést mérni
Lapos-kerékvizsgáló Lapos-kerék vizsgáló Lapos-kerék vizsgáló berendezés: Az egyenetlen terhelésből származó, illetve a vasúti kocsik fékeinek esetleges oldási problémáiból keletkező csúszó kerekeket képes kiszűrni